Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
Rijdend Central Pacific n°60 "Jupiter" 1/25 [wip]
Pagina 1 van 10 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 150

Discussie: Central Pacific n°60 "Jupiter" 1/25 [wip]

  1. #1
    Goede topic beantwoorder dancooper's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15-12-07
    Berichten
    2.070

    Standaard Central Pacific n°60 "Jupiter" 1/25 [wip]

    Hello beste mensen... op den duur durf ik eigenlijk bijna geen draadje meer beginnen op het forum, als je ziet wat ik allemaal begin en uiteindelijk al in tijden niets meer afgewerkt heb (enfin, toch niet op het forum).

    Momenteel heb ik massa's vrije tijd, en covid-19 is dit keer niet de oorzaak, neen, de alwetende "safety officer" (amper 25 jaar en nog nooit een trein van dichtbij gezien) heeft beslist dat ik niet meer voldoe aan de vereisten, nodig om bij hun amateuristisch spoorwegbedrijf gedetacheerd te blijven

    De directe gevolgen voor mezelf : tot eind februari in mijn opzegperiode, dwz, ik behoud mijn wedde (zonder de productiepremies evenwel), zit alle godsganse dagen thuis (zonder coronamaatregelen zou het een zeer productieve periode kunnen geweest zijn met behulp van een flexijob), en zal na mijn opzegperiode mijn wagen moeten teruggeven (hoe ik aan geld voor een andere auto zal komen om terug naar de nmbs te gaan werken weet ik echt niet).

    Dus : toch nog maar een halfslachtige poging om iets te maken.

    Omdat mijn vrouwtje gek is van deze locomotief (zelf heb ik ondertussen een hartgrondige hekel gekregen aan alles wat ook maar lijkt op iets van mijn werk... de ondankbare rotzakken), geef ik jullie de Central Pacific n°60, oftewel den "Jupiter"...



    Even voor alle duidelijkheid, het model is weliswaar gebaseerd op een echt bestaande n°60 Jupiter, echter deze is eigenlijk een replica uit 1979, terwijl de echte, gebouwd in 1863, reeds in 1909 "gescrapt" werd, maw ; het kleurenschema zal wellicht niet 100% correct zijn aangezien er van de echte "Jupiter" enkel een paar wazige zwart-wit foto's bestaan.


    De reden waarom de n°60 "historisch" genoeg was om een replica van te bouwen is dat het feit dat deze, samen met de n°119 ("Leviathan", als ik me niet vergis), betrokken was bij de "Last Spike" ceremonie (10 mei 1869) waarbij de symbolische "golden spike" bevestigd werd die oost en west met elkaar verbond.
    De bewuste "golden spike" (17.6 karaat) bevindt zich heden ten dage in het California State Railroad Museum.

    De bouw van het model :

    De "eerste snede", ofte de aanvang was enkele dagen geleden op 10/11, maar eerst nog een zijaanzicht :



    Een blik op de eerste bladzijde van de bouwtekening (over de enkel in het Pools geschreven bouwbeschrijving, zullen we het maar niet hebben zeker):



    En daar gaan we dan, we beginnen met het chassis, gelukkig heb bij het boek ook de lasercut (lc) onderdelen bijbesteld... en gelukkig zijn de 2mm dikke langsliggers bij de nieuwere uitgave ook inbegrepen, wat schijnbaar voorheen niet het geval was.



    Jupiter heeft 4 assen, waarvan 2 aangedreven door haar stoomketel, deze twee zijn zogenaamde "vaste" assen, wat inhoudt dat ze niet op een bogie zitten, maar op het chassis.
    Uiteraard zitten ze niet zomaar door een gat in de langsliggers, maar zitten ze door zogenaamde "asplaten", deze platen zitten min of meer los over de langsliggers en kunnen dus op- en neer schuiven voor de vering.



    Elke asplaat bestaat uit drie onderdelen ; 0.5mm lc en twee uitgesneden stukken uit het boek (achteraf heb ik beseft dat ik op dat punt al een foutje had gemaakt, de onderdelen met luchtgekleurde cirkel hoorden enkel aan de buitenkant, de andere kant hoorde eigenlijk gewoon een stuk zwart papier te zijn, niet erg).



    Op volgende foto zien we de asplaten op de langsliggers gelijmd, in werkelijkheid zouden deze los in gleuven geschoven zijn geweest.



    Dag twee, 13/11 (op 11/11 hebben we van het zachte weer geprofiteerd om een mooie wandeling te gaan maken rond de abdij van Maredsous... kaas en bier aangevuld na de wandeling ).... dag 2 dus ; eventjes een zijsprong gemaakt naar een ander onderdeel namelijk de ketelsteun die teven ook dienst doet als draaipunt voor de bogie.

    Eerst de "ruwbouw" in lc :



    En daarna de papieren bekleding erbij :





    Aan de onderkant komt dan het scharnierpunt voor de bogie :



    Ondertussen is het chassis al wel een klein stukje verder, maar de foto's staan nog op mijn gsm en moeten nog overgezet worden... morgen of overmorgen wellicht een update van de bouwwerken.

    Keep it safe...

    Ps : ja hoor Fred ; de Cn2t zal echt nog wel verder gemaakt worden, daarvoor heb ik immers (samen met deze n°60) het boekje opnieuw gekocht.
    Laatst gewijzigd door dancooper; 08-04-21 om 16:01
    Dany
    Op de werkbank :
    Huidige actieve bouw : Central Pacific N°60
    In de koelkast : Cn2t "Las"

  2. #2

    Standaard

    Sterkte met de tegenslag van je werk en hoop dat goed komt.
    Treinen zijn steeds boeiend om volgen en zet mij erbij.
    Pascal

  3. #3

    Standaard

    Al een mooie start met deze heel mooie loc.

    Wat je werk betreft: je niet laten doen hé, er bestaat zoiets als syndicaat die je zou moeten steunen.
    Share your knowledge, it's a way to immortality.

  4. #4
    Goede topic beantwoorder dancooper's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15-12-07
    Berichten
    2.070

    Standaard

    Bedankt Pascal en Erwin, helaas, de vakbond doet niets omdat deze SO (Spoorweg Operator) de stopzetting van mijn detachering slim aangepakt heeft... als je van drie jaar ver de teloc analyses bekijkt en dan focust op alle overdreven snelheden (Kijk mijnheer Talloen, hier reed jij 34km/uur, je weet toch dat je daar kleine beweging bent en slechts 30 mag rijden...)... tjah, dan sta je daar met je pis in de wind... strikt genomen hebben ze dus gelijk...
    Aanvechten zou ik wel kunnen, maar dat lijkt me gewoon uitstel van executie, volgend jaar staat mijn driejaarlijkse immers ingepland, en zoals je misschien wel of niet weet, maar op een mondeling examen, zonder aanwezigheid van een onafhankelijke observator (bij een driejaarlijkse is er geen afvaardiging van de vakbond) kan je iedereen buizen

    Maar kijk, gedane zaken nemen geen keer, ik heb voldoende anciëniteit zodat ze niet meer aan mijn wedde kunnen zitten, dus voor mijn part draaien ze mij daar ergens achter een pc of een perculator tot ik over een tiental jaartjes op pensioen kan.
    Vechten, ja zou ik wel kunnen, maar ik heb er geen zin meer in.

    Genoeg van mijn pessimisme, toch onverwacht nog een kleine update ; onverwacht omdat ik gisteren voor het uploaden van de foto's bijna evenveel tijd nodig had als voor het bouwen van het model
    Vandaag ging het echter veel vlotter... het uploaden weliswaar ; niet het bouwen... waarom niet ? Gewoon omdat ik niet echt veel tijd had om te bouwen, eigenlijk heb ik slechts 4 (vier !!!) onderdeeltjes gemaakt vandaag, namelijk de bladveren, saai ... en een werkje dat je manueel eigenlijk nooit 100% accuraat (enfin, ik toch niet... er is wel een reden waarom ik niet meer met een treintje mag rijden hé) kan maken.



    14 strookjes papier, aflopende lengtes op elkaar gestapeld geven :



    Juist ; bladveren

    Alles samen gemonteerd hebben we een (bijna) volledig chassis voor een 4-4-0, uiteraard zal alles vroeger of later een likje verf nodig hebben, maar nu staat het er dus zo bij :

    Laatst gewijzigd door dancooper; 15-01-21 om 20:09 Reden: verkeerde wielformule
    Dany
    Op de werkbank :
    Huidige actieve bouw : Central Pacific N°60
    In de koelkast : Cn2t "Las"

  5. #5

    Standaard

    Goede start met deze bouw, Dany.
    Succes met het vervolg. Ik kom af en toe wel eens piepen hoever je er mee staat.

    Grt,
    Joost
    -------------------------------------------------------------------------
    PAPER BEATS ROCK!!!
    -------------------------------------------------------------------------
    Our patience will achieve more than our force.
    (Edmund Burke)

  6. #6
    Administrator / V.I.P the--Mouse's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15-03-10
    Berichten
    5.394

    Standaard

    Vervelend om lezen van je werk, kop op hé!

    Mooie start van deze trein, ga ik zeker volgen.

    Ps : ja hoor Fred ; de Cn2t zal echt nog wel verder gemaakt worden, daarvoor heb ik immers (samen met deze n°60) het boekje opnieuw gekocht.



    Fred
    We can not do great things in this world.
    We can only do smal things with great love.
    (Mother Theresa)

  7. #7

    Standaard

    How Dany weeral een mooi voorbeeldje van de huidige manier van werken , er zijn daar voorbeelden genoeg van he van zulke rotte streken van bazen of mensen die er niks van kennen maar toch om de een of andere manier een diplomake een stukske papier hebben kunnen bemachtigen en nu hun macht uitspelen omdat ze gewoon op ons neerkijken en ons laten voelen dat ze boven ons staan , ik kots ervan ( sorry )
    Allee Dany ik hoop het beste voor u
    nu efkes verder gaan over onze hobby het ziet er best leuk uit zo een trein dat spreekt toch tot ieders verbeelding cowboy films enz. ik vind dat ge goed bezig bent en hopelijk ga je zo lekker verder he
    1 ding nog uw foto's komen nogal wazig over is uw lensje vuil of zo ?
    Succes en veel moed
    Marc
    Met passen en meten word veel tijd verscheten wie het niet doet werkt niet goed

  8. #8

    Standaard

    Ja man niet leuk zulk nieuws, maar probeer je erover te zetten en zoals je gezegd ze kunnen niet aan je wedde zitten dus maakt het ook niet veel uit wat je die laatste jaren nog gaat doen. Mocht zoiets in de prive gebeuren kunnen ze dat wel en dan is dat veel erger.

    alvast veel succes met de bouw vanb deze locomotief. Treinen hebben mij altijd gefacineerd en ik had vroeger zelf ook een treinplaat, dus ik ga deze met plezier me volgen. Misschien nog 1 vraagje welke schaal is deze?
    Bedankt en vriendelijke groeten
    Rudi 3290

  9. #9

    Standaard

    Werk dat is wat de een heeft er geen en ik kom om in het werk, krijg nog geen tijd voor mijn hobby.
    Dit is een mooie heb ik ook nog op de plank liggen, mooie felle kleuren gebruiken.
    Een tip voor mat zwart school borden verf.

  10. #10
    Goede topic beantwoorder dancooper's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15-12-07
    Berichten
    2.070

    Standaard

    Het was mijn bedoeling om nu nog eens een update te geven, maar ofwel is de forumsoftware zo traag ofwel ligt het probleem bij Telenet, maar ik zie het niet zitten om voor de upload van elke foto dik 20 minuten te wachten.
    Dany
    Op de werkbank :
    Huidige actieve bouw : Central Pacific N°60
    In de koelkast : Cn2t "Las"

  11. #11

    Standaard

    zijn uw bestanden niet te groot want dan geeft dat wel lange wachttijden
    Ik zet tegenwoordig twee schermen naast elkaar eentje met de foto's en het andere met mijn geopende topic dan hoef je alleen maar aan te klikken en de foto staat er op
    Marc
    Met passen en meten word veel tijd verscheten wie het niet doet werkt niet goed

  12. #12
    Goede topic beantwoorder dancooper's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15-12-07
    Berichten
    2.070

    Standaard

    Ik denk niet dat het formaat van de foto's het probleem is Marc, want ik heb zonet een accout aangemaakt bij "ImgBB", en in minder dan een minuut waren er 25 foto's geüpload.

    Dus we kunnen weer verder met het verslag

    Hoewel ik noodgedwongen eventjes een zijsprongetje gemaakt heb bij gebrek aan staaldraad, is dit tekort toch aangevuld (gelukkig is Lukas Creatief toch open, behalve dan hun inlijstingsafdeling).
    We gaan dus verder in de "juiste" volgorde met het frame.

    In het midden van het chassis komen er twee samenstellingen waarvan ik voor het ogenblik geen flauw benul heb waar ze bij de echte loc voor dienden.
    Elk van deze twee samenstellingen bestaat uit deze 9 onderdelen (gelukkig zitten ook deze bij lc set)



    Samengesteld ziet dit er dan zo uit :



    Ook de assen zijn gerold :



    En in het chassis (uiteraard nog in dry-fit) :



    Mijn verontschuldigingen voor het waas dat over sommige foto's ligt, dat is een gevolg van een combinatie van een verouderde smartphone en te felle lichtomstandigheden.
    Dany
    Op de werkbank :
    Huidige actieve bouw : Central Pacific N°60
    In de koelkast : Cn2t "Las"

  13. #13

    Standaard

    Niet verontschuldigen ge kan er niks aan doen ,het was maar een vraagje hoor
    Verdere heel knap bezig ik doe u het niet na hoor
    Marc
    Met passen en meten word veel tijd verscheten wie het niet doet werkt niet goed

  14. #14

    Standaard

    Knappe vorderingen weer.
    Pascal

  15. #15
    Goede topic beantwoorder dancooper's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15-12-07
    Berichten
    2.070

    Standaard

    Vandaag hebben we ook weer een beetje papier aan het versnipperen geweest.

    Met name het mysterieuze mechanisme is nu volledig in het chassis verwerkt... ik moet toch eens zien uit te vissen wat het doel was van die dingen.





    Verder is er nog een dwarsverbinding bijgekomen waar ongetwijfeld nog wel iets voor zal komen... tjah, eigenlijk is het voor mij net als voor jullie koffiedik kijken, en al bouwende weg ontdekken hoe alles bij elkaar komt.
    Ongetwijfeld zou het te volgen zijn in de beschrijving... als die niet enkeltalig Pools is

    Op deze plaat zijn er ook al enkele "bouten" (2mm) zichtbaar, zo zullen er op deze loc uiteindelijk meer dan 1000 komen (althans volgens wat ik ergens gelezen heb).



    En als laatste voor vandaag kwamen de spatborden aan bod, ik denk overigens dat dit de laatste "vaste" stukken zijn die bij het chassis horen, het waren alvast de laatste stukken van het eerste blad aan bouwtekeningen.



    Deze spatborden (let wel dat er eigenlijk nog een blauwe boog op het witte deel komt later) netjes op hun plaats leveren een bijna compleet chassis die klaar lijkt te zijn voor de schildersafdeling :

    Dany
    Op de werkbank :
    Huidige actieve bouw : Central Pacific N°60
    In de koelkast : Cn2t "Las"

Pagina 1 van 10 12345 ... LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •