Hoofdsponsor

1/350 IJN Zuikaku 1/350 [wip]

Ik heb alleen modellen in de vuilbak gekieperd omdat ik ze zo graag zie en als ze redelijk zichtbaar mislukken, dan verdwenen ze. Met de gedachte ze weer later eens opnieuw te proberen.
 
Natuurlijk geen modellen zoals de Aida waar ik weer aan begin, die zijn te prijzig om weg te kieperen.
 
Mooi werk Steven. Ik bewonder je voor het fijne werk.
Zelf zou ik het niet graag doen maar vind het wel leuk om het te volgen.
 
Het is alweer een tijdje geleden dat ik dit verslag heb kunnen bekijken. Heel mooie vorderingen. De sloepen/boten zijn heel mooi uitgevoerd en de laatste fase met de toevoegingen in PE is verbazingwekkend. Respect voor het geduld en de manier waarop je deze aanvullingen tot stand brengt. Zeker in aanmerking genomen op welke schaal dit gebeurt. Top!
 
Bedankt aan alle volgers! Het laatste grote stuk van de barbettes is nu geplaatst en dat betekent dat we het schip nu niet meer ondersteboven laten liggen. Nu gaan we even over naar het eiland.

3fb384ca6e6b2695f9d2a96d4b7688a3.jpg

Het heeft een aantal niveaus en een gesloten brug. Daarboven komt een uitkijkplatform en daar staat nog een radartoren op.

f2b7b0da26137fecfd8e9d200d1597a3.jpg

Er zit een clearpart bij de kit voor de venstertjes van de brug, maar ik had ook een PE-raamprofiel gekregen waar je dan zelf het glas in moet maken. Het ligt hier links op de tegel. Omdat er dus een inkijk in de brug komt, wilde ik ook een interieurtje bouwen. Het plaatje in het midden past in de brug, waar op de vloer heel wat constructiesporen te zien waren. Het toppunt vond ik wel twee pinmarks waar een IJN antislippatroon in verwerkt was. Je verknoeit het detail van je model en dan ga je dat nog wat camoufleren met details in de littekens te brengen... De toegangsdeuren naar de brug zijn aan de twee zijkanten.

d5a216cc5d62ffc51acf5ce03fdacfa7.jpg

In Gakken 13 staat er een plattegrond van de hele commandotoren. Hier zie je dat er in dit vertrek nog een onderverdeling is. Het was me niet duidelijk of dit een volle muur was of een afscheiding waar je overheen kan kijken, ik koos voor dat laatste. Met wat Evergreen maakte ik de instrumenten na en het geheel is daarna grijs gespoten en ingekleefd. Helaas is er erg weinig van terug te zien.

83fed1b8d1c051c71dbc5238bfbdbb6d.jpg

Dit is de brug met alle verrekijkers toegevoegd, maar gestript van al het plastic dat nog vervangen wordt door PE, zoals deuren en relingen. En ook nog een hoop driehoekjes, daar zijn we nog niet aan ontsnapt. Spijtig dat het PE voor de vensters niet zo goed past.

d25bb21087c9f220a421dd452225e5c8.jpg

Een dryfit van de brug, die komt er pas definitief op als het dek in de camouflage zit.

f38d54bbe53f4ad53bc5806dbe7bdd46.jpg

Dit is het gedeelte van de romp dat laatst afgewerkt is, ook weer met een loopbruggetje uit PE. Let ook op het navigatielicht.
 
Wow, dit is gewoon onvoorstelbaar. Ik zou het alvast zeker niet kunnen.
 
En nog is het niet gedaan... Vannacht heb ik het venstertje met de driehoekjes helemaal leeggemaakt. Wat er nu nog in zit, wordt niet gebruikt, is bestemd voor een andere versie of zijn stukjes van de davits die helemaal op het einde bevestigd worden.

34de051fde2cf1c00ae08ef428787741.jpg

Wat kon er dan nog allemaal op gezeten hebben, vraag je je misschien af? Zo waren er nog 32 stukjes voor een raketlanceerplatform dat vooraan moest komen. De nummering van deze stukjes was fout, want ze staan symmetrisch opgesteld en dan weet je dat de diagonale en zijwaartse stukjes identiek moeten zijn. Het is dan een kwestie van nummertjes verplaatsen.

716db33853f04eddbb2dd562d4d2847e.jpg

Dit platform moest je voorzien van 4 verschillende poten.

391c1e8fa2d2812b1fcd3ba4c566bdac.jpg

Nu is er een probleem met de authenticiteit van dat aantal poten en daarmee het aantal raketlanceerders die daar op staan. Dit is de opstelling zoals Fujimi voorziet, met vier lanceerders en verder niets. Ik heb ook het navigatielicht aan deze kant verwijderd omdat het recht achter zo'n lanceerder zou komen. Let ook op het kleine platform achter ons lanceerplatform. Ook onze loopbrug onder het platform kon nog net blijven zitten, al zou ik er niet graag over lopen want je moet gevaarlijk over de diepte heen buigen om langs de vierde poot te lopen. Maar dat soort problemen kom je wel vaker tegen bij carriermodellen, dat was bij de Princeton net zo.

c91ef669fdac4c275c48f3a13c0d0ed2.jpg

We zien dat in Gakken 13 dezelfde vierdubbele opstelling gevolgd wordt. Ook het kleine platformpje vind je terug. Maar hier is er opeens een derde platform onder het eerste, met een deur in de romp. Die deur heb ik op het model ook, maar zo'n groot platform is er niet. Er is ook een kleine barbette met een stuk vuurleiding (A).

b5d1000a5fb24660137517d4bd70a75d.jpg

Nemen we er Morskie Monografie bij, dan is daar nog een andere situatie te zien. Dit is Zuikaku in 1944:

436b40acf05f7c06d0e73a3e510b3639.jpg

Hier zijn maar drie lanceerders en pilaren voorzien, verdeeld over dezelfde lengte. De kleine barbette is er ook. Het achterste platformpje ontbreekt hier wel en er is ook geen extra platform onder de lanceerders, al zit er wel een deur. Ik wilde het ook nog eens vergelijken met Shokaku in 1941, wat volgens mij ook overeenkomt met Zuikaku in die tijd:

90fee092b016844cc65c9a1c948d13e5.jpg

Hier is het kleine platformpje achter er nog, en het navigatielicht. Ik besloot om toch maar de vier lanceerders te voorzien, in het geval ze er goed in passen (want het wordt een aftermarket-kit van Veteran). Maar ik ga wel proberen de vuurleiding nog te plaatsen.

Dan de rest van de ondersteuningsdriehoekjes. Eerst de platformen van het eiland:

26b8c7a12ede5694f6b184c420b6c198.jpg

4e2990d9de27488a2c47543386be8e90.jpg

En dan konden ook de helften van de romp nog gedaan worden, A1 en A2, al zijn er hiervoor geen instructies. Je moet dus zelf uitzoeken welke driehoeken waar moeten komen. Gelukkig staan ze in de juiste volgorde in het fret. Ik vind het wel raar dat er een stuk van zo'n honderd meter van het vliegdek is dat geen driehoekjes gekregen heeft.

57955e677223d8662787fa6d516e78a6.jpg

67ceb3513dae8268fb6685c53ed922e3.jpg

c6076224f6dfeb4f19cc5b952b679914.jpg

2c7d16281653829841a25296adc84d48.jpg

Als we de romp nu van onder af bekijken, heb je het volgende overzicht:

9dc43eb7b97a6e6734fed8ac5e2cbade.jpg

be6477cdcc4f97924f91390e95c90c4e.jpg

f76118ede7da3140015d55bafbe41430.jpg

93e53c3e82d8a949d79600718d1aebf9.jpg

Daar ben ik al vanaf, tenminste tot ik aan de bouw van de Essex begin en er waarschijnlijk nog eens zo'n lading klaarstaat uit de Pontos set.
 
Steven, man, waar jij het geduld vandaan haalt om zo een werk te verrichten.... het zal mij blijven verbazen.
Maar het werk dat je reeds verricht hebt is meer dan bewonderingswaardig.
 
Altijd leuk om een IJN drijvertje te zien gedetailleerd worden. Gaat goed zo Steven ^^
 
Steven ,wat gebruik je eigenlijk als scheidings product tussen je tandenstoker of draadje om die pieterige dingen te lijmen met second lijm ? ik had eens gelezen ooit iets van tapijtreiniger of zo ? ik zou dat kunnen gebruiken bij mijn huidig model .
 
Hey,

Dju, dat schiet goed op zo te zien.
Steven, ga je nog de 'vensters' aan passen in de toren of niet ? Zo te zien op de foto steken die iets te ver naar achteren toe. Misschien iets of wat opschuiven naar 'buiten' toe om het op te lossen? Anders Gator gebruiken om te lijmen, geeft je iets meer de tijd.
 
@allen: Bedankt voor de mooie complimenten. @Cargomaster: je hebt misschien gelezen over parketreiniger, maar dat wordt eerder gebruikt om een laag lakverf te beschermen tegen inwerking van een volgende laag verf uit een spuitbus bijvoorbeeld. Dat kan ook een blanke lak zijn. Heb je tussen de basislaag en deze spuitbus een laagje P+ gebruikt, dan zal de spuitverdunner niet invreten. Om secondelijm te brengen waar je hem hebben wil, gebruik je best een klein lusje aan een koperdraadje, net genoeg om een druppeltje mee op te vangen. Heb ik een tijdje gedaan maar ik gebruik nu de punt van een scalpel. Die is snel weer schoongeschraapt. Ik zal niet zeggen dat het gezond is om mee te werken, maar alleszins gezonder dan in huis schoonbranden, las ik.
@Swaken: is al anders geregeld, dat lees je even verder.

Het aantal PE velletjes begint te minderen, want ik heb er vandaag ook eentje bijna leeg gemaakt.

d5d25fde0276f281d21b571cf01ff5a2.jpg

Dit PE-vel bevat alle anti-slipplaten die aan de rand van het dek moeten zitten. Er zat al een dergelijke textuur op het plastic dek, maar dat was er enkele pagina's geleden afgeschraapt omdat het houten dek 0,20mm hoger komt te liggen. Het eiland heb ik nu opgeborgen in de Trumpeter vitrine waar ook Princeton's detailonderdelen in bewaard werden, nadat al het mogelijke PE er op aangebracht was.

0565668ea6016db5bc190e34f18a5803.jpg

edbc139de774debd9569b271abca0d70.jpg

005d36ed6a1737c6bce842c2ec536eb1.jpg

Ik had de radarantenne al geplaatst toen bleek dat er in die kooi nog een geplooide antenne moest zitten. Gelukkig ging het deksel van de kooi nog open. Ik heb ook een paar kleine stukjes Evergreen aangebracht zodat de ramen van de brug niet meer uitsteken achteraan. Er is een laddertje gesneuveld, maar dat kon vervangen worden omdat er ook een laddertje binnen in de toren gestopt wordt, wat je normaal gezien niet meer terugvindt als je alle deuren gesloten laat. Het enige wat er naar mijn mening nog ontbreekt is een vervangstuk voor de venturi, de spoiler vooraan de brug om de wind af te leiden van de voorruit. Ook zou ik nog graag een aantal buizen onder de platformen plakken, zoals die te zien zijn op foto's, maar dat zouden dan heel dunne metaaldraadjes worden.

Op naar de anti-slipplaten dus:

caf4015c8444143fd5ed74f69e345033.jpg

Ik raad iedereen die PE van deze grootte-orde moet gaan plakken, af om dit met secondelijm te doen. Voor de voorste plaat had ik dit geprobeerd, maar ondanks een redelijk goede poging kleefde de plaat net een halve millimeter teveel naar bakboord. Dat lijkt niet veel, maar daardoor ziet de dekrand van een millimeter breed er aan die kant plots veel smaller uit dan aan stuurboord. Ik kreeg de plaat er onbeschadigd terug af en heb wat lijm verwijderd, maar ook een tweede poging liep verkeerd. Daarbij had ik er al wel op gelet niet meteen aan te drukken, dus alles kwam er ook weer goed terug af, maar nu heb ik er toch een kwartier over gedaan om de lijm terug te verwijderen met een schaafmes. Toen besloot ik om dit met contactlijm te doen, waarmee je nog een hele tijd kan schuiven voor het vastzit. Nu moet er alleen wat lijm van onder de kanten uit geschraapt worden, want dit smeert iets dikker dan secondelijm.

e6206edac4d13d8a57b59a9d0a7ebf6d.jpg

Al vroeg in de bouwstap bleek dat de stukken dekrand soms iets te lang ontworpen waren. Ik heb in het schema links de oplossing uitgebeeld. De platen hebben een dikkere rand die dus niet weggesneden kan worden. Daarom moet er materiaal van tussen de rand en de plaat weggehaald worden en dan kan de rand er terug op gezet worden.

dfcfbaf3b9576e9e314685c74fefddd6.jpg

Hier is het kleine stukje eerst gekleefd en is dan de verkorte rand toegevoegd, zodat alles mooi aansluit op de plastic dekrand.

6951eeb879824137eeec0f8a0401fb75.jpg

De achterste plaat moet wat afhellen, dus die wordt met knijpers op zijn plek gehouden.

137b0ef8d3f1026d2bdb4338a65ebb9b.jpg

770602c937e064d80eb7212a9785778a.jpg

Ook aan stuurboord zijn er twee locaties waar een millimetertje weggehaald moet worden. Gelukkig is dat steeds waar de plaat maar een halve centimeter breed is, zodat je dit niet opmerkt op het anti-slipvlak.

dddbe30d534316afc787fa154edbb637.jpg

Bij het laatste stuk kwam ik uit op een structuur die ik nog niet eerder bestudeerd had. Ik had al een PE-stukje voor een kraanarm zien voorbij komen en die was ook op een paar tekeningen al gepasseerd. Ik was er toen van uitgegaan dat die kraan verticaal in het dek verankerd zou zitten, zoals op andere carriers die ik kende. Bij nader bekijken zag ik, dat de kraan van de Shokaku's neergeklapt kan worden in het dek. Bij alle modellen die ik bekeek, zat die kraan dan ook onder een deksel in het dek verborgen, logisch als je standaard een ongeperforeerd plastieken blokje krijgt als kraanarm. Maar dat wilde ik niet, want ik had nu dat interessante stuk PE én ik had een deksel dat met een kleine ingreep opengeklapt kon staan. Ik had er alleen tot nu toe geen rekening mee gehouden dat er nog geen gat in het plastic dek was, en dat kon redelijk dik zijn.

910ec5ee8fca1e9784a1e8a9c9868fda.jpg

Niet getalmd, ik had hier een bruikbaar zaagje voor. Door de ronde kant lukt het om vanuit het midden van een plaat te zagen.

82fc0b31fe29350be2bc0d6bf378170c.jpg

De korte zijden worden met een boor doorgeprikt. Gelukkig zat er onder het deksel ook een afgesloten deel van de kit, zodat we niet recht op de galerij uitkwamen.

62f50ab08b4dff73abfb06db25c4a9e6.jpg

Maar er zat wel nog een stevig stuk van de romp in de weg, drie millimeter dik plastic.

9af5f392868fd813951b4e34f608b293.jpg

Dat wordt er met een snijschijfje uitgehaald. Er wordt genoeg ruimte gemaakt om het stuk dat uit het dek verwijderd werd, op een lager niveau terug te plaatsen. Waar de kraan ingeplant wordt, is er een stuk I-profiel in de romp gepropt, want daar zat er een gat naar de binnenkant van het schip.

64d85289e056f0e09e8a19be85293f2c.jpg

Toen kon het laatste stuk van de rand vastgelijmd worden. Ik heb eigenlijk geen aanwijzing naar welke kant het deksel openklapte, dus ik gok dat het naar rechts ging. De vorm van dit deksel is waarschijnlijk vereenvoudigd door Fujimi, want in de plannen van Morskie is het wat veelhoekiger en bij Gakken 13 zijn er meer dan zes onderverdelingen. Dat zou ons echter te ver brengen, want dan zou alle beplating rond het deksel ook nog aangepast moeten worden.

b147516d366819b48fb8e4ccc446b921.jpg

Nu zijn de twee achterste vliegtuigliften aan de beurt. Het zou iemand vergeven kunnen worden om te denken dat je de lift en de rand daarrond gewoon op de liftkoker van Fujimi kan passen. Werk je met een houten dek, dan mag je daar echter nooit van uit gaan. Je moet alle delen die op het dek komen, nauwkeurig op elkaar droogpassen. Zo is te zien dat er bij het houten dek een afwijking in de lengterichting van het schip bestaat van een millimeter. Weer lijkt dat niet veel, maar daardoor zou je bij het bevestigen van de houten dekdelen de liften niet kunnen centeren op de PE-stukken die je geplaatst hebt. Die houten delen komen namelijk pas aan de beurt als al het PE geprimerd is, want ik wil delen van het houten dek ongeschilderd laten. Er wordt namelijk vermoed dat wat op foto's een lichte kleur heeft, eigenlijk ongeschilderd hout was.

f7091cef98a74eb18bbcca947a57192c.jpg

Bij de vorige lift was het plaatsen van de PE liftrand vrij lastig omdat Fujimi hier een hoogteverschil ingegoten heeft. Dat wordt daarom bij deze twee liften dichtgekleefd.

7b789f0a4e084cfe0e75b7d0d4946a5c.jpg

Bij de achterste lift is er een gelijkaardige verschuiving. Nu worden de PE liftvloeren in een stuk met de liftrand uitgesneden en geplaatst. Een grote afdekplaat wordt nog achter de kraan op het dek gekleefd. Ik had deze ook van Fujimi maar daar stond overal anti-slip op. Aangezien dit bij Shipyard op deze plaat achterwege gelaten is, denk ik dat hier een reden voor moet zijn.

27c602fcfbc7718928d3afafbbead086.jpg

cbadd06b31b3b610a7a8f0c56fafe1dd.jpg

5ad460b53c6e3598f787deace1a16e3f.jpg

aed9b293406bda87497e30d0a1364128.jpg

De voorste plaat heeft op de badkamertegel wat microkrasjes opgelopen bij het verwijderen van de lijm aan de andere kant, maar dit ga je niet meer zien na de verflaag. Nu komen er een paar structuren aan de dekrand aan de beurt, vooraleer we ons met de rest van het geschut gaan bezighouden.
 
Jongens, ik word al zenuwachtig en krijg net geen hart kloppingen als ik alleen nog maar naar de foto's kijk. Ik zou al lang gezegd hebben " spijtig maar dan zal het zo in elkaar moeten. Stalen zenuwen en een zeer vaste hand moet je hebben om al die aanpassingen uit te voeren.
 
Gaat goed vooruit. Ik heb me ook terug achter de werkbank gezet met mijn Yamato erop maar mijn PE werk komt qua hoeveelheid en snelheid niet in de buurt van jouw ritme. Leuk om te volgen, er tekent zich meer en meer een vliegdekschip af nu.
 
Steven,

Knappe werken die je uitvoert. En je hebt geleerd van de vorige bouw zo te zien ivm de liften. Goeie oplossingen zo te zien. Ik blijf voorstander van je werk makker...;)
 
Laatst bewerkt:
Het blijft goed vooruitgaan door de leuke aansporingen overal. @Wouter, ik dacht dat die al af zou geweest zijn... We willen natuurlijk snel een update zien!

Er zijn nog wat antennes gemaakt.

0548dd771a882ab45f858afa25d60cb6.jpg

Dit zijn de onderdelen die gebruikt worden om de vier draadantennemasten mee te maken. Dit is uiteraard een klusje voor de plooitafel.

12519429084e8443ebed7b3e877bebec.jpg

Ik heb de uitstekende helft van de antennemast vervangen door een stukje staaldraad. Het PE was voorzien van openingen om dit te plaatsen.

d206bc50f5e0e2838c9a760adf257174.jpg

Ik heb eerst de dwarsliggers nagemaakt van de Fujimi stukjes, dus 10 millimeter. Ik heb ze in de richting van de afwijkende zijde van het "kraaienest" gekleefd.

9e93ce5011c503c8b125c63161d3c23d.jpg

Achteraf bekeken is de verhouding van de dwarsligger tot de antenne veel kleiner. Op deze tekening uit Osprey wat lastig te zien maar de richting van de afwijkende kant van de antennes is niet zijwaarts maar in de lengte van het schip.

2392775d6240fdc32cfb572219c65050.jpg

Daarom zijn de staafjes ingekort en opnieuw geplaatst maar dan 90 graden gedraaid.

a3398e68526edf075e7030eda1b0835b.jpg

Fujimi lag weer in de knoop met zijn benamingen voor PE-onderdeeltjes, je moet dus niet op fret B maar fret A zijn. Het bleek dat ik al een stukje van de ladder had gebruikt die je op deze antennes moet kleven. Fujimi is ook helemaal niet zo vrijgevig met zijn laddertjes, dus moest ik naar de sparebox. Ik had ladders van de WEM Independence-set.

376a2c767f42c122c972732b05d6dbea.jpg

Helaas waren deze ladders tweemaal zo breed als de Japanse. Daarom moest ik ze in een H-vorm plooien om overeen te komen in breedte. Bijkomend voordeel is dat deze ladders zo in een keer vastgelijmd kunnen worden zonder afstandhouder. Het plooiwerk is natuurlijk een precisie-operatie.

eb384f4758761c654a319eaf7612d5dc.jpg

De ladders zitten er maar de foto wilde niet goed mee. Een van de vier antennes heeft de vervangladder gekregen.

6924876bd9485d98b8d02dc604764dbb.jpg

Deze antenne komt op de grote mast. Er zitten 8 stukjes in verwerkt.

0feaefcbc40880b5204f696e7c91f163.jpg

Ik ga deze mast eerst opbouwen uit de doos en dan ga ik hem helemaal vervangen uit metaal, want het ziet er weer iets overscale uit qua dikte.
 
Dag Steven, allereerst prettig nieuwjaar gewenst, en wat betreft Yamato: nee, die is nog lang niet af, is één van de vele shelf queens geworden. Al ben ik er terug aan begonnen, als het de moeite is om een update te posten doe ik het. Ondertussen geniet ik hier wel van het etch snoepgoed :laugh:

Weer een leuke update, die Japanners waren gek van radars en antennes. Keurig gedaan!
 
Wat kan je nog schrijven na dit allemaal te zien.
Blijf stilletjes volgen en bewonderen.
 
Bedankt voor de aansporingen! Daarom gaan we nog wat verder door met de basisstructuur van de mast: afgaande op een foto uit het boek koos ik voor koperdraad van 0,6mm als vervanging van de mast. Het zoeklicht kon er zo in geplaatst worden.

c3546be0a935010a5a7cb7dae4299850.jpg

Nu kon de antenne geplaatst worden. Gelukkig was er ook een stukje PE om het kraaienest mee te maken.

8d82f0ac0bfedee8852810baaf24bd74.jpg

Van bovenaf bekeken staat alles mooi evenwijdig.

a3ffa1bd191511f16122cb83b0ff428a.jpg

De bovenste ra is afgeleid van een nieuwer vliegdekschip, Junyo. De Zuikaku had namelijk een keer een beschadigde mast en toen is die anders terug opgebouwd, met een V-vormige ra.

ebec0e57ec21b81194075e5588d26eb1.jpg

Dat kon ook de doos in.

9142907bc2fdc024f14a3ab42997fb48.jpg

Nu was het tijd voor wat geschutinstellingen, de rest van de 127mm-stukken dus.

e31e068645faa46c94aa094804138ec4.jpg

De lopen worden vervangen door het tweede pakje Aber loopjes. Die zijn iets korter en ook wat fijner. Ze zijn ook beter uitgeboord.

be18481afb277b892919a8dae65e6abb.jpg

Alle stukken zijn snel geplaatst en van schokdempers voorzien.

5966ff4a2882bf611c40966ece10ed33.jpg

861d842888535f62e76c54a195ed2f17.jpg

Na een vergelijking met foto's in Gakken bleken deze stukken bijna perfect nagemaakt, er hoeft geen extra PE meer op.

Nu nog een korte vergelijking van de Hasegawa vliegtuigenset voor late war vliegtuigen met wat er in de Fujimi set zit. Het valt vooral op dat de Hasegawa's meer paneellijnen hebben. Ik vond wel op de vroege Zero-romp wat sinkmarks.

d12e89f25edbde7d0982f1b1fbeba735.jpg

e9b111025432ae515a97a7fc70b21acc.jpg

715ce9887110de3ec600bb9c59602afb.jpg

406f045750d8c53545842df5c8d6b96a.jpg

Alles past heel mooi in elkaar, al weet ik niet of de staartvlakken correct geplaatst zijn. Die heb ik wat door elkaar gehaald en ik zag geen verschil meer in de onder- en bovenkant.
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan