Hoofdsponsor

1/35 KV-7 Mod 1941 [wip]

Kattekrab

Well-known member
Registered
Lid geworden
18 jun 2018
Berichten
126
Iemand heeft mij ooit wijsgemaakt, als je met modelbouw wil beginnen, start dan met een makkelijke WW2-vechter. Nu om eerlijk te zijn heb ik toch de nodige uitdaging gehad aan mijn F4U-1 Corsair. Ik ga vast en zeker nog vliegers in elkaar steken, maar ik ben zelf eigenlijk een erg grote fan van tanks. Dat is ook wel voor een deel gekomen, omdat ik 10 jaar World of Tanks achter de kiezen heb. Deze hobby heb ik ingeruild voor modelbouwen. Mijn geld zal alleszins beter besteed zijn ...

Ik heb een zwak voor Russische tanks, en vooral het IS-7 prototype. De Trumpeter bouwdoos ligt al jaren in mijn kast stof te vergaren. Ik heb deze gekocht omdat ik al eens eerder wou beginnen met modelbouwen, maar aangezien ik geen ruimte had is het er nooit van gekomen. Nu wacht de IS-7 op het moment tot ik genoeg zelfvertrouwen heb om hier aan te beginnen.

Toen ik onlangs aan het bijlezen was over alle verschillende KV versies, ben ik bij de KV-7 (Object 227) uitgekomen. Een prototype SPG wat ontwikkeld en getest is geweest in 1941. Het grappige is dat de tank beschikte over 3 kanonnen, namelijk twee 45mm's en één 76mm. Echter is de tank in Moscou bestempeld geweest als een faalproject. Nadien is er nog een tweede type ontwikkeld met twee 76mm kanonnen, maar deze heeft ook geen voldoende gescoord. Uiteindelijk werd er beslist om de kanonnen te vervangen door één grote 152mm en zo is uiteindelijk de SU-152 geboren. Die was iets populairder.

Ik heb hier voor mij de Trumpeter 09503 Soviet KV-7 Mod 1941 bouwdoos liggen. Dit betreft de eerste versie met de 3 lopen. Aangezien ik ook hier wil bijleren heb ik m'n eerste photo-etch setje liggen van Eduard voor de KV-1/2, in combinatie met metalen lopen van Aber en metalen tracks van Masterclub.

Ik heb nog geen flauw idee hoe ik de KV-7 zal schilderen. Weliswaar grotendeels in Russian Green 4BO, maar ga ik terug naar een traditionele pre-shading, of ga ik iets proberen van color modulation. Geen idee, ik ben ook niet altijd een grote fan van het laatste. Gelukkig is er heel wat lijmwerk, vooraleer ik mijn kop hierover ga breken. Wat ik wel weet is dat ik een aantal producten wil gebruiken van VMS voor o.a. het blackenen van de tracks, weatheren en ik zou ook graag hun reverse chipping producten willen gebruiken. Daarboven op zou ik ook graag willen werken met oliën voor streaking en eventueel pin washes.

IMG_20201005_173353__01.jpg


Soit veel plannen, we zien wel waar we uitkomen. ;)
 
Veel succes en plezier met deze.
 
Dit model was mij onbekend dus volgmodus aan. Veel succes.
 
Wat een schattige loopjes op die tank! Laat de tracks eens van naderbij zien, ik heb mogelijk een belangrijke tip vanuit het Kondensator-project. Daar kreeg ik de resin pins alleen in de tracks door voor te boren.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Frank makker als het word zoals uw vorige bouw gaat dit weer een knap topic zijn zeker om te volgen
Succes
Marc
 
Bedankt voor de gelukswensen, ik zal in ieder geval mijn best doen. ;)

Toen ik gisteren nog de instructies erop na las, ben ik tot de vaststelling gekomen dat ik de PE set niet veel zal kunnen gebruiken. Blijkbaar heeft de KV-1 en KV-2 toch nog wel verschillen in de basis tegenover deze KV-7. De roosters voor de achterkant ga ik wel kunnen gebruiken normaal gezien.

Wat een schattige loopjes op die tank! Laat de tracks eens van naderbij zien, ik heb mogelijk een belangrijke tip vanuit het Kondensator-project. Daar kreeg ik de resin pins alleen in de tracks door voor te boren.

http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=127048

http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=127046

IMG_20201006_082643__01.jpg


Je hebt dezelfde tracks gebruikt voor je ZSU-23-4M/M3 Shilka. En correct, ze raden aan om eerst door te boren. Ik heb hier alvast een 0,6mm boortje klaar liggen.

In deze tutorial van VMS wordt het eigenlijk allemaal mooi uitgelegd:


Voor de MasterClub tracks even doorspoelen naar 4:26. Nu in het filmpje raden ze aan om op elke resin pin een beetje CA te doen. Maar de meeste reviews spreken hier niet over. Ik vermoed dat jij ook geen lijm hebt gebruikt. Hoe zijn de tracks nu? Stevig?

Trouwens als je verder kijkt in het filmpje tonen ze hoe je je tracks kunt blackenen en daarna kunt behandelen met pigmenten. Dat is de richting die ik ook wil uitgaan met mijn tracks.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren een aantal uurtjes aan de KV-7 kunnen besteden.

De basis is er ...

IMG_20201007_111556.jpg


Maar ik moet zeggen dat deze Trumpeter kit van een heel ander niveau is dan de Tamiya Corsair. En dat bedoel ik niet echt positief. Er is weinig wat van de eerste keer past en in de handleiding staan zaken gewoon foutief genummerd. :O

De zijkanten die tegen de "hull" moesten gelijmd worden, pasten van geen kanten omdat de ejector pin marks aan de binnenkant veel te dik waren. Uiteindelijk was dat makkelijk opgelost door te schuren. Een dryfit van een box die op de sideskirts komen, zorgt ervoor dat de box op een rivetrij komt. Dit wordt dus pinnetjes eraf snijden en mooi ernaast zetten. Geen idee of het aan de andere kant ook zo is.

Het ergste voorbeeld is hier aan de voorkant. Eerste dryfit geeft volgend resultaat:

IMG_20201007_104554.jpg


Het pinnetje aan de voorkant past niet mooi vanbinnen. Met een beetje macht uit te oefenen zodat alles er goed in zit, krijg je dit:

IMG_20201007_104836.jpg


Hier zal ik waarschijnlijk ook de voorste pin moeten wegsnijden om het mooi te doen passen. Uiteindelijk zal ik, of hoop ik, dat ik alles zal kunnen oplossen. Maar dit mag toch niet de bedoeling zijn? Zijn alle Trumpeter kits zo, of ben ik volledig verwend door Tamiya? :D
 
Wat verwend door tamiya denk ik :)
Veel plezier en succes met deze.

Komt wel goed hoor.
 
Uit ervaring kan ik je vertellen dat Tamiya echt wel goede pasvormen heeft,en ik merk bij andere merken dat je soms moet inventief zijn om alles te laten passen.
 
Vandaag had ik een vrije dag ... ik denk dat ik ondertussen genoeg lijm heb gesnoven :D

Die voorkant die ik hier boven heb aangehaald daar heb ik gisteren en vandaag nog in totaal 3 uur aan het schuren, schrapen en passen geweest. Uiteindelijk paste alles perfect en sluit alles mooi aan zonder dat ik putty heb moeten gebruiken.

The moment of truth ...

IMG_20201008_143746.jpg


En het resultaat, hier was ik toch even blij mee :D

IMG_20201008_145220.jpg


Tussen de frustraties door heb ik gisteravond de turret nog afgewerkt ...

IMG_20201007_205251.jpg


IMG_20201007_205313.jpg


... en nog een aantal wielen. Blijkbaar nog 6 stuks te gaan. Dan komt het totale aantal op 22 stuks.

IMG_20201008_172952.jpg


En zo staat de hull er momenteel bij:

IMG_20201008_172524.jpg


Ik heb ook geprobeerd m'n eerste (en het enige onderdeel dat ik kan lijmen blijkbaar bij deze kit) photo-etch in elkaar te steken. Ik ben nog niet overtuigd moet ik zeggen. Prutsen krijgt een volledige marteling :D

Ik weet niet of ik dit onderdeel ga gebruiken ... ik denk het niet. Het is nog niet goed genoeg, en dan neig ik toch om het onderdeel van de kit zelf te gebruiken, ook al heeft het minder detail. Ik zal wel blijven oefenen om nog iets meer fingerspitzengefühl gevoel te krijgen.

IMG_20201008_172158.jpg
 
Leg het onderdeel van de kit er eens naast op de foto? Dan kan je beter vergelijken.
 
Leg het onderdeel van de kit er eens naast op de foto? Dan kan je beter vergelijken.

Moh serieus ... het PE stuk is niet om aan te zien :D
Sluit niet mooi, veel CA lijmresten ... ik denk dat ik hier best ergens wat tutorials voor kan volgen ipv te werken met pincet en tandenstoker.

IMG_20201008_181831.jpg
 
PE stuk is naar mijn inziens te gebruiken. De rasters zijn in het echt zeker niet perfect hoor:

kv-1_114_of_130.jpg

CA lijmresten kan je misschien wel wegbranden met een vlammetje.
 
Ik volg Michel , tanks en zeker die Russen kunnen hier en daar wel een deukje vertonen.

Greetzzz Modest.
 
I weet niet hoe jullie naar dat stukje PE kijken?? Ik ben het weleens met Frank eens dat het niet best in elkaar steekt en dat zelfs een 1/1 foto het PE rooster niet kan redden :) Maar met wat meer werken met PE komen dit soort foutjes niet zo vaak meer voor en een stukje gereedschap voor het buigen van PE kan ook helpen.
 
Als je de PE niet gaat gebruiken is het de moment om te experimenteren en een vuurtje onder de PE zodat de lijm er volledig af is en kijk wat je kan redden.
Je staat soms versteld wat je er allemaal kan verbeteren.
 
Om te beginnen heb je voor dit PE-stuk zeker een plooitoestelletje nodig, ik hoop dat je dat ter beschikking hebt, want ik zie twee lange plooikanten. Na dat plooien zou ik het buigen over een boor van de gewenste diameter. Dan kan je de zijstukjes plakken. Is er lijm gemorst, dan kan je dat vaak met een gebogen scalpel wegschaven, als het PE fragiel is gebruik ik hier wel eens aceton voor. Ik gebruik ook steeds een pincet. Zit het stukje er niet goed op, maak het dan los, verwijder alle lijm en begin opnieuw.

Ron, ik moest het origineel zien om te weten hoe de stukjes aan elkaar bevestigd moesten worden, want er waren wat kieren te zien. Met de foto van de echte er naast zie je ook nog eens dat het gaas van Trumpeter niet fijn genoeg is, maar dan zou je fijn gaas in huis moeten hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de raad gevolgd om met een vuurtje het overtollige lijm weg te doen. Ik denk dat ik iets te onstuimig was, of teveel lijm heb gebruikt tijdens mijn geklungel, het was best een steekvlam. :D:D

IMG_20201008_205051.jpg


Maar het stuk dat er een beetje verkoold naast lag. Die rand kreeg ik dus niet mooi rond het rooster, wat ik ook probeerde. Ik heb ook geen flauw idee hoe je hier aan begint ...

Die rondingen kan ik wel maken met buisjes dat is geen probleem. Maar de zaken mooi aligneren, lijmen, etc ... :wacko:

IMG_20201009_075354.jpg


Die rooster bestaat ook uit 4 onderdelen die op elkaar moeten komen. Ik kan me inbeelden als je een trapladdertje of een stukje railing moet buigen dat dat iets makkelijker is dan al gelijk deze constructie.

Ik ga nog wel eens proberen met het andere rooster, hoe dit eruit komt. Moest dit nu perfect lukken, dan wil ik me nog wel zo'n sprue erbij kopen. Die 5 EUR is nu het probleem niet. Maar die rooster errond ... dat zie ik niet goedkomen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan