Hoofdsponsor

1/35 KV-7 Mod 1941 [wip]

Misschien is de oplossing voor jou om het kader in twee of drie stukken te snijden (wel op een keramische plaat, niet op die mat!) en dan te lijmen. Dan heb je al geen last van spanningen om het rond het gaas te leggen en hoef je maar op de helft van de lijmranden te letten. De naden kan je daarna wel plamuren. Lijm niet direct uit het flesje maar bijvoorbeeld met een tandenstoker of mespuntje. Dan heb je controle over de hoeveelheid. Doe de plaatsing van het ene stuk op het andere met een klein puntje lijm, zodat het in de juist positie op elkaar staat. Als dat goed staat, laat dan de rest van de lijm langs de randen lopen en druk een beetje aan. Dit werkt wel alleen met de erg vloeibare soort CA.
 
Laatst bewerkt:
Ach oefening baart kunst. Ik ben ook nog maar net gestart met PE te gebruiken en het is logisch dat het niet van de eerste keer lukt.
 
Ik heb de originele roosters nu gelijmd. Het ene stuk was toch naar de vaantjes, toch bedankt voor de tips. Bij het volgende project zal ik er mij terug aan wagen. :)

Het grootste deel van het lijmwerk is klaar. Schattig eh? :)

IMG_20201010_170747.jpg


IMG_20201010_170800.jpg


IMG_20201010_170832.jpg


IMG_20201010_170810.jpg


Nu heb ik toch een aantal vragen/bedenkingen waar ik graag input voor heb. :)

Sleepkabel

Ik moet de sleepkabel nog monteren.

IMG_20201010_170901.jpg


Nu zijn mijn vragen:
  • Lijm ik die nu al? Of werk ik die het beste apart af? Sommige details op de tank kan ik perfect op de tank schilderen, maar die kabel gaat waarschijnlijk veel lastiger zijn. Hoe zouden jullie het aanpakken?
  • Hoe schilder je zo'n brass wire? Momenteel is dat een koperen (denk ik) draad ... gewoon primen, airbrushen in staalkleur en eventueel een zwarte/donkerbruine wash?

Schilderen

Ik heb geen flauw idee hoe ik het beste een tank schilder. Ik wil een klein beetje verweerde look creëren. Absoluut niet zo ver dan m'n Corsair. Iets zegt mij, een tank wordt gewoon in de fabriek gewoon groen gespoten zonder enige gradients. Dat kan ik ook doen. Ik schilder de tank gewoon volledig in Russian Green 4BO en geef de tank een pin wash, aflopen, streaks, hier en daar wat vuil aan de hand van pigmenten en er zijn genoeg interessante zaken en afwisselingen op de tank om naar te kijken.

Een andere piste is om iets te doen van color modulation. Ik wil absoluut geen poging doen om zo zenithal lightning toestanden te doen waar je schildert alsof er ergens een kunstmatige lichtbron is. Panel highlighting is een optie, maar ik zou dan eerder gewoon natuurlijke verwering door de zon willen doen. Bijvoorbeeld de hoeken en de onderkant van de tank subtiel donkerder maken en de bovenkant van de turret iets lichter maken.

Ik zou dan bv Russian Green 4BO mengen met een paar druppels donkergroen voor de schaduwen. En voor de highlights mengen met een paar druppels Oker groen.

Hoe zouden jullie het aanpakken? Ik neig naar de eerste optie, omdat dat gewoon binnen de comfort zone zit. ;)
Alles in één kleur airbrushen gaat geen probleem zijn. Ik heb wat schrik om de tweede optie in de praktijk te brengen. Langs de andere kant als ik de kleuren heel subtiel hou, gaat het misschien makkelijker zijn.

Alvast bedankt voor de feedback!
 
Ik zou die kabel apart laten en zo schilderen als je voorsteld. Kleurenmodulatie zijn voor en tegenstanders van. Persoonlijk zou ik het helemaal in Russian Green doen maar een ander vind dan weer modulatie mooi...
 
Ik ben momenteel bezig met de tracks. Eén kant is er bijna klaar. Nu hoeveel mogen tracks doorhangen? Of zitten deze strak op de wielen? Er zijn nu momenteel 80 links geassembleerd. Ik heb er max 100 per kant.

Zoals ze nu op de onderste foto hangen vind ik wel leuk, maar geen idee of het accuraat is.

IMG_20201014_151228.jpg


IMG_20201015_141139.jpg
 
De KV tanks hebben wel wat doorhang. Missschien ietsje minder dan u foto:

KV-1_with_additional_armour_side_view.jpg
 
89 links momenteel ... 'k ga het zo houden, dat lijkt goed op jouw foto, bedankt! :)

IMG_20201015_145834.jpg
 
Laatst bewerkt:
En de tank staat in de primer. Nogmaals erg tevreden van Stynylrez. Het hardt erg snel uit. Leuk voor je model, minder leuk voor de airbrush. Het kuiswerk is best hardnekkig. Morgen kijken dat ik hier en daar nog zaken kan schuren en bijwerken.

IMG_20201016_124944.jpg
 
De doorhang van de tracks is prima zo, soms zie je ze met meer doorhang op een model wat uiteraard niet correct is een stevige bocht maken en je track lig ernaast :)
 
Met het schuren van één van de fuel tanks, was er wat stof terechtgekomen op de zijkant van de turret. Ik doe dit weg met m'n vinger en breek de de bevestiging voor de sleepkabel per ongeluk in 2. :angry: Nu heb het wel mooi terug kunnen lijmen met Tamiya cement en heb er nadien nog een laagje CA over aangebracht met de tandenstoker. Het lijkt me terug even stevig als daarvoor. :|

Nu eens alles is geschilderd en de sleepkabel bevestigd is, wil ik dat toch tegen de hull lijmen, als is het enkel maar voor de stevigheid. Hoe worden dergelijke geschilderde zaken gelijmd? Je ziet massaal veel tanks die ze volledig eerst spuiten en de onderdelen zoals spades, zakken, etc apart worden geschilderd. Nadien worden ze op het model gelijmd. Met welke lijm gebeurt dit? Want cement reageert erg lastig op lijm heb ik al gemerkt met de Corsair. Of met CA? Eventueel blinkende stukjes nadien subtiel bijwerken met het penseel?

Voor de rest is hier niet veel gebeurd. M'n wielen en een aantal onderdelen hebben hun uiteindelijke kleur gekregen. Niet zo boeiend momenteel. :)

IMG_20201018_183603.jpg
 
In feite heb je voor- en tegenstanders van 2 systemen:
- zij die de tank eerst volledig bouwen en dan schilderen,
- zij die de tank bouwen zonder de extra's en deze pas op het einde aanbrengen.

Persoonlijk ben ik een volger van het tweede systeem omdat ik mij graag richt naar de realiteit en ook dan moet je weten hoe het verliep.

Tanks komende uit de fabriek komen geschilderd van de band maar zijn nog "naakt". Veel onderdelen op de tank zoals trekkabels, gereedschap, beschermhoezen,... worden geleverd door andere fabrieken en hierdoor kan er kleurverschil zitten in bijv. de groene kleur.

Bij een herstelling of herschildering te velde neemt men echter de tijd en de moeite niet om al die zaken te verwijderen en zij worden dan gewoon meegespoten of overschilderd.

Je moet dus weten welk een model je wil maken, (bijna) vers uit de fabriek of te velde al dan niet in één of andere scène.
Grote fout die je veel tegenkomt is dat iemand een tank bouwt en deze voorziet van jerrycans maar alles in één kleur schildert. Bij jerrycans bestaat bijna geen eenheidskleur omdat deze in verschillende fabrieken gemaakt werden en derhalve konden de kleuren verschillen. Voeg daar het gebruik en de mix te velde aan toe en je krijgt 40 tinten olijfgroen, zand, grijs enz....

Wat de verlijming betreft is het beter dat je de contactpunten van bijv. het gereedschap na het schilderen op die plaats van de verf ontdoet en dat je deze met gewone lijm verlijmt. Bij metalen of resin onderdelen gebruik je CA lijm.
 
Nog een domme vraag misschien. Als ik mijn tank wil vernissen, doe ik dan best een matte of een satijn varnish?
 
Dat zou ik ook denken, maar dergelijke foto's doen me wel twijfelen.

latest?cb=20160201232849.jpg
 
Dat zijn dus bloempotten van tanks,ze noemen deze zo omdat er buiten wat u kan zien niet veel meer in de tank aanwezig is minimum aan materiaal dat kan gestolen worden minder gewicht, en men moet vanaf 2006 alle olie en brandstof verwijderen uit de voertuigen vanwege de natuur!! en de meeste musea kiezen er voor om blinkende tanks te gebruiken in hun display dat trekt blijkbaar meer aan dan de vuile mat voertuigen.
 
Bedankt voor de feedback! :)

Inderdaad, in't wild ziet em er idd mat uit ... kweet weeral wat doen.

kv7_1.jpg

Ondertussen is de tank aan het drogen:

IMG_20201021_163919.jpg
 
De KV-7 is volledig geschilderd. 'k heb geprobeerd hier en daar wat schaduwen te leggen door met de base kleur gemengd met een donkerdere variant hier en daar in de hoeken en paneelovergangen te spuiten. Het resultaat is zo subtiel dat je met de spot erop niet veel meer ziet. Maar aangezien ik de accenten vooral met pigmenten wil leggen, maakt het weinig uit. Ik wil er (nog) niet te ver in gaan.

IMG_20201022_133337.jpg


De lichten zijn ook gelijmd, het voorlicht heb ik van een zilveren achtergrond voorzien, het achterlicht een rode. Het resultaat is wel erg tof vind ik. :)

IMG_20201022_132909.jpg


IMG_20201022_132924.jpg


Maar nu zit ik op een punt dat ik al voel dat ik ga prutsen ... het vastmaken van de sleepkabel. De sleepkabel is geschilderd in een staalkleur, en ik heb er een dark dirt wash van Flory over gezet.

IMG_20201022_133205.jpg


Ik heb al eens geprobeerd een testfit te doen op het model, maar het zilver geeft af op het groen. Niets erg, aangezien ik het zo kan wegvegen. Maar ik zie het niet goedkomen als ik daarmee ga prutsen en die kabel over het groen ligt te schuren.

Ook de stukjes die contact gaan hebben, wegschuren om ze dan met cementlijm te lijmen zie ik ook niet zitten. De haken aan de zijkant van de turret zijn zo fragiel ... dus ik ben aan't denken om ze toch met CA te lijmen. Om ervoor te zorgen dat er geen kleur wordt afgegeven, zou ik beter de kabels en de tank zelf al een koers vernis geven denk ik. Zou dat niet beschermen? Dan ben ik ook aan't denken, of ik de kabel ergens "onderweg" ook niet vast moet lijmen?

'k ga toch blij zijn als die er aan hangt ...
 
Zelf had ik nooit een probleem met een satin laag. Als je redelijk tekeer gaat met filters,washes en meer van die ongein dan word model vanzelf wel weer mat, voordeel van satin is (net als glans) dat washes en filters beter vloeien dan op een matte ondergrond.
 
Ziet er erg netjes uit.

Ik zet er zelf een glansvernis erop voor de washes enz... en dan net voor de pigmenten erop gaan een matte vernis.

De kabel vernissen kan je zeker proberen en zou die lijmen met CA.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan