Hoofdsponsor

1/35 KV-7 Mod 1941 [wip]

Mag je hier ook je fouten posten? ;)

Een tijdje geleden was ik helemaal verkocht door de producten van VMS. Alles wat je kan doen met hun producten is omkeerbaar. Ideaal voor mij ;)

Zo heb ik eerst de wielen en de tank zelf in hun matte vernis gespoten. Gewoon rechstreeks in de airbrush en spuiten. Als je in je airbrushbeker kijkt, spuit je precies met badschuim, maar het komt er mooi uit en levelt heel prettig. Ik heb weinig vergelijk maar de kleuren komen dieper uit dan bijvoorbeeld de vernis van Vallejo. Misschien iets minder mat, maar verkies toch deze eerlijk gezegd.

Een ander product wat ze hebben, zijn verven om reverse chipping te doen. Je verft je onderdelen, laat 10 minuutjes drogen en dan kan je met water je verf er terug afwrijven tot er natuurlijke stukjes achterblijven.

Ging heel goed op de wielen. Daar heb ik met donkergrijs gewerkt en het idee is om hier nog met pigmenten over te gaan zodat je erachter een subtiel kleurenverschil krijgt.

IMG_20201029_165825.jpg


Dan was de tank zelf aan de beurt ... en dit ging niet zoals gepland. Van zodra ik de verf begon los te weken, begon dit precies in te bijten in m'n vernis met niet echt prettige gevolgen.

IMG_20201030_151223.jpg


De website zegt minimum 3 dagen te wachten, 3 tot 5. De vernis had exact 72 uren gedroogd, maar ik denk voor 2 lagen dat ik er te snel aan ben begonnen. De wielen had ik ongeveer een week geleden vernist. Contact op genomen met VMS, het zou ook kunnen liggen dat de verf onder de vernis nog niet volledig uitgehard was. Nuja die had ook 72 uren gedroogd.

Nadat alles terug droog was, heb ik geprobeerd om alles terug glad te schuren. En ik heb net alles herspoten.

IMG_20201031_083341.jpg


Het kleurverschil zal waarschijnlijk zijn omdat het nog aan het drogen is, en wanneer ik alles terug vernis zal dit wel ok zijn. Ik denk dat ik m'n KV-7 maar eventjes opzij ga laten liggen voor ik er aan verder doe.

Misschien iets anders beginnen?
 
Dat heb je toch mooi weer hersteld. Welke product van VMS is dit? Ik heb zelf enkel een paar pigmenten van VMS.

De droogtijden lijken me zeker lang genoeg en denk niet dat het daar aan ligt.
 
Dat heb je toch mooi weer hersteld. Welke product van VMS is dit? Ik heb zelf enkel een paar pigmenten van VMS.

De droogtijden lijken me zeker lang genoeg en denk niet dat het daar aan ligt.

Het betreft deze producten: https://www.vms-supplies.com/vms-chipping-paint
Om de verf los te weken heb ik niet hun aid zelf gebruikt, maar gewoon kraantjeswater. Hun product is straffer en dient dan voor als de verf er lang op ligt of in moeilijke hoekjes wanneer het niet wil lossen.

De droogtijden leken me ook lang genoeg maar toch. De wielen heb ik op dezelfde manier aangepakt als de tank zelf. Primer, base coat en 2 lagen vernis. Het verschil was dat die al veel langer gedaan waren. Totaal geen probleem daar. En ik heb er ook goed op geschuurd. Misschien dat 3 dagen droogtijd voor 1 laag vernis ok is, 'k weet het niet. Nu ja woensdag spuit ik m'n 2 lagen vernis (begin & einde van de dag) ... dan ga ik de tank zeker een (anderhalve) week gerust laten.
 
Interresant product. Is precies verf met haarlak in.
 
Soms gebeuren er rare dingen.
Pas gespoten en verf gaf blaasje alsof die niet pakte.
Dacht alles de volgende dag in ovenreiniger te gooien maar eens die verf droog was ,was het probleem weg en de verf stond mooi strak.
Heb het nooit begrepen maar probleem was weg.
 
Na de achterkant bijgewerkt te hebben, heb ik de tank nog eens 2 lagen vernis gegeven en alles een week laten drogen. In plaats van m'n tank te laten drogen in m'n garage waar ik werk, heb ik ze maar in de huiskamer gezet waar het algemeen veel warmer is en de luchtvochtigheid waarschijnlijk ook beter is. Dit op aanraden ook van de feedback van VMS zelf op mijn probleem.

Nu deze keer had ik geen problemen. Ik zie soms wel dat de verf soms toch nog minuscule blaasjes geeft, maar ik ben er nog niet uit waarom. Misschien omdat ik de haardroger te warm gebruik om het water te doen drogen. Maar na een tijdje trekt alles mooi weg en zie je er niets van.

Anyways hier zie je het stappenplan.

1/ Verf aanbrengen op de punten die je gaat bewerken. Na een 10 minuten gewoon een druppeltje water erop en alles bedekken met water met de borstel.

IMG_20201114_092017.jpg


2/ Heel zachtjes met de borstel blijven wrijven zodat alles terug lost.

IMG_20201114_092423.jpg


3/ Met water afspoelen en met de haardroger een beetje warmte geven zodat alles mooi hecht.

IMG_20201115_093742.jpg


Wanneer de tank volledig klaar is, ga ik nog (veel minder) donkerbruine chipping aanbrengen. En misschien nog iets van roest kleurige chipping. Dit kan je gewoon doen over de oude chipping (blijkbaar). Moest je toch nog later bepaalde krassen willen wegdoen, of vind je het teveel van het goede, is er nog een product om alles terug te activeren en kan je het allemaal weg doen. Echt newbie-gebruiksvriendelijk voor mij :)

Maar 't is eigenlijk wel een "duur" proces. Je schildert gans je tank om dan alles terug weg te doen ...

Anyways wanneer dit allemaal klaar is ben ik van plan om alles nog eens te sealen. De sleepkabels aan te brengen en dan werken met pigmenten voor spetters, streaking en wash. 'k ben nog ff zoet hiermee :)
 
Ik vind het er goed uitzien. Een interessant product.
 
M'n beste wensen allemaal!

Ik heb al lang geen update meer geplaatst, omdat ik eigenlijk al een tijdje niet meer aan modelbouw heb gedaan. Ik ben op professioneel vlak gestart in januari aan een nieuwe uitdaging. Alsook heb ik eind december mijn eigen zaak opgestart. Alles gaat goed, maar voor modelbouw heb ik momenteel niet veel tijd meer. Geen idee wanneer ik de draad terug opneem, maar deze KV-7 ga ik zeker nog afwerken. :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan