Hoofdsponsor

1/32 Minerva - Landrover 1952 Cargo jeep[wip]

cargomaster1

Well-known member
Registered
Lid geworden
26 okt 2012
Berichten
1.284
Het is een nieuw project dat start omdat er momenteel geen Bouwdozen beschikbaar zijn van de Minerva Landrover 1952
Er is een Landrover model diecast series 1 beschikbaar en dit wil ik proberen om te vormen tot een Minerva jeep.

attachment.jpg



Er is info onderweg en verder ga ik uit van mijn 2 1/1 jeeps en de technische en onderdelen manual ervan uit de jaren 50.


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


Het eerste wat ik doe is demonteren wat er af kan .

attachment.jpg


attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Veel succes met de ombouw Luc, ik volg zeker.
 
Mag ik daar wat meer info en foto's van ? misschien dat we elkaar wat kunnen helpen,ik heb ideeën genoeg maar zit wat beperkt met de uitvoering en hoe ver ga je met ombouwen,met dit model is de onderkant heel mooi en als ik er de uitlaat ga afhalen is het zicht dan weer veel minder,de achterkant zit uit 2 delen gegoten en als je een passend model wil dan kan je ook daar geen drastische veranderingen aan gaan doen,en hoe zou ik het dan wel kunnen doen en met wat gereedschap je ziet ben aan het Brainstormen... momenteel moet ik wachten om het model geheel te zandstralen tot na het weekend.
 
Ondertussen ben ik al wat begonnen met lezen kijken en vergelijken om de goede verhouding te kunnen vinden voor de jerrycan en houder die ik zal moeten zelf maken ,alsook de voorgrill moet hermaakt worden al weet ik niet hoe het embleem te vervaardigen want iets printen dat zo klein is heb ik nog niet gedaan.

het eerste model is van Jupiter schaal 1/87

attachment.jpg

Dan deze is mijn model gebouwd op schaal 1/35 van Roy Models

attachment.jpg

Dat zijn de modellen die ik kan vergelijken .
 
Laatst bewerkt:
Volg met aandacht.
 
1/32 Minerva - Landrover 1952 Cargo jeep

Ondertussen is de kast en bodem van het model in de zandstraal kabine geweest en ik weet nu dat er heel fijn zand of korrels moeten gebruikt worden om het metaal onder de verf niet te hard te ruwen.

attachment.jpg


attachment.jpg


Vervolgens heb ik de achterkant van het chassis bewerkt met een dremel en een zaagje om de achterbalk wat op een Minerva te laten lijken.

attachment.jpg


attachment.jpg


Dan de voorkant vlak gemaakt omdat er aan de linkerkant een verdikking op was voor een engelse nummerplaat tevens de wielsteun verwijderd.



attachment.jpg


De achterkant van de bak is minder goed bereikbaar met een machine en ik heb zo goed mogelijk alles strak gemaakt.

attachment.jpg


attachment.jpg


Dan had ik een mal gemaakt uit karton om de omvang en lengte te bepalen van de schuine kant die uit de spatborden moet worden gehaald om het typisch Minerva effect te krijgen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Dan met wat meten en vergelijken heb ik de kant aangeduid met zwarte stift om het vlak en naderhand uit te halen .

attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg

Een goede 3 uur heb ik toch nodig gehad om het model te krijgen zoals het nu is ,er is een rechthoekig gat ontstaan door slijpen en zagen en vijlen ,dat naderhand werd opgevuld met plastiekcard ,ik moet het nog verlijmen en daarna gaat het vulmiddel erop rest me nog dit te schuren.

attachment.jpg

attachment.jpg


attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Al een goede start gemaakt maar vrees dat er veel plamuurwerk zal aan te pas komen bij de verdere afwerking.
 
Erwin ,daar ben ik 120% zeker van ,ik heb een potje mastiek gehaald en zal er ook gebruik van maken,dit model ga ik sober houden dus zo weinig mogelijk veranderen aan het model landrover serie 1 ,ik heb nog een andere exact model hier in stock ,en als alles vrij goed verloopt nu dan komt de andere intenser aan de beurt,ik moet ondertussen nog te weten komen met wat en hoe ik het teveel aan materiaal weg ga doen.
vandaag heb ik vrij veel kunnen doen en heb op één of andere manier toch de spatborden gekregen zoals ik wilde.
 
Amai Luc.
Dit zijn deftige aanpassingen wat het geheel zeer boeiend maakt om volgen.
Volg graag mee in en materie waar ik niet in thuis ben.
 
1/32 Minerva - Landrover 1952 Cargo jeep

En de bouw gaat verder soms langer prutsen dan verwacht en dan het resultaat , een jerry can houder en een voorgrill gemaakt van plastiekcard en muggegaas en oogringen voor schoenen.
Ik ben nog verder aan het uitproberen om uiteindelijke toch iets te hebben dat lijkt op een Minerva grill.

attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg

De verdere werkjes duren lang en intensief met zoeken passen meten en materiaal bij elkaar brengen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit en knap scrach werk al.
 
1/32 Minerva - Landrover 1952 Cargo jeep

Bedankt voor de steun die ik krijg,je werkt het best met wat je vindt en soms duurt het wel een hele tijd eer je er een idee hebt wat er mee aan te vangen,ik heb weer wat verder gewerkt en aan de nummerplaathouders gewerkt ,die ik vroeger bij het leger ook zo moest maken op de Minerva's en een algemeen order :MWO genaamd werd uitgevaardigd om de meeste jeeps aan de achterkant te voorzien van l vormige platen om de stoplichten en andere bijkomende lichten er op te kunnen plaatsen.

attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg
Er is dan ook nog een gaatje geboord voor de spiegelsteun die is gemaakt als ook de spiegel en het"varkenstaartje" dat kenmerkend was voor de jeeps bij het leger dat diende om een trekstang of touw aan te bevestigen om hem vooruit te trekken bij panne of vastzitten in de modder.


attachment.jpg

attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg

Het spuithok was beschikbaar en na 2 lagen grondverf + 1 laag spuitplamuur wat afslissen en daarna in het nato groen gespoten
de kamer in voor te drogen en het resultaat is er .

attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg

De afwerking en het aanbrengen van kentekens en nummerplaat gaat nu gebeuren(als ik alles nog kan terug vinden!!)
 
Laatst bewerkt:
1/32 Minerva - landrover 1952 Cargo jeep

Het bijwerken en vernis heeft wel wat tijd in beslag genomen maar uiteindelijk heb ik het model zoals ik dacht het te maken,ik wilde nog wel meer details maar heb de kennis nog niet misschien één van de volgende ombouwprocessen.

attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De huidige familie Landrover :

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik vind hem goed geslaagd Luc.
Als ik ergens zou moeten over ziften dan zou ik de dikte van de koplampen aanhalen maar vermits dit geen normale bouw is op een meer gewone schaal vind ik het heel goed.
 
vind het eindresultaat best geslaagd, een proficiat is best verdiend.
 
Moet lukken, maar zondag ene zoals deze zien staan ( wel in de blauwe kleur v/d Rijkswacht vermoed ik)op een trailer op de E19 Brussel -Antw.
Mooi gedaan in ieder geval Luc.
 
Goed gedaan en goed gevonden , ook ik vond de koplampen wat aan de forse kant maar er is een maar als ge het of de afgewerkte modellen ziet valt het wel mee en lijkt het wel ok dus nen dikke dikke proficiat
En wat word uw volgende ?
Marc
 
Bedankt voor het pluimpje ,ik had en heb nog contact met een Nederlander die in het verleden ook Minerva jeeps heeft verbouwd voor de club Minerva TT en die gaf me van de week ook een duimpje omhoog en vermelde dat hij de Oxford 1/43 modellen ombouwde (tussen de 10 en 18 pond per stuk ) ,maar dat is te klein voor mij en ondertussen heb ik nog één 1/32 Britains nieuw model kunnen aankopen om verder te gaan bouwen in het thema Minerva helaas koste die al 35 euro zonder de verzending ik vond ook modellen van miniart maar dat ging boven de 125 euro voor een model.
 
1/32 Minerva - Landrover 1952 Cargo jeep

De volgende in de rij is de Ambulance die gebruikt werd door het Belgische leger ,nu is hij bijna af en mits wat kleine dingen bij te werken.

attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan