Hoofdsponsor

1/35 "France '40" Horch Kfz. 15 [done]

Hallo Erwin . Heb dat ook nog gemaakt . Is een goede eenvoudige kit . Willy.
 
Hey,

Voor al mijn documentatie heb ik een exell lijst aangelegd, is heel snel te vinden met de zoekfunctie.
Uiteraard dien je wel een goeie indeling te maken van de volgorde van nummering, onderwerpen enz...
Alle modelbouw gerelateerde onderwerpen en historische onderwerpen zijn opgelijst, dus de vuile modelbouwboekskes, de 40-45 tijdschriften...., enkel voor de zwaardere boeken moet ik nog verder doen (meer de heimdal's, after the battles, enz...).
Er kruipt wel wat werk in zulle, maar nadien heb je temeer tijd over in plaats van eindeloos te zoeken...
 
Hoi Erwin, is ze klaar?

Ziet er prachtig uit.
 
Ik beschouw de Horch Kfz.15 als afgewerkt, het was een heel aangename bouw van een Italeri kit die voldoening geeft.
Deze foto's mag je posten Bart.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Amaai dat was echt een vluggertje Erwin. Komt dat voertuig nog in een diorama ? Willy.
 
Amaai dat was echt een vluggertje Erwin. Komt dat voertuig nog in een diorama ? Willy.

Neen Willy, geen dio of vignet maar gewoon in de vitrinekast en later hopelijk in een soort "garage/depot". Dat is ook de reden waarom mijn voertuigen niet te veel bevuild zijn.
 
Mooie bak en ben weg van de kleuren en verwering.
Knap werk.
 
Erwin, ze staat bij afgewerkte modellen.
 
Mooie bak en ben weg van de kleuren en verwering.
Knap werk.

De kleuren zijn niets speciaal hoor Pascal.
Primer: grijze primer spuitbus uit Action, goedkoop en efficiënt.
Hoofdkleur body: spuitbus Tamiya German Grey
Hoofdkleur chassis: spuitbus Humbrol Panzer Grey
Zetels: Vallejo Model Air Dark Grey Blue
Drybrushing: Vallejo Neutral Grey.
Verwering: hoofdzakelijk stof MIG pastels, vermoedelijk white sand (ben etiket kwijt), aangebracht met platte borstel en open gewreven. Het teveel gewoon weggeblazen.
Washes: MIG Dark wash en onder aan chassis Oil and Grease stain.
Verwering chassis: spuitbus Tamiya sand vanop redelijke afstand gespoten zodat het een mist vormt. Verder enkel spatten van ongeveer dezelfde kleur aangebracht met een oude borstel.
Ondergrond decals: Klir en sealing decals met spuitbus Humbrol matt varnish.

Je merkt dat ik heel graag met spuitbussen en pastels werk; zeker na enkele problemen met mijn airbrush.
De wash moet je wel enkele malen herhalen want die dreigt soms zijn aanvankelijk effect te verliezen. Het te veel aan wash direct verwijderen met een oorstaafje.

Niets speciaals, pas dit systeem al jaren toe op mijn voertuigen en tot nu toe met succes. Misschien niet genoeg om prijzen met te winnen maar dat is zeker niet mijn bedoeling.
It's just fun to do it en zolang ik mij er met amuseer op die manier (soms tot ergernis van anderen) blijf ik plezier houden in de hobby.
 
Mooi model met prachtige verwering.
Marc S.
 
het zal weeral een plezier zijn om deze hopelijk ooit in het echt te mogen aanschouwen , heerlijke auto
Marc
 
Erwin, goed en simpel, meer hoeft dat niet te zijn. Ik hou wel van deze eenvoud.

Grtz Bart.
 
It's just fun to do it en zolang ik mij er met amuseer op die manier (soms tot ergernis van anderen) blijf ik plezier houden in de hobby.

Wel dat is een goede ingesteldheid. Ikzelf ben ook niet getalenteerd genoeg om aan wedstrijden enz... mee te doen maar bouw wel graag.
 
Mooi model geworden Erwin, complimenten. Misschien nog even kijken naar plaatsing van de vooras, lijkt alsof die iets teveel naar voren staat waardoor de voorwielen bijna tegen de spatschermen aankomen; maar het zou ook kunnen dat dit gezichtsbedrog is vanwege de camerahoek.

Nog een vraag: was de cabriokap ook overgespoten in camouflagekleur? En zo ja, bladderde die verf dan niet snel van het canvas (het doek wordt ingevouwen en weer uitgespannen, ingevouwen etc. etc.)?
 
Daar heb ik eventueel een antwoord voor door de jaren ervaring van restaureren ,de voertuigen waarvan ik het canvas of zeil en zetels van heb kunnen aanschouwen en herstellen gaven geen sporen van afbladerende stukken en dat ligt volgens mij aan de manier van productie van de canvas (katoen destijds) die werden in de fabriek tijdns het proces gekleurd met kleuren van een natuurlijke basis op waterverf ,om die dan waterdicht te maken brachten zij een dikke vettige zanderig lijkende coating er op aan die ze dan na drogen terug gingen wassen en laten krimpen,daarna werd de bach in model gebracht door de stielmannen en de camouflage kleuren werden er op gebracht volgens schema,deze structuur maakte dat de bach geen sporen vertoonde van afbladeren maar wel beschadigde oppervlaktes van het wegschrapen van het aangebracht materiaal door wrijving van het veelvuldig gebruik van de scharnieren en dat leverde dan weer een verschil van kleuren op in en rond de spanten,bogen of scharnieren die wij aanzien als schaduw.
 
Laatst bewerkt:
Op foto's van gerestaureerde voertuigen zie ik bruine of grijze kappen, in feite gebruik je best een iets lichter grijs voor de stof om het verschil met het metaal te benadrukken. De verwering ziet er weer heel verzorgd uit! Komen er nog Duitse wagens aan?
 
Dank aan de volgers:

@Roy: Het wiel staat inderdaad niet midden in de wielkast maar deze is OOB gebouwd. Als ik mis ben moet er dus een fout in de kit zitten, ik heb het echt niet uitgerekend.

Wat het canvas betreft heeft Luc (Cargomaster) al het antwoord gegeven. Het canvas van US voertuigen werd meestal niet overschilderd, dit van Britse voertuigen wel indien de Mickey Mouse camo werd toegepast. Maar het canvas kwam meestal uni kleur uit een fabriek en kleurverschil is er zeker geweest. Schilderen met dezelfde kleur op canvas, op hout of op metaal zal drie verschillende tinten opleveren, miniem misschien maar toch.

Wat het canvas op Duitse voertuigen betreft, zie ik op mijn foto's ook meestal één kleur. In Rusland zie je een soort camo maar dit werd dan ter plaatse ruw aangebracht met de verf die toevallig beschikbaar was of zelfs met modder en dan is het heel waarschijnlijk dat er fading ontstond door de weersomstandigheden. Ijs durft al eens verf en zeker modder meeslepen als het afbreekt.

@Steven: Als mijn goesting in "France 40" blijft duren zullen er inderdaad nog Duitse voertuigen komen maar deze zullen afhangen van hun beschikbaarheid alhier in hetgeen ik de Heritage Collection noem. Normaal gezien zouden daar ook een paar Panzers bij moeten zijn en een Opel Blitz mag zeker niet ontbreken. De keuze van de Panzers zal ook afhangen van de volgorde van hun verschijnen in mijn boeken en dus kan er zowel een Pz I of II, een Praga of Skoda tank bijkomen. Een SiG33 behoort tot de mogelijkheden alsook een Einheitsdiesel en, niet te vergeten, de paardenkarren met een Goulashkanon voorop.
 
Hallo cargomaster. Bedankt voor je professioneel antwoord betreft de canvasdoek kleuren. Willy.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan