Hoofdsponsor

1/35 "France '40" Horch Kfz. 15 [done]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.340
Nog steeds "France '40" en we gaan terug even de Duitse toer op.

Van zodra ik een boek open over de periode rond 10 Mei 1940 zijn de eerste Duitse voertuigen die ik tegenkom motoren met of zonder zijspan en en grote Horch Kfz.15 alle terrein wagen. Er mag terecht gezegd worden dat dit type voertuig aanwezig was van in het begin tot het einde van WO2.

Dergelijk item mag dus niet ontbreken en een kleine duik in de stash heeft deze Italeri kit opgeleverd:

attachment.jpg

Het bouwplan is typisch Italeri met tekeningen en af en toe een foto

attachment.jpg

Er zijn 2 grote grijze sprues en 1 klare. Tevens zijn er 6 rubberen banden voorzien.

attachment.jpg

Ergens in een grijs verleden heb ik echter ooit op een beurs een setje resin wielen van Armo gekocht en 2,50€ was nu ook geen geld.

attachment.jpg

Niet te veel vuile boekskes maar een mooi artikel in "Véhicules Militaires Magazine" (VMM) 75

attachment.jpg

en een mooi artikel uit "Military In Scale" van April 2007.

attachment.jpg

De figuren in de kit lijken verouderd en stellen een chauffeur en een hogere officier voor. Tevens draagt het voertuig een fanion van een hoger officier maar ik weet niet of ik dit ga gebruiken. We zien wel of we er goesting in hebben.
 
Knap voertuig mij niet bekend.
Volger aanwezig.
 
Wel , wel dat ziet er weer een knap bouwseltje uit weer eentje om zeker niet te missen als het A La Erwin gaat worden een snoepje
Succes beste vriend
Marc
 
Wat is deze Horch een heerlijke kit om te bouwen! Alles past, weinig opkuiswerk en heel gedetailleerd voor een "simpele" kit verkrijgbaar aan een eerlijke prijs.

Gisteren aan begonnen en hier geëindigd:

attachment.jpg

attachment.jpg

Let op de details op de bodem.

Deze avond wat verder gedaan en de volledige body, op enkele fijne detail stukken na, steekt ineen. Heel jammer dat er geen motor in steekt.
Er bestaat een after market set voor maar die heb ik niet en ga ik niet bestellen ook, de stock moet verminderen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nachtje laten drogen en morgen gaat deze jongen in de grijze primer.
Morgen starten we aan het chassis.
 
Leuk voertuig in een grijs verleden ook eens gebouwd. De ouder Italeri kitjes konden toentertijd met een aantal kitjes de strijd met Tamiya wel aan wat in elkaar steken betrof en zeker de detaillering was beter da Tamiya afijn we spreken van jaren terug nu lig alles weer anders kwaliteit en prijs.
 
Het chassis steekt ook in elkaar en heeft een verfjasje gekregen.

attachment.jpg

en ondertussen ook al een beetje verwering aangebracht.

attachment.jpg

We kunnen beginnen met washes.
 
Tof dat deze meevalt en nu hij in elkaar steekt vind ik het een robuust knap voertuig.
 
Mooie start! Ik vraag me af hoe lang rubberen wielen meegaan. Hebben die geen houdbaarheidstermijn?
 
Ook hier een trage vordering.

Eerst een foto van de Armo resin banden die dienden aangepast te worden om te passen op de velgen.

attachment.jpg

en dan de verdere vorderingen aan het voertuig zelf waarbij het interieur bevuild werd met een wash en pastelpoeders. Moet trouwens nog wat aangepast worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

De body staat reeds verlijmd op het chassis maar de wielen zijn nog in dryfit.
 
Mooie resultaten al, Erwin. Had je de banden niet moeten bijplamuren zodat ze naadloos aansluiten op de velgen? Het is misschien nog op te lossen met secondelijm.
 
Mooie kleur en verwering .
Zeer geslaagd al.
 
Het einde is in zicht.
Deze avond een hele hoop kleine items aangebracht op de Horch en er gelukkig slechts één gebroken. Morgen nog het stuur, de binnen uitrusting, wat lading en enkele kleine schilderwerkjes.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De foto's zijn wat overbelicht, hij is donkerder van kleur.

Ik heb gekozen voor de open bache i.p.v. het gesloten dak om reden dat de meeste Horch gefotografeerd in Mei 1940 met open kap reden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weer een leuke voor de `40 collectie Erwin.
 
Mooie en (weeral) heel snelle bouw. Kan ik alleen maar van dromen :dry:
Wat mij een beetje verbaast, is dat je de bijhorende artikels zo snel terug vindt.
Hou jij ergens een inventaris bij van je documentatie of zo ? en hoe is die dan georganiseerd ?
 
Mooie en (weeral) heel snelle bouw. Kan ik alleen maar van dromen :dry:
Wat mij een beetje verbaast, is dat je de bijhorende artikels zo snel terug vindt.
Hou jij ergens een inventaris bij van je documentatie of zo ? en hoe is die dan georganiseerd ?

Wat mijn docu betreft heb je een onderscheid tussen de verschillende magazines waar ik op geabbonneerd ben/was en mijn boeken.
Als ik een ander magazine in handen krijg dan kijk ik dit door en neem desnoods kopie van het artikel dat mij interesseerd.
In de cover van mijn bouwdozen schrijf ik dan waar ik mijn docu kan terugvinden. Zo kan je vermeldingen vinden als VMM, SM, WM, SAMI, Replic en andere en dit zijn de afkortingen van het tijdschrift zelf. (VMM = Véhicules Militaires Magazine, SM = SteelMasters, WM = WingMasters, SAMI = Scale Aircraft Modeller International) Deze letters worden gevolgd door het nummer van het tijdschrift waarin het artikel staat zoals VMM 35 of de periode van verschijnen SAMI Jun 2005.
Eventuele kopies en losse magazines klasseer ik soms in de doos zelf of leg ik er bij.
Geen enkel tijdschrift word geklasseerd zonder dat het doorgelopen en gelezen is en de gegevens werden genoteerd in mijn dozen.

Wat mijn boeken betreft staan deze geklasseerd volgens interesse of tijdstip zoals: Voertuigen, Vliegtuigen, WO1, Vietnam, Navy, Civiel...
Ik heb nogal een goed fotografisch geheugen en weet doorgaans ongeveer waar ik bepaalde gegevens kan vinden in mijn boeken. In het geval van "France '40" neem ik tijdens het lezen van mijn boeken notities over welke voertuigen ik tegenkom in welk boek.
Zo een geheugen is een zegen maar ook een plaag want als ik zeker weet dat ik het ergens gelezen heb en ik kan mij niet meer herinneren waar, dan volgt een ware zoektocht of zijn er slapeloze nachten. Gelukkig brengt internet ook dikwijls de oplossing.
 
Ik dacht het al, het zit bij Erwin allemaal in zijn kop.
Erik
 
Ik heb ondertussen ook ettelijke dozen met tijdschriften en een bibliotheekkast met boeken en documentatie.
Voor de boeken vind ik nogal snel het gewenste onderwerp terug maar voor de tijdschriften zou ik in de verste verte niet weten welke onderwerpen waar terug te vinden zijn (op enkele artikelen na die ik direct heb gekopieerd en apart heb geklasseerd). Ik heb er al enkele keren over nagedacht om een inventaris op te stellen van mijn tijdschriften maar ik zie een beetje op tegen het werk dat daarin kruipt. Jouw werkwijze om direct bij elk nieuw nummer van een tijdschrift de inhoud per onderwerp te kopiëren, inventariseren en /of onder te brengen bij de desbetreffende bouwdoos is uiteraard heel efficiënt. Zelf ben ik ondertussen zo’n dertig jaar te laat om daar nog mee te beginnen :dry: .
 
Ik heb ondertussen ook ettelijke dozen met tijdschriften en een bibliotheekkast met boeken en documentatie.
Voor de boeken vind ik nogal snel het gewenste onderwerp terug maar voor de tijdschriften zou ik in de verste verte niet weten welke onderwerpen waar terug te vinden zijn (op enkele artikelen na die ik direct heb gekopieerd en apart heb geklasseerd). Ik heb er al enkele keren over nagedacht om een inventaris op te stellen van mijn tijdschriften maar ik zie een beetje op tegen het werk dat daarin kruipt. Jouw werkwijze om direct bij elk nieuw nummer van een tijdschrift de inhoud per onderwerp te kopiëren, inventariseren en /of onder te brengen bij de desbetreffende bouwdoos is uiteraard heel efficiënt. Zelf ben ik ondertussen zo’n dertig jaar te laat om daar nog mee te beginnen :dry: .

Ge moet toch iets te doen hebben, nu er weer een lockdown aankomt?
 
Voor SAMI is de inhoudstafel per magazine gekoppeld aan de Scalemates database, dus moet je gewoon de kit opzoeken en de artikels zullen onderaan de pagina verschijnen. Voor de andere genoemde tijdschriften weet ik het niet, want daar heb ik er geen van. SAMI ook niet, maar SMMI heb ik al wel een stapel en het leek me hier relevanter.

https://www.scalemates.com/press/issue.php?id=7057
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan