Hoofdsponsor

1/24 Citroën Ds21 Pallas 1/24 Ebbro [wip]

Schaal 1/24 - 1/25

Willy

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
3 feb 2020
Berichten
773
attachment.jpg

Ebbro geeft geen jaartal voor deze DS21. Aan de hand van de details bekomt men meer informatie. In 1968: 4 koplampen onder amandelvormige glazen en de arm van het stuurwiel en onderkant van het dashboard is zwartkleurig. In 1969 : 3 grote ronde wijzerplaten in het dashboard. In 1971:veiligheidsstuurwiel bekleed met schuimrubber. 5 versnellingen. In 1972: buitenhandvaten van de deuren van het platte type. Nieuwe motor type Dy3 2175 cm3 : 139pk. Dus ons model is van 1972 .

Vanaf 1973 tot einde 1975 komt de DS 23. De bouwdoos bevat sprues met witte plastieken onderdelen, zwarte, doorschijnende evenals verchroomde en 5 gelijke rubberen banden. Op schaal 1:1 zijn de banden en wielen verschillend : de 2 achterwielen en het reservewiel zijn kleiner dan de voorwielen maar op schaal 1/24 valt dit niet op. Bandenfabrikant Michelin was in die periode eigenaar van Citroën. Het formaat van de voorbanden was uitsluitend geschikt voor de DS. De delen passen meestal zeer goed ineen, soms is het toch wat wringen en bijslijpen bvb de ventilatorschroef in zijn behuizing achter de radiator. Wat betreft de aangegeven kleuren, vb een deel van het motorblok chroom zilver ,dan toch met een goeie laag matte vernis erover. Kleur van de wielen: donkerrode? Op de meeste foto's ziet men dat het reservewiel lichtgrijs is , soms zwart. Er is een claxon: 2 trompetten in oranje kleur. Ik denk dat dit geen standaard uitrusting is ,een soort Italiaanse bi_tone claxon meestal rood en chroom . Enfin dit brengt wat meer kleur in de motorruimte.

Het reservoir voor de groene hogedruk hydraulische olie is ook nogal summier uitgevoerd. Wat betreft die olie: in het begin was het rode vloeistof, was echter veel te corrosief voor de leidingen, daarna kleurloze en tenslotte groen. LMH: LIQUIDE HYDRAULIQUE.... Waar de M voor staat weet ik niet.

Ik heb een Pallas uitvoering gekozen met de optie lederen interieur Naturel.
Het model dus: de bodemplaat is anders dan bij de DS19 ,de instulping voor de knalpot zit onder de voorzetels , bij de DS19 zit deze gans vooraan.

attachment.jpg

Het interieur:ik heb een bruin tapijt aangebracht op de hoedenplank , de vloer en de voorkant onder het dashboard. Dit tapijt is een soort zelfklevend vilt dat van een rol uitgesneden wordt.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Op de binnenkant van de dorpels een strook chroom aangebracht.
Het dashboard krijgt een laag zwartgrijs evenals het stuurwiel. Na aanbrengen van de decals een rondje doorschijnende folie uitgeperst mer een punch en die, in de wijzerplaten kleven.

attachment.jpg attachment.jpg

In de motorruimte: de bekleding van de tunnel die koellucht naar de radiator aanvoert bestaat uit een soort dik weefsel, daarin heb ik nog een rits aangebracht.

attachment.jpg attachment.jpg

De LHM reservoir krijgt zijn decals en ik heb nog een paar spanbanden , een overloopleidinkje en de nodige leidingen toegevoegd.

attachment.jpg

Hoe duurder het model hoe meer hydraulische toepassingen. De Citroën ID19 had alleen hydraulische vering en hoogteregeling.
Bij de DS19 en DS21 komt daar nog bij : remmen ,stuurservo ,versnellingen.
Dan de motor: spanbanden rond de leidingen naar radiator en luchtfilter. Bougiekabels van de verdeler naar de bougies en de hoogspanningsbobijn (dit onderdeel zit niet in de kit , dus zelf maken )
De verdeler is van het type DUCELLIER waar de kabels horizontaal uit vertrekken, dit onderdeel is zo minuscuul dat ik het meer volume heb moeten geven.
Spijtig genoeg geeft Ebbro geen enkele naamaanduiding of schema voor bedrading of leidingen.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Da's alvast een goed begin Willy en een goede uitleg er bij.
Werden die modellen vroeger niet spottend "strijkijzers" genoemd?

Was in ieder geval een voertuig met heel veel rijcomfort. Had vroeger een buurman die er zo één had en herinner mij nog altijd dat hij nooit direct kon vertrekken, de wagen moest eerst op hoogte gebracht worden.
Je had dan ook 3 standen: "laag" voor o.a. autostrades bij hogere snelheden, "normaal" voor stadsverkeer en "hoog" voor gebruik op aardewegen.
 
Mooie start van een mooie wagen. Bij een aanrijding van een andere wagen aan de achterkant kon het wel eens gebeuren dat de aangereden wagen op de motorkap stond als resultaat van die lage neus van de DS. Heb het hier weleens gezien toen ik nog een jonge knaap was :)
 
Eindelijk (De mossel).
Een van mijn favorieten van klassiekers.
Het model is gewoon geweldig en heeft uitstraling.
De huisbaas van vroeger in de jaren zeventig reed met zo ene en herinner mij nog de grote logge cassettespeler (ben de naam kwijt).
En fier dat hij was met zijn auto (hij is 87jaar de man).
Knap werk al en volg.
 
Inderdaad in en rond Antwerpen noemde ze die een mossel , prachtige wagen en die had meedraaiende koplampen met een soort kabelsysteem en nog een weetje de achterwielen dichter bij elkaar als de voorwielen om de wegligging te verbeteren
Zalige wagen en een zalig rijcomfort
Willy veel suc6 en ik volg met volle goesting
Marc
 
Mooie detaillering. Doe zo voort!

Toch een vraagje...

Na aanbrengen van de decals een rondje doorschijnende folie uitgeperst mer een punch en die, in de wijzerplaten kleven.

Dus over de wijzerplaat decals breng je een stukje folie aan. Met welke lijm kleef je die dan? Ik zou zelf dan houtlijm overwegen omdat die doorzichtig wordt, maar ben toch benieuwd.
 
je kan dat goed doen met houtlijm maar let wel die droogt niet 100% transparant op remedie is daarna een druppeltje blinkende vernis op zetten
Marc
 
Prachtige wagen alsook een mooie start.Ik ga deze zeker volgen.Succes ermee.
Marc S.
 
Wat betreft het kleven van dat rondje doorschijnende folie, er zijn verschillende soorten lijm : houtlijm zoals Ponal Express van Henkel, of Kangourou van bij Dreamland. REvell Contacta Clear gebruik ik ook regelmatig evenals Gator Grip acrylic hobby glue. Daarna inderdaad best een druppeltje glanzende vernis of Klir van Johnson op het glas aanbrengen.

Die Citroën was inderdaad heel comfortabel, begin jaren zeventig zat ik tijdens mijn legerdienst een tijd in Keulen en kon ik met iemand de zondagavond met zijn ID19 meerijden naar Keulen aan 170 per uur ,dat was echt een vliegend tapijt.
Het remmen was blijkbaar toch moeilijk te doseren. Dan dook de neus wat naar beneden en bij het optrekken ging de neus weer naar boven, sommige mensen kregen daar een beetje zeeziekte van.
Later heb ik nog dikwijls kunnen meerijden met een vriend die een DS21 had ,die kon blijkbaar beter doseren. De Pallas uitvoering had geen gewoon rempedaal maar de beruchte Champignon ,een soort ronde deurstop ,uiterst moeilijk te doseren.
Die wagen was inderdaad la Déesse de la route zoals de Traction Avant la Reine de la route genoemd werd door de Fransen. Willy.
 
Motorkompartiment: vooraleer de motor aan te brengen eerst de `de groene bollen `` kleven, nog een leiding links aanbrengen aan het ventilatiesysteem (denk ik ) naar de motor, het reservoir voor de ruitensproeier voorzien van een doorschijnend leidinkje; een overloopbuisje bovenaan de radiator toevoegen ; de batterij plaatsen en verbinden met de massa ( carosserie ) en de positieve kabel verbinden met de startmotor.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Aan de rits van de koelluchttunnel nog een haakje kleven en het reservewiel plaatsen en voorzien van spanbanden ( scratch ).

Ondertussen zijn ook de koplampen aangebracht en de amandelvormige glasbedekkingen.

attachment.jpg

attachment.jpg

De carosserie is voorzien van de nodige chroomstrippen en ook metal decals, idem rond de lichtglazen.
Het kader en de voorruit zijn gekleefd. Ook aan de binnenkanten van de deurvensters heb ik chroomstrippen toegevoegd ( is alleen bij de Pallas uitvoering ) en geribbelde alustrippen aan de onderzijde van de binnenkant van de deuren om de lederen bekleding van de deuren te beschermen.

attachment.jpg

Het kleur van de lederen zetels heb ik bekomen door Vallejo kleuren te mengen volgens een foto van een DS21 Pallas.
De plooien in de zetels heb ik wat verdiept en geschaduwd.

attachment.jpg

Bij het verven van het dashboard heb ik de verf meer gestippeld om wat structuur te bekomen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Tijdens het drogen van de andere onderdelen werden de wielophangingen ,achterwielen , bumpers en achterlichten en uitlaat gekleefd.

De carosserie heb ik gespoten in metallic zilvergrijs gevolgd door 2 lagen vernis.
Het dak is zwart gespoten zonder vernislaag en dan zeer goed opgeblonken met verschillende soorten polish.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu nog de voorwielen , buitenspiegel en in het reservewiel een scratch cric en zakje met sleutels aangebracht en klaar is kees.

attachment.jpg

Buiten de reeds vermelde opmerkingen valt dit model goed mee maar het is niet voor beginners.

Oppassen bij de voordeuren, daar is wat slijpwerk nodig.
De ruitenwissers zitten ook wat in de weg voor het perfect sluiten van de motorkap , dus ook wat bijwerken.

attachment.jpg

Ik had wat schrik voor die metal decals maar die vielen goed mee.

Eigenlijk ben ik geen voorstander van deuren die men kan openen. Het is een gans gedoe en de spleten tussen spatborden en deuren zijn uiteindelijk meestal te breed.

Ik hoop dat Ebbro misschien nog eens de DS Cabriolet gaat uitbrengen: een fantastische lijn !!

Bedankt voor het lezen van dit epistel.

Willy
 
Dat is een mooie bouw Willy en ziet er heel geslaagd uit.
Zo een DS is eens een mooie afwisseling van Amerikaanse muscle cars of Italiaanse sportwagens. Jammer dat er niet meer van dergelijke voertuigen uitgebracht worden.
 
Zeer geslaagd model Willy. Mooie details, nog nooit een doosje van Ebbro gemaakt. Vallen die wat mee van pasvorm?

Greetzzz Modest.
 
Laatst bewerkt:
Hele mooie DS geworden
 
Wow Willy prachtig gedaan heb er nog maar eentje op beurzen gezien en dat was het nog een totaal verweerde en geroeste
Marc
 
Ja Erwin da's inderdaad zo, hoeveel wagens zijn er niet waarvan nog nooit een model uitgebracht is . Ik denk dat de meeste van ons graag dingen uit onze jonge jaren bouwen maar het moet natuurlijk rendabel zijn voor de fabrikant. De jaren vijftig en zestig hebben mijn voorkeur. Willy.
 
Hallo Modest. Dit was mijn eerste model van Ebbro. Alles past zeer nauwkeurig, het dak heb ik niet gekleefd omdat het met 4 pinnetjes zo goed vastzit evenals de voorruit die klikt gewoon in zijn behuizing (die heb ik wel gelijmd) ; de motorkap ligt gewoon perfect op zijn plaats... Willy
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan