Hoofdsponsor

1/35 Pruissische-abteilwagen-C3 (189? – 1950) ww2 [done]

Hallo Pascal. Ben echt onder de indruk van die kleuren van het onderstel van je wagon, die metaal/roestkleuren super. Wat betreft die spoorbreedte, ik herinner mij toen een van mijn zonen voor 10 maanden ging studeren aan de universiteit van Moskou en met een hoop valiezen vertrok. Elke dag om 16 uur vertrok dan vanuit Brussel zuid een Russische rechtstreekse trein ( in de Russische kleuren geschilderd) naar Moskou. In het station van Minsk (Wit Rusland ) werden dan alle wagons omhooggehesen en op een ander onderstel geplaatst. Willy.
 
Bedankt jongens om jullie wetenschap te delen in verband met treinsporen en hou er rekening mee vanaf nu.
Met deze is het geen probleem omdat de locomotief af is en deze ik verder werk op de sporen in mijn bezit.
Verder gaat de bouw v/d WR 360 c12 locomotief niet door want past niet meer in mijn idee.
In plaats daarvan ben ik vandaag gestart aan een poging om een Pruisische drie assige wagon te bouwen.
Ik zal delen materialen van de wagon gebruiken alsook al de overschotten styreen in mijn bezit.
Het grootste probleem waar ik mee zal zitten zijn de rondingen over heel de wagen maar dat is voor later.
Het begin is er alvast.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Gaat weer interessant worde met deze wagon .
 
Hallo Pascal. Blijkbaar leg je de lat weer hoog met deze wagon. Een tip voor het afwerken van die rondingen: op een stukje rondhout een strookje schuurpapier kleven . Gebruik bij voorkeur het materiaal van 3M , het is geen papier maar heeft een gladde achterkant zodat je het gemakkelijk kan oprollen en kleven met cyanolitlijm. Het is een stuk duurder dan gewoon schuurpapier maar schuurt beter en gaat langer mee ,bestaat in verschillende korrelmaten. Te koop bij Hubo . Ik heb een strookje op een potlood gekleefd , werkt goed. Succes . Willy.
 
Heel gedetailleerd en super mooi werk. Spijtig van de tegenvaller met de spoorbreedte, maar iemand zoals jij komt dat wel te boven :wizard:
 
Bedankt mannen voor het volgen.
Niet direct de boeiendste update maar toch even schrijven waar ik mee bezig ben.
Al enkele dagen verder met tal van mislukkingen en steeds opnieuw beginnen ben ik al tot hier geraakt.
Plastiek gericht plooien met haardroger lukte niet( de haardroger geraakte alleen maar verhit)
Ik hou mijn dozen van grote bouwkits bij voor het karton wat nu in gebruik word genomen.
In combinatie met plastiek erop geplakt werd het te stug om te plooien en was niet houdbaar.
Na enkele pogingen in die richting ben ik ermee gestopt om weer te beginnen met zoveel mogelijk karton voor de zijkant.
Ingesmeerd met witte lijm op de witte zijde (belangrijk) werd het na het plooien goed stijf.
Op de foto zijde werkt de witte lijm niet en komt er een volledige wit vel eraf (wat later wel eens van pas zou kunnen komen in een andere bouw)
Ook is het werken met verschillende lijmen want niet alle lijmt werkt zomaar in combinatie v/h karton en plastiek.
De blinkende kant reageert dan weer anders op de lijm die goed werkt op de witte zijde enz..
De bedoeling is dat de ramen eruit kunnen schuiven om ze te beschermen voor het schilderen en heb dezelfde wijze gebruikt als bij de tram maar beter uitgevoerd.
Voor alle duidelijkheid ben ik er nog niet en is het uitzoeken hoe ver ik kan gaan met het karton maar het gaat nu in de goede richting en hoop dit tot een goed einde te brengen.
Updates duren wat langer daardoor.
Tijd voor foto's.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Bedankt mannen voor het volgen.
Niet direct de boeiendste update maar toch even schrijven waar ik mee bezig ben.
Al enkele dagen verder met tal van mislukkingen en steeds opnieuw beginnen ben ik al tot hier geraakt.
Plastiek gericht plooien met haardroger lukte niet( de haardroger geraakte alleen maar verhit)
Ik hou mijn dozen van grote bouwkits bij voor het karton wat nu in gebruik word genomen.
In combinatie met plastiek erop geplakt werd het te stug om te plooien en was niet houdbaar.
Na enkele pogingen in die richting ben ik ermee gestopt om weer te beginnen met zoveel mogelijk karton voor de zijkant.
Ingesmeerd met witte lijm op de witte zijde (belangrijk) werd het na het plooien goed stijf.
Op de foto zijde werkt de witte lijm niet en komt er een volledige wit vel eraf (wat later wel eens van pas zou kunnen komen in een andere bouw)
Ook is het werken met verschillende lijmen want niet alle lijmt werkt zomaar in combinatie v/h karton en plastiek.
De blinkende kant reageert dan weer anders op de lijm die goed werkt op de witte zijde enz..
De bedoeling is dat de ramen eruit kunnen schuiven om ze te beschermen voor het schilderen en heb dezelfde wijze gebruikt als bij de tram maar beter uitgevoerd.
Voor alle duidelijkheid ben ik er nog niet en is het uitzoeken hoe ver ik kan gaan met het karton maar het gaat nu in de goede richting en hoop dit tot een goed einde te brengen.
Updates duren wat langer daardoor.
Tijd voor foto's.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Hallo Pascal. Blijkbaar heb je veel engelengeduld maar ik vermoed dat je af en toe eens flink moet vloeken als het eens misloopt. Die zijkanten van de wagon met al die ramen , amaai . Ik denk dat het verven op die verschillende ondergronden ook niet simpel zal zijn. Veel moed. Willy.
 
Even bijgelezen en sta opnieuw verwonderd van wat je hier neerzet Pascal.

Maar nu zit ik toch met een vraag wat dat type wagon betreft:
Het is een wagon met allemaal aparte compartimenten welke te betreden zijn via individuele deuren aan de buitenzijde. Dat wil volgens mij zeggen dat er geen doorlopende gang is over de gehele lengte van de wagon en dat je niet van compartiment naar compartiment kan. Toch heb je halverwege een toilet voorzien. Hoe kon men daarvan gebruik maken als de compartimenten niet met elkaar verbonden waren?

Uit boeken en verhalen over Duitse soldaten op transport weet ik dat elke halte ergens in een station aangegrepen werd om zo snel mogelijk uit de wagons te springen en zich te begeven naar open latrines welke aangebracht waren buiten het stationsgebouw. Meestal was dit zelfs maar een balk boven een greppel waar je kon over zitten om je gevoeg te doen.
Als ze geluk hadden dan konden ze daar nog wat eten of soep krijgen vooraleer opnieuw te vertrekken. Dergelijke halte duurde meestal maar de tijd om vers water in de loc te doen of te wisselen van machinist.

Spannend om volgen.
 
Bedankt voor het volgen.
Willy : Ik zit er niet mee om steeds opnieuw te beginnen tot ik tevreden ben vermits ik er zelf dagelijks moet naar kijken en intussen amuseer ik mij.
Erwin : Het betreft hier een locomotief die weinig of geen gevaar heeft gelopen en de korte afstanden verzorgden in Duitsland zelf.
De meeste locomotieven hebben de oorlog doorstaan en zijn verder gebruikt in verschillende landen.
Vandaar de keuze voor deze reiswagen.
Na de W1 heeft Duitsland veel materiaal moeten afstaan aan anderen.
In dit geval betreft het een wagen afgestaan aan België en door het plan erbij kon ik eraan beginnen.
De wagen zelf is gebouwd in 1911 onder type C3Pr11 en via de link kan je de plannen waar ik op werk zien.
De wc is bereikbaar langs binnen zowel als langs buiten.
Ook heb ik foto’s van soortgelijke voertuigen tijdens ww2 die toch ook nog in gebruik waren .
Wel werd in vele gevallen de remhuisjes verwijderd .
Bekijk eens deze links en geniet van een mooi stukje modelbouw om duimen en vingers af te likken.
Intussen heb ik een probleem met de deuren omdat het moeilijk is om te krassen en ben ik opnieuw de zijwanden aan het uit tekenen en het weer anders aan te pakken.

attachment.jpg

Link.
https://www.cooltrain.be/index.php/...n/meer/brawa-ex-pruisische-wagen-c3pr11-in-ho

En modelbouw.

https://artsandculture.google.com/e...rains-and-running-board-riders/SwJCL1iArMIyLA
 
weer typisch een bouwwerk van onze Pascal , machtig gedaan
Suc6 verder makker
Marc
 
Het plan toont dat er dus wel een gang was die de compartimenten verbond. Dan is de aanwezigheid van dat toilet ook begrijpelijker.
Bedankt voor de verduidelijking.
 
Mooie vorderingen Pascal en ook erg origineel die reclame op de zijkant ;)
 
Jawwadde, knap. Je moet het maar aan durven.

grtz Bart.
 
Ben iets later ingestapt (en bijgelezen). Eens te meer een heel ambitieus project. Mooi vorderingen tot hiertoe en ik volg van nabij.
Succes met de verdere bouw.
 
Kijk hier is een scratchbouwkampioen aan het werk. Mooi om te zien hoe je maar vooruit blijft gaan, door te willen en door ambitie te tonen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan