Hoofdsponsor

1/8 P-47 razorback schaal 1/8 [wip]

lox665

Well-known member
Registered
Lid geworden
26 mrt 2012
Berichten
322
Hallo, naast schaalmodelbouw heb ik nog een andere hobby en dit is RC vliegtuigen.
De meeste vliegers die ik heb zijn gekocht klaar om te vliegen, dus enkel monteren en klaar. Maar ik heb een nieuw project wat mij wel nauw aan het hart ligt. Het is mijn eerste ombouw van een RC vliegtuig, dus ik ben benieuwd hoe het gaat worden. Wat het lastigste gaat zijn (denk ik) is de grote van het model.
Het model is een 2dehands P-47 razorback gelijk de titel al aangeeft, het had al de nodige gebruikerssporen dus ideaal als project.
Het is een elektro vlieger, en de motor draait op 6cel lipo batterijen.

- de lengte van de romp is 1m30
- de spanwijdte is 1m50

De naam van deze Thunderbolt gaat zijn Magic carpet, deze was in 1945 gestationeerd op het militair vliegveld in het dorp As codenaam Y-29, waar ik geboren en getogen ben.

Ik heb al langer de zin om deze specifieke P-47 te bouwen omwille van mijn bompa en zijn verhalen over WO2 en wel 1 specifiek verhaal wat ik eigenlijk al vergeten was, maar na meer dan 20 jaar na zijn overlijden door een documentaire terug boven is komen drijven.
dus wie verder lezen wilt.

Hij woonde in zijn ouderlijk huis dat op een steenworp ligt van het vliegveld Y-29. Hij vertelde tegen mij als kleine jonge dat hij op de winterochtend van 1 januari 1945 door de tuin wandelde richting het toilet, wat toen een klein hutje was aan het einde van de tuin. Hij had niet goed geslapen omdat de mensen op de basis een behoorlijk nieuwjaarsfeestje hadden gehad dat je van redelijk ver kon horen.
Terwijl hij wandelde zag hij een formatie P-47 Thunderbolts overvliegen die hij aan het bekijken was zoals gewoonlijk.

Dus terwijl hij wandelde en aan het kijken was zag hij plots dat de P-47's de formatie verbroken, de bommen lieten vallen en naar omlaag doken.
geschrokken bleef hij staan en zag dat ze doken naar een aantal laagvliegende FW-190's. voordat hij allles goed en wel door had waren de P-47's in hun duik al aan het schieten op de FW-190's waarna er ten minste 1tje geraakt werd en achter de bomen verdween.

Vervolgens vertelde hij dat op een paar minuten tijd de hele lucht gevuld was met vliegtuigen die extreem laag vlogen. En verwikkeld waren in een gevecht.
ze vlogen zo laag dat de toppen van de bomen bijna geraakt werden en de dakpannen trilden rammelde als ze over het huis vlogen, hij dacht straks stort het dak nog in.
Zelfs de lege hulzen maakten een hard geluid als ze op de het dak vielen.

ondertussen waren zijn ouders ook al naar buiten gelopen en hij bleef zo een hele tijd verstomd kijken naar de gevechten, enorm spectaculair vertelde hij. Het was pas toen een FW-190 op een 50 tal meter van het ouderlijk huis zich de grond in boorde dat ze met hun alle naar binnen rende en zijn gaan schuilen in de kelder.
Toen alles voorbij was was iedereen in het dorp op straat en verschillende mensen hadden kapotte dakpannen door de vallende hulzen.

Dit verhaal was na al die jaren ergens achter in mijn geheugen beland, maar na toevallig een documentaire te hebben gezien van The History channel, over The ledgend of Y-29 in As.
En het horen van een getuigenverslag van de piloot die in Magic carpet vloog ( Bob brulle ) vertelde hij, nadat ze in formatie waren om bepaalde doelen te gaan aanvallen ze plots en heel laag de fw-190's gespot hadden, vervolgens de formatie verbroken en al schietend op een groep FW-190 doken.
Toen hij specifiek vertelde over formatie verbreken en duiken op Duitse vliegtuigen, was het precies alsof bij mij de bliksem binnen sloeg en die herinnering over het verhaal dat mijn bompa mij meer dan 20 jaar geleden had verteld volledig weer deed opleven. Mijn bompa was dus getuigen geweest van operatie Bodenplatte die georganiseerd was door de Duitsers om de geallieerde vliegvelden te vernietigen.
Volgens de documentaire en ge getuigenverslagen was het een low level aanval en luchtgevecht.
Ik weet een verslag van een andere piloot die vertelde dat hij een FW-190 volgde die rond een heuvel vloog in een poging om hem af te schudden.

Nu...de enige heuvels hier in de buurt zijn grote terrils ( overgebleven houtskoolresten van de mijn hier vroeger ) en ik weet dat de hoogste daarvan 165meter hoog is. Ik heb deze al meermaals beklommen en ik moet zeggen voor een vliegtuig in een luchtgevecht met die snelheden is dat wel spectaculair laag, ik kan mij alleen maar inbeelden hoe dat van in de lucht en de grond moet hebben uitgezien.

Dus vandaar mijn keuze om een P-47 te bouwen die bij wijze van spreken in mijn achtertuin ( ik woon nog steeds in As ) en die van mijn bompa heeft gevlogen en gevochten.

Klein detail:

Die FW 190 die wat zo dicht bij het huis was neergestort is ergens rond de jaren 1995 denk ik opgegraven geworden. Ik was toen 9 jaar ofzo.
Ik weet nog dat ik als klein kind met mijn ouders naar school aan het wandelen was toen ze bezig waren aan de opgravingen, spijtig genoeg mocht ik niet gaan kijken van mijn moeder, want anders waren we te laat op school :8 (dit moet ze nu nog steeds aanhoren)

De opgravingen zijn ook gebeurd door amateur-archeologen ( om maar niet te zeggen prullenmannen ) en nadat ze weg waren is mijn vader even gaan kijken en lag er zelfs nog live munitie op de locatie. Mijn vader heeft een deel van een munitie gordel mee naar huis genomen en dit hebben we nog steeds.
Omdat dit midden jaren 90 was en ook omdat dit door die bepaalde personen rap rap is opgegraven is er totaal geen historische context of referentie te vinden naar de piloot die het vliegtuig bestuurde of het vliegtuig zelf. En de onderdelen die volgens een kennis van mijn vader de motor en een deel van de cockpit is/was liggen nu waarschijnlijk in iemand zijn kelder verder te vergaan zonder dat iemand het verhaal er achter kent.

De enige foto die ik kan vinden van Magic carpet.

attachment.jpg

En het model dat als basis hiervoor gaat dienen.

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooi verhaal zeg. Veel succes en plezier ermee!
 
wow prachtig verhaal
suc6 met de bouw en laat ons meegenieten he
Marc
 
Leuke project, vliegen is helaas niet voor mij.
 
ik ook niet ben bijna 70 en zou dit jaar voor de eerste keer gevlogen hebben naar Italië tot corona er een stokje voor stak , misschien volgend jaar ( hoop ik )
Marc
 
Bedankt allemaal.

Ondertussen heb ik even wat foto's gemaakt van de schade die er is, en van de cockpit die ik ook wil aanpassen.
De originele kit heeft een permanent gesloten cockpit, maar ik wil proberen deze te bouwen zodat hij open en toe kan.

De vleugels hebben wat te lijden gehad, en zijn ook slecht bij gewerkt.
De bedoeling is de vlieger volledig op te schuren, de beschadigingen bij te werken en dan te bedekken met glasvezeldoek. deze is ook al besteld.
Wat paars is omcirkeld is bij de andere vleugel volledig uitgescheurd, waarschijnlijk een slechte landing terwijl de bewapening er op hing.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Mooi en boeiend verhaal en ja vliegen is een droom he.
 
Ondertussen heb ik een paar dingen besteld, sommigen zowel functioneel als esthetisch.
De propeller heeft menig maal de grond geraakt zoals wel duidelijk is, ik heb dus nieuwe props besteld. Ik ga de originele eerst wel nakijken en balanceren, misschien zijn ze toch nog in goede staat.

attachment.jpg

Ik heb ook het landingsgestel gedemonteerd en de gietnaden weg geschuurd, IN het landingsgestel zie je een veer en die ga ik uitwisselen in een ander type. De originele is redelijk hard, ik krijg hem met moeite met mijn hand ingedrukt en daardoor gaat hij waarschijnlijk niet genoeg mee geven bij een landing, waardoor de vlieger kan omhoog stuiteren en er vervolgens van alles beschadigd kan worden of zelfs stuk kan gaan.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ook heb ik nieuwe wielen besteld, de originele (rechts) zijn van een harde mousse soort wat snel verslijt en met opliggend profiel, wat niet zo realistisch is.
De nieuwe banden zijn ook hol vanbinnen waardoor er natuurlijk ook weer meer absorptie gaat zijn van de krachten bij het landen.
Allemaal kleine ingrepen, maar naar mijn gevoel gaat dit de vlieger meer baanvast maken bij het landen, wat nooit slecht is.

attachment.jpg
 
Mooi project en een mooi stuk geschiedenis er bij.
Vergis ik mij door te zeggen dat RC modellen meestal niet hersteld worden (kunnen of willen) na hun gebruik of ongeval ?
Denk dat dit toestel toch nog altijd een mooie plafondversiering zou kunnen zijn.
 
Vergis ik mij door te zeggen dat RC modellen meestal niet hersteld worden (kunnen of willen) na hun gebruik of ongeval ?

Het hangt natuurlijk van de persoon zelf af, maar meestal worden ze toch wel hersteld, of is de intentie er.
Natuurlijk als je tegen volle snelheid je in de grond boord zal er weinig over blijven om te kunnen herstellen. Dan is het vooral hopen dat de elektronica nog in orde is voor de volgende vlieger.

In deze P-47 ga ik veel tijd steken, dus daar ga ik automatisch anders mee vlieger dan met mijn "goedkopere" sportvliegers. Maar desalniettemin een foutje is snel gemaakt.
 
De start is gemaakt, het cockpit gedeelte wat tevens ook het toegangsluik is voor aan de elektronica te kunnen heb ik eerst bewerkt.
Ook vooral als test, moest het mis gaan dan is het maar een klein onderdeel om te vervangen.

Dus wat heb ik gedaan, de naden opgevuld met putty, het onderdeel beplakt met glasvezeldoek voor extra sterkte, alles opgeschuurd en dan primer er over.

De cockpit heb ik er uit gesloopt, die ga ik opnieuw bouwen. De canopy heb ik opgeschuurd, er waren bouten gesimuleerd, maar deze waren veel te groot naar mijn goesting ( je kunt ze nog zien op het voorste gedeelte).
En dan heb ik de canopy ook in 2 gezaagd, het is de bedoeling dat hij open kan gaan schuiven.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Ondertussen heb ik ook wat door kunnen doen aan de cockpit. Wat bruikbaar was van de het model heb ik hergebruikt en dat is groen, de rest heb ik er rondom bijgebouwd. Ik heb momenteel klaar, de bodemplaat, de achterste wand met pantserplaat, het rechter zijpaneel en het voorste paneel.
Het is een altijd balanceren tussen zo min mogelijk gewicht, toch stevig ivm trillingen en proberen veel details erin te verwerken. In een zo klein mogelijke ruimte omdat mijn elektronica en controlegedeelte net onder de cockpit zit.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
En we hebben wat door kunnen doen aan de cockpit van de P-47. het andere zijpaneel is klaar en de stoel ook.
Leuk zo bouwen op een grote schaal, dat is wat minder prullen werk :)
Alles is zelf gebouwd, enkel de groene onderdelen komen uit de originele kit.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan