Hoofdsponsor

1/72 Melsbroek B.58 airfield November 1944 [wip]

strop96

Well-known member
Registered
Lid geworden
4 feb 2020
Berichten
272
Beste vrienden, het ziet er naar uit dat ik dit tweede diorama parallel aan dat van Ursel B.57 ga bouwen, het idee is te uitdagend.
Ik heb al een en ander opgezocht naar de achtergrond van die foto's :

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Het vliegveld van Melsbroek werd aangelegd door de Duitse bezetter. Op de plaats waar tot september 1940 nog een heuse windmolen stond, verschijnt de nieuwe Fliegerhorst of luchtmachtbasis van Melsbroek. In maart 1943 kan de Luftwaffe al gebruik maken van drie verharde startbanen.
Er was één onderhoudshangar en die hadden de Duitsers proberen camoufleren als een rij huizen.
Na de bevrijding (3 september 1944) worden dezelfde banen gebruikt door onder meer Spitfires, Typhoons, Wellingtons, Mosquito's en Mitchells.
De Typhoons van het 181 Sqn en van het 137 Sqn verbleven er in september 44 en werden opgevolgd door de Mitchells van 180 sqn en die van het 320 sqn van oktober 44 tot april 45. het 320 Sqn is hier het interessantste, het was een Nederlands squadron met ook Belgische bemanningen. En er bestaan decals van hun vliegtuigen. Die heb ik al gekocht , samen met de Airfix kit
attachment.jpg

Ik heb ook de hangar van GPM gekocht :
attachment.jpg

Dit is een kit met lasergesneden onderdelen uit dik karton, waarmee je een zeer mooie hangar kunt bouwen , die op schaal 1/72 zowat 28 cm x 40 cm groot is. De hangar in Melsbroek was van hetzelfde type, je kan op de foto's het gebogen dak door de vensters in het midden zien.

Ik heb ook nog twee kits van Airfix bijgekocht , de RAF refuelling set en de RAF emergency set om nog wat voertuigjes bij te hebben voor mijn twee diorama's. In de twee kits zitten ook nog "peetjes" om het geheel levendiger te maken. Hoe ik de voertuigen ga verdelen over de twee dio's heb ik nog niet helemaal uitgevlooid.

De hangar is blijkbaar door de Engelsen ook gedeeltelijk hersteld, dat kan je zien op het volgende beeld: ik heb ik twee foto's gecombineerd, de bovenste dateert waarschijnlijk van oktober 1944, de onderste van begin december 1944. Dus ik kan mij permitteren om iets "tussenin" te bouwen. attachment.jpg

Ik ben begonnen met de voertuigen.

Erik
 
Laatst bewerkt:
Ik kon het niet laten om toch de voertuigen opzij te zetten en de hangar te bekijken. Ik ben van plan om een legplank van 56 cm x 36 cm te gebruiken als basis, maar dan zou de hangar wel ver naar voor komen. Dus heb ik eerst gecheckt of ik die wel wat minder diep kan maken door 1 travee weg te laten. De Mitchell zou dan met zijn neus een beetje naar buiten steken, wat de bedoeling is.
attachment.jpg

De kit is gemaakt uit dik karton, met lasergesneden onderdelen. De overbodige stukjes zitten nog met een of twee puntjes van 0.2 mm vast en die moet je dan lossnijden. Dat gaat heel vlot :
attachment.jpg

De dakspanten heb ik al losgemaakt en even gepast : het ziet er goed uit :
attachment.jpg

De volgende stap is lijmen.
 
De dakspanten zijn inderdaad knap gemaakt en dat beloofd voor de rest wat nog komt.
 
Weerom een leuk en uitdagend project!
Succes.

Gr
Thiery
 
Wat verder gewerkt : de structuur zit in elkaar :
attachment.jpg

en ik ben begonnen aan de achterwand om die zo veel mogelijk te doen gelijken op de foto's :
attachment.jpg

Ondertussen is er uit UK nog wat gerief aangekomen : een ruined house en ramen en ladder in laser cut op 1/76:

attachment.jpg

attachment.jpg

tot later.
 
Knap zal knap zijn als het af is kijk er al naar uit
Marc
 
Knap zal knap zijn als het af is kijk er al naar uit
Marc
 
Verder gewerkt aan het hoekhuis dat naast de hangar staat. Om alles te doen passen, heb ik de foto's opgeschaald en afgedrukt als template Ik heb hier voor eerst PVC foamplaat 3 mm dik van Maquett gebruikt. Valt best mee :

attachment.jpg

Maar ik was precies op de verkeerde schaal bezig. Maar als je de foto's goed bekijkt, zie je dat de Duitsers de nephuizen bijna dubbel zo groot geschilderd hebben als echte huizen, om het geheel (op afstand) kleiner te laten schijnen dan het in werkelijkheid was.
Ondertussen heeft de structuur van de hangar een eerste laag witte primer gekregen, ik denk dat ik het daarbij ga laten, enkel wat verweringssporen aanbrengen. Er komt tenslotte nog een dak boven.

attachment.jpg
 
Begint op al iet te trekken e
tof
Marc
 
De hangar heeft nu zijwanden en het boogdak gekregen. Dat laatste kreeg een laag verf Luftwaffe grijs bovenop. Veel moet dat niet zijn , want er komen nog nepdaken bovenop. In de hangar komen aan beide kanten nog steunbalken voor het dak. 'k ben ook met de vloerplaat begonnen, dat is een legplank van Ikea met daarop de vloerplaat uit de kit gekleefd. Die heeft al een eerste behandeling met licht en donkergrijs gekregen om beton voor te stellen.

attachment.jpg
 
Mooi project met interessante toelichting over de geschiedenis van het gebouw.
Succes met de verdere bouw.
 
De binnenkant van de hangar is in feite klaar. Ik heb een eigen decal gemaakt van "Rauchen verboten" en de achterste ramen grof geschilderd.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De constructie van het linkse nephuis is ook begonnen. Het zal iets kleiner zijn dan op de foto, want mijn grondplaat is beperkt.

attachment.jpg

Voor de voorgevel van het rechtse huis heb ik Vollmer muurplaat gebruikt. Het is een flexibel materiaal en ziet er uit als crépi. Het moet nog wel bijgeschilderd worden. Voor de zijkant van het rechtse huis heb ik geen informatie, tenzij een foto met mogelijk de hangar op de achtergrond. Ik kan hier dus wat artistieke vrijheid gebruiken.
attachment.jpg

attachment.jpg

Erik
 
Mooie foto met achteraan een Queen Mary trailer welke je kan vinden in de Airfix Recovery Set, weliswaar met een andere trekker.
Je bent goed op dreef Erik.
 
Gaat voorruit als een trein en zijn mooie werken wat je laat zien.
 
Hey,

Ja dat ziet er inderdaad heel druk uit al..., goed om te volgen want ik heb dat ook liggen, die hangar...
 
We werken verder : lichten geplaatst in de hangar :

attachment.jpg
attachment.jpg

En begonnen aan het voorfront en het linkse nephuis :
attachment.jpg
 
Mooie vorderingen.
En heel leuk onderwerp.
 
het gaat vooruit met de voorkant :

attachment.jpg

en ik heb ook een foto gevonden van wat de achtergevel zou kunnen worden :

attachment.jpg
 
amaai was dat man , geweldig werk
Ik denk nu dat er geen plaats meer zal zijn op onze tribune he ,,iedereen volgt en ze hebben gelijk
Goe bezig
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan