Hoofdsponsor

1/72 Melsbroek B.58 airfield November 1944 [wip]

Tijd voor een update.
De ingescande foto in zwart-wit van wat de achterkant zou kunnen zijn, heb ik uitvergroot en met mijn tekenprogramma omgezet in een "pentekening". Dit geeft dan het volgende resultaat dat ik twee keer op transparant decalpapier heb afgedrukt ( de hoogte is ongeveer 8 cm):
attachment.jpg attachment.jpg

Op de foto zie je 6 schuifpoorten. Ik heb dan 6 plastiekplaatjes op de juiste maat gesneden. De plaatjes hebben een geribbelde structuur, zodat ik ook het schuineplankeffect, dat op de foto te zien is, kan nabootsen. Op die plaatje komen de decals dan een eerste keer, om de kleurvlakken af te lijnen die ik met acrylverf geschilderd heb, in vier kleuren: wit, gebroken plaaster, baksteen en donkergroen. Dit geeft dan het volgende :

attachment.jpg

Dan komt de tweede decal bovenop de kleurvlakken zodat de tekening weer zichtbaar wordt , maar deze keer met het reliëf van de tekening. Hierboven komt dan zoals op de foto een band van golfplaat , nu effen grijs geschilderd, maar daar komt nog wat leven bij.

Dit is dan het resultaat :
attachment.jpg .

Natuurlijk moet het bouwkundig ook in orde zijn, en daarom is er achter de golfplatenwand een constructie met H-profielen op het dak van de hangar aangebracht :

attachment.jpg

Nu nog wat schilderwerk, de volgende stap wordt het uitwerken van de twee nevengebouwen.

Erik
 
Mooie vorderingen van een heel interessante bouw.
Leer hier regelmatig iets bij. Succes met het vervolg.
 
Deze wijze van werken i had ik nog niet gezien.
Interessant.
 
@ Pascal : de truuk met de decals komt hier alleen maar goed uit omdat het een geschilderde façade is, waar geen reliëf in zit.

Verder gewerkt aan de opbouw van de daken aan de voorgevel :
attachment.jpg

attachment.jpg

Schilderwerk komt nog
 
Het werk aan de hangar is wel wat vooruit gegaan , maar niet veel, niet de moeite om foto's bij te maken. Ik ben nu een twintigtal figuurtjes aan het schilderen en voertuigen aan het bouwen om de twee diorama's te stofferen. De voertuigen komen uit vier Airfix kits : de RAF bomber re-supply set, de Emergency set, de RAF refuelling set en de dubbele Bedford set. Ik bouw ook niet alles zoals in de kits, en er is wat overschot voor later. Veel prutswerk en kleine details om te schilderen, dus het gaat niet echt vooruit . Toch twee foto's :
attachment.jpg
attachment.jpg

tegen het einde van de week meer nieuws
Erik
 
Er komt wat schot in de bouw : zowel voor het rechter- als het linker nevengebouw en voor het dak is er wat bijgekomen :

Het rechtse gebouw:
attachment.jpg

Voor het linkse gebouw heb ik enkel een foto van de voorgevel als inspiratiebron.
attachment.jpg
De zijgevel wordt dus een beschadigde gevel naar eigen inspiratie, met deels afgevallen pleisterwerk, zichtbare bakstenen , en een soort tentzeil op het achterste gedeelte.

attachment.jpg

Aan de gevel heb ik al de poorten uitgeprobeerd , en de dakkapellen zijn wat verd bijgewerkt :
attachment.jpg

attachment.jpg

En omdat ik ook wel een idee wil hebben van hoe het verder moet, ben ik met de bouw van de Airfix Mitchell begonnen
attachment.jpg

Nog een foto van de romp binnen voor hij dichtgeplakt wordt. De kit is heel goed.
attachment.jpg

En we doen verder, er is nog veel werk om alle details uit te werken.
 
Waddisda hier op het forum met al die camions van Erwin , :-) tijd om nog eens een vlieger te tonen :
B-25 Mitchell "under construction" :

attachment.jpg

Erik
 
De muren van de hangar blijven zoals ze zijn, - het waren propere Duitsers - met de Mitchell op de voorgrond zal er van de achterwand niet veel meer te zien zijn.
Aan de zijkanten komt er nogal wat gerief , dat op volgende foto verzameld is :
attachment.jpg

ladders, een rek, twee vijzels, een karretje, een tank met olie, een kapotte schroef van een Typhoon, die de vorige gebruikers hebben achtergelaten, een vat, een machien dat op een compressor lijkt, een rek met wisselstukken.

Voor het gebouw komen er nog voertuigen en "peetjes"

Erik.
 
Tof die attributen en gaat ferm worden.
 
De achterkant van de hangar is nu afgewerkt. De batterij voor de verlichting zit achter het rechtse vak. Totale breedte is 56 cm
attachment.jpg
 
Ziet er goed uit, al vind ik het bovenste gedeelte wel een raar kleur hebben.

Grtz Bart
 
De rare kleur is mogelijk te wijten aan de foto. Het moet een golfplaat zijn met vuil en verwering, ik heb een foto gemaakt dichterbij , misschien komt dat beter uit .

attachment.jpg

En dan ben ik begonnen aan iets waar ik eigenlijk schrik voor heb: weatheren en verweren . De Mitchell NO-U had al 120 missies gevlogen, dus er moet sleet op. Ik heb de vleugels met twee tinten olive drab gespoten, maar veel is er niet van te merken.

De eerste bewerking : een wash met een mengsel van water, zeep en pigment geeft dit resultaat:
attachment.jpg

Nadien opgekuist met een sponske : ziet er naar mijn gevoel al redelijk uit; een staartvlak en de decal zijn in die bewerking gesneuveld, maar dat valt te repareren:

attachment.jpg

We doen verder.

Erik
 
Die wash lijkt wel te werken.
Nu wil ik niet moeilijk doen maar in die fase van de bevrijding nog altijd D-Day strepen?
Bron Wikipedia:

One month after D-Day, the stripes were ordered removed from planes' upper surfaces to make them more difficult to spot on the ground at forward bases in France. They were completely removed by the end of 1944 after the Allies achieved total air supremacy over France.

Tenzij foto's anders aantonen natuurlijk.


 
Ja Erwin, de invasiestrepen op de vleugels zijn vrij vlug verwijderd, maar ik heb wel meerdere foto's gevonden van de Mitchells van het 320 squadron en van het 98 squadron op Melsbroek in november /december 44 die nog hun rompstrepen behielden zie bv. http://www.lonesentry.com/images/2017/10/raf-mitchell-mark-iis.html en ook bij IPMS Nederland. Op de foto die ik eerder gepost heb van de Mitchell die gedemonteerd wordt zie je ook nog de rompstrepen.
Hetzelfde vind ik voor de Typhoons op Ursel, die vrij lang hun strepen op de onderkant van de romp (en ook op de vleugels) behielden. Idem voor de Amerikanen op Florennes .

Erik
 
Erik, "disregard my transmission" makker, ik heb niks gezegd, had eerst naar je foto's moeten kijken. 't Is blijkbaar mijn dag niet.
 
Twee bezoekers voor het 320 sqn : een officier en een WAAF met een Standard Tilly (Airfix)

attachment.jpg

'k zal nog eens proberen om een scherpere foto te maken.
 
Kleine update : 'k ben bezig met het bijwerken van allerlei details, dus niet veel vooruitgang te tonen.
Even dit: de bemanning en de fotograaf, die op de voorgrond gaan komen:
attachment.jpg

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan