Hoofdsponsor

1/72 "France '40" Citroën 11 cv

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.340
Opnieuw een typisch voertuig uit de periode "France 40" en wat is er typischer Frans dan een Citroën 11 CV beter gekend als de "Traction Avant".
Dit voertuig zal, net als de Mercedes 170V, deel uitmaken van het kleine diorama "Paris, Café de la Gare".

Bouwdoos Extra tech nr EXM7215, full resin met een kleine set PE onderdelen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Weinig stukken en dus ook weinig uitleg op de bouwbeschrijving:

attachment.jpg

attachment.jpg

Aan documentatie geen gebrek. Vooreerst is er het prachtig en tegenwoordig zeldzaam boek "Traction Avant Citroën sous l'Uniforme" waar ik al enkele ideetjes met betrekking tot de uitvoering in gevonden heb.

attachment.jpg

Dan zijn er natuurlijk ook nog de vuile boekskes waarvan ik deze zal vernoemen:

VMM Véhicule Militaire Magazine nr 3 en 39
SteelMasters 73, 95 en 110

We kunnen er weer invliegen !
 
Een van mijn favorieten auto's uit die periode.
Volg.
 
Een weinig bekende resin kit. Zou die beter zijn dan de 11cv van ACE ?
 
Een weinig bekende resin kit. Zou die beter zijn dan de 11cv van ACE ?

Geen idee Erik maar zou kunnen dat Swaken ooit die van ACE gebouwd heeft op zijn vliegveld diorama.

Heb eens op de doos gekeken en gezien dat deze kit mij ooit 12€ gekost heeft op een beurs. Let op: er steken geen decals of ruiten bij en niettegenstaande het camo uiterlijk op de boxart steekt er evenmin een Notek licht in.
Maar gezien hetgeen ik er wil van maken komt mij dit goed uit.
 
Ja Erwin tegenwoordig goed bezig met resine modellen. Ik veronderstel dat deze traction avant een civiele uitvoering zal worden. Succes . Willy.
 
Erwin, ik heb de ACE kit zelf gebruikt in mij diorama met de gecrashte Hurricane :
attachment.jpg
attachment.jpg
maar 12 Euro voor een resinkit is wel een koopje, de ACE kit is duurder. En je moet toch ook je overstock liquideren , nietwaar ?

Erik
 
@Strop96: Alles is hier overstock Erik, heb dit jaar nog maar 1 bouwdoos 2de hands gekocht en dit op de beurs in Eeklo.
Slechts 15€ uitgegeven aan bouwdozen op één jaar tijd, da's een absoluut record !

Daarentegen al 8 kits afgewerkt en 3 in de running , ook dat is een succes. Dat Covid gedoe is toch nog voor iets goed.
 
Ja maar het goede warme weer dan weer niet de hele tijd in onze hof gezeten , ok ik kon daar verder werken maar was bijna alle dagen een ambetant windje goed voor verfrissing maar dan weer slecht voor modelbouw spullen of bouwplannen he daar kon je de hele tijd achterlopen
Marc
 
Hey,

De 11Cv van Ace is een draak. Ik dacht dat de body is twee stukken is en die moet je aan elkaar zetten, uiteraard met het nodige geschuur erbij natuurlijk.
Ik heb hem goed gekregen maar er was werk aan.
Zo te zien is dat resin modelletje dan toch wel beter.
 
Kom tot de vaststelling dat ik van de bouw vergeten ben om foto's te nemen.

De Citroën steekt in elkaar, de geverfde onderdelen pasten perfect in dryfit maar bij het verlijmen van body met chassis kwam Murphy op bezoek en kunnen we deels herbeginnen.

attachment.jpg

Een lijmvlek op het rechter voorportier verpeste het uitzicht en diende verwijderd te worden. Dus alles afgeplakt en de deur herspoten, deze maal in mat zwart.
 
In elke schaal blijft dit een geweldige auto om te zien.
Kijk uit naar eindresultaat.
 
Ingevolge familiale omstandigheden langs de zijde van mijn schoonouders gaat het niet vlot in de modelbouw mar zo af en toe lukt het toch nog om ergens aan te prutsen.
Murphy deed nog een duit in het zakje bij het breken van de achteras én de voorwielen vielen ook niet op hun plaats zoals het hoort maar we doen verder.

Voorlopig dit resultaat met een herspoten achterportier, geplaatste PE ruitenwissers en PE grille voor de radiator.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit geeft al een idee hoe de wagen er gaat uitzien: een civiele TA welke door de Duitsers in dienst genomen werd. Hij is nog niet herspoten en heeft nog chrome onderdelen maar zal wel de vermelding WH krijgen. Het voertuig is gebaseerd op een foto in mijn boek.
 
Hoop dat alles goed komt met familie.
Vind hem toch knap zoals getoond.
 
Statig modelletje. Als je hem gaat herspuiten, overweeg dan zeker eens een lichtere tint zwart te nemen vanwege de schaalwerking.
 
De Citroën is afgewerkt.
Een laatste tegenvaller is de voorbumper welke, net zoals de achterbumper, niet voorzien is van goede steunen. De achterbumper is in resin, de voorbumper in PE en die moest dus ook nog wat geplooid worden.

attachment.jpg

Vermits het een burgervoertuig was zijn de klinken, radiator en bumper in chroom hetgeen een klein contrast geeft met het zwart. Ik gebruikte hiervoor een Molotov chroomstift.

attachment.jpg

Minder goed zichtbaar maar ook een verschil is de achteruitkijkspiegel aan bestuurderszijde. Blijkbaar waren de Franse militaire TA's daar niet van voorzien.

Sorry voor de slechte kwaliteit van de foto's.
Je zal dit voertuig terugvinden op het dio als dat ooit afgewerkt geraakt.
 
Blijft mooie wagen en is knap zoals getoond.
 
Hallo Erwin. Weeral een stap dichter bij het voltooien van je diorama. Op die schaal werken is toch niet zo simpel met resine modellen. Volhouden. Willy.
 
Hey,

Ziet er toch redelijk goed uit he..., we blijven volgen.
De eerste clubvergadering gaat me daar wat modellen opleveren, mijn gedacht..., de tafels gaan vol staan...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan