Hoofdsponsor

1/100 NZ-666 Kshatriya [wip]

lox665

Well-known member
Registered
Lid geworden
26 mrt 2012
Berichten
322
Hallo allemaal,

Ik heb ondertussen weer een nieuw pakje afgeleverd gekregen, helemaal uit Hong Kong.
Ik weet niet of hier mensen bekend zijn met het fenomeen Gundam, het is een japanse anime serie die al op de japanse tv is sinds 1979.
Het model dat ik ga bouwen heet NZ-666 Kshatriya, en is onderdeel van de gundam franchise.

Hier een korte actie scene waar de mobile suit in actie komt.
https://www.youtube.com/watch?v=tgLJAIeXBNs

Het model is van het merk UC, het is een garage kit en bestaat volledig uit resin, de schaal is 1/100.
De term garage kit is er gekomen omdat dit modellen zijn die niet door de grote merken gemaakt zijn, maar door hobbyisten al dan niet in een garage. Dus dit model is er ook zo eentje, ik heb al verschillende reviews gelezen en ze zijn dubbel. Meestal zijn er problemen met het passen. Maar we zie gaandeweg wel waar we stranden.

Dus bij deze ook een paar foto's. En een link naar een unboxing van de kit, omdat de foto's hier zo klein uitvallen en je weinig ziet.
In het filmpje zie je mooie close ups van het model.

https://www.youtube.com/watch?v=kdhQpOr1xEM

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
suc6 bij deze ge gaat er uw pollen mee vol hebben om te verven alleen al
ben nieuwsgierig
Marc
 
Veel plezier met schilderwerken .
ben wel benieuwd naar resultaat.
 
Zo het begin is gemaakt.
Wat ik nu dus de komende tijd ga doen is elk onderdeel inspecteren, lichtjes opschuren om alle eventuele chemische resten te verwijderen en primeren. Via deze manier kan ik ook kijken of er luchtbellen zijn, details die beter kunnen, gietfouten en dit dan al dan niet bijwerken. het passen en bijwerken gebeurt nu ook, zodat ik daar niet mee hoef te prullen als alles uiteindelijk geverfd is.

De resin is van goede kwaliteit voor een garage kit, het is stevig, niet broos, maar heeft toch zijn stevigheid. Ik ben begonnen met de torso, jullie zullen vele kleine onderdelen zien passeren, maar als ik eenmaal wat verder ben zal ik een dryfit doen en dan zien jullie welk onderdeel waartoe dient.

de eerste 3 foto's zijn van de backpack achter aan de torso. Ik heb de foutjes met paars omcirkeld zo hebben jullie een beeld van wat de fouten zoal zijn in de kit

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
De volgende foto's behoren tot de voorkant de torso.
De 2 vleugels die jullie zie is het embleem van de fractie, NZ is de afkorting voor Neo Zeon en dat is in het verhaal een groep/populatie van mensen die op astroiden zijn gaan wonenen werken. En hun onafhankelijk willen afdwingen aan de mensen die op aarde wonen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


En deze 2 onderdelen behoren ook tot de achterkant van de torso, het wit is evergreen plastiek, dat was een fantasie als een extra opliggend detail omdat ik het geheel wat plat vond te zijn.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
benieuwd naar het vervolg want is al knap begin.
 
Zo, vandaag een dag verlof genomen om de kinderen mee naar hun eerste schooldag te brengen na straks 6 maanden thuis te hebben gezeten.
Ze hadden er zin in dus dat is al een goed begin. Toch anders dan bij mij vroeger :D


dus we hebben nu even tijd om een kleine dry-fit te doen van de torso. Om een beter beeld te krijgen van het geheel en natuurlijk als motivatie.
Ik heb ook mijn foto instellingen bewerkt, dus deze zouden nu iets duidelijker moeten zijn ?
Ik vermoed dat het probleem ligt bij het feit dat ik ze maak met mijn iPhone, en deze ze standaard op een kleiner formaat zet voor beter gebruik op de gsm.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ondertussen heb ik ook een gedeelte van het achterste pantser onder handen genomen, dit gaat net onder de rug komen.
Je gaat ook zien dat de binnenkant niet helemaal strak is kwa detail, Dit zijn locaties waar moeilijk aan te komen is, en omdat dit de binnenkant is en eigelijk zo goed als onzichtbaar gaat zijn heb ik het zo gelaten.
een close-up en het geheel. De kleine zwarte strepen die je kunt zien zijn indicaties waar nog wat imperfecties zijn die bijgewerkt moeten worden

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Nog eens wat verder kunnen doen, ik had onlangs van die kleine vijltjes gezien op Aliexpress om op moeilijk bereikbare plaatsen te geraken, maar in plaats van ze te kopen dacht ik ze eerst eens even zelf proberen te maken. En het is gelukt, eigenlijk redelijk simpel. En het scheelt mij een paar euro en een grote wachttijd.

attachment.jpg

Ik heb ook nog wat zitten werken aan de achterkant van de torso. De details op de "rugzak" waren een beetje te slordig dus heb ik er zelf iets over gebouwd. Het fijne aan deze modellen is dat je er je eigen draai aan kunt geven.
En ook nog eens een dry fit.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Stukken beter die aanpassing Lox. Ik volg je bouw wel (heb niet veel met dit soort figuren) en benieuwd naar het schilderwerk.
 
Stukken beter die aanpassing Lox. Ik volg je bouw wel (heb niet veel met dit soort figuren) en benieuwd naar het schilderwerk.

Hey ron, ja het schilderwerk ... ik ben zelf ook benieuwd hoe ik dat ga aanpakken :D

Ondertussen weer wat gevorderd, tot nu toe is het resin redelijk in orde dus de voorbereidende werken vlotten goed.
Ik ben nu bezig met het middelste gedeelte, het gedeelte waar de torso op gaat rusten dus.

Het paars omcirkelde detail was niet mooi/symmetrisch in mijn ogen, dus dat heb ik ook even aangepast. Niet echt veel detail, gewoon wat textuur. De rest van de onderdelen hebben al genoeg detail vind ik.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Weer een kleine update.

Ik ben nu bezig aan delen voor de schouders. Deze waren niet allemaal even recht en mooi afgewerkt dus hier was wel wat werk aan, ook waren er enkele details niet mooi ... die heb ik ook aangepast.

De voorkant van het schouder armour.
Het gieten, was niet heel mooi gebeurd dus ik heb redelijk wat moeten schuren.
Ook was er hier en daar iets wat krom getrokken, wat ik dan heb moeten verwarmen en recht plooien.
De bodemplaat die in het schouder gedeelte komt was niet mooi en te klein dus dit heb ik opnieuw gemaakt.
De 4 kleine gaten zijn gevuld met seconde lijm, dus als de primer er over komt is dit weg.

en als laatste ook een zijaanzicht.


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En ook aan de achterkant van het schouder armour was wat werk.
Redelijk hetzelfde, schuren, recht plooien en opnieuw detailleren.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Best wel jammer dat het model op sommigen delen wat te wensen overlaat maar je weet er wel raad mee zie ik :)
 
Mooi en knap uitgevoerde aanpassingen en ben benieuwd naar het geheel.
 
Hey, ja het passen daar was ik al van op de hoogte van toen ik de kit kocht, ik had al verschillende reviews gelezen.
Het aanpassen en het bouwen van extra of andere details is het fijne werk. Het schuren en voorbereiden van de onderdelen dat is wat minder leuk er aan.

Maar er is geen modelbouw zonder het nodige schuren en plamuren :)
 
En we doen stilletjes door, ondertussen is de torso en het middenstuk grotendeels klaar en in de primer gezet.
Dus nu beginnen we aan de benen, hier is toch wel wat werk aan om ze te doen passen. Vooral bij de bepantsering rond het been moet een behoorlijk stuk weg gezaagd worden om het te doen passen.
Op de foto's heb ik ook hier en daar paarse cirkels, deze zijn de plaatsen aan waar het resin slecht gegoten is geweest.

attachment.jpg


wat zwart geraseerd is moet verwijderd worden om te passen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier is het linkse deel van het beenpantser is al wat zuiver gemaakt, en ziet er al wat beter uit. Ik heb nog extra resin verwijderd om de naad zo klein mogelijk te maken.

attachment.jpg
 
En we hebben weer wat verder kunnen doen. Ondertussen zijn de 2 benen ook geprepareerd.
De knieën zijn gedaan, samen met de voeten en benen. Een heel werkje, veel schuren ... bijwerken, en hier en daar onderdelen weg zagen en opnieuw opbouwen.
Het is wat eentonig aan het worden allemaal, en ik ben nog niet halfweg. Ik denk in de loop van de week eens een dryfit doen van wat ik allemaal al gedaan heb, het resultaat wat bekijken, en eens opbouwend werk doen voor de verandering.

Wat paars omcirkeld is is weg gezaagd en opnieuw opgebouwd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De voeten

attachment.jpg

attachment.jpg

En de knieën

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Nog eens tijd voor een kleine update.
De zin ontbrak mij om nog te schuren en plamuren. Dus ik heb even een onderdeel genomen en gespoten, ik heb onlangs wat zitten lezen over wheateren met aquarelpotloden. Deze techniek wilde ik eens proberen, het leek mij vooral interessant om de homogeniteit van de hoofdkleur te doorbreken door verschillende vakken op het model een andere tint te geven.
En het feit dat ik graag met potlood werk, en je gewoon water kunt gebruiken is een plus voor mij. Ik had nog een set aquarelpotloden liggen van mijn tijd op de kunstacademie. die kwamen nu handig van pas.

Ik heb dus gewoon standaard gespoten met de pre-shading techniek, dan een laag vernis mat gespoten, en daar rechtstreeks met de potlood op getekend, en vervolgens met water verdunt.

Voor een eerste keer is dit niet slecht denk ik, ik heb nu willekeurig getest, vandaar ook dat de uitlopers haaks op elkaar kunnen staan.
Het verschil met voor en na is toch behoorlijk.
Op de foto is het nog niet heel duidelijk, In het echt is het wat beter zichtbaar. Let ook niet op die gele streep, ik had dat potje verf wat te fel verdunt met thinner, dus bij het verven begon mijn verf op te lossen. Gelukkig is het maar een test stuk.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Voor een eerste test ziet het er heel goed uit. Mooie nuances in de kleuren. De verschillende tinten vloeien mooi in mekaar over. Je bent op de goede weg voor wat het toepassen van deze techniek betreft.
 
Blijf het een raar ding vinden maar die schildertechnieken zijn top.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan