Hoofdsponsor

1/72 Siai Marchetti SF260 , DACO resin kit [wip]

strop96

Well-known member
Registered
Lid geworden
4 feb 2020
Berichten
272
Het bericht dat Bart (Silenoz) begon over de Marchetti kits van Planet Models, deed mij in mijn stock zoeken naar de Daco kit die al lang in reserve had. Bij nader toezien is dat best een vrij gedetailleerde kit, die beter is uitgewerkt dan die van Planet, met een romp in twee stukken, mooi uitgewerkte dashbord en zetels, en met wielpoten , propeller en neus in metaal, en twee vacform canopies. De decals die zeker 30 jaar oud zijn betrouw ik niet , dus ik zal eigen decals moeten printen. Bij de beschildering is er keuze te over, al is het een zeer klein toestel op 1/72 ( 11,5 cm spanwijdte) , dus er zullen wel een aantal details verloren gaan, wegens te klein .

attachment.php


Ik ben dus van plan om mijn twee exemplaren te bouwen, van zodra de hittegolf voorbij is. ik weet het, ik heb nog andere projecten die op afwerking wachten , maar ik ben de enige niet die met onafgewerkte projecten zit, nietwaar.

Hier en daar is er nog een andere gelukzak die deze kit in stock heeft, maar ik heb er nog geen gebouwde gezien op het internet (wel die van planet en van cunard models) Dus bij deze : wish me luck.

En als Murphy's wet nog geldig is, wil dat zeggen dat de aangekondigde Marchetti van Special Hobby zal uit komen tegen dat ik de mijne heb afgewerkt.
 
Ik wist zelfs niet dat Daco ooit een Marchetti had uitgebracht.
Je maakt mij wel nieuwsgierig naar deze bouw. Hopelijk wil je eerst even ingaan op een voorstelling van deze bouwkit ?;)
 
Blijkbaar had ik mijn foto's niet goed opgeladen.
Hier zijn ze :
De Kit :
attachment.jpg

en de decals :
attachment.jpg

Erik
 
Veel succes met deze kit Eric.
Niettegenstaande mijn grote stash is dat er nu ééntje die ik NIET heb, geen enkele SF260.
(Heb er wel een Dornier Do-27 resin kit van Epoxy Models gevonden)

Momenteel ligt bij mij ook alles stil, die hittegolf doet mij zeker geen deugd, slaag er amper in om 's avonds buiten te zitten en te lezen. Moet volgend jaar toch dringend eens investeren in een airco.
 
Bedankt voor de foto's.
Nu hebben we een idee van wat we dertig jaar geleden gemist hebben ;)
 
Good luck!
Benieuwd wat je van dit kleintje kan maken.
Ziet er goed gegoten uit.

Gr
Thiery
 
De hitte is weg, en we kunnen stilaan weer aan wat modelbouw denken.

Eerst twee fotootjes van een NOG oudere en NOG onbekender kit van de Marchetti, een vacform die ik jaren geleden heb gebouwd. Het is ook een staartzitter, maar dat heb ik zo goed mogelijk opgelost met een stukje doorschijnende sprue als steun onder de romp, achter de wielen.

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
Voor een van de twee volgende denk ik aan het volgende schema uit 2019.
attachment.jpg

Als eerste behandeling geef ik alle onderdelen een (spuit)laagje primer, dat helpt om eventuele gietfoutjes op te sporen. Die is nu aan het drogen.
 
Voilà, de hitte is voorbij en de goesting om te bouwen is er weer. Geen druk om iets af te werken, er zijn toch geen beurzen in het zicht waar we ons werk kunnen tonen.
De decals voor de Marchettis zal ik zelf (moeten) maken en daarom heb ik mij het boek van Van Heertum en Arys aangeschaft. Het is in dezelfde stijl als dat over de Fouga, met veel foto's en details, maar helaas geen profieltekeningen. Ik heb de romp van de Marchetti samengekleefd en de neus gevuld met loodbolletjes. Op het eerste zicht voldoende om te vermijden dat hij op zijn staart gaat zitten.

attachment.jpg

Het valt op hoe klein dit toestel op schaal 1/72 is. Voor een zo oude kit zijn de onderdelen zeer goed en passend. Dus de staart en vleugels zijn al geplakt, een beetje schuur- en vulwerk is wel nodig, maar het komt goed.

attachment.jpg
 
Erik, blijkbaar zijn de nieuwe modellen aangekomen bij Sturmtiger !
 
Bedankt Erwin voor de info. Ik koop meestal niet bij Sturmtiger, die heeft geen webshop en ik ben niet van plan om naar Tienen te rijden voor een paar kleine kits. Het is de kit van KP Kovozávody Prostějov die is meerdere versies is uitgekomen. De firma heeft een eigen e-shop (samen met AZ models) https://eshop.kovozavody.cz/ en daar verkopen ze de kits aan 10,70 euro /stuk met gratis verzending vanaf 60 euro. Maar ... op het tsjechisch forum MODELFORUM
https://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=57&t=136465&p=2361450&hilit=SIAI+SF+260#p2361450
krijgt de kit een slechte kritiek qua passing en instructies, dus ik denk dat het een nog beetje wachten wordt op de kit van concurrent Special Hobby, voorzien voor november 2020, alhoewel 11 euro is een koopje.
 
Ik heb de KP kit van de Marchetti binnen gekregen, tijd dus om deze en de twee DACOS samen te bouwen.
Ik heb een twintigtal verschillende beschilderingen van Belgische SF260s gevonden, ik zie wel wat het wordt.

attachment.jpg
 
De KP kit is duidelijk een short run, en niet echt voor beginners. In gewone omstandigheden zouden we al content zijn met een dergelijke kit van een minder bekend vliegtuig, maar aangezien er ook een concurrerende kit van Special Hobby is, zijn we hier wel kritisch.

Het eerste waar er wat aan gedaan moet worden is het wegwerken van de aangietpunten :
attachment.jpg
attachment.jpg

De achterbank die bij de Daco resine kit zit (rechts op de foto), is bij KP vergeten. Die zal ik moeten bijmaken (hier met enkele stukjes PE op overschot).
attachment.jpg

KP geeft wel een idee van wat er achter de bank ziet, dat ga ik namaken met enkele stukjes plasticcard in mijn Daco.

De keuze voor de beschildering ligt nog niet vast. Ik heb op de Skype vergadering van de club een overzicht gegeven van wat er zo allemaal zou kunnen en dat is te zien op de website : https://www.ipms-gent.be/wp-content/uploads/2020/12/decembersf260.pdf
 
Oei, die KP kit lijkt me geen cadeau te zijn Eric, veel opkuiswerk aan.
 
Nu ik ook de Special Hobby kit heb binnengekregen en ik van plan ben om de DACO resin, de KP kit en Special Hobby kit in parallel te bouwen, zou ik aan de moderator willen vragen of het mogelijk is de tital van deze dicussie te veranderen in " Siai Marchetti SF260, 3 kits : DACO , KP, Special Hobby ".

Bij het openen van de doos valt de Special Hobby valt het bij het eerste zicht geweldig mee. Nu nog bouwen ...
 
Begonnen met de SH kit : eerst een zicht op de inhoud:

attachment.jpg

Fijn gietwerk en veel piepkleine stukjes, zoals dat bij SH de gewoonte is.

De instructies beginnen bij de cockpit , met het monteren van de console, de zetels , de pedalen en de stuurknuppels. Ik heb de twee romphelften achteraan al samengekleefd, vooraan niet om mogelijke pasproblemen te vermijden. Het achterste tussenschot (B1) is een ietsje te groot , met wat vijlwerk pas het wel . De "hoedenplank" B21 ga ik niet monteren, die is bij de Belgische SF260 nergens te zien op de foto's. De vloer is ook een ietsje te breed om precies in de romp te passen, dus hier ook een beetje schrapen en vijlen.

attachment.jpg

De KP kit is bedoeld voor meerdere motorversies, daardoor is de neus apart gemaakt. Dat is OK voor het opvullen met lood, maar de naden moeten opgevuld worden.
De achterkant van de cockpit is in vergelijking met de foto's en de SH kit te groot ( zwarte lijn) die moet weggesneden worden. Het dasbord is een eenvoudig vlak stuk, waar een decal op komt, maar ik heb een dashbord op overschot uit de SH kit gebruikt.

De achterbank zit ook niet in de kit, die komt uit de sparebox.
attachment.jpg
 
SH heeft nogal de neiging om de bouw van de kit moeilijker te maken dan nodig; ook hier is het geval . Volgens de instructies dien je het dashboard op de cockpitvloer te monteren en die dan in de romp. Nu is dat dashboard B2 (net als de tussenschotten B1 en B4 en de cockpitvloer zelf) een ietsiepietse te groot om juist in de romp te passen, dus dat is sukkelen. Ik heb dan die vier delen wat bijgeschuurd aan de randen tot alles goed past, het dashboard in de romp gelijmd en de cockpitvloer op de vleugel, en dan pas alles beter. Door ook het tussenschot B4 in de romp te kleven krijg ik ook twee holtes, waar ik het nodige gewicht kan in plaatsen om de neus te verzwaren.
attachment.jpg
attachment.jpg
 
SH heeft nogal de neiging om de bouw van hun kits moeilijker te maken dan nodig; ook hier is het geval . Volgens de instructies dien je het dashboard op de cockpitvloer te monteren en die dan in de romp. Nu is dat dashboard B2 (net als de tussenschotten B1 en B4 en de cockpitvloer zelf) een ietsiepietse te groot om juist in de romp te passen, dus dat is sukkelen. Ik heb dan die vier delen wat bijgeschuurd aan de randen tot alles goed past, het dashboard in de romp gelijmd en de cockpitvloer op de vleugel, en dan pas alles beter. Door ook het tussenschot B4 in de romp te kleven krijg ik ook twee holtes, waar ik het nodige gewicht kan in plaatsen om de neus te verzwaren.
attachment.jpg



attachment.jpg

in stap 7 wordt gevraagd om twee stukjes B8 en B9 eerst aan elkaar te zetten en dan bij te schuren om ze te doen passen. Het is echter makkelijker om de twee kleine ribben in de neus weg te schrapen.
attachment.php
 
Flinke start al Erik, goed bezig zoals we zeggen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan