Hoofdsponsor

1/400 AidaBlu 1:400 [wip]

Ahvd1965

Member
Registered
Lid geworden
28 apr 2020
Berichten
14
Goedendag mede bouwers en geïnteresseerden,
Het enigste wat ik tot op heden op dit forum gedaan heb is mij voorstellen en vertelde daarbij dat ik de Queen Mary 2 wilde gaan bouwen.
Maar helaas die is na 3 maanden nog steeds niet binnen en daarom begin ik toch maar met een ander schip de mv ”AidaBlu” schaal 1:400. De verpakking ziet er al goed uit en de inhoud tot zover onbeschadigd. Dat is wel eens anders als het via de post aankomt.
Via dit forum wil ik jullie stap voor stap laten zien hoe de bouw van het schip zal gaan verlopen, en waar ik tegen aan loop + jullie hulp waarschijnlijk ook nodig zal hebben. Ik hoop dat jullie de bouw zullen volgen en mochten er vragen zijn dan hoor ik het graag van jullie.

Mijn interesse ligt al mijn hele leven in de scheepvaart met name de koopvaardij. Dus de rede om geen oorlogsbodem te nemen ligt voor de hand. Niet dat ik ze niet mooi vind maar omdat schepen van de koopvaardij (vracht en passagiersschepen) moeilijk te vinden zijn, zeker als je op een wat grotere schaal wil werken.

(werkelijkheid):

Naam: AidaBlu
Te water: feb. 2010
Werf: Meyer werft, Papenburg (D)
Klasse: Sphinxs Klasse, het 7de schip van de familie.
Afmetingen: 253 x 32.2 x 7.3 (LxBxD)
GRT: 71304 ton
IMO nummer: 9398888
Call sign: IBWX
Aantal dekken: 15
Snelheid: 22 kn (41 Km/uur)
Voortstuwing: 4 x Caterpilar Mak diesel elektrisch.
Aantal schroeven: 2 vaste opstelling
Aantal boegschroeven: 2
Aantal hekschroeven: 2
Aantal cabins: 1096
Aantal passagiers: 2192 – 2500
Aantal crew: 607
Vlag: Italië
Thuishaven: Genua
Voertaal aan boord: Duits
Laatste update: 2018

Model:

Lengte / breedte: 63.4 x 10 cm
Leverancier: Revell
Model nummer: 05230
Schaal: 1:400

Het is de bedoeling om het schip te verlichten, en zorgen dat niet het licht door alle ramen schijnt daar dit in de werkelijkheid ook niet zal zijn. De LED verlichting reeds gedeeltelijk in huis en volgende en deze komende week komt het laatste binnen. De LED verlichting zal bestaan van 1 mm t/m 5mm(licht aan de plaats waar deze zal moeten komen. Verder weerstandjes in huis zodat de LED verlichting langer mee zal gaan en tevens gelijkmatig zal branden.
De reling wil ik PE gaan gebruiken (Foto Ets). De metalen reling is vele malen dunner dan het geen bij de bouwdoos zitten. Bij de Queen Mary 2 platinum edition zit het er al bij.

Ik zal op kort termijn wat foto’s er bij doen van de doos en de onderdelen.
 
Veel succes en zet me erbij.
 
Goedemorgen Pascal,

Bedankt en ik zal het zeker doen, alleen weet ik even niet hoe ik jou erbij moet zetten daar dit nog geheel nieuw is voor mij.
als jij het me kan vertellen dan doe ik het direct
 
Goedemorgen Pascal,

Bedankt en ik zal het zeker doen, alleen weet ik even niet hoe ik jou erbij moet zetten daar dit nog geheel nieuw is voor mij.
als jij het me kan vertellen dan doe ik het direct

Is gewoon een gezegde dat ik uw topic ga volgen.
 
Dacht dat we hier al een paar Aida schepen gehad hadden op dit forum, kan misschien eens interessant zijn om wat bij te lezen.
Gewoon rechtsboven even Aida intikken en je komt er zo op uit.
 
Dank je Erwin, weet ik in ieder geval hoe ik hier iets snel moet zoeken.
Er staat 1 verslag bij van een schip van Aida met een zelfde schaal, maar mis daar wel foto's in en vooral de details. Ook kloppen er een aantal dingen niet o.a. met de decalls. wat bij dit pakket wel klopt. Het verslag is namelijk van de eerste schepen van deze klasse die in de vaart gebracht waren. Deze waar ik nu mee bezig ben is van een latere bouw waarin er wat aanpassingen bij gedaan zijn, zoals dat er een dek bovenop gekomen is t.o.v. de vorige serie.

Maar nogmaals dank voor de info.
 
Erg interessant en ik ga de bouw zeker volgen. Ik ben op dit ogenblik nog aan het werk aan het 'Grand Banks yacht' van Amati; en de kit van de Aida ligt reeds te wachten als volgend project. Ik ben erg geïnteresseerd in hoe je de verlichting gaat inbouwen want ik loop al een paar weken rond mat hetzelfde idee.
Ga je ook photo-etch onderdelen gebruiken zoals ballustrades enz. ?

Groet,
Dirk
 
Goedemiddag Dirk,

Leuk dat je de bouw mede gaat volgen, en ik hoop je eventueel daarbij wat raad te kunnen geven of jij mij. Dat is het leuke van het forum hier.
Eerst moet ik even wat aanpassingen gaan doen aan de werk plek en dan ken ik beginnen. Ik hoop in de loop van deze week. De study naar het aanbrengen van de verlichting was een hele toer maar ik denk dat ik het nu redelijk weet. Alleen de juiste weerstanden die ik moet gaan gebruiken om geen schade op te lopen wordt nog even een uitdaging daar ik er niet zo in thuis ben. Maar het gaat lukken.

Op jou vraag of ik photo-etch ga gebruiken kan ik ja zeggen daar ik dit veel mooier vind dan de grove reling en balustrades die bij het pakket horen. Ik heb wat besteld en het is onderweg maar het i niet direct voor dit schip bedoeld, wel gekeken naar de schaal 1:400. Dan ik ik het dichts in de buurt wat afmetingen aangaat.
Op de balkons is dat niet nodig daar het allemaal glas is, maar vooral bij de reddingsbootjes en zo daar is het wel nodig.

Wat verlichting aangaat ga ik alleen gebruik maken van LED's. Dit vanwege de temperatuur en langere levensduur.
Weet alleen nog niet of ik 6 Volt of 12 Volt ga gebruiken. Ik denk 6 Volt, een iets veiligere spanning.

Groet
Aad
 
Mooi scheepje, ga zeker regelmatig eens komen kijken naar je vorderingen
 
Goedenavond mede lezers,

Helaas door prive omstandigheden en aanpassen van de hobby kamer ben ik nog niet gestart met de bouw van het schip (helaas).
Zodra ik alles weer op orde heb zal ik gaan beginnen, en hoop dat het op kort termijn zal gaan gebeuren.

groetjes en tot later

Aad
 
Eindelijk aangevangen met de bouw van het schip 2 dagen geleden.
Bij het openen van de doos ziet alles er netjes uit in verschillende verpakkingen. De met de Decals bovenop.
Eerst het boekwerk bekeken en moet zeggen dat het er redelijk duidelijk in staat. In begin alleen in het Duits en Engels, bij de volgende pagina’s zijn de pictogrammen in diverse talen vertaald ook in het Nederlands. Zoals gewend van Revell staan alle verfkleuren vermeld met nummer. Verder in het instructie boek staan alle frames die der bij horen met aangegeven welke onderdelen niet van belang zijn voor de bouw van het schip. Dit is in het grijs aangegeven.
Allereerst begonnen met het inspecteren van de rompdelen naar oneffenheden en dergelijke. Wat erg opvalt zijn de contouren van de mal die gebruikt is. Deze randen moeten weg gehaald worden want anders blijf je ze zien en ga je je er aan ergeren als je klaar bent en het niet meer kan.
LET WEL OP dat je niet alle belijningen weg haalt want ook de waterlijnstaat er op, welke je graag nog wil gebruiken. Na het weghalen van de niet gewenste lijnen voorzichtig de boel opschuren zodat de krassen er uit zijn. Ik ben geëindigd met een schuurspons van Tamiya 1500, wat het oppervlak weer glad maakt voor het oog, en tevens de gehele romp nu meegenomen voor dat het straks in 1 keer in de grondverf gezet kan gaan worden.
Daarna de gehele romp en gaten (ramen) nagelopen of er geen velletjes plastic meer zitten en het volledige openingen zijn geworden. Na dit alles gestart met gaatjes boren op de hoogte van de patrijspoorten welke er wel ingeperst zitten maar niet open zijn. Met een boorstatief of freesmachine is dit heel goed te doen mits je het materiaal fixeert zodat het niet kan buigen of verschuiven tijdens het boren. Los uit de hand met een Dremel zou gaan maar niet aan te raden, tenzij je een vaste hand heb, die ik in ieder geval niet heb.
Als laatste de rompdelen tegen elkaar gezet om te zien of het allemaal lekker past. Het bleek bij mijn delen dat sommige punten niet lekker in elkaar vallen doordat het te ondiep is. Na het ruimen met een handboortje past het prima.
Nu kan het geheel gewassen en vetvrij gemaakt worden alvorens de eerste laag aan de binnenzijde aan te brengen tegen het doorlichten als de verlichting is aangebracht. Aan binnenzijde wordt het vermoedelijk grondverf met 1 of 2 lagen mat zwart of grijs. (gespoten)


Kan iemand mij misschien vertellen hoe ik de foto's kan draaien? kan het namelijk nergens vinden. Hoor het graag van jullie
 
Laatst bewerkt:
Hallo Aad,

Leuk te zien dat je van start bent kunnen gaan. Ik ben aan mijn kit een 3-tal weken geleden begonnen. Helaas nog geen tijd gehad om een verslag te starten, ik poog dat hier eerstdaags te doen.

De romp is reeds klaar echter ga ik deze niet voorzien om verlichting aan te brengen. Zou je me kunnen informeren welke photo-etch set je hebt aangescaft voor de railings. Ik ben er al enige tijd naar op zoek maar tot op heden niets gevonden. Als ik ergens valkuilen tegenkom zal ik het zeker laten weten.

Succes met de bouw.

Dirk
 
Hoi,

Ik verklein ze en draai de foto's van te voren op mijn computer voordat ik ze op het forum zet,
 
het gekke is dat ze al klein zijn en recht staan in mijn laptop en toch gaan ze draaien bij het uploaden?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan