Hoofdsponsor

1/72 Siai Marchetti SF-260M, planet models, 1/72[wip]

Silenoz

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
22 nov 2010
Berichten
4.452
Na lang beraad toch begonnen aan een kit voor een collega. Ie had graag twee Marchetti's gewild, schaal 1/72 en 1/48. Hier volgen mijn belevenissen van de 1/72 versie... de 1/48 volgt in een ander verslag


De SIAI-Marchetti SF.260 is een Italiaans licht vliegtuig, dat dienst kan doen als toestel voor kunstvliegen en als militair lesvliegtuig. Het toestel werd vervolgens vanaf 1997 en de fabrieksverkoop verder verkocht als de Aermacchi SF-260 en de Leonardo-Finmeccanica SF-260. Het toestel werd ontworpen door designer Stelio Frati, oorspronkelijk voor vliegtuigbouwer Aviamilano, die met het eerste prototype (dan als F.260) een testvlucht deed op 15 juli 1964. Het ontwerp werd nog voor het in productie ging verkocht aan SIAI-Marchetti.

De Luchtcomponent van Defensie heeft sinds 1969 32 SIAI-Marchetti SF.260 toestellen in gebruik van op vliegbasis Goetsenhoven en na haar sluiting als operationele basis van op vliegbasis Beauvechain/Bevekom. Het toestel is het vliegtuig van het luchtstuntteam de Red Devils die in formatie van vier optreden, en is ook een lestoestel voor alle militaire piloten in opleiding.

De kit zelf is van Planet Models:
113605-10941-pristine.jpg

en de kleurstelling die hij wil:
81038-11032-70-pristine.jpg
en bevat maar een paar onderdelen:
819018-11032-19-1440.jpg

grootste nadeel is dat de romp in 1 geheel gegoten is en dat deze niet hol is... dus een staartzitter avant la lettre.

Dus eerst de romp in twee gezaagd en zover mogelijk met een gewone boor uitgeboord... ik weet het, ik moet dringend eens investeren in een dremel voor zo'n werken.
819006-11032-57-pristine.jpg


het gat in de romp is een ongelukje, wordt opgelost ;-)

vervolgens ook de andere zijde uitgehold:

819007-11032-17-pristine.jpg


de rand lijkt nog dik, maar is in realiteit maar 1mm.

Daarna gaten geboord in de neus om daar lood te kunnen toevoegen, 1 groot horizontaal gat en 4 vertikale, omdat ik anders de opening verlies van het neuswiel, maar zelfs na dit alles blijft het een staartzitter... misschien nog een beetje lood in de propellor toevoegen en kijken waar ik er nog in de neus kan steken...
819009-11032-96-pristine.jpg


en vervolgens moet ik nog het achterschot dichtwerken...
819008-11032-40-pristine.jpg


Ferme operatie voorlopig, en ik hoop dat het goedkomt...

O ja, nog een vraagje. Op het kleurvoorbeeld kom ik op bruin en 2 soorten groen als ik het goed heb. Als ik kijk naar de kleuren van de seaking kom ik op stone en*olijfgroen, wat zou dan het derde kleur zijn? Ik vind ook foto's met maar 1 soort groen, dus kan ook zijn dat hier een foutje zit in de kleurplaat

Verder, was het interieur van deze compleet zwart met een lichtgrijs instrumentenpaneel?
 
Hola weeral een deftig jobke , ik ga gewoon uit interesse kijken hoe je dit oplost , ziet er wel een knap vliegtuigje uit
Komt hier dik in orde
Marc
 
Antwoord gevonden op Airliners.net

Zwart instrumentenpaneel, en 2 kleuren... Nu kijken hoe ik de ST-28 code kan maken.
 
Veel plezier met deze bouw.
 
Altijd jammer als je moet beginnen hakken en kappen in een mooi toestel.
Sierlijke vogel die we gaan volgen.
 
Ik heb in mijn stock nog twee! kits van de Marchetti op 1/72 van Daco uitgebracht in 1988 in resin. Ik dacht dit dezelfde kit was, maar de Daco romp is uit twee helften en hol en de vleugels apart. Ik durfde er nog niet aan beginnen, maar misschien is deze bouw wel een uitdaging. 'k ga eerst eens kijken hoe dit project uitvalt. Ik heb al een Marchetti in mijn collectie, dat was een vacu kit uit de oertijd.
 
Bedankt mannen voor de interesse.

@ Erwin: ja, het is niet leuk om in een kit zo te moeten snijden. Je kan enkel maar hopen dat het goed gaat komen, maar ik denk dat dit voor veel mensen een serieuze drempel is.

@Strop 69: dat zijn zeldzame kitjes aan het worden, die ook niet helemaal vanzelf gaan monteren. Mocht je er 1 van de twee sowieso niet bouwen kan er eventueel iets geregeld worden?

@Rudi, Pascal en Marc: bedankt voor de interesse

Een beetje vooruitgang:


De achterzetel was nogal glad uitgevoerd in de kit, dus ik heb er met een scriber een beetje meer detail aan toegevoegd.


820214-11032-77-pristine.jpg


en vervolgens een blad papier in vorm gesneden om de achterwand dicht te maken. Daarna verstevigd met CA en gladgeschuurd. Bij deze kit zitten geen gordels, dus heb ik deze ook gemaakt van fijne stroken geschilderd papier:


820220-11032-53-pristine.jpg


op de 1/48 kit hebben de voorste zetels een soort baar waar de passagiers hun handen aan kunnen vasthouden tijdens de vlucht. Ik heb deze erbij gemaakt van een klein stukje koperdraad:


820221-11032-39-pristine.jpg


en hier alles gemonteerd in het interieur:
820222-11032-27-pristine.jpg


en als afsluiter nog een foto van het het geheel, geeft misschien een iets beter idee van de puzzel om voldoende lood in de neus te krijgen:


820223-11032-93-pristine.jpg
 
De beste bron voor de Belgische SF260 is waarschijnlijk sbap.be, met meerdere pagina's over de Marchetti . Volgens deze pagina :
http://www.sbap.be/events/2019/008siaimar2019/008siaimar2019.htm zou de SF260 in 1986 met haaiemuil wel de 3kleuren camo hebben, zoals de alphajet.

Er is ook een SF260 op 1/72 aangekondigd door Special Hobby met nummer SH72434 . Dat is vrij eigenaardig omdat de resin kit van Planet Models uit dezelfde stal is . Het zou natuurlijk erg leuk zijn als er een komt in spuitplastiek aan een prijs vergelijkbaar met die van hun Fouga (rond 15 Euro) , maar het kitnummer doet vermoeden dat het niet voor subiet zal zijn. Er zijn in elk geval heel wat kleurschema's om er meer dan één te bouwen, maar de decals nietwaar...
 
Bedankt voor de info. De vriend voor wie ik deze bouw heeft nog meegevlogen op de ST-28, die jammerlijk gecrashed is. In die tijd had ie volgens de weinige foto's van dit toestel had het een 2-tone bruin/groen met dayglow markeringen, en een pinguin op de zijkanten. Ik dacht dat deze ook bij die Daco kit zitten.

Deze heb ik gevonden van het toestel in gelukkiger tijden

820523-11032-36-pristine.jpg

820525-11032-85-pristine.jpg

en deze van vlak voor ie afgeschreven werd:
820524-11032-94-pristine.jpg

ofwel is het nog steeds het vietnam-schema, maar is het onderscheid tussen het groen niet zo duidelijk, want bij deze foto van ST-40 lijkt het donkerder groen op de vleugels:
024.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooi interieur wat je daar maakt.
 
Bedankt voor die info. Denk inderdaad dat dit het hem gaat worden...
 
Mooi schema gekozen. Je ziet duidelijk het italiaans design in de lijnen van dit mooi toestel.

Hij is inderdaad een geweldige staartzitter.
Ik had naast het staartgedeelte ook de neus uitgeboord en opgevuld met lood.
attachment.jpg
Helaas bleef ie hardnekkig volhouden om achterover te vallen.
Daarom had ik het landingsgestel iets naar achter gezet/geplooid waardoor hij toch in evenwicht kwam.

Gr
Thiery
 
Thx, ik was al gewaarschuwd uit een paar verslagen van deze kit, maar toch... Ik kan kijken waar ik er nog kan bijproppen, en de staaf voor de rotor kan ook nog in lood...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan