Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
1/35 T28 Super Heavy Tank - Pagina 2
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 16 t/m 26 van 26

Discussie: T28 Super Heavy Tank

Standaard

Amaai wa is da allemaal zeg , ge hebt er echt zin in he en zoals onze vriend Erwin al schreef " engelengeduld " maar uiteindelijk loont het zich
    Ik zou zeggen ( schrijven ) hou vooral de moed erin met deze enorme tank waar ik het bestaan niet van kende en weeral interessant is om te volgen he
    Suc6 Steven
    Marc
    Met passen en meten word veel tijd verscheten wie het niet doet werkt niet goed

Goede topic beantwoorder Michel's schermafbeelding

Standaard

Knap gedaan, je ziet zelfs geen naden. Dragon DS materiaal ken ik niet.
    Groeten,

Michel.

Standaard

Bedankt. Het staat voor "deformable" styrene" en heeft dus het elastische van Vinyl en het oplosvermogen voor lijm van styreen. Door dat elastische is het niet altijd geliefd, begin er maar eens op te schuren, maar in dit geval lijkt het me ideaal. Ik heb in andere Dragon kits al banden, kledingstukken en zelfs figuren van DS gehad.

Standaard

Vandaag ging het verder nu de onderste trackhelften allemaal versmald zijn.

Nu kwam het beruchte moment waarop de guide horns toegevoegd moesten worden. Die heb ik met een kniptangetje eerst allemaal losgemaakt. Dot moet zo kort mogelijk tegen de horns, anders passen ze niet in de gaatjes. Er was een reviewer die dit werk al half gedaan had, toen hij vaststelde dat hij de horns aan de buitenkant van de tracks gekleefd had. Dat is me toch niet overkomen.

Het kost een halve dag werk, maar met Tamiya Extra Thin gaat het snel vooruit.

De laatste heb ik in de schemering afgewerkt, zo simpel gaat het eigenlijk.

Bij deze dry-fit heb ik wel de wielrubbers vergeten, maar dat maakt niet uit. De horns passen makkelijk tussen de bogies.

Hier zijn de vooruitzichten voor de hull. Op mijn bovenaanzicht passen de motorluiken mooi in het plan. Het is de afboording daarrond die te ver naar buiten komt. Als je ze onderaan aflijnt op het plan, dan is er bovenaan een halve centimeter afwijking. Dat betekent dat de hull, die ik eerst dacht mooi in twee te kunnen zagen, achteraan opgesplitst moet worden, zodat de ondersteuning voor de motorluiken ongemoeid kan gelaten worden. Het klepje voor de twee luiken moet ook zijn maat houden, dus daar zaag ik ook rond. De gele lijn toont waar gezaagd zal worden. De bovenkant van de hull toont geen gietdetails, dus daar kan makkelijk geschuurd en geplamuurd worden om de zaagnaad weg te werken.

Volgens mijn plan is de hull ook een paar millimeter te lang, al is het lastig werken met plannen die in Paint herschaald zijn. Er zijn een paar boeken met plannen van de T28. Een kost zo'n 60 euro zonder transport, het boek "Firepower" van Hunnicut. Dat heb ik niet gekocht vanwege de prijs, waarschijnlijk blijft dit de enige zware US tank die ik maak en het boek gaat ook over andere ontwerpen. Er is ook een Japans magazine, Panzer (https://rarebooksjapan.com/?p=9576) waar een plan in staat. Ik had het beter meebesteld met het boek van de Shokaku class, maar het ziet er wat verouderd uit en ook weer helemaal in Japans. In elk geval gaat de hull dus ook wat korter gezaagd moeten worden, dat gebeurt best op de getoonde rode lijn omdat de voorste koepel nog op de juiste plek zit in lengterichting vooraan uitgelijnd. Die daarachter zitten achteraan uitgelijnd. De twee rode pijlen tenslotte tonen aan dat de breedte van de bovenste plaat 5 millimeter te groot is. De schuine pantserplaat begint dus te ver naar buiten. Dat verklaart hoe de buitenste afneembare sponsons breder gemaakt konden worden dan nodig. Dat wordt moeilijker om te regelen omdat dit aansluit op de afgeronde kazemat.

Standaard

Vandaag kwam het hak- en breekwerk pas goed op gang.

Vooraleer ik de hull begon te versmallen, wilde ik een ander vermoeden bevestigen. Als de tracks smaller worden, dan moeten ook de bogies naar binnen toe opschuiven om de verloren ruimte op te vangen. Hier zie je een bogie die tegen de hull gedrukt wordt. De hull ligt (bijna) gelijk met het plan, de bogie zit een stuk uit het midden van de track. Links zie je wat er uit de hull gezaagd zal worden. Er moet dus ook een hap genomen worden uit de poot die naar de bogie gaat. Dat zal 16 keer moeten gebeuren.

Hier zijn de wielen weggehaald om met een zaag het stuk te kunnen bereiken waar 1,5 mm weggehaald zal worden. Bij veel wielen brak de as wel, die wordt makkelijk vervangen met een pennetje.

Hier zie je bovenaan een verbeterde bogie en onderaan de oorspronkelijke toestand. Bij elke bogie zal met een schuifmaat moeten bepaald worden of er genoeg weggeschuurd is om deze afstand te bereiken.

De hull wordt dan doorgezaagd naast het verticale pantser. Dit kan met een snijschijfje, want hier moet 1mm materiaal verwijderd worden. Onderaan de tank is geen enkel detail dat opnieuw gegraveerd moet worden. Er zijn wel de twee rondingen van de sprockets, die moeten 9,5mm naar voren komen.

Een zijkant is afgezaagd en wordt ontdaan van bramen die de snijschijf maakte.

Er wordt geschuurd tot een glad plaatje overblijft.

Nu heeft de bodem van de tank de juiste afmeting en zijn beide zijkanten recht afgezaagd. Ze kunnen pas gelijmd worden als de bodem ook in de andere richting doorgezaagd is om de sprockets naar voor te brengen. Daarvoor heb ik wel al de doorgangsgaten in de zijkanten geboord. Nu nog de overige 14 bogies doorzagen.

Standaard

Hoe je het blijft voor elkaar krijgen, ik zou al snel dit monster gewoon out of the box gemaakt hebben.
    Toch blijf ik gefascineerd hoe je het allemaal uitlegt en bouwt.

Grtz Bart

Standaard

Ik kan de redernering van D-DAY 1944 wel volgen. Ik zou zelfs totaal niet weten of er fouten zitten in deze kit en hoe ik deze zou moeten aanpakken.
    Voor een kenner is het wel een uitdaging om de onvolkomenheden uit het model te halen en er een waarheidsgetrouw voertuig van te maken.
    Respect voor de manier waarop je de bouw tot stand brengt. Een leerrijk topic en een plezier om te volgen (ook voor de leek).

Standaard

Bedankt voor de aandacht. Belangrijk voor zulke verbouwingen is dat je over schaalplannen beschikt. Heb je die niet, zoals in mijn geval, dan moet je plannen op een andere schaal omschalen. Ik gebruik een plan dat ongeveer half zo groot was als nodig. Je trekt in Paint een kadertje rond het bovenaanzicht en in de marge krijg je de afmetingen in millimeter van dat kadertje. Ik wist dat de breedte van de tank in 1/35 moet overeenkomen met 13 centimeter. Ik deelde dat door de breedte van het kadertje en kreeg 2,03. Ik moest dus het hele plan 203 procent vergroten, makkelijk in Paint. Als je dan afprint op 100 procent, krijg je de juiste grootte op papier. je zou de tank perfect ineen kunnen zetten zoals in de doos, maar dan zit je er bijna 10 procent naast. Bij zo'n breed geval als de T28 valt dat niet meteen op, maar stel dat je hem zou willen bouwen in de trailerversie. Dan is die trailer waarschijnlijk 25 procent te breed. Stel dat jouw Shermantank 25 procent te breed was, hij zou niet meer door jouw steegjes geraken...

Standaard

Ik kan je redenering wel volgen maar om dergelijke conversies uit te voeren moet je wel voldoende van het onderwerp afweten en over correcte informatie beschikken.
    Mooi hoe je je kennis over het onderwerp in de praktijk brengt.

Standaard

Ik wist het , da gaat hier weer het een en ander worden als ge zoal begint , ongelooflijk hopelijk zie je niet teveel van het zaagwerk , heb dat toch ook al 2 x gedaan met VW busjes , het moeilijke ervan was recht zagen en het plamuren
    Suc6 beste vriend
    Marc
    Met passen en meten word veel tijd verscheten wie het niet doet werkt niet goed

Standaard

Pas op, ik ga weer een stukske zagen.

De bogies zijn nu allemaal versmald, geplamuurd en geschuurd. Het gevolg is dat er bepaalde stukken van het profiel waarmee ze aan de hull vast zitten, doorgeschuurd zijn. Dat kan je echter niet zien als de tank af is. Het probleem zijn nu de baanwielen waar de as het begeven heeft, die moeten nu opnieuw uitgeboord worden en van een asje voorzien.

Deze illustratie toont een ander probleem in het ontwerp van het model, waar waarschijnlijk nog niemand van op de hoogte was en dat ik eerder toevallig ontdekte. Bij het vergelijken van de positie van de bogies op het chassis kwam ik tot de vaststelling dat het plan dat ik gebruikte, afwijkingen had in de afstand van de eerste tot de tweede bogie. Zo niet bij Dragon. Waarschijnlijk is dit bij een Sherman inderdaad een identieke afstand, aangezien die een normale gewichtsverdeling heeft. Toen ik ging checken op foto's, had de T28 een kortere afstand tussen de twee voorste bogies dan bij de volgende. Waarschijnlijk is dat om het overgewicht van het dikke frontpantser op te vangen. Dragon ging hier dus weer in de fout, buiten het feit dat ze ook de positie van de eerste bogie al fout hadden. Ik kan dus buiten de as van de idler niets behouden van de geometrie van de ophanging, alles wordt dus afgezaagd en opgevuld zo nodig. Gelukkig vallen de locator holes voor de bogies nog allemaal achter de aanhechtingsplaten, ik moet daarvan alleen de locator pins afknippen. Alle rollers en koppelstukken moeten verplaatst worden, dus die bussen moesten ook afgezaagd worden.

De versmalde bogies waren hier al vastgelijmd op de hull voordat ik die stukjes afgezaagd had. Dat lukte nog wel met een Airwaves zaagje. Voor de andere kant heb ik de volgorde dus maar omgekeerd.

Het bovenaanzicht van de stukken toont een andere afwijking van Dragon. Het patroon van deze steuntjes voor de takels raakt de buitenkant van de sponson, dat is op het plan en op de foto's dus niet zo. Dat passen we later wel aan. Wat wel nu gebeurd is: de sponson is 1 millimeter versmald over de hele lengte, je ziet het restant onderaan nog liggen. Daarna is het even schuren en tegen een lineaal leggen om dat terug strak krijgen.

De verplaatsing van de sprockets is ook al geregeld aan beide kanten, hier wordt het gat uitgeboord naar dezelfde diameter als van de vorige opening. Dat doe ik wel zonder boormachine om het midden te bewaren.

Daarna wordt de achterste zijde 9,5 mm naar voor geprojecteerd. Door het afzagen valt de afronding van de transmissiebehuizing er mee af, dus die moest nog eens apart afgesneden en geherlocaliseerd worden.

Deel 2 is al grotendeels voorbereid op dezelfde manier, nu zonder de sprockets die in de weg staan. Let op de afwisselende richting van de schokdempers op de bogies, zoals die in het Patton-museum aanwezig was. Als volgende stap ga ik kleine gaatjes boren door de twee zijpantsers heen op de plekken waar ik de bussen voor de rollers ga zetten. Zo moet er maar 1 keer gemeten worden; ik hoop dat ze aan beide kanten symmetrisch zijn. Ik zie nu net dat de as voor de idler zelf er ook nog aan gaat... Die staat ook weer fout geparkeerd op de bevestigingsplaat, die wel juist stond.
    Laatst gewijzigd door StevenVD; 11-08-20 om 00:34

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten