Hoofdsponsor

1/35 T28 Super Heavy Tank [wip]

Bedankt, Memphis. Deze keer gaan we nog een lastige klus klaren.

attachment.jpg

Door het versmallen van de hull is er voor de kazemat minder plaats. De ronde opening daarvoor is zo'n drie millimeter smaller geworden. Bovenaan is er een recht stuk waar je het verschil goed ziet.

attachment.jpg

Ik had gisteren al een stukje sprue vastgelijmd in het gat, met een plaatje waar het middelpunt zou moeten zitten. Ik dacht dit met de cirkelsnijder te gaan doen.

attachment.jpg

Uiteraard is de cirkelsnijder te omvangrijk om op die plek een volledige draai te kunnen maken. Ik heb hem wel kunnen gebruiken om de omtrek af te bakenen. De rest moest met de Dremel uitgehaald worden.

attachment.jpg

Na een paar minuten was alles terug mooi rond.

attachment.jpg

Bovenaan nog wat plamuren en dan zou de mantlet er op kunnen. Die laat ik nog een tijdje los zitten omdat anders de enorme loop onnodig in de weg gaat zitten. Ik moet rond de mantlet nog terug een serie plaatjes kleven waarmee die waarschijnlijk afgeschermd kon worden. Bij de tweede serie DS-tracks ben ik nu begonnen de versmalling uit te voeren.
 
amaai Steven ge kunt er weg mee hoor , gewoon niet te stoppen en het is nog de moeite ook he
Ik ga u gerust laten en verder mijn ogen uit mijne kop kijken
Marc
 
Steven,

Ik zie je graag bezig...., ook al kan het model mij niet bekoren...;)
 
Idd het beter snij en hakwerk , kijk met verwondering mee

Greetzzz Modest.
 
Als ik naar de foto's kijk denk ik soms " had Steven niet beter een plaatje of 2 styreen gekocht ipv de kit.
Ook al interesseert het militaire gedeelte me weinig, de toegepaste technieken en passie waarmee dit model gebouwd wordt heeft des te meer mijn respect en bewondering.
 
Ik blijf versteld staan van je vasthoudendheid om alles naar plan na te bouwen.
 
Ik doe dat gewoon omdat het kan... Te vaak zie je deze kit gewoon uit de doos gebouwd worden. Bedankt voor de complimenten!

Alle wieltjes zijn gerepareerd met behulp van een styreen as van 1,5mm diameter, die de gebroken assen vervangt.

attachment.jpg

Verder werd het stilaan tijd om het PE voor de rupsen af te werken en de rest van de tracks te versmallen. Ik moet er nog twee doen. Het viel me wel op, dat je dit beter langzaam en nauwkeurig doet dan gehaast en niet helemaal nauwkeurig. Door een oneven afwerking van de trackrubbers lijmt het een stuk moeilijker.

attachment.jpg

Het PE is allemaal bevestigd en ik had hier haast alle wielen opnieuw vastgelijmd.

attachment.jpg

Maar dit was te snel, omdat ik zonet bedacht dat de baden er nog niet rond zitten. Alles dat er af moest er dus opnieuw afgehaald...

attachment.jpg

Gelukkig is er maar 1 as bij gebroken. Gisteren kwam er nog een interessant pakje aan.

attachment.jpg

Hier zitten al wat toekomstige projecten in.

attachment.jpg

Je ziet van links naar rechts een set .50 lopen voor een P-61 op 1/48 en drie upgrades voor 1/35 voertuigen: fenders voor een Dragon Befehlspanzer I, een Maultier en Tamiya's Churchill Mk. VII. Die laatste krijgt ook de tracklinks die niet gebruikt waren voor de Mk. IV.
 
attachment.jpg

Van de zijpantsers had ik een stukje verwijderd om de breedte te doen kloppen met de aangepaste tracks. Ik had van het schuine pantser ook een strip van 2 millimeter afgehaald. Omdat er een trapje ontstond door het weghalen daarvan, is de hoek dus een beetje aangepast. Nu bleef er wat ruimte over waardoor ik weer wat materiaal kon toevoegen. Ik wilde de binnenkant voorzien van een strip styreen om de gezaagde kant terug strak af te werken. Ik kon zo ook het schuine pantser in de nieuwe hoek vastzetten. Op deze foto is te zien, dat onder het pantser een materiaalbak schuilging. Dragon heeft deze volledig weggelaten in het model. Bij een afgesloten versie zou die inderdaad niet te zien zijn, maar Dragon biedt ook de mogelijkheid het pantser in de trailerversie te bouwen. In dat geval zouden de bakken er dus moeten zijn, dus zou je ze zelf moeten scratchen. Ik had de platen afgemeten voor een inwendige bevestiging, maar besloot om ze voor een stuk over de lijmnaad te plakken om niet teveel te moeten plamuren. Daardoor is de hoek onderaan de bak stomp geworden. Dat maakt niet uit aangezien ik de gesloten versie maak. De constructie zit er nu alleen om stevigheid te geven aan die schuine plaat, die er los bij hing nadat ik ze geritst had voor de hoekverandering.

attachment.jpg

Hier zie je dat de voorlaatste trackhelft voorzien wordt van track guards. Ze zijn alle 8 versmald, alleen de laatste moet de guards nog krijgen. Ik ga dan reeds het schilderen moeten starten, want de zijpantsers zijn te groot om ze na het schilderen pas aan de tank te verlijmen zonder dat de verf gaat afbladderen.
 
Wat een werk allemaal maar het wordt zeker beloond. Dit is de eerste keer dat ik in een kit zie dat de geleidehoorns er apart opgelijmd moeten worden.
 
Bedankt. Ik heb dat wel eerder meegemaakt, zoals bij de Bronco Patton-tracks.

attachment.jpg
 
Ik heb er nog een dag op zitten schuren om alles terug mooi glad te krijgen na al dat in stukjes zagen, maar vandaag besloot ik dat het tijd was om al een deel in de verf te zetten. Alles wat onder de fenders zit, gaat eerst in de grijze primer. Zo zullen er geen stukjes PE te herkennen zijn. Ik moest dus ook de tracks afwerken. Alle stukken zijn nu versmald, van track guides voorzien en ondertussen nog ingekort ook. Ik moest namelijk eens checken hoeveel links er zouden afvallen na het verplaatsen van de sprockets.

attachment.jpg

attachment.jpg

Er moesten zes links verwijderd worden. De verbinding kan ik dan op een van de bovenste wielen samenlijmen.

attachment.jpg

Dan konden de tracks en delen van de hull in de Rustoleum spuitbusprimer.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Eens de rupsen afgewerkt, kunnen die makkelijk ingepakt worden om de rest te kunnen schilderen.
 
ja.niet alle tanks trekken mijn aandacht maar de bouw blijft indrukwekkend om stilletjes te volgen.
 
Evengoed welkom, Pascal. Het schildermoment is aangebroken.

attachment.jpg

Hier zouden zo'n 82 wieltjes moeten liggen: 64 baanwielen, 8 idlers, 4 sprockets en 6 dubbele rollers.

attachment.jpg

Als je alle banden naast elkaar legt, krijg je een hele satéstok.

attachment.jpg

De tracks worden gekleurd. Er gaan wel enkele bekers Tamiya zwart in.

attachment.jpg

Ook de zijkanten worden nauwkeurig bestreken, al komt hier nog een metaalkleurtje over.

attachment.jpg

De banden waren moeilijk stil te leggen eens ze van de satéstok gehaald werden. De airbrush blies ze makkelijk weg, dus werden ze hier in een omheining gezet.

attachment.jpg

Alles is nu satijnglans zwart.

attachment.jpg

De tank is al in het groen gezet. Dit gaat nog geschaduwd worden ondanks de slechte zichtbaarheid.

attachment.jpg

De wieltjes na hun groene behandeling. Ook die moeten nog wat getuned worden.
 
attachment.jpg

attachment.jpg

Hier worden de tracks een voor een afgeplakt en gespoten, ik heb de tape telkens hergebruikt voor vier opeenvolgende tracks. Het was net te breed voor de standaard Tamiyatape, dus zijn er drie strips van 2 mm over elkaar gekleefd.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het spuiten met een mengsel van Tamiya Chrome Silver en Gun Metal ging erg lastig. Deze verf is iets te groot van korrel en gaat moeizaam door een 0,20 nozzle. Ik ben er niet rouwig om dat deze tracks nu helemaal geschilderd zijn.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De hull is nu groen gespoten, donker geschaduwd en lichtgroen gehighlighted.

attachment.jpg

De banden passen zo nauw op de loopwielen, dat er verf losgeschuurd raakt op de rand. Die zal dus nauwkeurig nagekeken moeten worden. Je moet er ook telkens op letten dat de tekst op de band naar buiten gericht is.
 
Omdat het onderstel afgeplakt gaat worden om de test van de tank te kunnen bouwen en spuiten, moet dat gedeelte nu eerst afgewerkt worden. Alle wielen zijn nu geschilderd en geplaatst, min eentje die afbrak en teruggezet moet worden. Het rubber is met een penseel geschilderd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ook al is slechts een klein gedeelte zichtbaar achteraf, toch gaat het onderstel ook in de groene wash.

attachment.jpg

Na het afwassen met white spirit krijg je dan dit effect.

attachment.jpg

Nu gaan we nog een beetje met roest en vet aan de slag.
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn veel wielen :D
Zeer interessant om te volgen. Knap werk!
 
Hopelijk vroegen jullie je al af waar de Super Heavy Tank naartoe gerold was. Er is in twee maand niks meer mee gebeurd omdat ik vond dat het uitlijnen van de toegevoegde tracks niet goed uitdraaide. Als de buitenste stukken er tegen gezet werden, dan wezen de buitenste rijen met bogies naar mekaar toe. Ergens was het veranderen van de hoek en het afzagen van de schuine pantserplaten dus niet helemaal correct. Ik had al een paar maanden een ideetje in mijn hoofd dat ik wilde uitwerken, vanmorgen kwam dat er toch eens uit.

df174759467e0b5ec73a3c36da9b5c26.jpg

De twee buitenste stukken moesten zo opgesteld kunnen worden, dat de wielen ten opzichte van elkaar zeker evenwijdig bleven. Twee metalen rechte hoeken zouden daarvoor zorgen. Een van de twee heb ik met slechts een schroef vastgemaakt, zodat de evenwijdigheid nog kon bijgeregeld worden. De afstand tussen de twee stukken moest 13 cm blijven.

ca68fb2a74681073b9ff8148c01aedb0.jpg

De stukken moesten er ook aan vastgemaakt kunnen worden zonder daar sporen van over te houden. Ik heb een combinatie van Maskol en Tamiyatape gebruikt.

acb5cba55a52cbbe8990ad710e646da2.jpg

De afstand tussen de bogies werd voor en achteraan gelijk gemaakt door de rechte hoek te draaien.

79117fd107f56efae26c59976128ddbb.jpg

Vooraan stond de rechtse track mooi in het lood.

1bbfd5be79b555f533a00fa2d68f1dc8.jpg

Achteraan was er een afwijking in de hoek.

504d5fba1aa62a18fa0f44f9ba28dc57.jpg

Ik had dit al eerder in de mot en had daarom de plaat terug gesplitst in de lengte, je ziet de naad opduiken van onder de verf. Dit heb ik aan twee kanten aangeraakt met secondelijm nadat het gefixeerd was.

bd67a5067cca9a184e90eea2741127f2.jpg

Nog eens een check of beide helften evenwijdig zijn. Nu zal er moeten geschaafd worden tot het middenstuk hier netjes tussen past.
 
De jig deed niet echt wat er van verwacht werd omdat het eigenlijk wat te moeilijk was om de 2 trackhelften goed vast te zetten. De tank is toch nog een half jaar blijven staan maar ik nam me vorige week voor het project eens terug in beweging te zetten, want dit ding neemt toch wat teveel plek in om niks mee te toen. Het bleek ook dat de Maskol die ik gebruikt had om de stukken vast te zetten, na verloop van tijd erg kleverig geworden was en moeilijk van het model te vegen. Door met een mesje te schrapen ging het wel, maar ook dat kon ik niet meer vast nemen zonder dat het spul aan de vingers bleef hangen. Dat weten we dan ook weeral over dit goedje.

dfc367eb1a82b4acb6b5033a7a5f3522.jpg


Ik heb me eerst eens beziggehouden met de PE sprocketverbindingen van Voyager, zodat de sprockets al in de tank bevestigd konden worden. Dit kan nog achteraf gespoten worden want de sprocket blijft draaibaar. In totaal zie je hier twee keer acht lagen PE op elkaar, daarom de klemmen om zoveel mogelijk eventuele luchtbellen tussen de lijm te elimineren.

ee81022b568caf7e699366200eab6277.jpg


b739b56539d9e82c003e10803ae33ce1.jpg


83742a8420b4b40970c62518435e1d63.jpg


Dan heb ik de twee trackhelften er toch al maar tegen gelijmd, ik zou daarna dan wel zien waar de afwijkingen zouden optreden. Ik heb me in eerste instantie geconcentreerd op het uitlijnen van de schuine pantserplaten op de hull. Bij het samenlijmen van de uitstekende fenders waren er kieren aan de basis waar het schuine pantser begint. Bovenaan de rechtse fender heb ik een insnijding gemaakt vlak langs de hull om deze kier weg te kunnen duwen, maar daardoor stond de binnenkant wel ongeveer een graad scheef naar binnen toe. Dit oplossen zou later wel lukken.

2a4c61ba1ac962d18d705d20d138669c.jpg


Nu kwam het lastige deel om de naar elkaar toe lopende rijen wielen terug evenwijdig te maken. Er was een afwijking van twee millimeter in de tussenafstand van de rijen tussen de voor- en de achterkant van de tank. Toch was er aan de bovenkant geen verschil in breedte, de afwijking moest dus zitten in de buitenste, door schratchen opnieuw samengestelde plaat die vooraan schuiner stond. Daardoor volgden de wielen die daar aan vast zaten die afwijking. Dit kon ik dus tegengaan door die plaat en de hull uiteen te duwen. Er zaten vijf verbindingen tussen, de voorste daarvan wilde ik een millimeter verbreden. Daarom moesten de voorste wielen losgemaakt worden, daarbij brak ook nog eens een bogie.

a954380db14dce0d0b2d34a29947783d.jpg


Daarvoor moesten die verbindingen wel geperforeerd worden, want ze bestonden uit teveel stukjes om grote krachten op te kunnen vangen. Er moest een metalen as van 1,5mm diameter door kunnen.

cc4d042a977a055746cf406ae91f5b03.jpg


De as moest dus ergens door het zijpantser, ik heb dan maar het slot in de zijkant uitgeboord waar die as echt zat. Daar zat een merkteken zoals een afdruk van een kruiskopschroevendraaier, dat moet nog terug gereconstrueerd worden. Aan de binnenkant van de fender hoeft geen gat te komen.

bc7af9f4d1ece3c03e0d3e0edbbcb6b2.jpg


De twee "kerstboomvoeten" worden terug op hun plek gekleefd met de as als dry-fit. De as komt uit een wekkertje met een pallenwiel er op.

e1117ec2dd46e45ea6dae3bbe8833aef.jpg


Hier zijn ook de 2 PE-stukjes en het midden van de stut, bestaande uit 2 "rollers" en een stuk sprue uit een andere doos dat al olijfgroen was, doorboord. Nu is deze verbinding sterk genoeg om de wielen uiteen te drukken.

549ad22d9ca7b7f01bcdc125519c6b71.jpg


Ook aan de andere kant wordt dit herhaald. Er zit nu nog altijd wel een millimeter verschil op, maar dit krijg ik vast niet beter en je ziet het ook alleen als je de tank op zijn kop draait.

9fcf66b50a5e1dcc3e22cd50eeb24d6e.jpg


Wat nog wel opvalt, is dat de twee fenders nu afhangen naar buiten toe. Dit is niet het geval bij de echte tank en het moest dus gecorrigeerd worden. Het zou niet helpen om de twee buitenste helften terug af te splitsen en onder de juiste hoek te zetten, want dan zou er een V-groef van boven in de fenders zitten en de binnenste helft zou scheef blijven.

e3a3606e1b2632ccba7dfc1d3591b0bc.jpg


Ook nu was de oplossing vrij drastisch, want de zaag moest nu in de binnenkant van de fenders gezet worden. Om de wielen aan de binnenkant niet te beschadigen met de microzaag, werd hiervoor een snijschijfje gebruikt.

a5ca0404031e268935cb92507478a999.jpg


Nu de hele binnenkant van de fenders bovenaan los zit, kan het bovenvlak van de twee helften als een geheel ingedrukt worden. De hoek moet aan beide kanten maar een beetje veranderen en er kan terug een stevige verbinding gelijmd worden.

76cc5aa18a09f8c7db91df6cc6c5d3ea.jpg


fc0969801f6361ab779ec1635f8a633e.jpg


Het resultaat is dat de voorkant van de tank nu perfect recht ligt. Meer naar achteren zal er wel een kleine afwijking blijven maar omdat dit in een punt dichtloopt is het niet op het oog zichtbaar. Het zal ook perfect dichtgeplamuurd en geschuurd kunnen worden, want de naad ligt dicht bij de rand van de fenders.

b5f551a6ebcd7f3cbe78a5a5f3f9e506.jpg


Er is nog wel een correctie nodig aan de afgezaagde voorkant van de fenders. Dat zal weinig problemen opleveren. Misschien kan er dan nu aan de detaillering van de tank begonnen worden!
 
Dit zijn serieuze aanpassingen om het recht te krijgen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan