Hoofdsponsor

1/35 Linking up with the men from Utah Beach. [wip]

D-DAY 1944

Well-known member
Registered
Lid geworden
11 nov 2011
Berichten
1.676
Na een hele tijd niet meer zo actief te zijn geweest is het tijd voor een nieuw dio'tje.
Dit dio'tje speelt zich af ergens in een Normandisch dorpje langs de Merderet rivier, waar de troepen van Utah Beach enkele Paratroopers vervoegen.

Ik ben begonnen met een houten plaat van 30cm op 50cm op maat te zagen, om daarna een schets te tekenen van de verschillende gebouwen.

attachment.jpg

Eerste waar ik mee begin is de brug, om zo verder ook de hoogte te kunnen bepalen van de straten.
Een stuk Balsa Foam genomen en beide rechtopstaande stukken op maat gesneden. Tevens ook de eerste markeringen getekend en ingeponst, dit diende te gebeuren voor een richtlijn te hebben waar ik niet mocht frezen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dan te werk gegaan met de frees.

attachment.jpg

attachment.jpg

Om vervolgens alles mooi effen te schuren.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu het meer vervelende werkje, het ponsen van de stenen en vervolgens de voegen uit te krassen.
In het grote stuk ook wat schade aan de brug toegevoegd, in alle stukken oorlogsschade aangebracht.
Ook de achterzijde van de brug aangepakt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Volgende werken zijn de brug samenvoegen met het straatgedeelte en het gewelf, verder ook nog de dwars opstaande muren maken

Grtz Bart
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit beloofd weer veel goeds en zet me vooraan .
 
pascal neem gerust plaats, de stoelen staan op ruime afstand. :)

Rudi3290 schaal 1/35, ik pons de stenen met een zelf gemaakte pons van een oude verfborstel. Bij mijn volgende update zal ik het ponsje mee fotograferen.

Grtz Bart
 
Rudi das heel eenvoudig hoor als je een oud penseel naar gelang de grote natuurlijk daar doe je de haren uit , dan krijg je een rond buisje waar de haren zaten , wel nu met een punttangetje begin ze zeer voorzichtig de vorm te veranderen naar een rechthoek of vierkant nu kan je dat als stempel om de stenen stuk voor stuk te indrukken ik heb geloof ik drie maten zo gemaakt
Marc
 
Utah Beach? Volgmodus aan ....
Waarschijnlijk zal jij je wel baseren op iets dat je daar zelf gezien hebt dus dat maakt het nog interessanter.
Succes met de bouw.
 
Heel mooi Marc, lijkt me ook een leuk materiaal om mee te werken. Alleen lijken mij de onderste rijen van die halve boog serieus schuin te lopen, ik weet wel dat het natuurstenen zijn, maar tussen het begin van de rij en de boog zitten slechts vier stenen en is er al een verschil in dikte van 1 steen, wat me erg veel lijkt.
 
Inderdaad Erwin, een klein dorpje langs de rivier, de naam ontsnapt me nu even.

Dancooper, heel leuk materiaal om mee te werken, je kan er echt heel veel mee bereiken. Nog niet zo duur ook, denk dat ik ongeveer 40€ heb betaald voor 3 platen.
Nu naar die boog, inderdaad ben daar net iets te ver gegaan bij het uitfrezen maar hoop dit recht te kunnen zetten bij de verdere werken.

Rudi zoals beloofd de tools om te bewerken:

De ponsen

attachment.jpg

Verder nog een kraspen en een borstel om het stof mee af te vegen.

attachment.jpg

Vandaag gewerkt aan de walmuren (of hoe noem je die), alles eens geplaatst in een dryfit.

attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg

Volgende werken zijn de walmuren verder afwerken, oorlogsschade aanbrengen, steunberen maken.

Grtz Bart
 
De eerste en de laatste foto van dezelfde kant is perfect gedaan.
Maar de foto's ertussen van de andere kant van de brug liggen de stenen boven de smalle richel in mijn ogen wat te mooi (recht) op elkaar.
Nu dat is wat ik zie en daarvoor niet juist want jij zit er boven op en ik moet het op foto zien he.
 
Ik lees hier het woord "frees" ... bedoel je freesmachine of een soort van dremelmachine ?
 
Gonsken het is inderdaad een Dremel met daarop een freesstiftje gemonteerd.

Pascal over die stenen heb je wel een punt, ik ga proberen daar nog iets aan te doen.

Vandaag eigenlijk niet zo veel gedaan, de dekstenen gemaakt en op hun plaats gelijmd. wat oorlogschade aangebracht en dat was het eigenlijk.
De dekstenen moeten ook nog bijgewerkt , schuren en hier en daar schade toe brengen, om zo mooi op te gaan in het geheel.
Alles staat nog los om te kunnen schilderen dus nog niet letten op de aansluitingen van de muren, dat komt wel goed bij het plaatsen op de dio.

attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


Grtz Bart
 
Vandaag kasseien gesneden uit kurk, afmeten, lange dunne stroken afsnijden en dan nog eens in de breedte snijden. Pfff wat een werk.
Ik dacht bij mezelf zo ben weken bezig, dus op het net beginnen surfen naar een betere oplossing.
En dit zijn ze dan:

Voor de lange stroken steeds op dezelfde maat te hebben heb ik dit tooltje gemaakt.

attachment.jpg

Dan voor de kasseien op maat te snijden heb ik mijn eigen chopper gefabriceerd.

attachment.jpg

En na een uurtje of zo was dit het resultaat:

attachment.jpg

volgende werken: kasseien plaatsen op het straatgedeelte van de brug, en de brug verder afwerken.

Gzrt Bart.
 
zo erg is dat nu ook weer niet he , ik heb mijn steentjes ook allemaal met de hand gesneden , ok je hebt er wat werk aan maar het blijft toch prettig om te doen
Kurk moet ik ook nog snijden om boordstenen rond de garage
Ok nu terug bij uw werkje het ziet er gewoon geweldig uit ook de tooltjes die je zelf gemaakt hebt " chapeau " hoor
Kijk al uit naar het vervolg ( met alle plezier )
Marc
 
Mooi, mooi, mooi. Ik blijf volgen, hoor.
Ik kan hier nog wat van leren, ook als papier/karton bouwer.

Grt,
Joost
 
336 kassensteentjes opgeschuurd om de hoekjes te breken en dan geplaatst op het straatgedeelte van de brug.
Het is veel werk maar het ziet er wel beter ui dan gewoon de stenen krassen, meer diepte is de weg.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu nog opvoegen en primer erover.

Grtz Bart.
 
Prachtig werkje en is genoteerd.
Snijtool is super gevonden (je moet er maar opkomen).
 
Dank voor de mooie reacties, vandaag steunberen gemaakt voor in de hoeken te plaatsen.
Ze zijn opgebouwd in trapvorm, wat niet zo evident was. Veel meet, passer en denkwerk.

Daarna de volledige brug en straat opgevoegd en in een dryfit geplaatst.

attachment.jpg

De holtes zijn de oorlogsschade.


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg

Nu alles in de primer zetten en laten drogen.

Grtz Bart
 
Mooie vorderingen. Zowel de opbouw van de brug met Balsa Foam als de constructie van het wegdek met keien uit kurk zien er zeer realistisch uit.
Duidelijke uitleg van de gebruikte technieken. Leerrijk om te volgen.
Succes met de verdere bouw.
 
Dank je Airbus56, we doen ons best hé.

Alle onderdelen van de brug (behalve het gewelf) geschilderd in verschillende zandkleurige tinten.
Verder ook de straat in een kleurenjasje van verschillende grijstinten gestoken.
Alles van een laagje vernis voorzien om nadien verdere werken op los te laten.

attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg

Terwijl dit alles droogt, begonnen aan het eerste huis, het wordt het huis omcirkeld op de foto.

attachment.jpg

(foto voor referentie)

Grtz Bart.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan