Hoofdsponsor

1/35 Linking up with the men from Utah Beach. [wip]

Echt timmermanswerk dat dakgebinte. En overal verlichting. Super. Willy.
 
Super mooi gedaan dat houtwerk , vakmanschap!

Greetzzzz Modest.
 
Zoals hiervoor door andere geschreven.
Niets dan lof en de zolder is inderdaad uitstekend gedaan.
topwerk.
 
Een vraagje aan de kenners: weet iemand de diameter van een parachute die de US Airborne gebruikte tijdens D-Day?

Grtz Bart
 
De diameter is misschien op te zoeken onder het type U.S T5 parachute die standaard was tijdens ww2
Volgens het boek hier werden ze eerst gemaakt in witte zijde en later van nylon in camouflage kleuren.
 
Het huis komt in zijn laatste fase, dak afgewerkt en ook de zijgevel aangepakt.

Op de zijgevel heb ik een jaartal en een aantal muurhaken bevestigd.

attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg

Het dak is deels bedekt en ik heb er een parachute bijgevoegd.
Dank aan Pascal voor de info, een T5 parachute is dus 28 voet in diameter om gerekend in dat 24,4 cm.
Natuurlijk zie je de totale grote niet, hij is gedrapeerd op het dak.

attachment.jpg


attachment.jpg

Nu de Parachute is gemaakt van papieren zakdoek, op zijn plaats gebracht met behulp van behanglijm.
Alles moet nog uitdrogen voor ik verder kan werken aan de draadjes.

Grtz Bart.
 
Mooie vorderingen weer al liggen de dakpannen wat te netjes zeker daar waar het beschadigd is maar ik reageer wat te snel misschien en volg met aandacht.
 
Bart, sorry, maar die 1741 lijkt mij overdreven.
Kan mij niet herinneren dat ik in Normandië ooit een dergelijk jaartal op huizen gezien heb; dit lijkt me eerder een Hollands gedoe (sorry voor onze Nederlandse vrienden).
De bouwstijl van het pand lijkt mij ook geenszins overeen te komen met het vermelde jaartal. 1841 zou ik misschien nog kunnen aannemen maar 1741 zeker niet. Als je naar de oude panden in Bayeux kijkt dan zijn die heel anders en de hoeves die mogelijks uit die tijd reeds dateren zijn eerder kleine versterkte burchten dan dat je gewone huizen zou hebben.
Trouwens, als je je baseert op de brug aan La Fière, dan weet je dat daar geen gewone huizen staan maar wel een oude hoeve.

Ik ga misschien te ver in detail, het is tenslotte jouw diorama, maar ik geef het maar mee voor wat het is. Neem die 1741 weg en het komt veel geloofwaardiger over. Sorry, mijn idee natuurlijk.
 
Erwin je hebt daar een goed punt over dat jaartal, dus is ook het jaartal verdwenen van de muur.
Verder heb ik nog een parachute aan toegevoegd, het dak verder afgewerkt. Ook zijn de afvoerbuizen geplaatst.

attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


Nu het samenbrengen op de diorama met de brug en het andere huis.

attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg

Voor de straatverlichting twijfel ik nog, wat denken jullie? ( het strikje gaat er af natuurlijk)

attachment.jpg

Grtz Bart.
 
Bart ik heb nog nooit in die streek geweest dus ga ik louter op mijn gevoel verder gaan en zou ik toch voor die met ( zonder ) strikje gaan die lijkt me het meest geschikt in de tijdslijn waar het zich situeert
Marc
 
Foto 5 en 6 zijn geweldig genomen.
Dit gaat de goede richting.
Wat de lantaarn betreft zou ik toch uitkijken want neemt veel plaats in en is meer voor markten en in de steden .
Op de foto's van die dorpen hingen de verlichting veelal tegen de gevels
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk dat er daar een lantaarnpaal zou staan, en zeker geen met elektrisch licht. In de straat waar ik als kind woonde in Gent waren er in de jaren 1950-60 lantarens aan de huizen met gaslichten.
Het zou mij ook zeer verwonderen dat de Duitsers nog straatverlichting zouden toegelaten hebben.
Erik
 
Erik, er waren wel degelijk elektrisch straatlichten in 1944 in Normandië daar heb ik ook bewijzen van.
Maar inderdaad zoals Pascal aangeeft hingen ze meestal aan de muren van de huizen. Meestal gepaard met elektrisch palen in de buurt. Op de eerste foto kan je zelfs nog mooi de kabel zien lopen naar de lamp.
Dus gaan we dan ook zo te werk gaan.

attachment.jpg


attachment.jpg

attachment.jpg

(Foto's enkel voor onderzoek)

Grtz Bart.
 
Inderdaad geen losstaande palen maar als deel van een ornament aan de gevel van een woning.
Op de laatste foto is die zelfs te zien in combinatie met telefoonkabels en hun isolatoren. (Lijkt mij sterk St.-Mère-Eglise te zijn en het huidig restaurant John Steele?)
Middelste foto is St.-Marie-du-Mont met de pomp aan de linkerzijde.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind je werk van heel hoog niveau. Veel hoger dan het mijne. Wat ik wel opmerk is dat de voegen van het huis rood zijn. Die zou ik wat grijs kleuren. Of was dat toen zo?
 
Erwin die laatste foto is inderdaad het huidige restaurant John Steell in St-Mère Eglise, de eerste foto is te Carantan en de tweede is inderdaad St-Marie du Mont. je kent de streek heel goed, maar ik had ook niets anders verwacht van je.;)

Michel wat is hoog niveau? Ik vind persoonlijk ieders kunnen hoog niveau, we doen allen ons best en leren iedere dag bij.^^
In verband met de voegen, ze zijn grijs hoor maar je ziet het niet al te goed door de rode tinten van de bakstenen die overheersen.
ik ga ze toch nog wat bij werken, zodat het een beetje meer opvalt.

Grtz Bart.
 
Ik baseer me vooral op deze foto:

attachment.jpg

Maar ik besef ook wel dat dit een macro foto is.
 
Prachtig resultaat tot hiertoe. Inhoudelijk ga ik niet reageren omdat alles hier zowat gezegd is.
Hoe dan ook, dit wordt een diorama van het allerhoogste niveau. Mooi ook hoe je met de inbreng van de forumleden het geheel hier en daar aanpast zodat het plaatje klopt.
Succes met de verdere afwerking.
 
Dank voor alle reacties, zowel lof als de opmerkingen.
Voor mij is modelbouw leren van elkaar, alleen zo wordt je beter.

Ik begin aan het laatste huisje.
T'is te zeggen een muur met een dak erop, want het huisje is niet volledig te zien op de dio. Het zal ook gesloten zijn want hierin zullen alle kabeltjes naar beneden lopen, om, dan zo onder de dio naar de voeding te gaan.

Terug begonnen met een stukje Balsa Foam, lijnen uitgezet, uitgefreesd en geschuurd, steentje geponst.
Deze steentjes zijn nog een stukje kleiner dan de vorige, om toch een beetje variatie te krijgen in de verschillende huizen.
Ook een soort van stuk op aangebracht.

attachment.jpg

Vervolgens alles in de primer en dan later in de verf gezet. Nu een vernis laagje erover en dan verweren.

attachment.jpg


Grtz Bart.
 
Terwijl mijn muurtje droogt, ben ik begonnen aan de straatverlichting.

Ik wist dat Guy ergens op dit forum eens een draadje had besproken voor het maken van straatlampjes, hij deed het met een stukje folie van een wijnfles.
Ik had geen wijnflessen en mijn lampjes wilde ik laten branden. Dus ging ik als volgt te werk.
Een ander alternatief is heel dun plastic card, hieruit dan een cirkel gesneden en dan vervolgens er een chinees hoedje van gemaakt door een straal in te snijden en dan voorzichtig naar elkaar toe te brengen en vast te lijmen. Daarna een gaatje geboord in het middelpunt met een boortje van 0.9 mm.

attachment.jpg

Voor de voet heb ik een klein stukje van een gietraam genomen en vervolgens met een boortje van 0.9 mm een gaatje doorgeboord.

attachment.jpg

Dan de twee stukken mooi opgelijnd zodat de gaatjes overéén kwamen en vast gelijmd.

attachment.jpg

Vervolgens alles aan de buitenzijde zwart geschilderd, aan de binnenkant mat wit met een filtertje van Raw Umber. Het ledje dan door het kapje en voetje gemurmd.
De driehoekig raamstructuur om alles tegen de muren te hangen zijn ook van plastic card gemaakt, in de bovenste balk terug een gaatje van 0.9 mm geboord om de draden van de lamp door te krijgen.
Na plaatsing zie het er zo uit, ze moeten wel nog een beetje verweerd worden.

attachment.jpg


attachment.jpg

En toen werd het donker....

attachment.jpg


attachment.jpg

Voila, tot de volgende.

Grtz Bart.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan