Hoofdsponsor

1/48 Chance Vought Corsair F4U-1 [done]

Zeer geslaagd die propeller.
 
Ziet er heel mooi uit. Zelf gebruik ik een tandenstoker voor liquid mask aan te brengen.
 
Bedankt voor de positieve reacties :)

Vliegtuig propellers zijn van een aluminium legering gemaakt, dus een mooi zilver kleurtje is voldoende.
Je stappen plan is ook dik in orde, spuit het zo blinkend mogelijk dan komen de decals er mooi op en krijg je er geen zilvering onder. Mat pas spuiten al laatste, ik ken ook mensen die afwerken met een semi gloss laag omdat ze mat ... te mat vinden :D maar dat is dan ook weer keus en smaak, dat zal je zelf wel ondervinden als je meer bouwt.

Let wel op, de propeller is een cruciaal deel van het vliegtuig, chippen mag. Maar, less is more, een propeller moet goed uitgebalanceerd zijn om trilling te vermijden en beschadigingen kunnen bij die extreme snelheden snel uitgroeide tot structureel falen, aan de propeller zelf of aan het vliegtuig door trillingen. Daarom zijn ze dikwijls onderworpen aan inspecties en onderhoud. dus je zal niet snel oude en verweerde propellers zien op vliegtuigen.

Voor de rest ben je goed bezig, de cockpit is mooi. Ook goed dat je een Tamiya kit heb gekozen. dit is een van de A+ merken en ze passen heel goed, zo kun je je veel beter focussen op je verfwerk en je details gelij je nu bezig bent.
Maar al te vaak zie je mensen een oude airfix of revell kopen, zij zijn dan dikwijls zo veel bezig met schuren plamuren en het ding doen passen wat dan meestal nog maar half is, en ja dat zie je dan ook een het eindresultaat.
( Al begrijp ik natuurlijk ook wel dat een A+ merk duurder is en dat ik niet iemand anders zijn rekening moet maken )

Ook hartelijk dank voor de uitgebreide reactie! Hier ga ik zeker rekening mee houden! Qua kost valt die Corsair nog mee, ik denk dat ik er uiteindelijk 17 EUR voor heb betaald.

Ik heb weer een klein beetje kunnen verder werken. Ik heb nu vooral de canopy onder handen genomen met behulp van een paint mask.

IMG_20200902_180106.jpg

Eerst het voorste gedeelte aan de binnenkant gespoten.

IMG_20200903_172452.jpg

IMG_20200903_182739.jpg

Dan de kap zelf ...

IMG_20200905_183839.jpg


Vervolgens de buitenkant afgeplakt. De sticker voor het bolle element was te kort. Zelf nog een beetje bijgewerkt en de binnenkant opgevuld met Liquid Mask. Had ik overigens ook moeten doen voor de binnenkant.

IMG_20200906_074338.jpg

Al het materiaal voor het landingsgestel is ook gelijmd en staat in de primer.

IMG_20200905_193518.jpg

Ondertussen gaat dit proces ook heel erg vlot ;)

IMG_20200903_184922.jpg

Dan het glas in de hull gelijmd met een mask. Het voorste gedeelte van de canopy en de glaasjes vanachter vastgelijmd met Formula 560. Het leuke is dat het middenste gedeelte van de canopy er mooi tussen klikt, en volgens mij kan ik gewoon het vliegtuig zo schilderen zonder dit gedeelte tijdelijk vast te lijmen.

IMG_20200906_074839.jpg

Eén van de volgende stappen is dus het vliegtuig volledig in de primer zetten en pre-shading toe te passen.

Nu heb ik toch een vraag.

Onderstaand onderdeel (het gedeelte waar de bom aan vast komt te hangen) is geschilderd in dezelfde kleur als de onderkant van het vliegtuig. Nu de kleur van de grijze primer en Light Gull Gray is bijna identiek. Tijdens het spuiten kon ik erg moeilijk zien, welk gedeelte nu gespoten was en wat niet.

IMG_20200906_080936.jpg

Daarom dacht ik om het vliegtuig in een witte primer te zetten in plaats van grijs. Maar dan vraag ik me af of met de zwarte pre-shading het contrast niet te groot is? Wit vs zwart ...

Wat zou jij doen?
 
Als je zwarte preshading gedaan hebt, dan zou er zoveel zwart op het model moeten zitten, dat je makkelijk kan vaststellen waar je er nog geen grijs over gespoten hebt.
 
Bedankt voor de positieve reacties :)

Daarom dacht ik om het vliegtuig in een witte primer te zetten in plaats van grijs. Maar dan vraag ik me af of met de zwarte pre-shading het contrast niet te groot is? Wit vs zwart ...

Wat zou jij doen?

Wit mag, maar op een grijze primer ga je rapper zien of je model nog ergens bijgewerkt moet worden.
Gewoon primeren met grijs zou ikzelf doen, en dan misschien lichtjes opschuren met heel fijn schuurpapier als je primer wat te korrelig is ( ik weet niet of je een spuitbus gebruikt of de airbrush? ).

En dan inderdaad preshaden met wit of zwart, dat is geen probleem want met je hoofdkleur ga je zelf bepalen hoe zwaar je de wheatering wilt.
Wat je eventueel wel kunt doen om wat meer diepte te krijgen in je model, is een paar tinten blauw nemen en dan na je eerste preshading hier en daar een bepaald vlak ook met blauw bewerken, zo krijg je verschillende tinten blauw in je hoofdkleur.
Bv: De ailerons zijn van doek, dus die zou je extra met lichtblauw kunnen bewerken omdat doek anders gaat verweren ten opzichte van metaal. Het is niet erg als het een kakofonie gaat worden want met je blauwe hoofdlaag kun je gaan nuanceren.

Zit je op Instagram ? dan kan ik je een paar namen geven van goede bouwers waar je wat inspiratie kunt opdoen.
 
Wit mag, maar op een grijze primer ga je rapper zien of je model nog ergens bijgewerkt moet worden.
Gewoon primeren met grijs zou ikzelf doen, en dan misschien lichtjes opschuren met heel fijn schuurpapier als je primer wat te korrelig is ( ik weet niet of je een spuitbus gebruikt of de airbrush? ).

En dan inderdaad preshaden met wit of zwart, dat is geen probleem want met je hoofdkleur ga je zelf bepalen hoe zwaar je de wheatering wilt.
Wat je eventueel wel kunt doen om wat meer diepte te krijgen in je model, is een paar tinten blauw nemen en dan na je eerste preshading hier en daar een bepaald vlak ook met blauw bewerken, zo krijg je verschillende tinten blauw in je hoofdkleur.
Bv: De ailerons zijn van doek, dus die zou je extra met lichtblauw kunnen bewerken omdat doek anders gaat verweren ten opzichte van metaal. Het is niet erg als het een kakofonie gaat worden want met je blauwe hoofdlaag kun je gaan nuanceren.

Zit je op Instagram ? dan kan ik je een paar namen geven van goede bouwers waar je wat inspiratie kunt opdoen.

Ik spuit met een airbrush. Nu heb ik her en der wel gelezen dat de Vallejo Surface Primer niet zo goed te schuren is. Onthoud dat dit de eerste keer is dat ik een model bouw. Voorlopig wil ik het redelijk "simpel" houden met enkel pre-shading toe te passen. Ik heb nu al schrik omdat ik met 2 hoofdkleuren zal werken. ;)

Zelf zit ik niet op instagram, ik heb wel een account, maar ik gebruik het niet eerlijk gezegd. Nu voordat ik dit model ging bouwen heb ik gans het internet afgeschuimd naar foto's.

Maar goed .... ik denk dat ik volledig klaar ben om te beginnen. Ik heb geen excuses meer :ohmy::$

IMG_20200908_124539.jpg

IMG_20200908_123148.jpg

IMG_20200908_124527.jpg
 
Frank da lukt wel en inderdaad de primers van Vallejo zijn in mijn ogen niet de beste , ok nu terug naar uw werk als ik u bezig zie komt dat wel dik in orde
suc6 makker
Marc
 
Frank da lukt wel en inderdaad de primers van Vallejo zijn in mijn ogen niet de beste , ok nu terug naar uw werk als ik u bezig zie komt dat wel dik in orde
suc6 makker
Marc

Bedankt! Wat zijn dan de betere primers als ik vragen mag? Zoals ooit eerder aangehaald vind ik de Vallejo primer, itt de Model Airs, lastig om te spuiten. Het zal wel aan mij liggen, daar niet van. Maar misschien wil ik wel iets anders proberen in de toekomst.
 
Alclad primer filler bangelijk goed , tamiya primer ook goed verder gebruik ik soms primers uit spuitbusjes met Action heb ik dan weer minder goede resultaten spuit goed ligt zeer fijn maar durft al eens te lossen
Marc
 
Alclad primer filler bangelijk goed , tamiya primer ook goed verder gebruik ik soms primers uit spuitbusjes met Action heb ik dan weer minder goede resultaten spuit goed ligt zeer fijn maar durft al eens te lossen
Marc

Da's geen acrylic als ik het goed voor heb. Het voordeel van Vallejo producten is dat ze bijna allemaal water gebaseerd zijn en relatief veilig zijn. Zeker omdat ik hier 2 kinderen van 1.5 en 6 heb rondlopen. :)

Frank dat ligt niet aan jou hoor, ik ondervond daar ook regelmatig problemen mee. Ik ga overschakelen op de Tamiya XF (matte verf) en X voor blinkende verf. En daar ook eens de primers van testen. Over het algmeen hoor ik daar wel veel lovende woorden over. De verf zou ook beter uitvloeien dan model Air

De Vallejo Model Airs spuiten erg goed vind ik. De primer is een haat liefde verhaal. Het lukt me al veel beter dan in het begin. Maar heb nog altijd wat schrik om gans het vliegtuig te primen. Volgens mij is het toch kwestie van de goede verhouding: naalddikte / PSI / primer / thinner / flow improver te vinden. De Vallejo primer is erg populair dus er moet wel mee te werken zijn. :)
 
Vallejo heeft ook spuitbussen en ik ben er zeer tevreden over. Groter dan Humbrol of Tamiya spuitbussen en naar verhouding goedkoper + je krijgt er 2 spuitkoppen bij.
Ik bestel de mijne bij Passion132.
 
En 't is gebeurd ...

IMG_20200909_165131.jpg

IMG_20200909_170945+%281%29.jpg

Dus de grijze Vallejo primer gebruikt. Ging redelijk goed. Heb m'n 0.4mm naald gebruikt en 30% verdund met 2/3 thinner, 1/3 improver.

Problemen die ik heb gehad:

  • In het begin last van spikkels. Lag waarschijnlijk eraan dat de airbrush te ver van het vliegtuig was en de verf al (gedeeltelijk) droog was toen het op het vliegtuig kwam.
  • Na een tijdje begon ik echt druppels en spetters te krijgen die zich projecteerden op m'n vliegtuig. Nadien zag ik dat de neus echt vol zat met verf, dus ja ... 'k denk bij lange sessies dat ik de neus geregeld met proper maken.
  • Hier en daar een verfophoping, maar na het drogen is er nagenoeg niets meer van te zien. Behalve hier op de neus, zie onderstaande foto. De vraag is of ik dat nadien nog ga fixen of ik het zo ga laten. Ge moet al goed pieren om het te zien en met weathering/chipping zal het niet meer opvallen denk ik.

IMG_20200909_165409.jpg

Al bij al ben ik tevreden van m'n eerste prime-job. :)

Volgende stap pre-shaden. Da's iets volgens mij om ferm stress van te krijgen ....
 
Ziet er goed uit. Zelf spuit ik de vallejo gewoon uit het flesje. Ik zou aan die neus niets doen want als je vallejo primer schuurt dan krijg je meer problemen.
 
Stress bij pre-shaden is onnodig, de bedoeling is toch dat je daar later niet veel meer van ziet. Zorg gewoon dat je geen stukken mist en dat er achteraf geen harde lijnen of spiders te zien zijn, want dat is later moeilijker te bedekken. Als je zou schuren, gebruik dan de hele fijne korrel.
 
Ik gebruik zelfs bijna versleten schuurpapier of 12000korrel daar kan je echt niet veel mis mee doen he , het is de bedoeling om het groffe van het spuiten weg te werken
Marc
 
Bedankt voor de toffe commentaren en opvolging! :)

Ik heb net m'n eerste poging ondernomen voor preshading. Ik heb echt het gevoel dat ik een draak heb gecreëerd. Ik vond het alleszins nog makkelijk. 'k heb m'n Model Air verdund met 1:1 thinner/flow improver. Maar 't is echt balanceren op de druk van de compressor, de afstand en hoe hard je de trigger naar achter haalt van het pistool. Ik hoop echt dat dit goed komt.

IMG_20200916_172055.jpg


IMG_20200916_172123.jpg


De wielen daarentegen gingen veel beter. ;)

IMG_20200916_172234.jpg
 
Komt wel goed hoor eens ge met uwe verf begint te spuiten
Marc
 
Dat is een prima preshade hoor, het ziet er altijd zo uit.
 
Volg deze in alle stilte.
Gaat goed komen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan