Hoofdsponsor

1/48 Chance Vought Corsair F4U-1 [done]

Ik spuit vallejo primer onverdund met 0.4 naald
 
Ik spuit zowel met 0,2 en 0,4 Vallejo primer en als ik verdun doe ik dat gewoon met water, Vallejo is al rijk genoeg :) Heb vandaag nog wat in de primer gezet maar geen problemen met de warmte. Wat mij wel opval is dat je ontzettend op je manier van spuiten moet letten (De basis handelingen) om problemen te voorkomen.

Wat doe je dan speciaal om problemen te voorkomen? Ik heb mij gewoon een airbrush aangekocht nadat ik wat tutorials op YT heb bekeken. Alles gebeurt een beetje op buikgevoel.

Ik spuit vallejo primer onverdund met 0.4 naald

Ik heb inderdaad toch wel een aantal keer online gelezen dat 0.2 te fijn is om onverdund te spuiten. Daarom verdun ik m'n primer. Als ik m'n volledige vlieger in de primer moet zetten, was ik toch van plan om m'n 0.4 te gebruiken.

Michel, Ik spuit deze tot hiertoe met een naald van 0,3, ik merk wel hoe warmer hoe moeilijker het is en hoe sneller deze droogt. Dus als ik dan toch iets spuit altijd met heel kleine hoeveelheden. Maar ik ben wel van plan om een IWATA NEO TR2 aan te schaffen met een naald van 0,5 :)

Is het gebruik van Airflow Improver dan geen optie? Voor zover ik het weet, werkt dat een beetje als een retarder. Had hierover trouwens nog een goed artikel gevonden, want ik wist niet goed het verschil tussen thinner en improver: https://dc23-mecharts.blogspot.com/2019/12/vallejo-flow-improver-explained.html
 
jazeker is er in Bastogne een modelbouwwinkel meestal verkoopt deze militair
Rue De Neufchateau 14
 
Wat doe je dan speciaal om problemen te voorkomen?

Zoals ik al aangaf de basis handelingen van het airbrushen goed uitvoeren. Dus lucht-verf-lucht. Dus je geef eerst lucht voor het model en als jet bij het model ben (net ervoor) voeg je de verf toe en na het model stop je met de verf toevoer zodat je alleen nog lucht uit de AB krijg. Dit los al 99% problemen op met de Vallejo primer. De laatste handeling is voor het schoonspuiten naald en spuitkop (meeste verf verwijderen) Heb even een erg basic plaatje bijgesloten voor het idee :)

3060ab208076f6c6b9fdeb83700f8e5b.jpg
 
Zoals ik al aangaf de basis handelingen van het airbrushen goed uitvoeren. Dus lucht-verf-lucht. Dus je geef eerst lucht voor het model en als jet bij het model ben (net ervoor) voeg je de verf toe en na het model stop je met de verf toevoer zodat je alleen nog lucht uit de AB krijg. Dit los al 99% problemen op met de Vallejo primer. De laatste handeling is voor het schoonspuiten naald en spuitkop (meeste verf verwijderen) Heb even een erg basic plaatje bijgesloten voor het idee :)

https://modelbrouwers.nl/media/cache/30/60/3060ab208076f6c6b9fdeb83700f8e5b.jpg

Bedankt voor de verduidelijking! Zo probeer ik het te doen :)

jazeker is er in Bastogne een modelbouwwinkel meestal verkoopt deze militair
Rue De Neufchateau 14

Haha ... m'n vrouw gaat content zijn! :P
 
Goed om weten Marc :) mercie voor deze tip, ik plan dit jaar ook nog een tripje in naar Bastogne wel om enkel musea te bezoeken maar een modelbouw winkel moet er wel bij kunnen

Goed naar de prijzen kijken hé mannen want hij is duur!
 
Ondertussen weer terug :)

Een vraag voor ik verder ga ... zou ik deze spleet dichten? Of was het zo?

image-asset.jpg
 
Ben geen kenner maar mooie cockpit .
 
ziet er behoorlijk uit gaat hier weer een topperke geven
Marc
 
Dat zal wel dicht moeten, kan je het bovenaan nog dicht duwen? Foto's van zo'n birdcage vind ik niet, maar bij de andere loopt dit door zonder naden.
 
Dat zal wel dicht moeten, kan je het bovenaan nog dicht duwen? Foto's van zo'n birdcage vind ik niet, maar bij de andere loopt dit door zonder naden.

Nee, ik kan het totaal niet indrukken. De spleet is ook mooi symmetrisch, vandaar ik twijfel ...
 
Veel foto's van de achterkant zijn er precies niet te vinden, deze is de duidelijkste die ik gevonden heb. Het is alleen wel van een later model.
Misschien dat er toch een kleine naad was bij het origineel, al heb heb ik dit niet expliciet gezien bij de foto's die ik heb zien passeren.

attachment.jpg

Misschien ook een kleine tip, vergelijk je verhoudingen met de rest van het model.
Je naad is nu behoorlijk groot en dit is op schaal 1/48. Als je naar de proporties van je cockpit kijkt en dan naar de spleet lijkt deze veel groter dan de rest, en niet onmiddellijk in verhouding. Het 1/1 model zou daar dan bijna een spleet hebben van 10cm of meer en dat lijkt onwaarschijnlijk.

Nu het is maar een tip, het ziet er voor de rest allemaal strak uit. Uiteindelijk moet je gewoon doen waar je je goed bij voelt.
Hier is ook nog een restoratie van een Corsair, misschien leuk voor wat referentie.
https://downunderaviationnews.wordpress.com/cjfm-f4u-1-corsair-restoration/
 
Bedankt voor alle feedback!

Ik ga het toch proberen te vullen. Heb er wel wat schrik van. Morgen komt normaal gezien m'n putty (Tamiya) aan.

Ondertussen nog een vleugel gelijmd ... was toch aardig prutsen.

IMG_20200824_191315.jpg
 
De gaten zijn gedicht, je ziet wel dat er wat aan gewerkt is ...

IMG_20200826_123605.jpg


Ondertussen hangen alle vleugels + flaps eraan.

IMG_20200825_190549.jpg


IMG_20200825_190650.jpg
 
Laatst bewerkt:
In ieder geval al knap.

Dank je!

De kinderen sliepen nog, dus heb ik tijd gehad om m'n propeller af te werken :)

De handleiding zei om alles gewoon in het zwart te spuiten. Echter de vlieger die ik wil bouwen spreekt van een stalen center. Daarom eerst het center gespoten in staal. De tips in het geel. Hier vond ik nergens een fatsoenlijke kleurencode voor dus gewoon standaard Vallejo geel genomen. Om het zwart dan aan te brengen was het makkelijk om de gele uiteindes af te plakken, echter het center afplakken was geen keuze ... daarom de eerste keer met liquid mask gewerkt.

IMG_20200826_191532.jpg


'k heb al wel geleerd om direct de borstel te wassen want 'k ben 20m bezig geweest om het goedje er uit te krijgen ... bij de 2e laag, direct de borstel kunnen uitspoelen zonder problemen. Misschien ook eens een paar goedkope borstels hiervoor kopen ...

Alles zwart gespoten ...

IMG_20200827_081937.jpg

En het resultaat zonder de tape en liquid mask ... dit zijn misschien maar normale dingen, maar ben er toch al trots op :dry:

IMG_20200827_083039__01.jpg

Aangezien 'k binnenkort wil gaan pre-shaden een keer met het overige zwart geprobeerd hoe fijn ik kan spuiten ;)

IMG_20200827_081440.jpg

Nu de propeller wil ik volledig afwerken ... en het moet dezelde "look" krijgen als het uiteindelijke vliegtuig. M'n plan:

  1. Gloss coat
  2. Decals aanbrengen
  3. Chipping aanbrengen met staal - of zou ik voor aluminium gaan?
  4. Mat coat erover

Is dit een ok workflow?
Of zou ik tussen de decals eerst nog een mat coat doen?

Het zal de bedoeling zijn om deze flow ook voor het vliegtuig zelf te gebruiken.

Ik heb hier zowel de gloss varnish als de matt van vallejo. Ik lees dat ik deze ook 50% verdund kan spuiten?
 
[*]Chipping aanbrengen met staal - of zou ik voor aluminium gaan?
[*]Mat coat erover
[/LIST]

Is dit een ok workflow?
Of zou ik tussen de decals eerst nog een mat coat doen?


Vliegtuig propellers zijn van een aluminium legering gemaakt, dus een mooi zilver kleurtje is voldoende.
Je stappen plan is ook dik in orde, spuit het zo blinkend mogelijk dan komen de decals er mooi op en krijg je er geen zilvering onder. Mat pas spuiten al laatste, ik ken ook mensen die afwerken met een semi gloss laag omdat ze mat ... te mat vinden :D maar dat is dan ook weer keus en smaak, dat zal je zelf wel ondervinden als je meer bouwt.

Let wel op, de propeller is een cruciaal deel van het vliegtuig, chippen mag. Maar, less is more, een propeller moet goed uitgebalanceerd zijn om trilling te vermijden en beschadigingen kunnen bij die extreme snelheden snel uitgroeide tot structureel falen, aan de propeller zelf of aan het vliegtuig door trillingen. Daarom zijn ze dikwijls onderworpen aan inspecties en onderhoud. dus je zal niet snel oude en verweerde propellers zien op vliegtuigen.

Voor de rest ben je goed bezig, de cockpit is mooi. Ook goed dat je een Tamiya kit heb gekozen. dit is een van de A+ merken en ze passen heel goed, zo kun je je veel beter focussen op je verfwerk en je details gelij je nu bezig bent.
Maar al te vaak zie je mensen een oude airfix of revell kopen, zij zijn dan dikwijls zo veel bezig met schuren plamuren en het ding doen passen wat dan meestal nog maar half is, en ja dat zie je dan ook een het eindresultaat.
( Al begrijp ik natuurlijk ook wel dat een A+ merk duurder is en dat ik niet iemand anders zijn rekening moet maken )
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan