Hoofdsponsor

1/72 "France '40" Mercedes 170V

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.340
"France 40" en aansluitend bij het dio "Paris, Café de la Gare" is dit eerste voertuig, een Duitse Mercedes 170V saloon versie met vast dak.

Een kleine kit van het zo goed als onbekende merk ODEX, schaal 1/72 en full resin van zeer goede kwaliteit. Ooit aangetroffen en gekocht ergens op een beurs.

attachment.jpg

De boxart of hetgeen er voor zou moeten doorgaan.

attachment.jpg

De onderdelen,

attachment.jpg

en instructies.

Heb geen directe referentie voor dit type voertuig maar vond wel een goed artikel in CMV128 (Classic Military Vehicles) met een beschrijving van de verschillende militaire varianten van dit voertuig.

attachment.jpg

attachment.jpg

Vermits we in 1940 zijn zal het kleurenschema donker grijs worden.
Geen motor en geen superdetaillering maar voor de geïnteresseerden: hij had een 1,7 l. motor 4 in lijn.

Nu maar hopen dat we geen gremlins tegenkomen....
 
Een complete auto kit voor 12 euri ?! Das een koopje , al zeker voor een Mercedes. Benieuwd hoe het er gebouwd en geverfd zal uitzien. Zie ik dat nu fout of zitten daar geen clear parts bij ?

Greetzzz Modest.
 
Je hebt goed gezien Modest, geen clear parts, die ga ik zelf moeten vervaardigen.
Het enige wat er nog bijsteekt (had het bijna over het hoofd gezien) zijn twee zilveren rondjes om te fungeren als koplampen maar vermits we in oorlog zijn ga ik ze vermoedelijk niet kunnen gebruiken.
De banden hebben een mooie insnijding, zouden wel eens militaire versies kunnen zijn.
 
Deze moet ik volgen vooral voor de ruiten want heb hier ook een auto liggen 1/72 zonder ruiten (staff car saloon).
 
Mooi projectje voor de boeg.
Succes!

Gr
Thiery
 
Hey,

haha, uit de gabbeldoze…
Laat u gaan he..., en zo te zien mooie resin. Hopelijk niet veel schuurwerk aan..:)
 
Al gestart met de schilderwerken.
Na een verfrissend badje, goed laten drogen en dan tijd voor een zwarte primer aan boven- en onderzijde. Waarom zwart? Omdat de resin op sommige plaatsen heel dun was en je er bijna door kon kijken. Tevens kan je de zwarte primer behouden in de wielkasten als je een andere kleur spuit. Primer = spuitbus uit Action.

attachment.jpg

Uit docu blijkt dat deze voertuigen een bleker interieur hadden en dus werd lichtgrijs gespoten aan de binnenzijde.
Het koetswerk kreeg uiteindelijk een laag Tamiya Panzer Grey als hoofdkleur.

attachment.jpg

De zetels zullen nog afzonderlijk geschilderd worden net zoals het dashboard, versnellingspook en stuur.
 
mooi he ik heb hem op 1/35 liggen een stationwagen van Miniart
Marc
 
De eerste verfwerken zien er reeds goed uit.
Moet de voorste rand van het dak (daar waar de voorruit komt te zitten) niet een beetje geretoucheerd worden of is dat de bevestiging van de ruitenwissers die zichtbaar is?
 
Deze volg ik in stilte en kijk uit naar vervolg.
 
Ziet er al goed uit,succes verder.
Marc S.
 
Erwin, zaten er luchtbellen in de zetels of moet daar nog iets bevestigd worden? De carrosserie ziet er al mooi uit.
 
Bedankt om te volgen!

@Airbus56: Wat je ziet aan de bovenzijde van de voorruit zijn de bevestigingen van de ruitenwissers.

@StevenVD: Goed gezien Steven, het zijn van die hele kleine luchtbelletjes die ik vooraf niet opgemerkt had. We gaan dat dus aanpassen.
 
Hallo Erwin. Meestal hadden die Mercedes wagens lederen zetels en als het ex-civiele voertuigen waren een mooi vernist dashboard. Willy.
 
Hallo Erwin. Meestal hadden die Mercedes wagens lederen zetels en als het ex-civiele voertuigen waren een mooi vernist dashboard. Willy.

Bedankt Willy, zal een militaire worden en dus zwart lederen zetels en een zwart dashboard.
 
Deze wil ik jullie niet onthouden.
Ooit al zo fijne resin gezien op schaal 1/72?

attachment.jpg

Zelfs de ring van de klaxon is voorzien in het stuur en, wat ik jullie niet kan tonen, ook de Mercedes ster op de radiator is voorzien in resin!
 
details van het stuur en pook zijn ferm.
 
De ruitjes steken er eindelijk allemaal in, ferm klein werkje dat gedaan is.

attachment.jpg

attachment.jpg

Voor de geïnteresseerden even de door mij gevolgde werkwijze uitleggen:

Eerst en vooral de grootte aftekenen op een stukje papier dat je aan de binnenzijde van het voertuig voor het raam houd. Ik gebruik hiervoor licht papier van het type dat de decals beschermd en een vulpotlood dat je toelaat met een lange punt te werken.

Over de afgetekende vormen leg ik dan een stuk plastiek folie, recup plastiek emballage/blister. In dit geval betreft dit een dekseltje (even sluikreclame) van een doosje feta kaas Salakis omdat dit niet te dik is maar er zijn natuurlijk tal van mogelijkheden.

Daarna word elk raam stuk per stuk uitgesneden waarna het op maat gesneden wordt. Eerst snij ik de hoogte, daarna de breedte. Dit word telkens getest door het ruitje door het raam te laten glijden. Past het juist gepast, is het goed. Op het einde worden de hoeken afgerond met een vijltje en getest op het model.

Verlijmen doe ik met Humbrol Clear Fix maar wel opletten want er kan draadvorming ontstaan. Indien een verlijmd ruitje toch niet past, haal je het er gewoon uit en wrijf je de lijm af. Indien de lijm al opgedroogd is in het model moet je dit wel weghalen hetgeen redelijk gemakkelijk gaat want het is een soort film.

Tenslotte wrijf ik de binnenzijde van de ruiten in met Humbrol Gloss Cote wat een soort klare vernis is. Aan de buitenzijde kan deze eveneens aangebracht worden en je kan het ook gebruiken om bijv. ruitenwissers er te doen in kleven. Op die manier hoef je niet met andere lijmsoorten te werken waarbij je het risico loopt dat het klare plastiek matte vlekken krijgt.

Hoop dat dit een beetje duidelijk is.
 
Ja dat soort werkjes van raampjes plaatsen is niet een van de leukste werkjes je schuur je ongeluk tot ze goed passen :) Een andere manier voor de raampjes op maat te krijgen is door middel van een stuk plakband aan de binnenkant te plakken en dan met de aibrush een paar dunnen laagjes primer of verf aan te brengen dan heb je een prachtige mal voor je ramen, uiteraard dit wel in de begin fase het werk doen dus als je nog moet primeren bijvoorbeeld. En je kan de randjes van de ramen zwart maken dan lijken ze dunner en het witte van het schuren valt niet meer op, werkt ook goed met 1/35 ramen die in een kit zijn bijgeleverd.
 
Heel duidelijke uitleg waarvoor dank.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan