Hoofdsponsor

1/24 Citroen C4 Fourgonnette 1928 [WIP]

Schaal 1/24 - 1/25

Ron

Bouwers voor bouwers :)
Registered
Lid geworden
31 dec 2010
Berichten
6.267
Alvast een nieuw kitje voorbereiden en het slachtoffer is een vrachtwagentje van Heller. Het bekende formaat doos waar de onderdelen heerlijk doorheen kunnen glijden, Heller maak die dozen eens kleiner :@

05626be51c9f923751e317f300498856.jpg

1884bb3db5fb1051261d06ac49581263.jpg
Aan de opbouw van de laadruimte is wel een klein beetje plamuur nodig :laugh:

Er is een volledige motor bijgeleverd deze is waarschijnlijk elektrisch omdat er geen benzinetank te bekennen is ook niet in de bouwhandleiding :laugh: dus even vriend Google wakker schudden vanavond.
 
Mooie kit ik ga deze graag volgen
Marc
 
Eerste ronde plamuur zit erop, nu nog een dun laagje en het probleem is opgelost.

d8d8a1de72f9c9098c174cb5c86b2b0e.jpg
 
Geweldig.
Moest dit er zijn in 1/35 dan begon ik er ook aan.
 
Leuke kit, ik heb hier nog de versie "Normande" liggen en dus ga ik zeker volgen.
Dat ontbreken van een benzinetank zou kunnen doordat men in die tijd de benzinetank dikwijls in het motorcompartiment inbouwde. Men werkte toen niet met benzinepompen maar via zwaartekracht (gravity fed). Zolang men niet bergop diende te rijden waren er (bijna) geen problemen.

Heb er even mijn kit bijgenomen en de stukken bekeken.
Het onderdeel nr 7 betreft het tussenschot tussen motor en cockpit. Hierop moeten zowel het windscherm als het dashboard gemonteerd worden.
Dit stuk is vooraan voorzien van een uitstulping in de vorm van een halve ton. Dit is meer dan vermoedelijk de benzinetank.

Volgens een oud Frans tijdschrift (Les cahiers du Maquettisme n°7, December 1986) zouden volgende kleuren van toepassing zijn op (bijna) alle Citroën B14 modellen:
Zwart glanzend: chassis, achterzijde van de koplampen, spatborden vooraan.
Zwart mat: Voorbrug, achterzijde radiator, uitlaat, achterbrug en remtrommels, stuurdirectie vooraan.
Groen (vert moyen): Motor (horizontale delen tot aan de koppeling), radiatorbladen.
Aluminium: alle andere motor onderdelen.
Het dashboard mag zwart of koetswerkkleur.

Dit maar ter info, zal met veel aandacht volgen.
 
Helaas niet in 1/35 Pascal was wel leuk geweest.

Erwin ik heb de instructies nog bekeken voor de kleuren maar zullen wel in dezelfde richting zitten qua kleuren die jij aangeef. Wat de tank betreft heb ik een foto gevonden maar durf er niet al mijn geld onder te verwedden of het het juiste type als het model is.

368226627.jpg


Dus nog even verder speuren waar en wat voor tank er werd gebruikt.

Coachke nog bedankt.
 
Deze bouw ga ik ook zeker volgen want ik heb er ook nog een paar van die kits liggen. Succes. Willy.
 
Ik ga deze zeker volgen.Succes ermee.
Marc S.
 
Ondertussen deze er maar weer bij gepakt om toch wat te doen te hebben.

Pasvorm tot nu toe is wel goed te noemen ook al is het geen Tamiya of ander merk van tegenwoordig maar niks bijzonders dat met wat schuren of een gaatje wat dieper boren opgelost kan worden.
Het grootste probleem was dat de ventilator te ver naar voren stond en zo in de weg zat om de radiator op zijn plek te krijgen dus het asje ervan iets ingekort en probleem opgelost.

29c0642dc15d38363cb5a1271c2bd87f.jpg

Dryfit on te kijken of alles een beetje pas.

534467312a98966adf6d95ce29d55066.jpg

205800f23dba56013baa5a270ded26de.jpg

En de zijwanden van het laad gedeelte heeft nog een laagje putty gehad.
6dd50a214115ae687d28f65e04d17951.jpg
 
Blij te zien dat deze weer aandacht krijgt Ron.
 
Bedankt voor de reacties.
Erwin ik was hem niet vergeten hoor maar soms even wat anders doen om de sleur te breken.
 
Vandaag carrosserie dag :) Eigenlijk niets bijzonders op een enkel klein naadje na dus een even een dryfit gedaan om te kijken of ik daar problemen ga tegen komen, zo op het eerste gezicht niet.
Tot zover bouw dit kitje lekker weg.

b039a75a69b389c57535ac2fb1f16748.jpg

046ac57ddb7307f9d96065135665e61e.jpg
 
Plezant dat alles een beetje past zoals het hoort want persoonlijk vind ik het toch prettiger werken als je niet te veel moet schuren en opvullen.
Ferme bak trouwens .
 
Mooie truck en goed te lezen dat alles vlot past.
Zou ook eens werk moeten maken van mijn "Normandie" type. Deze week ook gezien dat er een bus versie terug in omloop komt.
 
Mooi , mooi 1 van de mooiste camionetten van Citroen
Sorry dat ik even terug ga in verband met de benzinetank inderdaad dat is wel de benzine tank reden daarvoor was omdat de auto's in die periode geen benzinepompjes hadden en daarom zetten ze de tank boven de motor dan vloeide de benzine zelf in de carburator , maar het was wel heeeel gevaarlijk stel je voor warme motor en je lekt wat en dan de motor starten boem en gedaan he , bijna alle auto's van in die periode hadden dat zo
Prachtig werk Ron
Marc
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties.

Pascal, voor een Heller kit is dit verbazend goed te noemen wel wat kleine dingentje maar niet de moeite waard om te vermelden en plamuur is er wel gebruikt op de laadruimte :)

Erwin zeker eens aan beginnen.

Coachke, Ja begrijp het principe van de benzine toevoer. Maar ging hier even om of het de juiste tank was die op de foto staat dus na wat foto`s hebben gezien is het dus niet de juiste tank. De kit heeft wel de juiste tank alleen is deze te groot en ze hebben vergeten aan de zijkanten een naad te graveren hoe de tank er uit ziet aan de zijkant nu lijk het een grote tank die doorloop in de firewall.

HIer een foto van de juiste tank als dit je wil aanpassen heb je een aardig werkje te doen maar wel te doen uiteraard. IK zelf hou de motorkap angstig gesloten :)

2877_10547969_18.jpg
 
Hallo Ron. Ben blij dat je weer voort bouwt aan de Citroën C4. Ik ben er ook 2 aan het bouwen , het hotelbusje en de open pompierswagen maar ik had weinig dokumentatie over de motor . Ondertussen is er deze foto opgedoken . Super. De auto's uit deze periode hadden inderdaad geen benzinepomp maar ook geen waterpomp, de koeling van het water gebeurde volgens het systeem thermosiphon : warm water stijgt. Vandaar ook dat die hoge radiatoren nodig waren. Die motoren draaiden ook maar op een laag toerental evenals de vaste ventilatorschroef , dus de koeling was niet altijd voldoende, daarom de vele sleuven in de motorkap. Willy.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan