Hoofdsponsor

1/72 "France '40" Paris, Café de la Gare. [wip]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.340
Het zit al lang in mijn hoofd en het moet er eindelijk uit, ik ga een klein diorama bouwen dat volledig aansluit bij het huidig thema "France 40".

De scène zal zich afspelen in Juni 1940 na de val van Parijs. De cafés zijn weer open (zijn ze ooit dicht geweest in die tijd?) en zowel de Duitse bezetter als de Parisiens gaan in die warme dagen een drankje nutten. Het café maakt deel uit van deze kit:

attachment.jpg

waarvan ik al eerder delen van het hoofdgebouw gebruikt heb in enkele andere bouwwerken.

De figuren komen uit enkele sets van Preiser op zowel 1/87 als 1/72 en ook enkele losse figuren uit de spares box zullen gebruikt worden.

attachment.jpg

Op het dio komen ook 2 voertuigen, een Citroën Traction Avant en een Mercedes 170, beiden op 1/72.

attachment.jpg

Het is niet mijn bedoeling om dit vlug vlug te bouwen, neen, deze zal tijd vragen en krijgen. Ben er trouwens nog niet aan uit of ik met een voor-en achterwand ga werken of dat ik de achterwand open zal laten om het interieur te laten bekijken. We zien wel als we er aan beginnen.

Restez a l'écoute .....
 
Oui, oui.
Weerom een interessant project in de leukste schaal.
Allemaal merken die mij totaal onbekend zijn. Benieuwd wat de inhoud ervan is en wat je eruit zal halen.
Succes!

Gr
Thiery
 
Joepie.
Dit ga ik met veel plezier en aandacht volgen.
Go for it Erwin.
 
Wow weer een diorama om naar uit te kijken , ook als onze collega(s) ken ik maar 1 merk dat is Jouef van ……. natuurlijk de koersbanen he :laugh:
Het is wel klein maar zal zoals gewoonte wel de moeite worden u kennende
Suc6 maat

P.s. hoe is het met de woef ? zeker al een ferm beestje geworden zeker

Marc
 
Ik vrees dat de twee voertuigen op 1/72 te groot gaan uitzien bij het station en de personages op 1/87. Er zijn toch ook voertuigen op die (trein) schaal ? Maar je maakt ons wel jaloers met je oude "schatten op zolder"
 
Er zit inderdaad een verschil van 17% tussen schaal 1/87 & 1/72.
Ik kan de opmerking van Strop96 dus wel volgen dat het schaalverschil wel merkbaar zal zijn.
Verder lijkt me dit een zeer interessant project.
 
Leuk plan Erwin, begrijp ik goed dat je het spoor deel niet gebruikt bij het verhaal ?

17% verschil tussen de te gebruiken schaalverdelingen leek mij ook teveel van het goede, maar
naar de foto's van de andere projecten gekeken te hebben lijkt dat toch goed samen te gaan.

Veel plezier oNYSjg.gif
 
Nu de rust ten huize teruggekeerd is (geen kleinkinderen meer voor enkele weken en het huwelijk van mijn dochter voorbij) en ook de temperaturen opnieuw meevallen kunnen we aan dit project beginnen.

Zoals hierboven reeds vermeld zal ik enkel het linkse deel van het stationsgebouw gebruiken. Vermits het echter deel uitmaakt van een groter geheel zal ik de rechtse zijmuur zelf moeten voorzien. Ben er nog niet aan uit maar het zou wel eens een deel uit klare plastiek kunnen worden ten einde wat inkijk mogelijkheden te creëren.
De functie van dit deel in het station was buffet/restaurant/toerisme en de kit voorziet in tafels, stoelen en ander toebehoren dat gemakkelijk in het dio kan verwerkt worden. Als er een probleem komt met de schaal dan vrees ik dat het bij het meubilair zal liggen.

De grondplaat waarop alles moet gemonteerd worden betreft in feite de stoep met borduurstenen.

attachment.jpg

Deze stenen zijn veel te hoog en de grondplaat zal dus moeten verwerkt worden in een straatbeeld met kasseien tenzij ze in Parijs in die tijd reeds asfalt kenden op de wegen (hetgeen mij veel werk zou sparen).
De 1/72 voertuigen zullen derhalve niet zo erg afsteken vermits zij op de rijbaan staan en deze dus lager ligt dan het voetpad.

Er is ook een vloer voorzien in de kit en deze is reeds voorzien van tegeltjes wat opnieuw veel werk spaart.

attachment.jpg

Op deze foto van de binnenmuren is niet zo goed te zien dat ze rijkelijk voorzien zijn van uitwerppunten maar dan wel van enkele millimeter dik. Deze zullen weggeschuurd worden met behulp van een Proxxon schuurmaschientje.

attachment.jpg

Even de muren in dryfit.
Aan de linkerzijde is een kleine trap te zien in het trottoir. Het perron kon op 2 manieren geplaatst worden ten overstaan van het gebouw: recht op toelopend als eindstation/terminus of met het gebouw mee als transit station. Indien een transit station diende de trap afgebakend te worden maar vermits we hier niet met een station werken is er ook een riooldeksel voorzien dat in deze bouw zal gebruikt worden.

Als alles goed gaat kunnen we morgen al enkele delen in de primer steken.
 
De meubeltjes zou je zelf kunnen maken afgaand wat je al eerder gemaakt heeft in uw andere topic.
 
Pintje pakken in het café om het huwelijk te vieren ?
 
Ben benieuwd hoe dit gaat worden.Succes ermee.
Marc S.
 
Ook hier eindelijk een update.

De grondplaat van het café werd ingewerkt in een stuk Styrofoam (of zoiets) dat ik hier nog liggen had.

attachment.jpg

De vloer met enkele muren er op alsook het eerste meubilair, een soort toog dat aan de muur hangt en voorzien van krukken er voor. Hopelijk vind ik ergens een goed figuurtje om er aan te zetten.

attachment.jpg

Even de nog niet geschilderde buitenmuren er bij plaatst in dryfit,

attachment.jpg

en de auto's er bij geplaatst.

attachment.jpg

De basis voorziet een soort kelderruimte wanneer het station als eindpunt zou gebruikt worden. Indien dit niet het geval is, is er een rooster voorzien om de opening af te sluiten.
Ik ben echter aan het overwegen om deze ruimte (die zal ommuurd) worden, open te laten en er een oude paardenkar bij te plaatsen dat ik hier nog liggen heb.
In 1940 waren paardenkarren nog sterk in dienst en deze grote kar zou er zijn achtergelaten zonder paarden om ze te kunnen vullen of legen. Let wel, het is een grote kar met grote wielen en ze zal anderhalve maal groter zijn dan hetgeen nu te zien is.

attachment.jpg

Zoals gewoonlijk zijn opmerkingen en suggesties welkom.
 
Blij om deze setting te zien .
Als je de straat gaat inkrassen had je dit beter eerst gedaan ( in mijn ervaring) om het u gemakkelijk te maken.
Als het asfalt word heb ik niets geschreven.
Mooi gebouw
 
Toch wat verder gedaan.
Eerst en vooral enkele straatdelen van het merk Wiland bijeengezocht en fotokopie er van genomen om later te verwerken als wegdek. Heb al vermeld dat ik op dat vlak wat lui maar vooral ongeduldig ben.

attachment.jpg

Tevens onderzocht of het keldergat met zijn ommuring kon gebruikt worden. Negatief, blijkt dat de ommuring in conflict komt met de zijmuur van het gebouw.
Niet getreurd, een mooi putdeksel moet ook kunnen.

attachment.jpg

Uit de diverse figuren er ééntje gezocht die aan de toog zijn krant zit te lezen. Vond de muren een beetje kaal en deze maar opgefleurd met prenten uitgeknipt uit een boekenfolder. Ik realiseer me wel dat die grote veelkleurigheid niet erg zal stroken met de tijdsgeest en de toen heersende mode maar vind het uiteindelijk niet misstaan (of hangen)

attachment.jpg

Aan de andere zijde een paar stoelen en tafels geplaatst afkomstig uit de kit. Ze lijken erg klein maar na nameten blijkt dat zij een standaard verhouding hebben van 40x40 voor de zitting en 40 voor de poten en dat klopt bij veel stoelen.
De man met de pijp zal nog een valies krijgen. Vanop zijn zitplaats houd hij de Duitse soldaten in het oog die op het terras zullen plaatsnemen.

attachment.jpg

Een ander hoekje heeft enkele rekken met tijdschriften gekregen. Deze zijn afkomstig uit de kit, net als de kranten.

attachment.jpg

Eens de indeling gezien van achteraan. Aan de rechterzijde komt nog een trap die zal leiden naar de verdieping.

attachment.jpg

Hier met het plafond nog in dryfit.

attachment.jpg

Restez a l'écoute....
 
Dit gaat de goede kant uit.
Ben weg van de burger figuren die mooie houding hebben.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan