Hoofdsponsor

1/72 Ursel B67 airfield Oktober 1944 [wip]

strop96

Well-known member
Registered
Lid geworden
4 feb 2020
Berichten
272
Dit wordt een nieuw diorama op 1/72 met een historisch onderwerp.

Bij het begin van WO2 hadden de Belgen een hulpvliegplein in Ursel, dat nadien ook tijdelijk gebruikt werd door de Duitsers en in de herfst van 1944 door de RAF onder de codenaam B67 tijdens de slag om de Scheldemonding. De geschiedenis ervan is terug te vinden op de website https://www.b67ursel.be/index.htm .
attachment.jpg

Op dat vliegveld vliegveld was de 123 Wing gestationeerd met 4 squadrons uitgerust met Hawker Typhoons. De bedoeling van het diorama is een Typhoon te tonen van elk squadron, ( 1 met draaiende motor, 1 met raketten, 1 met bommen, 1 in reparatie in een hangar ) met het nodige personeel en voertuigen erbij. Ik heb me al een aantal kits aangeschaft : Airfix (Typhoon, voertuigen) , Academy , Hobby Boss, CMK .

Ik heb ook al een layout gemaakt . Eerst dacht ik aan een grondplaat van 50 cm x 30 cm , maar die bleek wat te klein , dus heb ik een bijkomende plaat gekocht van 30 cm x 30 cm. Het zijn twee Peacock Wood Art panelen voor het schilderen die ik bij Schleiper heb gekocht voor 9,60 en 12,95 Euro.

De opstelling zou er zo moeten uitzien :
attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Amai Eric, ge gaat nogal vooruit in het bouwen, lijkt mij een heel interessant project, veel succes!
 
wing and wheels .. daar op dat vliegveld gebeurt het .spijtig dit jaar niet :(
 
Wings & Wheels is op het Nato (reserve) vliegveld in Ursel, en dat is niet B67 dat lag aan de andere kant van de weg Knesselare Ursel
 
ah zo belgie is dus rijk aan vliegvelden maar het brengt niks op :-)
 
Interessant, vooral als je draaiende motoren zal hebben, wil dat wel eens zien hoe dat werkt

Greetzzz Modest.
 
Mooi concept!
Volgmodus aan.

Gr
Thiery
 
Stoeltje bijgezet .
Word weer interessant.
 
De Kits . Voor dit project heb ik mij wel een en ander aangeschaft :

Er bestaan meerdere kits van de Hawker Typhoon Ib op 1/72ste : een nieuwe (2013) Airfix , Academy , Hobby Boss, Brengun , enkele Oosteuropese heruitgaven van de Frog kit van de jaren 1970, en ook de iets oudere eerste versie van Airfix. Daarnaast zijn er ook detailleerkits uitgebracht en masks en extra decalvellen.

Uit de besprekingen, foto’s en filmpjes op internet kan je uitmaken dat de Airfix kit zeer goed is, de Academy kit is goed, de Hobby Boss is eenvoudig, redelijk en goedkoop, de Brengun is ook goed maar duur, en de oudere versies van Airfix en Frog en hun goedkope recente kopies zijn om te vergeten en/Of weg te gooien. Mijn keuze viel op de Airfix, de Academy(2) en de Hobby Boss.

Ik ben niet zo gewonnen voor superdetailleringen (want ik kan geen weg met de piepkleine stukjes) , maar ik heb me toch laten verleiden voor de motor detail set van CMK om een reparatiescene op te zetten.

Verder vond ik ook een decalvel van xtradecal (72129) waarop de codes van de 4 squadrons te vinden zijn: 164 SQ code FJ , 183 SQ code HF , 198 SQ code TP , en 609 SQ code PR .



De Airfix Typhoon 1/72
attachment.jpg

Nu waren er wel enkele varianten van de Hawker Typhoon , waarbij vooral opvalt dat er waren met een 3bladige schroef en andere met een 4bladige schroef, die door elkaar in gebruik waren.

De Airfix kit geeft enkel de Typhoon met de 4bladige schroef. Het opzoekwerk levert als resultaat dat enkel het 198 sq met dit type vloog in die periode. Dat wordt dus het eerste toestel. De Airfix kit voorziet de mogelijkheid om de munitieruimtes van de kanonnen open te werken, dus deze Typhoon kunnen we gebruiken in een setting waarbij hij klaar gemaakt wordt voor een volgende vlucht met raketbewapening.

De Academy Typhoon

attachment.jpg

Airfix geeft ook onderdelen voor een variant met bommen, de zgn. “bombphoon”. En wat vinden we : het 183 sqn was zo’n jachtbommenwerpereenheid, maar het vloog wel met de 3bladige versie. Die vinden we in de Academy kit: Dat wordt dus het tweede toestel , een Typhoon die geladen wordt met bommen (van Airfix) al klaar staat om op te stijgen .

De Academy kit komt ook in aanmerking om de derde Typhoon, een van het 609 Sqn te bouwen. Met de eenvoudige uitvoering van de rompneus , kan het niet moeilijk zijn om een “moteurke” in te bouwen en dus een Typhoon met draaiende motor te maken.

De Hobby Boss Typhoon
attachment.jpg

En dan heb ik nog de Hobby Boss met de driebladige schroef en een romp uit een stuk . Die komt dus in aanmerking om open gesneden te worden en te dienen als gast voor de motor detail set van CMK, voor een Typhoon in onderhoud, zoals te zien op de foto’s. Die krijgt dan de code FJ van het 164 SQ.

attachment.jpg

De voertuigen

Voor de voertuigen heb ik van het internet een oud boekje van Airfix “Modelling RAF vehicles” kunnen downloaden. Daar staan wat ideeën in om aangepaste voertuigen te produceren met de inhoud van de Airfix kit 5330 WWII RAF bomber re-supply set en de twee Bedfords van AIRFIX doos 3306 die ik ook heb gekocht.

attachment.jpg
attachment.jpg

Voilà, het knippen en plakken kan beginnen.
 
Die 2 laatste kits zien er aantrekkelijk uit.
 
Inderdaad , Pascal , er kan een en ander mee gedaan worden.
Ik ben geen kenner van militaire voertuigen en was blij verrast van de inhoud van de twee Airfix kits . Bij de ene staat schaal 1:72, bij de andere 1:76 , ik kan het verschil niet zien (en ik hoop van u hetzelfde).

Een heel gamma voertuigen, en als ik de foto’s bekijk van die periode best bruikbaar.

De kits hebben zeer goede instructies, die je toelaten om stap voor te werk te gaan, en de stukjes passen precies, praktisch geen schuur- of pleisterwerk. De instructies voor de Bedfords geven kleuren voor Army voertuigen, en na enig opzoekwerk heb ik besloten om de kleurcominaties te gebruiken die in de andere kit voor de RAF opgegeven worden, dark earth en zwart.

Ik heb een en ander al ineen gezet, de afwerking komt later:
attachment.jpg


Op de (tijdelijke) vliegpleinen van de RAF stonden er een soort mobiele controletorens, vaak een aanhangwagen of omgebouwde vrachtwagen, met in de oude Airfix documentatie een voorbeeld:

attachment.jpg

Ik had eerst gedacht om de Bedford QLT met het lange chassis om te bouwen tot zo een “runway controllers van”, maar na enig zoekwerk op het internet, kon ik geen enkel voorbeeld vinden van een omgebouwde Bedford, dus heb ik dan uiteindelijk besloten om het chassis in te korten en de laadbak om te bouwen met plastic card. De wit-zwart geblokte keet geeft wat variatie op het diorama. Het is nog niet af, maar dit fotootje geeft al een idee van wat het gaat worden:

attachment.jpg

Ondertussen ben ik begonnen aan de grondplaat
 
Eric, het verschil tussen de 7/72 en 1/76 ligt hem bij de gebruikte moules.
In de airfield set steken de David Brown tractor en de bomb trolleys die vroeger bijgevoegd waren bij de kit van de Short Stirling.
De beide Bedfords zijn nieuwe kits die, afgestemd op de populaire (Engelse) vliegtuigschaal, dan ook 1/76 zijn. ze zijn het daar nog altijd niet geleerd om "normaal" te doen en brengen liever nog altijd 1/76 uit dat beter aansluit bij de HO/OO (alhoewel dat 1/87 is).

Speciaal in de 1/72 set zijn de Bedford MW, de kleine truck, die ook kan dienen bij een eventueel Duinkerken dio en de Standard "Tilly".
De meesten kennen de Austin of Hillman Utility, kortweg "Tilly" maar ook Standard had deze Utility die net iets groter was dan de andere twee.

Als kleurenschema kan je gerust het "Mickey Mouse" pattern gebruiken zijnde een standaard British Green met zwarte bollen aan de randen. Effe googelen en je vind voorbeelden genoeg.
 
Het is wat minder warm en we doen verder (met schrijven).

Op een hoek van het diorama komt een hangar met daarin een Typhoon in onderhoud, geïspireerd door volgende foto :

attachment.jpg

Deze foto toont een hangar met gemetselde bakstenen muren en een houten bovenkant. De hoogte schat ik op ongeveer 6 meter (3 à 4 manshoogten) wat op schaal 1/72 8 cm geeft.

Ik kocht bij Schleiper een plaatje met metselwerkuitzicht voor de muren en een plastic H-profiel voor de structuur. Voor de bovenste planken had ik nog wat Busch materiaal over van een vroeger project.

Hiermee bouwde ik een driehoekige constructie die op de hoek van het diorama komt. Natuurlijk was de hangar niet driehoekig, maar ik wou alleen een constructie waar de Typhoon in past en die de indruk geeft dat het toestel langs de muur staat als je het van de twee kanten bekijkt.


Het plaatje was groot genoeg om de muur aan binnen- en buitenkant te maken , maar het ziet er allemaal veel te nieuw uit. Er is dus wat schilderwerk nodig om de muren te verouderen.

Ik heb dan een setje verf gekocht van Lifecolor “Debris and Rubble – Europe village” met zes kleuren : worn brick (baksteen) deposited dust (stof) , broken plaster, old tile (dakpan) stone wall (steen) en lime mortar (kalkmortel).

Het eerste wat ik gedaan heb , is de baksteenprofielplaten met een verdunde laag lime mortar te behandelen om de voegen te vullen met deze lichte kleur. Daarna heb ik de platen binnen en buiten wat onregelmatig bespoten metde kleuren worn brick en old tile die twee soorten roodbruin geven, maar het ziet er nog te proper uit. ik zal nog wat meer verweren met poeder van Revell. Misschien moet ik ook een opschrift " Rauchen Verboten" aanbrengen , aangezien de hangar eigenlijk door de Duitsers gebouwd was.

Aangezien het niet de bedoeling is dat men het interieur van de hangar ziet, komt er zeker een dak op. Van het dak heb ik geen foto’s, maar ik veronderstel dat het in oorlogstijd een goedkope constructie was, bv. een dak van planken was dat afgedicht was met “pekpapier”. Dat kan ik maken met een plastic plaat en schuurpapier.

Het ziet er voorlopig zo uit :
attachment.jpg
 
Gaat snel hier maar ziet er uitstekend uit.
 
De grondplaat.

Zoals ik al eerder vermeldde bleek een basisplaat van 50 cm x 30 cm niet groot genoeg, en heb ik een tweede stuk van 30 cm x 30 cm bijgekocht. De twee stukken gaan aan elkaar passen en zouden zowel afzonderlijk als samen toonbaar moeten zijn.

De vloer in de hangar en de ruimte ervoor is zeker van beton, maar het ziet er maar een vuile boel uit. De rijbanen en startbanen zijn ook van beton om de zware Typhoons te kunnen dragen, maar daar is het wat properder.

attachment.jpg

Ik had in mijn kast al heel lang een hoeveelheid schuurpapier liggen, dat ik nu gebruikt heb om het beton na te bootsen.
Het schuurpapier wordt eerst in banden en vierkanten op de grondplaat gekleefd, en daarna met een laagje gesso ingesmeerd. Het smeersel is grijs, door de witte gesso te kleuren met een scheut zwarte acrylverf.

attachment.jpg

attachment.jpg

Verder heb ik ook in mijn voorraad nog een velletje PSP plaat van Verlinden gevonden, dat ik ga verwerken voor een staanplaats. Wat er nog overblijft krijgt een laagje weidestrooisel op een bruine ondergrond. Ik had eerst het Verlinden velletje in zijn geheel geplaatst, maar dat zag er te veel uit als karton, en dus heb ik elke plaat losgeknipt en afzonderlijk gelijmd.

attachment.jpg

Dat ziet er al wat beter uit, nu nog de twee platen aan elkaar passen en een proefopstelling maken :
attachment.jpg

De bulten op de baan zijn blazen in het schuurpapier dat nat is, ze verdwijnen wel als alles weer droog is.

attachment.jpg

De volgende stap wordt het verder werken aan de hangar
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er al goed uit Strop, ik hou wel van goed gevulde diorama's.
Interessant onderwerp ook.

Layout vind ik goed bedacht, net als de keuze om één type vliegtuig op verschillende manieren te tonen.

Veel plezier oNYSjg.gif
 
Ik heb wat verder gewerkt aan mijn hoek hangar :

Eerst heb ik het voegwerk wat meer geaccentueerd door verdunde "lime mortar" verf in te doppen met een penseel :

attachment.jpg

Daarna heb ik toch genoeg witte letters in mijn decaldoos gevonden om "Rauchen Verboten " op de muur te zetten. Het was tenslotte een hangar van de Duitsers, de onderkant van de muren vuil gemaakt van het vele proefdraaien, en de houten planken wat verouderd door er verdund "dark wood" over te smeren.

attachment.jpg

Op grondniveau ziet dat er zo uit, maar op het diorama zal er niet veel van te zien zijn :

attachment.jpg

Op het dak heb ik de naden afgedicht met een worstje donkere milliput, het oppervlak wat verweerd met een donkere wash en een indruk van mosgroei proberen te bekomen met Revell weathering poeder "Schlammgrun" .
attachment.jpg

Ik denk dat dit onderdeel van het dio nu aanvaardbaar is. De volgende stap zal dan (het begin van) de bouw van de Typhoons zijn.
 
Ik heb wat verder gewerkt aan mijn hoek hangar :

Eerst heb ik het voegwerk wat meer geaccentueerd door verdunde "lime mortar" verf in te doppen met een penseel :

attachment.jpg

Daarna heb ik toch genoeg witte letters in mijn decaldoos gevonden om "Rauchen Verboten " op de muur te zetten. Het was tenslotte een hangar van de Duitsers, de onderkant van de muren vuil gemaakt van het vele proefdraaien, en de houten planken wat verouderd door er verdund "dark wood" over te smeren.

attachment.jpg

Op grondniveau ziet dat er zo uit, maar op het diorama zal er niet veel van te zien zijn, met een vliegtuig op de voorgrond :

attachment.jpg

Op het dak heb ik de naden afgedicht met een worstje donkere milliput, het oppervlak wat verweerd met een donkere wash en een indruk van mosgroei proberen te bekomen met Revell weathering poeder "Schlammgrun" .
attachment.jpg

Ik denk dat dit onderdeel van het dio nu aanvaardbaar is. De volgende stap zal dan (het begin van) de bouw van de Typhoons zijn.
 
Eric, eerlijk gezegd vind ik die bevuiling op de muren wat te overdreven. Motoren werden zelden proef gedraaid in een hangar of gesloten ruimte.

Wat de verwering van je planken betreft heb ik de indruk dat je er letterlijk met een grove brede borstel over bent gegaan. Een plank is en blijft een plank en verweerd individueel m.a.w. je had beter plank per plank mooi van boven naar onder gewerkt met je borstel. Op die manier kan je meer detail aanbrengen want niet al die planken komen van dezelfde boom.
Ook was het dikwijls zo dat veel van die hangars sporen van camouflage hadden, in dit geval middels groene verf. Misschien is dit alsnog het overwegen waard en dat zou je eventueel ook op het dak kunnen aanbrengen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan