Hoofdsponsor

1/72 Ursel B67 airfield Oktober 1944 [wip]

Op weg om een grote diorama te worden en kijk al watertandend uit naar het vervolg.
 
Ik vond het eigenlijk ook wel veel, maar wou de mening van de toeschouwers. De kuisploeg is besteld. In 1944 waren ze wel niet zo proper als nu.
 
Ik had een kleine wijziging aangebracht in de tekst en het bericht weer opgeslagen. Dat kan de reden zijn, Rudy, je ogen zijn ok
 
Sluit me aan bij voorgaande commentaren, maar dat neemt niet weg dat ik met veel aandacht de bouw van je dio volg.
Benieuwd naar je Tiffies.

Gr
Thiery
 
Ik sluit me aan bij de opmerkingen over de verwering.
Ben benieuwd naar de aangepaste versie. Succes.
 
Een drukke week gehad en er is niet veel in huis gekomen van de bouw van de Tiffies.

Van de Airfix kit heb ik al de vleugels geplakt en de romp voorlopig in elkaar gezet.
attachment.jpg

Van een Academy heb ik al de neus aangepast en een motortje in gemonteerd. Het draaien van de schroef is ook getest.
attachment.jpg


Van de Hobby Boss is de neus afgezaagd en al vervangen door het motorcompartiment van CMK . De motor volgt later.
attachment.jpg

Mijn potteke interior green was ook uitgedroogd, en dus heb ik dat bijbesteld samen met wat ventjes van PJ https://www.pj-production.be/fr/figurines-1-72/170-721138-pilote-raf-et-mecanicien-2gm.html en Ground Crew 721134 en van Zvezda (Soviet Air Force ground crew) , die later omgebouwd het diorama moeten bevolken. Dat is ondertussen aangekomen, dankuwel passion132.com

Omdat de onbarhartige jury van dit forum mijn hangarmuren te vuil bevonden had, heb ik de kuisploeg laten komen , het vuil er af en ik heb ik het over een ander boeg gegooid : de onderste 2.5 cm (komt overeen met 1,8 m) is nu wit gekalkt. Ik denk dat op deze achtergrond de Tiffie beter zal uitkomen.
Wat denken julli er van ?

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Naar mijn gedacht,

Veel beter, zoals je zegt zal de Typhoon hier beter op uitkomen.

Grtz.

Luc8)
 
Eric,

Dat ziet er goed uit makker. Let wel op dat je niet te snel gaat, ik zou inderdaad ook opteren om je dak van de hangaar te herdoen/vermaken. Je bent iets moois aan het fabriceren en het zou anders afsteken.
Dit smaakt naar meer....
 
Ik denk dat ik er een golfplatendak van ga maken zoals op onderstaande foto van een Duitse hangar op Florennes; maar eerst wat aan mijn Tiffies werken

attachment.jpg
 
Een klein beetje verder geraakt met de eerste Typhoon (in onderhoud) : De Napier Sabre motor van CMK gemonteerd in de opengesneden neus. De motor is zwart met een beetje metaalglans en de voedingslijnen hebben een kleur van geel koper.

attachment.jpg

Bij Lesaffre (Lukas Creativ) een rolleke golfkarton gekocht voor 3,40 Euro en een begin gemaakt van het golfplatendak.

attachment.jpg

Er moet nog VEEEEEEEEEEEL verouderd worden en ik heb nog een stuk van 50 cm x 50 cm over. Wie bouwt er nog hangars ??
 
Deze golfplaten gaan beter zijn dan je geschilderde dak.
Overschot gewoon bijhouden,komt nog wel eens van pas.
 
Niet veel vooruitgang gemaakt sinds mijn vorig bericht .

De motorblok van CMK blijkt toch nog wat details te mankeren en zat niet op de juiste plaats. Die heb ik er dus weer afgehaald en herbegonnen. Inspiratiebron wordt de Airfix Typhoon op 1/24 waarvan er veel foto's op tinternet te vinden zijn. Ik ga wat aludraad van 1 mm gebruiken om bijkomende slangen en darmen te plaatsen, maar ik ben er nog niet aan uit. Ondertussen heb ik twee driepikkels gemaakt geïnspireerd op wat op de Ursel foto te zien is en paletten om gerief op te leggen in de hangar

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb ondertussen ook ontdekt dat het zeer onwaarschijnlijk is dat er op Ursel PSP platen gebruikt werden ( die waren voorbehouden voor vliegvelden voor de zwaardere bommenwerpers) , maar dat er eerder SMT (square mesh track) gebruikt werd voor de jagers en jachtbommenwerpers. Na veel zoeken , denk ik dat schuurgaas dat gebruikt wordt om gyproc platen te schuren, best geschikt is om hiervoor door te gaan. Mijn grondplaat moet dus ook aangepast worden.

En nog een beetje verder gedaan met het golfplaten dak van de hangar.

attachment.jpg
 
Mooi zo .
Golfplaten op dak is knap gedaan gevonden.
 
Weinig vooruitgang gemaakt met de bouw van het diorama, wel een en ander opgezocht.
Het ziet er naar uit dat het eerder November 1944 dan Oktober zal worden, omdat de eerste Typhoons pas op 29 oktober op Ursel geland waren.
Ik wil van elk van de vier squadrons één Typhoon bouwen, maar dat moet natuurlijk er een zijn die (met grote zekerheid) in die periode nog vloog.
Een interessante bron is de website : http://www.rafcommands.com/database/serials/index.php?qname=&qmem=DN&qnum=&qt=NN&cur=50, waar je het lot van de Engelse toestellen kan checken.
Voor het 609 squadron wordt dat de Typhoon PD470 "PR-D" van Charles Demoulin . Die was vanaf 14 november 1944 Squadron Leader en werd op 5 december in die Typhoon neergeschoten boven Ede en krijgsgevangen gemaakt.
Voor het 183 squadron heb ik de keuze tussen JP682 HF-O (gecrasht op 24 feb 1945) en JR296 HF-V. (gecrasht op 22 geb 1945).
Voor het 164 squadron kan ik FJ-H RB455 bouwen, die vloog nog in 1945 , werd door Monogram op 1/48ste uitgebracht en staat op het Xtradecal vel dat ik gekocht geb.
En voor het 198 squadron wordt het TP-V MN526 . Die is te zien op een foto van dat squadron in Juli 1944 en is later niet gecrasht.

Verder heb ik mijn grondplaat wat veranderd. De zone met PSP plaat is nu SMT geworden ( met schuurgas). Met nog verder uitgewerkt worden , dit is het voorlopige resultaat :
attachment.jpg

Ik ben ook begonnen met mijn personeel , wat op 1/72 niet zo eenvoudig is, het wordt een combinatie van figuurtjes van PJ, van Zvezda, van CMK en van Airfix.

De voorlopige verzameling ziet er zo uit :
attachment.jpg
 
Leuke samenscholing van mannetjes.


Gr
Thiery
 
@ Rudy : ik denk eerder dat het Eternit platen waren , dus het zal grijs zwart mosgroen worden . De schaal is 1/72. Een "golf" is ongeveer 2 mm, dus komt overeen met 15 cm in werkelijkheid. Dat is wat te groot, maar ok voor mij.
@Thierry : er zijn er ook 3 vrouwtjes bij (•‿•)
 
Vandaag verder gewerkt aan de grondplaat, om de zichtbare vervuiling aan de hangar en minder aan de SMT roosters te maken, en op de hoofdbaan rijsporen aan te brengen. het ziet er nu zo uit :

attachment.jpg
aan de hangar

attachment.jpg
op de baan.

het eternieten dak van de hangar -zonder asbest - heeft ook een mengeling van zwart en grijs met sporen van mos gekregen.

attachment.jpg

en tenslotte een paar foto's van de open motor na de derde poging (op 1/72ste)
attachment.jpg
attachment.jpg
 
Weinig vooruitgang gemaakt sinds mijn laatste bericht. Ik heb wat verder gewerkt aan mijn voertuigen en na nogal wat zoekwerk o.a. op http://hmvf.co.uk/ (historical liltary vehicle forum) tot de conclusie gekomen dat de RAF voertuigen op het einde van de oorlog geschilderd waren met een onregelmatig patroon van zwarte vlekken op een "dark earth" basiskleur. Dat geeft mij wat vrijheid om de voertuigen naar eigen inzicht te schilderen.

Dit is een foto van "onderweg" :
attachment.jpg

De vier Typhoons zijn grotendeels samengebouwd zonder pasproblemen, die van Airfix paste nog het moeilijkste. De schildering van de Typhoons is voor alle vier dezelfde , met gele aanvalsboorden en een band in Sky rond de staart. Die ga ik eerst aanbrengen en dan afplakken voor de verdere camouflage.

attachment.jpg

Volgende week , geen modelbouw voor mij, we trekken er een tijdje uit.
 
Eric, die camouflage voor de voertuigen noemt "Mickey Mouse Pattern" om reden dat de zwarte cirkels goed op de oren leken van het stripfiguurtje. Even googelen en je vind er van alles over.
Prettige vakantie verder, deze van mij op het einde van augustus dreigt (opnieuw) in het water te vallen door dat virus.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan