Hoofdsponsor

1/200 Simara 1/200

  • Onderwerp starter PatCooper
  • Startdatum
P

PatCooper

Guest
Het zal wel in de familie zitten zeker, toen ik mijn ventje met z'n papieren boot bezig zag, heb ik em gevraagd eens een website te tonen waar ze die verkopen.
Hij opende GPM - modele kartonowe , en daar viel mijn keuze op een jacht... enfin, ik dacht dat het een jacht was.
Na iets meer dan een week, ontving ik mijn boekje (Dan blijft het een bouwdoos noemen, maar dat is het niet), aangetekend met de post.
Morgen zal ik karton hebben om ook eens poging te wagen (het karton dat ik nodig heb, schijnt 2mm te zijn in tegenstelling tot dat van Dany, wat slechts 1mm dik is).

Alvast foto's van het boekje, en de inhoud

Simara001.jpg

Simara002.jpg

Zoals ik al zei, ik dacht dat het een jacht was, maar blijkbaar is het een soort snelle ferry (Dany zegt ie met zoiets eens van Kreta naar Santorini is gevaren door een storm).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Na iets meer dan een week, ontving ik mijn boekje (Dan blijft het een bouwdoos noemen, maar dat is het niet), aangetekend met de post.

En dan te bedenken dat ik bijna drie weken moest wachten op een levering vanuit Nederland... wetende dat deze bouwdoos
:tongue: uit Polen moest komen.

Enfin, ik ben hier nu dus de enige niet meer :D, en pas op... een vogeltje heeft me verteld dat we er hier binnenkort nog minstens 1 kunnen verwachten.
 
Leuk, een familie van papierbouwers! Welkom op het forum!

Dit is een leuk model, het is het kleinste cruise schip ter wereld:

simara_ace_703_470.jpg

Bron: The Simara ACE: The world's smallest cruise ship | Scandinavian Shipping Gazette.

Veel plezier met dit project!

groeten, Rinie
 
veel plezier en ik ga je natuurlijk ook volgen.
 
Patricia,ik vind het......ja hoe moet ik het zeggen....buitengewoon prachtig...
en zeg tegen je ventje dat ik morgen(vrije dag) ééns ga PB'en.....ik volg je op de voet hoor..........:O:O:O:O
 
Dat ziet er een heel mooi schip uit, en dan ook nog eens van papier /karton. Dit wordt heel interessant om te volgen ^^

Veel plezier en succes

Groeten, Pascal
 
Kijk eens,een goed voorbeeld doet ook goed volgen.Een tweede papier/karton project.

Wordt nog eens een nieuwe tendens.Mooi...

Veel succes en plezier.

Ron.
 
En het werk is begonnen... 2mm dik karton is hard...heel hard.

Simara003.jpg
 
Hey Pat,

Als ge het dek zo op die tafel ziet liggen ziet het er een flink groot schip uit :O
Op de foto van de 1/1 zijn er heel wat raampjes te zien, worden die ook in karton gemaakt ? Of in doorzichtig plastic ?

Groeten, Pascal
 
Bij dit eerste papieren model ga ik de raampjes gewoon "tekening" laten, het is tenslotte slechts een "probeersel" om te zien of het iets voor mij is, al dan niet.
Morgen of overmorgen zal Dany opnieuw foto's nemen van wat ik tot dusverre heb.
Karton van 2mm (die nodig was voor dit model) laat zich echter niet zo nauwkeurig snijden als dat van 1mm, dus zal het model er ongetwijfeld ook nog niet zo mooi uitzien als was het door iemand gebouwd met de nodige ervaring bij dit soort boekjes.
Als ik nog eens zo'n model zou kopen, zou ik wellicht wel overwegen om de voorgesneden stukken erbij te kopen, evenals de PE sets.
 
Pat. Leren van de dingen die je nu tegen komt is natuurlijk het idee. Nu begin je voor het eerst met een mode. Dat is eigenlijk alleen maar moeilijk en je moet daar flink bij nadenken. Dus is het ook nog niet zo ontspannend. Dan straks als je wat vaker een bouwplaat gemaakt hebt. Dan krijg je ook handigheid in het snijden. En ook visie op de bouwmethode. Dan hoef je niet meer zo na te denken en gaat het ontspannend werken. Hierdoor heb je daarna er altijd meer plezier in dat wat je doet. En dan pas kun je beoordelen of het iets voor je is.

Ik zie veel enthousiasme in jou antwoord. Dus ik denk dat het echt helemaal goed gaat komen. Ga er voor zou ik zeggen. Lekker werken. En het komt gewoon goed. ;)
 
Als ge het dek zo op die tafel ziet liggen ziet het er een flink groot schip uit :O

Dat is niet het dek, Pascal, dat is de bodem, dit model is namelijk "waterline", er zit dus geen onderwaterschip, enkel wat bij de 1/1 boven water zit, zit op het model... dus eigenlijk, is het uiteindelijk nog net iets groter.
 
Zoals beloofd, nieuwe foto's.
De geodriehoek op de voorgrond heeft een lengte van ongeveer 23cm, dit als referentie voor de afmetingen van het model.

Simara004.jpg

Simara005.jpg
 
Ruw geschat is deze dus een goede 40 cm lang?

Als ik de centerlijn bekijk, dan zie ik dat de spanten niet perfect opgelijnd zijn. Is dit een probleem voor het vervolg?
 
Ik heb net nog eventjes haar spanten bekeken, en die staan wel redelijk uitgelijnd, maar ik begrijp wel wat de indruk van het tegengestelde geeft.
Het zit namelijk zo, dat de spanten nogal op de valse kiel spannen, bij een houten model resulteert dit in kromtrekken, hier kan dit echter niet, omdat de valse kiel vast staat op de bodemplaat, dus zoekt de spanning een andere weg. Wat je dus ziet, zijn eigenlijk de "flappen" van de valsie kiel tussen de spanten, dat deze wat uit lijn staan, zal geen enkel effekt hebben op de rest van de bouw.
Wat Pat wel nog heeft moeten aanpassen na het nemen van voorgaande foto's, is dat er twee spanten omgewisseld moesten worden (15 en 16), teven moest nr 15, ook nog eens omgekeerd worden, deze is namelijk de enige spant die niet symmetrisch is, en dan ook een "L" en "R" markering heeft.
 
:ohmy: en wat is de reden dat de spant niet simeteris is zit er dan geen knik in de romp ? of wat is de bedoeling van deze spant
 
Hey Pat,

Karton van 2mm (die nodig was voor dit model) laat zich echter niet zo nauwkeurig snijden als dat van 1mm, dus zal het model er ongetwijfeld ook nog niet zo mooi uitzien als was het door iemand gebouwd met de nodige ervaring bij dit soort boekjes.

Kan dit soort modellen dan ook gebouwd worden met karton van 1 mm ? En waarom gebruik je 2 mm ?

Groeten, Pascal
 
Amazone, de s[ant is niet-symetrisch, wat volgens Dany niet het zelfde is als asymmetrisch, dus, even ter verduidelijking, de spanten zijn niet enkel voor de romp, maar ook voor een deel voor de bovenbouw, en daar zit er blijkbaar een verschil. Waarschijnlijk (alweer volgens Dany) zal daar op deze plek een of andere toegang of zo komen.
Pascal, er wordt 2mm karton gebruikt omdat dit zo in de instructies van het boekje staat, ik veronderstel dat je eigenlijk ook wel 1mm kan gebruiken en dan op elkaar kleven.
 
En Patje.....zijn er nog geen update's.........:wub::wub::wub:...ik ben heel benieuwt..........................
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan