Hoofdsponsor

1/72 Een Fox, een Hurricane, Spitfires en … een stamboom.

strop96

Well-known member
Registered
Lid geworden
4 feb 2020
Berichten
272
Dit is het verhaal van een combinatie van mijn twee hobbies : Modelbouw en stamboomonderzoek.
Even een waarschuwing : Als je eenmaal aan stamboomonderzoek begint, geraak je er niet meer van af. Modelbouw is iets minder verslavend.

Toen ik het diorama met de gecrashte Belgische Hurricane bouwde , had ik in mijn reserve nog een kit van de Hurricane, maar van een latere versie, met metaalbekleding op de vleugels en de driebladige schroef, die vanaf augustus 1940 bij de RAF in dienst waren en bij het gros van de jachtsquadrons in gebruik was tijdens de Battle of Britain in het najaar van 1940. Ik wou deze kit ook bouwen, indien mogelijk met een Belgisch accent.

attachment.jpg

De Belgen in de Slag om Engeland.
Toen België eind mei 1940 capituleerde, waren er een aantal Belgische piloten die dan in Frankrijk zaten, naar Groot-Brittannië gevlucht en zij werden vrij vlug in de Royal Air Force opgenomen als vrijwilligers.

Op het Battle of Britain monument in Londen staan er 28 Belgische piloten vermeld, waaronder twee Gentenaars , Baudouin de Hemptinne en Eugène “Strop” Seghers. Beiden vlogen tijdens de Battle of Britain met Hurricanes, de Hemptinne bij het 145 Sqn, Seghers bij 32 Sqn.

Het was dus mogelijk om zelfs ne Gensche Urrikeen te bouwen, maar van welke piloot ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat moet toch een nieuw verhaal zijn want kan mij niet herinneren deze geschiedenis al gehoord te hebben op de club.
 
Hier hangt waarschijnlijk weer een mooi stukje geschiedenis aan vast.
Succes met de bouw. Ik volg van heel nabij.
 
Baudouin de Hemptinne


Veel piloten van het Belgische Militaire Vliegwezen in de jaren 1930 waren van rijke families, al dan niet van adel, en Baudouin de Hemptinne was er een typisch voorbeeld van.
Zijn vader was een van de grote textielbaronnen van Gent, hij werd geboren op 9 november 1909 op de Coupure als de zoon van Léon Félix Eugène Marie Ghislain de Hemptinne, industrieel, & Claire Pauline Marie Ghislaine, Baronne Kervyn de Volkaersbeke . Zijn geboorteakte is natuurlijk in het Frans, zijn stamboom is gemakkelijk te vinden op geneanet.org en zijn voorouders zijn allemaal van oude of nieuwe Belgische adel , zie hierna de moederljke tak van zijn voorouders

attachment.jpg

Baudouin gaat in 1929 naar de Militaire Vliegschool in 1929 (60ste promotie) en maakt dan carrière bij het het Militair Vlegwezen, eerst bij het 5 esc/ IIIde groep /1ste regiment (5/III/1) in 1933 (Goetsenhoven) . Hij heeft een ongeval met een Breguet 19 tweedekker in mei 1933, gaat daarna bij 3 esc / IIde groep / 2de regiment (3/II/2) in 1936 in Nijvel vliegen op Fairey Firefly tweedekker /jager, en hij botst met een andere Firefly op 08/03/1938 boven Thisnes (springt met parachute- gebroken voet) .

Hij wordt 2de commandant van de vliegschool in St-Denijs-Westrem in feb 1940. Bij het begin van de oorlog werd hij naar Marokko geëvacueerd, vanwaar hij op 17 juli 1940 naar Groot-Brittannië trok.

In augustus 1940 vliegt hij bij 145 Squadron in Schotland op Hurricane en krijgt een overwinning op een He 111 bommenwerper op 2-10-1940
In juni 1941 vliegt hij bij 609 squadron, daarna is hij kort bij 131 Sq en 64 Sq en in augustus 1941 bij het 122 Squadron op Spitfire. Dit squadron deed regelmatig aanvallen boven Frankrijk en België, zgn. Circus missions;
attachment.jpg
De Hemptinne bij het 122 squadron
Circus 157 op 5-5-1942 wordt boven Dranouter aangevallen door FW190s. Binnen het kwartier worden vijf geallieerde toestellen naar de grond gehaald: de Engelsman Stacey Jon crasht in Proven; de Canadees Roland Joffre Ribout stort te pletter in Nieuwkerke; de Tsjech Karel Pavlík in de Kemmelbergflank en Baudouin de Hemptinne crasht stervend op de Zwarte-Molenhoek in Dranouter . Hij wordt eerst begraven door de Duitsers als onbekende piloot in Ieper, ligt nu begraven in Brussel op het ereplein
Voor Baudouin de Hemptine staat er een monument in Dranouter en de radarsite ATCC van Semmerzake - Gavere werd naar hem vernoemd.

Maar voor mij was Eugene Seghers een interessanter personage....
 
Volger bij want is weer interessant om volgen.
 
Het is weer wat anders en ook ik wil het vervolg weten!!!
 
Tja, ook ik ben curieus in het verhaal van die Eugene Seghers

Greetzzzz Modest
 
Bedankt mannen oor de belangstelling, hier volgt een verder stukje, ik moet moet wel af en toe in mijn archieven zoeken , vandaar dat dit verhaal in stukjes komt.

Het voornaamste vliegtuig van het Belgische Militaire Vliegwezen in 1940 was de Fairey Fox, een tweezitter tweedekker verkenningsvliegtuig, bedoeld om de vijandelijke troepen in de gaten te houden. Zowel de Hemptinne als Seghers hebben met dit toestel gevlogen.

Omdat die Fairey Fox eigenlijk alleen in België gebruikt werd, is de kans dat daar een plastiek model van uitkomt , zo goed als onbestaande. Hoewel, van de Renard R31, nog zo'n Belgisch beestje is er , O wonder , een kit uitgebracht door Azur.

In de middeleeuwen van de modelbouw bestonden er twee ! ! vacuform kits, een van de Fox II/III met RollsRoyce motor en een van de Fox VI met Hispano motor. Ik heb die indertijd gekocht en daar resine afgietsels van gemaakt en ik heb dus een aantal Fairey Foxen 1/72 in mijn collectie "oude stukken".
VAMI heeft daar ook resinecopies van gemaakt, die je bij hoge uitzondering nog kan terugvinden op een modelbouwbeurs, maar die zijn niet beter dan mijn probeersels.

Dit zijn de modellen :
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

je ziet dat het primitieve modellen zijn.
Omega models https://omega-models.com/ heeft ook resine kits 1/72 van de Fairey Fox, aan 26 Euro het stuk . Ik heb ze nog niet uitgeprobeerd, maar zo te zien is er toch heel wat werk aan : het zijn tweedekkers met VEEL spandraden

attachment.jpg
attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Interessante update.
Ben niet zo bekend met deze periode uit de militaire luchtvaart maar volg van heel nabij dit topic.
 
Ja Rudy, Het is verschrikkelijk : als ik het nareken moeten die modellen zowat 35 jaar oud zijn, in de tijd dat er alleen maar enamel verf (vooral Humbrol) te krijgen was. Geen fijne acrylverf en geen goede betaalbare airbrushen in die tijd. Ik heb nog (later) een Badger 150 airbrush met een zijdelings kuipje gehad en je moest pullen met gas kopen om het aan te drijven, de verf verdunnen met white spirit en hopen dat het spuiten min of meer gelijk was. Het was geen succes bij mij.

Misschien moet ik toch eens een Omega Fox kit kopen om te zien of de kwaliteit beter is ? Op de foto's van Omega heeft de kit blijkbaar wel opstaande ribben op de vleugels ipv de loopgraven van de vacform (en mijn afgietsels) . Uit ervaring weet ik al dat resin struts tussen de vleugels meestal te zwak zijn, net zoals de wielpoten. En hun decals zijn ook niet wat ik zou willen.

Ik heb een bouwverslag van zo'n Fox gevonden bij : http://fighters.forumactif.com/t74050-fairey-fox-vi-belge-omega-model-1-72-termine

En het begint goed: " Je m'attaque au kit le plus compliqué que je n'ai jamais monté: Un biplan en résine. " Dat is niet precies een uitnodiging om er ook aan te beginnen.
 
Wie was Eugène Seghers ?

Hij werd geboren in Ledeberg bij Gent op 7 april 1910.
Nu staat Ledeberg niet bekend voor zijn rijke families met connecties in het vliegwezen, dus wie was die kerel dan?

Hij was de zoon van Jules Seghers, vuurstoker (= hulp van de machinist op een stoomlocomotief) & Virginie Sophie Pollefliet, huishoudster, beiden uit Ledeberg, wonende in de Arsenaalstraat Ledeberg.

Bij de gemeentefusies van 1976 waren er twee Arsenaalstraten, in Gentbrugge en in Ledeberg. Die laatste is nu de Pater Petrus De Meyerestraat. De straat werd eertijds genoemd naar de nabijgelegen centrale werkplaats van de N.M.B.S. welke werd aangelegd in 1885 en die 1200 man tewerkstelde.

Zijn ouders verhuisden (na WO1 ?) naar Schaarbeek, waar er ook een groot depot is van de spoorwegen en Eugène studeerde daar af in het Champagnat-instituut, een vrije school die nu nog bestaat.

Hij ging in dienst op 10 juli 1929 in het Regiment van de Transmissietroepen. Maar de luchtvaart boeide hem vooral en hij behaalde eerst het brevet van waarnemer en in maart 1930 ging hij naar de Vliegschool waar hij opgenomen werd in de 62e promotie.

Daarna vloog hij achtereenvolgens bij het 5 esc / IIIde groep / 1ste Luchtvaartregiment (5/III/1 Lu) te GOETSENHOVEN in juli 1931, het 6 esc / IIIde groep / 2de Luchtvaartregiment (6/III2 Lu) te NIJVEL in September 1935 en ten slotte in de Wapenschool te EVERE in maart 1938.


Eugène was een uitstekende piloot en maakte deel uit van de groepsvlucht van 18 Fairey Foxen op de interationale vliegmeeting van Evere in 1939.
https://www.luchtvaartgeschiedenis.be/content/meeting-der-illusies-evere-9-juli-1939#

Op 10 mei 1940 had hij 1.000 vlieguren bijeen gevlogen, bij dag en 150 vlieguren bij nacht, met verschillende vliegtuigtypen, w.o. de Avro 504, Morane 230, Stampe SV 26, SV5, Brequet 19, Fairey Fox en Fairey Firefly II.


Na capitulatie in mei 1940 gaat hij via Frankrijk naar Groot-Brittannië , komt daar aan op 7 juli 1940 en wordt ook opgenomen in het 32e Squadron van de RAF, waarmee hij samen met een andere Belg, de graaf de Henricourt de Grunne, deelnam aan de Slag om Engeland met een Hawker Hurricane, waarschijnlijk V6567 : GZ* T.

attachment.jpg

En daarvoor heb ik de oude Airfix kit gebruikt :
attachment.jpg

Op 24 augustus achtervolgde Seghers achtervolgde een Duitse bommenwerper over zee, maar een Duitse Messerschmitt Bf109E slaagde erin om zich achter de Belg te plaatsen, zonder dat hij het merkte. Seghers' Hurricane vatte vuur, maar slaagde erin uit het toestel te springen. Even later werd hij door een motorbootje uit Het Kanaal opgevist.
attachment.jpg

Uit de logboeken van beide partijen kan men opmaken dat hij werd neergeschoten door Adam Bernhard van 2/JG26 . zie : http://www.cieldegloire.com/jg_026.php#victoires1940
En https://www.asisbiz.com/Luftwaffe/Luftwaffe-aerial-victories-1940-B.html

's Anderendaags nam hij zijn plaats in het smaldeel weer in en drie dagen later behaalde hij een overwinning door een Messerschmitt Bf 110 neer te halen. Ook hier kan men zijn tegenstanders identificeren als : piloot Werner Opper en waarnemer Paul Nick in een Bf 110C-4 van 9/ZG26 code 3U + AT op 26 (of27) augustus 1940

http://www.aircrewremembered.com/KrackerDatabase/?s=2900&q=august,, nr 2994

attachment.jpg

Dit toestel zou ik kunnen bouwen met de Eduard Profipack Kit 7081, maar het is er niet van gekomen.

Van september 1940 tot april 1941 vliegt Seghers bij het 46 sqn , daar zijn enkele foto’s van, waar men Seghers flink gebouwd postuur kan zien, maar er zijn geen gegevens over de Hurricane(s) waarmee hij gevlogen geeft.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Onderzoek is één ding, deftig alles verwoorden is een tweede maar dan ook nog eens de bijhorende kits vinden is wel speciaal.
 
Bij het 609 Squadron :
attachment.jpg

Vanaf april 1941 maakt Flight-Lieutenant Seghers deel uit van de eerste Belgen die dienden in het beroemde 609 squadron van Biggin Hill, uitgerust met Spitfire II en V, ook de Hemptinne was daarbij.

attachment.jpg
Op 11 juli 1941 behaalde hij er een overwinning op een Messerschmitt Bf 109, een "geelneus" dus van JG2 Richthofen.

attachment.jpg

Die kan geïdentificeerd worden als Valentin Nawrot zie :
https://aviationtrails.files.wordpress.com/2014/06/german-losses.pdf
Daarvoor zou ik een Italeri kit kunnen gebruiken, maar het is er niet van gekomen.

In Londen was hij aanwezig op de ceremonie van 21 juli 1941 op de Esplanade van Wellington Barracks waar minister van Defensie Gutt hem, en 7 andere Belgische piloten, het Oorlogskruis verleende.

attachment.php

(Seghers is de derde van rechts).

Het vliegtuig van Eugène was waarschijnlijk de Spitfire Va met Dark green /dark brown camouflage B schema en identificatie PR*N code W3239. Dat werd dan het eerste Spitfire model van Seghers.

attachment.jpg

attachment.jpg

Squadron Leader 165 Squadron
attachment.jpg
Door zijn grote persoonlijkheid kreeg hij met de graad van Squadron Leader het bevel van het 165 Squadron in april 1942 op Spitfires. De buitenlanders die dergelijke eer toekregen, waren bij de Royal Air Force zeldzaam.
Dit wordt dan het volgende model : Spitfire Vb code SK* A, serial EP507, in Dark green /ocean grey.
attachment.jpg

attachment.jpg

Na een lange periode in het Squadron bekwam Eugène Seghers op 13 februari 1943 het Distinguised Flying Cross (DFC). Hij werd aangeduid voor de 52 Operational Training Unit als vlieginstructeur in juni 1943 en voor de Central Gunnery School in april 1944.

Van die periode heb ik geen persoonlijke vliegtuigen van Seghers kunnen vinden.

De volgende episode : Seghers' dood
 
Interessant om te lezen en knap dat je dit allemaal opzoekt.
 
Strop,

Dat vethaal hebben we inderdaad nog niet gehoord in de club.
Spannend en we volgen...
 
Gesneuveld

In de aanloop van de landing in Normandië had de Royal Air Force zijn beste en ervaren piloten naar het zuiden van Engeland gestuurd en Eugène Seghers werd in ingedeeld bij het 91 squadron dat uitgerust was met Sptifire XIV , de toen zowat snelste jager op lage hoogte.

attachment.jpg

Eén week na de landing op 13 juni 1944 vielen de eerste V1-bommen op Londen , en de Spitfire squadrons zoals 91 Sqn werden dan ingezet om de vliegende bommen te onderscheppen. Wanneer hij op 26 juli 1944 een V-1 aanviel, die dreigde op een bewoond gebied neer te storten, werd Eugène Seghers gedood door de ontploffing van de V-1, die hij met zijn mitrailleursvuur bestookte. Vermoedelijk moet de steekvlam van de ontploffing enorm geweest zijn, zodat hij niet meer kon wegzwenken en nog in de ontploffingsvlam terechtkwam. Hoe dan ook, hij heeft zich opgeofferd en aldus een klein Engels dorp Uckfield van een catastrofe gered. Zijn stoffelijk overschot werd gevonden dicht bij het dorp. Het waren de streekbewoners die hem de laatste eer bewezen hebben. Later werden de V-1's, door hun vliegtuigvleugel onder de vleugeltip van de Vliegende Bom te plaatsen, omgekipt en zodoende sloeg de V-1 om en stortte naar beneden als een dwarrelend blad.

attachment.jpg

attachment.jpg

Van het vliegtuig van Eugène is geweten dat het de serial RM653 (niet RM743 heb ik ook opgezocht ) had en de squadron code DL, maar de individuele letter is niet gekend . Ik heb het dan maar ter zijner ere de letter E gegeven. Van dit vliegtuig heb ik twee modellen gebouwd, een eerste als statisch model met de Academy kit :

attachment.jpg

attachment.jpg

en een tweede als deel van een klein diorama, maar dat is het volgende verhaal
 
Dit is heel interessant om te lezen.

Knap gedaan met die modellen:wow:

Grtz.

Luc8)
 
Heldhaftig verhaal en gewoonlijk sterven helden spijtig genoeg.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan