Hoofdsponsor

1/72 Een Fox, een Hurricane, Spitfires en … een stamboom.

Diorama Eugene Seghers.

Ik had ook het plan opgevat om een klein diorama te maken over Eugène Seghers met de inhoud van de oude FROG kit waarin een Spitfire XIV samen zit met een V1, en die kit had ik nog in mijn stock. (De kit is nog altijd tweedehands verkrijgbaar ).

attachment.jpg



Ik dacht aan een gebogen luchtfoto van Uckfield als achtergrond , met daarvoor een V1 waar de vlammen uitkwamen en een Spitfire met draaiende schroef .

Op Google Earth vond ik de luchtfoto
attachment.jpg

maar er is in Uckfield heel wat bijgebouwd sinds WO2, en dus moet je op zoek gaan naar een ouder beeld, de oudste luchtfoto op Google Earth dateert van 2004, en bepaalde nieuwere delen moeten nog weggedaan worden, wat dan zoiets geeft :
attachment.jpg

Uiteindelijk heb ik twee foto's gecombineerd in een grote achtergrond :
attachment.jpg

De geboden achtergrond moest ook dienen om de batterijen van mijn "werkende" modellen weg te steken.

Het eerste was de V1-bom :
In de bom heb ik een LED lampje ingebouwd dat aangestuurd werd met een print uit een fietsknipperlicht :
attachment.jpg

attachment.jpg

in de uitlaat van de motor komt nog een uitgerafeld wattenstokje om de vlammen na te bootsen.

De tweede was de Spitfire , waar ik een motortje heb ingebouwd om de schroef te doen draaien .

attachment.jpg

Als ik die twee samen zette op de grote achtergrond, gaf dat wel iets, maar de algemene indruk was dat het nogal leeg was.
En dus ben ik herbegonnen op een kleiner formaat.
Dit keer wou ik de indruk van beweging versterken en daarvoor gebruikte ik een stukje foto dat ik met Paint.net heb vervormd .

De achtergrond is weer een beetje verbogen zodat de batterijen verstopt konden worden , en het resultaat is het volgende :
attachment.jpg

attachment.jpg

Ik had ook een mooi naamplaatje besteld bij Signomatic : https://www.signomatic.be/nl

Dit had ik gepresenteerd op de wedstrijd van IPMS Antwerpen in 2018 , maar geen prijs mee gewonnen, er waren inderdaad mooiere dio's te zien.
Maar toch een mooie foto van overgehouden.
attachment.jpg

En wel een medaille gekregen voor mijn Seaking

attachment.jpg

HELAAS :

Een jaar later bleek dat de blauwe inkt van de achtergrondfoto niet lichtvast was, en het resultaat was dat mijn V1 en Spitfire vlogen over een geel grasplein dat in geen drie maanden water had gezien. Ik kon het niet meer aan zien en heb uiteindelijk dat dio'tje weer afgebroken.

De volgende keer nog wat meer info over Eugène.
 
Laatst bewerkt:
Dat dio hebben we wel al gezien in de club maar wist niet dat het niet meer bestond.
 
Mooi idee de dio , zou er zelf nooit opkomen. Interessant topic hier

Greetzzz Modest
 
Zeer leerrijk, bedankt om dit te delen.

Gr
Thiery
 
Mooi en doordacht gedaan vooral die steekvlam heeft wel wat.
 
knappe uitleg , knappe beelden
Goed gedaan
Marc
 
En tenslotte :

Eugène Seghers is herbegraven op het ereplein van de Luchtmacht in Evere, maar was eigenlijk al vergeten tot er in 2014 , zeventig na zijn dood in het dorp Uckfield een herdenkingsmonument werd ingehuldigd :

attachment.jpg

attachment.jpg

Een verslag van die inhuldiging is te vinden op :
https://www.mil.be/nl/artikel/engels-monument-voor-belgische-oorlogsheld?mobile_domain_switch=0

En hoe zit dat nu met die stamboom ?

Omdat Eugène van eenvoudige komaf heb ik ook zijn voorouders opgezocht tot aan het begin van 1800, en dat waren allemaal werkmensen.

De vaderlijke tak ziet er zo uit :
attachment.jpg
en we vinden de volgende beroepen in de akten : vuurstoker, metser, winkelierster, dienstmeid, werkman

De moederlijke tak ziet er zo uit :
attachment.jpg
en we vinden de volgende beroepen in de akten: Fabriekswerkster, letterzetter, spoorwegbediende, naaister, winkelier, kleermaker,

Op een van de takken vinden we de Waalse familie Finfe, met als beroep voor Martin: pâtre (herder), die geboren was als natuurlijk kind van Pierre Joseph Finfe en Anne Sophie Colard in 1818 in het kleine dorp Thynes, dat nu een deel is van Dinant. Die ouders zijn getrouwd in 1819 en in hun huwelijksakte staat een merkwaardige passage :

attachment.jpg

De tekst luidt : … déclarons au nom de la loi que Pierre Joseph Finfe et Anne Sophie Colard sont unis par le mariage et aussi-tôt les deux époux ont déclaré qu’il est né d’eux six enfants inscrits sur les régistres de l’état civil de la commune de Thynnes, en date du 12-2-1800, du 2-6-1802, du 14 -3-1805, du 21-3-1808, du 16-10-1814 et du 18-4-1818 sous les noms de Pierre Joseph Finfe, Jean Hubert Finfe, Pierre Joseph Finfe, Marie Joseph Finfe, et Jean Martin Finfe, lesquelles ils reconaissent pour leur fils et fille,

vertaald : … verklaren in naam van de wet dat Pierre Joseph Finfe en Anne Sophie Colard verenigd zijn door het huwelijk en onmiddellijk verklaren de twee echtgenoten dat er zes kinderen van hen ingeschreven zijn in de burgerlijke stand van de gemeente Thynnes, op datum van 12-2-1800, van 2-6-1802, van 14 -3-1805, van 21-3-1808, van 16-10-1814 en van 18-4-1818 met de namen Pierre Joseph Finfe, Jean Hubert Finfe, Pierre Joseph Finfe, Marie Joseph Finfe, en Jean Martin Finfe, die zij als hun wettige zonen en dochter erkennen.

Zouden dat in periode moeilijk tijden geweest voor die arme, ongeletterde mensen, dat ze pas trouwden toen hun oudste kind als 19 jaar was en bij die gelegenheid 6 (nog levende) kinderen wettigden ?

Enfin, soms is het zoekwerk naar informatie als even boeiend als het bouwen van een model, zeker als je eens last heb van een "plakkers block" en de zin om te bouwen een beetje is afgenomen.

Erik.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan