Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
Vliegend Militair Een Fox, een Hurricane, Spitfires en … een stamboom. - Pagina 2
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 16 t/m 30 van 30

Discussie: Een Fox, een Hurricane, Spitfires en … een stamboom.

Standaard

Onderzoek is één ding, deftig alles verwoorden is een tweede maar dan ook nog eens de bijhorende kits vinden is wel speciaal.
    Share your knowledge, it's a way to immortality.

Standaard

Bij het 609 Squadron :

Vanaf april 1941 maakt Flight-Lieutenant Seghers deel uit van de eerste Belgen die dienden in het beroemde 609 squadron van Biggin Hill, uitgerust met Spitfire II en V, ook de Hemptinne was daarbij.

Op 11 juli 1941 behaalde hij er een overwinning op een Messerschmitt Bf 109, een "geelneus" dus van JG2 Richthofen.

Die kan geïdentificeerd worden als Valentin Nawrot zie :
    https://aviationtrails.files.wordpre...man-losses.pdf
    Daarvoor zou ik een Italeri kit kunnen gebruiken, maar het is er niet van gekomen.

In Londen was hij aanwezig op de ceremonie van 21 juli 1941 op de Esplanade van Wellington Barracks waar minister van Defensie Gutt hem, en 7 andere Belgische piloten, het Oorlogskruis verleende.

(Seghers is de derde van rechts).

Het vliegtuig van Eugène was waarschijnlijk de Spitfire Va met Dark green /dark brown camouflage B schema en identificatie PR*N code W3239. Dat werd dan het eerste Spitfire model van Seghers.

Squadron Leader 165 Squadron

Door zijn grote persoonlijkheid kreeg hij met de graad van Squadron Leader het bevel van het 165 Squadron in april 1942 op Spitfires. De buitenlanders die dergelijke eer toekregen, waren bij de Royal Air Force zeldzaam.
    Dit wordt dan het volgende model : Spitfire Vb code SK* A, serial EP507, in Dark green /ocean grey.

Na een lange periode in het Squadron bekwam Eugène Seghers op 13 februari 1943 het Distinguised Flying Cross (DFC). Hij werd aangeduid voor de 52 Operational Training Unit als vlieginstructeur in juni 1943 en voor de Central Gunnery School in april 1944.

Van die periode heb ik geen persoonlijke vliegtuigen van Seghers kunnen vinden.

De volgende episode : Seghers' dood

Standaard

Interessant om te lezen en knap dat je dit allemaal opzoekt.
    Pascal

Standaard

Strop,

Dat vethaal hebben we inderdaad nog niet gehoord in de club.
    Spannend en we volgen...

Standaard

Gesneuveld

In de aanloop van de landing in Normandië had de Royal Air Force zijn beste en ervaren piloten naar het zuiden van Engeland gestuurd en Eugène Seghers werd in ingedeeld bij het 91 squadron dat uitgerust was met Sptifire XIV , de toen zowat snelste jager op lage hoogte.

Eén week na de landing op 13 juni 1944 vielen de eerste V1-bommen op Londen , en de Spitfire squadrons zoals 91 Sqn werden dan ingezet om de vliegende bommen te onderscheppen. Wanneer hij op 26 juli 1944 een V-1 aanviel, die dreigde op een bewoond gebied neer te storten, werd Eugène Seghers gedood door de ontploffing van de V-1, die hij met zijn mitrailleursvuur bestookte. Vermoedelijk moet de steekvlam van de ontploffing enorm geweest zijn, zodat hij niet meer kon wegzwenken en nog in de ontploffingsvlam terechtkwam. Hoe dan ook, hij heeft zich opgeofferd en aldus een klein Engels dorp Uckfield van een catastrofe gered. Zijn stoffelijk overschot werd gevonden dicht bij het dorp. Het waren de streekbewoners die hem de laatste eer bewezen hebben. Later werden de V-1's, door hun vliegtuigvleugel onder de vleugeltip van de Vliegende Bom te plaatsen, omgekipt en zodoende sloeg de V-1 om en stortte naar beneden als een dwarrelend blad.

Van het vliegtuig van Eugène is geweten dat het de serial RM653 (niet RM743 heb ik ook opgezocht ) had en de squadron code DL, maar de individuele letter is niet gekend . Ik heb het dan maar ter zijner ere de letter E gegeven. Van dit vliegtuig heb ik twee modellen gebouwd, een eerste als statisch model met de Academy kit :

en een tweede als deel van een klein diorama, maar dat is het volgende verhaal

Standaard

Knap verhaal en dito kits.

Greetzzzz Modest

Standaard

Dit is heel interessant om te lezen.

Knap gedaan met die modellen

Grtz.

Luc

Standaard

Heldhaftig verhaal en gewoonlijk sterven helden spijtig genoeg.
    Pascal

Standaard

Diorama Eugene Seghers.

Ik had ook het plan opgevat om een klein diorama te maken over Eugène Seghers met de inhoud van de oude FROG kit waarin een Spitfire XIV samen zit met een V1, en die kit had ik nog in mijn stock. (De kit is nog altijd tweedehands verkrijgbaar ).

Ik dacht aan een gebogen luchtfoto van Uckfield als achtergrond , met daarvoor een V1 waar de vlammen uitkwamen en een Spitfire met draaiende schroef .

Op Google Earth vond ik de luchtfoto

maar er is in Uckfield heel wat bijgebouwd sinds WO2, en dus moet je op zoek gaan naar een ouder beeld, de oudste luchtfoto op Google Earth dateert van 2004, en bepaalde nieuwere delen moeten nog weggedaan worden, wat dan zoiets geeft :

Uiteindelijk heb ik twee foto's gecombineerd in een grote achtergrond :

De geboden achtergrond moest ook dienen om de batterijen van mijn "werkende" modellen weg te steken.

Het eerste was de V1-bom :
    In de bom heb ik een LED lampje ingebouwd dat aangestuurd werd met een print uit een fietsknipperlicht :

in de uitlaat van de motor komt nog een uitgerafeld wattenstokje om de vlammen na te bootsen.

De tweede was de Spitfire , waar ik een motortje heb ingebouwd om de schroef te doen draaien .

Als ik die twee samen zette op de grote achtergrond, gaf dat wel iets, maar de algemene indruk was dat het nogal leeg was.
    En dus ben ik herbegonnen op een kleiner formaat.
    Dit keer wou ik de indruk van beweging versterken en daarvoor gebruikte ik een stukje foto dat ik met Paint.net heb vervormd .

De achtergrond is weer een beetje verbogen zodat de batterijen verstopt konden worden , en het resultaat is het volgende :

Ik had ook een mooi naamplaatje besteld bij Signomatic : https://www.signomatic.be/nl

Dit had ik gepresenteerd op de wedstrijd van IPMS Antwerpen in 2018 , maar geen prijs mee gewonnen, er waren inderdaad mooiere dio's te zien.
    Maar toch een mooie foto van overgehouden.

En wel een medaille gekregen voor mijn Seaking

HELAAS :

Een jaar later bleek dat de blauwe inkt van de achtergrondfoto niet lichtvast was, en het resultaat was dat mijn V1 en Spitfire vlogen over een geel grasplein dat in geen drie maanden water had gezien. Ik kon het niet meer aan zien en heb uiteindelijk dat dio'tje weer afgebroken.

De volgende keer nog wat meer info over Eugène.
    Laatst gewijzigd door strop96; 21-06-20 om 20:57

Standaard

Dat dio hebben we wel al gezien in de club maar wist niet dat het niet meer bestond.
    Share your knowledge, it's a way to immortality.

Standaard

Mooi idee de dio , zou er zelf nooit opkomen. Interessant topic hier

Greetzzz Modest

Standaard

Zeer leerrijk, bedankt om dit te delen.

Gr
    Thiery

Standaard

Mooi en doordacht gedaan vooral die steekvlam heeft wel wat.
    Pascal

Standaard

knappe uitleg , knappe beelden
    Goed gedaan
    Marc
    Met passen en meten word veel tijd verscheten wie het niet doet werkt niet goed

Standaard

En tenslotte :

Eugène Seghers is herbegraven op het ereplein van de Luchtmacht in Evere, maar was eigenlijk al vergeten tot er in 2014 , zeventig na zijn dood in het dorp Uckfield een herdenkingsmonument werd ingehuldigd :

Een verslag van die inhuldiging is te vinden op :
    https://www.mil.be/nl/artikel/engels...omain_switch=0

En hoe zit dat nu met die stamboom ?

Omdat Eugène van eenvoudige komaf heb ik ook zijn voorouders opgezocht tot aan het begin van 1800, en dat waren allemaal werkmensen.

De vaderlijke tak ziet er zo uit :

en we vinden de volgende beroepen in de akten : vuurstoker, metser, winkelierster, dienstmeid, werkman

De moederlijke tak ziet er zo uit :

en we vinden de volgende beroepen in de akten: Fabriekswerkster, letterzetter, spoorwegbediende, naaister, winkelier, kleermaker,

Op een van de takken vinden we de Waalse familie Finfe, met als beroep voor Martin: pâtre (herder), die geboren was als natuurlijk kind van Pierre Joseph Finfe en Anne Sophie Colard in 1818 in het kleine dorp Thynes, dat nu een deel is van Dinant. Die ouders zijn getrouwd in 1819 en in hun huwelijksakte staat een merkwaardige passage :

De tekst luidt : … déclarons au nom de la loi que Pierre Joseph Finfe et Anne Sophie Colard sont unis par le mariage et aussi-tôt les deux époux ont déclaré qu’il est né d’eux six enfants inscrits sur les régistres de l’état civil de la commune de Thynnes, en date du 12-2-1800, du 2-6-1802, du 14 -3-1805, du 21-3-1808, du 16-10-1814 et du 18-4-1818 sous les noms de Pierre Joseph Finfe, Jean Hubert Finfe, Pierre Joseph Finfe, Marie Joseph Finfe, et Jean Martin Finfe, lesquelles ils reconaissent pour leur fils et fille,

vertaald : … verklaren in naam van de wet dat Pierre Joseph Finfe en Anne Sophie Colard verenigd zijn door het huwelijk en onmiddellijk verklaren de twee echtgenoten dat er zes kinderen van hen ingeschreven zijn in de burgerlijke stand van de gemeente Thynnes, op datum van 12-2-1800, van 2-6-1802, van 14 -3-1805, van 21-3-1808, van 16-10-1814 en van 18-4-1818 met de namen Pierre Joseph Finfe, Jean Hubert Finfe, Pierre Joseph Finfe, Marie Joseph Finfe, en Jean Martin Finfe, die zij als hun wettige zonen en dochter erkennen.

Zouden dat in periode moeilijk tijden geweest voor die arme, ongeletterde mensen, dat ze pas trouwden toen hun oudste kind als 19 jaar was en bij die gelegenheid 6 (nog levende) kinderen wettigden ?

Enfin, soms is het zoekwerk naar informatie als even boeiend als het bouwen van een model, zeker als je eens last heb van een "plakkers block" en de zin om te bouwen een beetje is afgenomen.

Erik.

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten