Hoofdsponsor

1/72 Noodlanding Belgische Hurricane maart 1940

strop96

Well-known member
Registered
Lid geworden
4 feb 2020
Berichten
272
Het idee.

Na de oorlogsverklaring van Frankrijk en Groot-Britannië , bewaakte België de neutraliteit van zijn luchtruim.
0p 2 maart 1940 voert een peloton van 3 Hurricanes in de sector St Hubert-Bastogne een interceptie uit op een Dornier Do-17. Toen de ongewapende Hurricanes de Dornier tot landen probeerden te dwingen, opende het Duitse vliegtuig het vuur, de deugnieten. De drie Belgische toestellen werden getroffen. Luitenant Henrard (H-26 ) werd dodelijk verwond en stortte met zijn toestel neer, onderluitenant Lelièvre (H-35?) kon veilig landen te Schaffen, en 1e sergeant Edmond Lieutenant (H-33) moest een noodlanding maken te Achene bij Ciney.

Bij de vrienden van Baha staat in de database van de website “Belgian Wings” een foto van die Hurricane H-33 na een noodlanding in maart 1940. Andere foto’s en uitleg over de gebeurtenis zijn te vinden in de https://luchtvaartgeschiedenis.weebly.com/database.html .

attachment.jpg

attachment.jpg

De Hurricane werd gerecupereerd en dat is het thema van dit kleine diorama.

De grondplaat.

De grondplaat van het diorama is dit keer een broodplankje van IKEA. Hierop kwam eerst een laag zelfdrogende DAS klei, aangevuld met “spoorwegstrooisel” : lentegras voor het veld en fijngestampte ballast voor de veldweg, alles verlijmd met witte houtlijm.

attachment.jpg
 
Ik heb net gisteren "Battle of Britain" gezien, de openingsscène is ook met Hurricanes en die krijgen er ook van langs.

.

Succes met het dio!
 
Mijn dio valt iets vroeger , nl in maart 1940 . Leuke film trouwens, met Spaanse Hispano Buchons vermomd als Messerschmitts.

De camion.

Het idee was om in het diorama een ploeg soldaten te tonen die de gecrashte Hurricane komen ophalen. Die kwamen dan zeker met een camion met materiaal.
Het Belgisch leger had in de periode voor 1940 weinig eigen vrachtwagens. De informatie hierover (te vinden op Milpedia) vermeldt een aantal types zoals de Chevrolet RD, de GMC T16B, de Renault YFDB, de Ford B e.a. waarvan er geen gepaste schaalmodellen te vinden zijn. Maar het leger had heel wat burgercamions opgeëist, meestal in khaki geverfd en in gebruik genomen. Hiervan zijn er wel foto’s te vinden op het internet.
Voorbeelden van Belgische camions uit die periode:
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Een leuke kit is de Fiat 621 van het Poolse merk First To Fight. Die heb ik gebruikt om een “generieke” civiele 1935 vrachtwagen te bouwen die door het Belgische leger wordt gebruikt, met enkele veranderingen aan de kit: andere bumpers, de koplampen anders geplaatst, het dak van de stuurcabine gewijzigd, spatborden aan de achterwielen, en een zwarte nummerplaat met een R + witte cijfers, zoals dat te zien op foto’s van die periode.

attachment.jpg

attachment.jpg

wordt vervolgd
 
ziet er veelbelovend uit , kijk zeker uit naar het vervolg zeker het camionekke staat me aan
Tof
Marc
 
De Citroen 11 CV.

Bij de crashsite horen ook enkele “toegelaten” bezoekers , bv. de burgemeester en enkele hogere militairen, die in een burgervoertuig ter plaatse zijn gekomen. De ACE kit van de Citroën 11CV is hiervoor geschikt. Enig opzoekwerk leerde dat de meeste Citroëns in het zwart waren, met gekleurde wieldoppen en dat Belgische civiele voertuigen voor 1940 een nummerplaat hadden met een getal met 6 rode cijfers en kleiner dan 400000. Ik vond bij de koopjes op internet een foto van 288321 en die heb ik ingescand en verkleind op een eigen decal om te dienen als nummerplaat van “mijn” 11 CV.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het personeel.
Voor het personeel kon ik via E-bay de Revell /Preiser set “ RAF pilots & ground crew” op de kop tikken met verschillende poses en ook losse armen en benen om combinaties te maken, wat meer mogelijkheden geeft dan de Airfix sets in zachte plastic. Maar bij het nameten van de Revell ventjes bleek dat de rechtopstaande figuren 25 mm groot waren, wat in het echt 25 x 72 = 1,80 m is , en dat is onwaarschijnlijk groot voor de generatie van mijn vader en mijn ooms, die in 1940 soldaat waren. Ik heb dus de benen van die mannen (van Revell) met 1,5 mm ingekort, waardoor ze een meer realistische lengte van 1,70 m op schaal kregen. Enkele ventjes van Airfix hebben ook nog hun lijf of hoofd geleverd om aangepaste figuren samen te stellen.

Ik heb ook gezocht naar aangepaste personages bij de treinmodellen, maar ik vind dat de meeste figuren die op schaal HO (1/87ste) te krijgen zijn er te mager (en te klein) uitzien als ze gecombineerd worden met figuren op schaal 1:72.

Een verdere zoektocht naar personages bracht mij bij de leverancier van 20 mm wargame figuren “early war miniatures”, http://earlywarminiatures.com , die in zijn gamma ook Belgische militairen van 1940 heeft. Ik kocht 3 setjes : Belgische officieren, infanteriesoldaten, en Ardeense jagers. Die figuren zijn wat kleiner en “dikker” maar bleken vrij goed te passen in het diorama en ik heb er een viertal personages gebruikt : een Ardense jager, een infanterist, een officier met muts en een andere “vermomd” als een rijkswachter met helm in blauwzwart uniform.

Ik vond veel informatie over de uniformen op de site www.abbl1940.be . De Belgische soldaten hadden in 1940 khaki uniformen. Met een beetje zoeken leek humbrol matt 26 de meest geschikte kleur. De verschillende korpsen hadden anders gekleurde colpunten, blauw voor het vliegerkorps, rood voor de infanterie, en een ponpon aan hun muts in dezelfde kleur. De officier van het vliegerkorps had een blauwgrijs uniform, de piloot een bruin vliegerpak. In totaal heb ik een twaalftal personages voorzien.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik maakte een proefopstelling met de camion, de Citroën en een oude reeds gemaakte Hurricane, maar ik vond dat de voertuigen beter in de andere richting aangereden kwamen.

Dan maakte ik sporen op het gras waar de Hurricane over kop gegaan was.

attachment.jpg

attachment.jpg

En nu nog de Hurricane
 
Hele mooie uitleg Eric en goede vermelding van de verschillende sites, kan nog nuttig zijn.
 
Knap en interessante werken weer en volg graag het verdere verloop.
 
wat je verteld is duidelijk te vatten in je opstelling, goed bezig zou ik dus durven zeggen.
 
Origineel onderwerp.
Mooi onderbouwd met (achtergond-)info.
Ziet er al goed uit.

Gr
Thiery
 
En nu de pièce de résistance :
De Hurricane

Ik had al een oud Hurricane model in Belgische kleuren, maar dat voldeed niet meer.

De nieuwe (2013) Hurricane I kit van Airfix nr A02067 is beter geschikt, het is de vroege versie van de Hurricane, met canvas bekleding op vleugels en romp , de tweebladige schroef en Belgische kentekens !

attachment.jpg

Omdat het gecrashte toestel de H-33 was, kocht ik ook de KORA decal set, maar dat was een ontgoocheling (zie verder). Het toestel op de foto’s heeft duidelijk neergelaten flaps, dus heb ik ook een PE-setje gekocht met details, PART S72-063 , die wel bedoeld is voor de Hasegawa kit, kost <7 euro. De flaps waren natuurlijk het meest nodig. Van het interieur heb ik zo goed als niets gebruikt, omdat de Airfix kit al vrij gedetailleerd is, maar dat komt nog van pas als ik later een oudere kit wil afwerken.

Ik bouwde de Hurricane grotendeels volgens de instructies van Airfix, maar eerst moeten de flaps die in de ondervleugel zitten, uitgesneden worden en later vervangen door de PE . Het onderstel is gedeeltelijk ingeklapt bij de noodlanding, dus hier moet je de kit mishandelen.

attachment.jpg

Voor de schildering is het even oppassen. De RAF had voor zijn toestellen twee (gespiegelde) camoeflageschema’s : A en B. De aan België geleverde Hurricanes hadden zowel het A-schema (H-21 , H-23, H-25, H-37, H-29, H-35, H-33) als het B-schema (H-22 , H-24, H-30, H-27 ) . De kit voorziet het B- schema van H-22, maar ik moest dus het andere hebben voor de H-33 en gebruikte hiervoor het AML 73014 paint mask.

De rondels van de Airfix kit zijn OK , maar helaas is een Distelkenteken verkeerd afgedrukt. Op de foto’s is te zien dat de Distel aan beide kanten naar achter is gekanteld. Een van de twee Airfix Distels moet dus verknipt worden en het middenste deel omgekeerd aangebracht om correct te zijn.

De KORA decal valt dik tegen: De rondels zijn niet in de juiste proportie, het geel is te bleek, de distelmotieven te groot. Enkel de cijfers zijn bruikbaar, en dan is het nog opletten, want de decal is zeer dun en fragiel.

Voor de openstaande en beschadigde cockpitkap gebruikte ik een stukje warm verbogen doorschijnend blisterplastiek en het PE raamwerk van PART.
Het moeilijkste bleek het vliegtuig met zijn neus en een vleugel tegen de grond te plakken, en voor het transport van het diorama stak ik ook een kussentje onder zijn staart.

Het eindresultaat kan je op de volgende foto's zien: Er staat meer volk te kijken dan te werken, maar dat is meestal wel zo.
De Ardense jager was het uiteindelijk beu en is vertrokken en vervangen door een gewone Belgische piot die de wacht houdt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
In de topic van Erwin vroeg ik mij af of er voertuigen geleverd werden met de ramen maar hier zie ik toch autoruiten zo te zien of zijn die zelf gemaakt?
Mooi werk wat je hier laat zien.
 
Pascal, bij de meeste "gewone kits" van auto's op 1/72 zitten wel ruiten, bij de Fiat 621 niet, First to Fight kits zijn eigenlijk bedoeld voor Wargaming. Maar een recht ruitje is geen probleem. Bij resin kits, zoals die van Erwin moet je wel je plan trekken.
 
Mooi diorama alweer, met een interessant stukje Belgische oorlogsgeschiedenis.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan