Hoofdsponsor

1/72 Belgische Gladiators Winter 1939-1940

strop96

Well-known member
Registered
Lid geworden
4 feb 2020
Berichten
272
Hallo iedereen, hier komt de beschrijving van een kleiner diorama van het begin van wereldoorlog 2.

Officieel begon de tweede wereldoorlog op 1 september 1939 met de Duitse inval in Polen, waarna Groot-Brittannië en Frankrijk aan Duitsland de oorlog verklaarden, maar veel gevechten waren en toen niet, zodat men die eerste periode de “schemeroorlog” noemt. België was neutraal en verdedigde zijn grondgebied en zijn luchtruim, dwz dat er patrouilles waren van Belgische vliegtuigen die overvliegende toestellen van die oorlogvoerene landen probeerden tegen te houden, wat meestal niet lukte .

De winter van 1939- 1940 was zeer streng, met zeer veel sneeuw en een koudegolf in januari 1940 , met temperaturen van -18°C in Ukkel en -35°C in Rochefort. Van vliegen was er natuurlijk geen sprake en er zijn foto’s van hoe het er op de Belgische vliegvelden aan toeging. De Belgische Gladiators van het 1ste escadrille , waren van Schaffen uitgeweken naar een “terrain de campagne” Le Culot in de buurt van Beauvechain.

Hier volgen enkele foto's van die periode :
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Geef toe, dat ziet er inspirerend uit voor een winterdiorama.

De basis werd een afgerond snijplankje van Ikea, dat met de modder en sneeuwproducten van AK Interactive werd ingesmeerd. Daarop kwamen er enkele dennenbomen, die ik na veel zoeken tegen een redelijke prijs kon kopen op een beurs voor spoormodelbouw, struikgewas van gedroogd mos en een wachthuisje van plastic card.

attachment.jpg

Op de foto’s staan de Gladiators weggedoken tussen de bomen. Dus heb ik een winters bos als achtergrond nodig. Na veel zoeken vond ik een foto die geschikt was, maar veel te smal. Geen nood, dat lossen we op door het beeld te spiegelen, en beide beelden aan elkaar te zetten. Als je goed op de foto kijkt, zul je zien dat de linkerkant het spiegelbeeld is van de rechterkant.

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zeker geslaagd die foto , de rest ook trouwens, komt dik in orde

Greetzzzz Modest
 
knap gedaan zou ik zeggen ,tof ik ben nieuwsgierig naar het vervolg
Marc
 
alvast een knappe start, ziet er realistisch uit.
 
Dat is al een mooie basis voor je arena-vechters!
Ga je voor de 1/72 Airfix Gladiators?

Gr
Thiery
 
Laatst bewerkt:
Mijn nieuwsgierigheid is gewekt en volg want ziet er al uitstekend uit.
 
Ik ben geen diorama man,

Maar dit ziet er veelbelovend uit:wow:

Grtz.

Luc8)
 
Het vervolg : De Gladiators

Er waren al enkele kits van de Gladiator uitgebracht op 1/72 door Airfix, Heller en Matchbox. Ik had al vroeger de Matchbox gebouwd met Belgische kentekens, maar de nieuwe Airfix van 2013 is stukken beter.

attachment.jpg

Dus werd het tijd om die te bouwen en met die ouwe Matchbox “iets” te doen, gebaseerd op de foto’s van toen.

Een Gladiator staat ingepakt en ingesneeuwd tussen de bomen: dat wordt het lot van de oude Matchbox: de staart eraf, de neus ingepakt in een papieren zakdoekje dat dan wordt bijgeschilderd, en een dikke laag sneeuw erop.

attachment.jpg

attachment.jpg

De nieuwe Airfix Gladiator komt dan in alle glorie vooraan aangereden. De decals zijn van LF Models , de bedrading is deze keer met Prym naaielastiek , maar de stangen die de bovenste en onderste vleugelkleppen verbinden zijn van stijve draad van Albion alloys.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het moeilijkste was de antennedraad die in driehoek moet bevestigd worden.
attachment.jpg

Voor de personages deed ik nogmaals beroep op enkele figuren van Dark Dream Studio nr 72003 en op soldaatjes van de Airfix set WW I FRENCH INFANTRY. Ik vond dat de uniformen van het Militair Vliegwezen blauwgrijs waren, maar er staat ook een gewone piot in kaki bij, en de piloten hebben een bruin leren vliegpak.

attachment.jpg

Tot zover dit diorama(ke).
 
dat is mooi opgebouwd, tof verzonnen, de staart er af snijden.
 
Knap werk en goed bedacht.
 
Knap!
Geslaagde anderhalve Gladiators.
De sneeuw op de Airfix vind ik erg overtuigend. Lijkt alsof het meeste er is afgeblazen door de propellor.

Gr
Thiery
 
Mooi diorama alweer. Je hebt blijkbaar een hele verzameling.
Ben benieuwd naar het volgende.
 
Hey Strop echt ik sta ( zit ) hier vol verwondering naar uw dio(ke) te staren hoe knap is da niet zeg
Knap werkje
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan