Hoofdsponsor

1/72 Vliegveld Ten Bogaerde 1916

strop96

Well-known member
Registered
Lid geworden
4 feb 2020
Berichten
274
Hallo iedereen, hier volgt de beschrrijving van een diorama met thema WO1 dat ik in 2018 bouwde.

De context.

Wie van Veurne naar Koksijde rijdt, ziet rechts van de weg de luchtmachtbasis van Koksijde liggen, en , kort voor de rotonde, aan de linkerkant de nu gerestaureerde abdijhoeve “Ten Bogaerde” . In 1914 lag er op die plaats een Belgisch militair vliegveld dat van 1914 tot 1917 gebruikt werd.

Over dat vliegveld in die periode publiceerde Bernard Deneckere in 2016 een boek met veel foto’s met de titel “ Het nest van het wondervliegtuig”.
Voor wie geïnteresseerd is in de eerste wereldoorlog is dit best een interessant boek, met veel foto’s en interessante verhalen. De omslagfoto en de vele andere foto’s waren voor mij de inspiratebron voor een nieuw diorama met een thema uit WO1

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het wondervliegtuig

Maar wat was dat wondervliegtuig ?

Het wondervliegtuig was de Sopwith Triplane, de eerste driedekker in WO1. Het is bekend dat hoe korter de vleugels zijn van een vliegtuig , hoe wendbaarder. Om toch ook voldoende draagkracht te hebben, maakte Sopwith een driedekker die dan gewoon de Sopwith Triplane genoemd werd.

attachment.jpg

In die periode hadden de Britten twee “luchtmachten” : Het Royal Flying Corps dat deel uitmaakte van het leger en de Royal Naval Air Service van de marine. Het Royal Flying Corps moest er niet van weten, en dan was dan al een reden voor de RNAS om het wel te nemen. En, in 1916 kwam het Naval Air Squadron n°1 van de Royal Naval Air Service in Koksijde aan ter versterking van de Belgen aan het Ijzerfront. Dat vliegtuig werd daar gestationeerd naast de Belgen die toen met de Nieuport 11C vlogen.

attachment.jpg

Het vliegtuig maakte wel indruk op de Duitsers, die het concept kopieerden om tot de Fokker Dr1 te komen in 1917.

Het diorama.

Mijn idee was om enkele interessante elementen van de foto’s samen te brengen: de monumentale toegangspoort, de grote hoeveschuur op de achtergrond, de gracht met de loopbrug, en natuurlijk de Belgen met hun Nieuport en de Britten met de Sopwith Triplane. De Bessonneau hangars die ook op de foto’s te zien waren, konder er deze keer niet bij.

Van Amera Plastic Mouldings (http://www.amera.co.uk/) had ik nog een andere baseplate gekocht, nl A134 WWI The First Assault , een plaat van 34cm x 24 cm met een weg en een grote put, en nogal wat kraters.

attachment.jpg

De baan lag niet op de juiste plaats, dus ik heb eerste de plaat doorgesneden en dan met de baan in het midden gemonteerd. Het terrein moest van wel geëffend worden om de vliegtuigen te plaatsen. De weg kreeg een bestrooiing met zand van de spoorbaanbouwers en het land eerst een bruine verflaag en daarop een bestrooiing met verschillende soorten grasland.

attachment.jpg

De vijver kreeg een bodem van Still water van Vallejo, het riet aan de randen is afkomstig van een oude scheerborstel. De brug is gemaakt met enkele balkjes in plastiek en met oude planken van Busch (ze hadden er nog wat over in Calais bij het escadrille des hydravions)

attachment.jpg

Voor de vliegtuigen geen probleem : er zijn meerdere kits van de Nieuport (ik weet niet meer welke ik gebruikt heb) en er zijn decals van Blue Rider voor een Belgische Nieuport , de FOX TROT van Egide Robaert, die NB op een van de foto’s in het boek samen met een Triplane te zien is.

attachment.jpg

De Triplane werd door Revell op 1/72ste uitgebracht en kon zo gebruikt worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Personeel ook geen probleem : er zaten nog genoeg figuren in de Dark Dream Studio nr 72003 set, maar ik miste een typisch Belgisch personage . dat zijn dan de stappende soldaat en de officier op de brug geworden . Die komen uit een reeks wargame figuren van Early War Miniatures https://earlywarminiatures.com/product-category/early-war-1939-1942/ . De soldaat kreeg een wachthuisje uit plastic card

attachment.jpg

Roden had in die tijd een 1/72 kit uitgebracht van een Vauxhall type D. Ik vond dat die ook paste in het diorama.

attachment.jpg

Voor de toegangspoort zocht ik iets dat er op kon gelijken. Het had natuurlijk een bakstenen poort moeten zijn, maar ik vond dat de Italeri kit Church Door op 1/35ste ook bruikbaar was, die ik naar eigen inzicht herwerkte tot iets dat er min of meer op geleek en waar ik struikgewas aan bevestigde om de klimopgroei na te bootsen.

attachment.jpg

Voor de achtergrond vond ik op internet bruikbare foto’s die ik bewerkt heb om ze wat ouder te laten uitzien.

attachment.jpg
en bewerkt :
attachment.jpg

Een overzicht :
attachment.jpg

Al met al, was ik tevreden van het resultaat, al is het geen prijsbeest geworden, en sorry dat ik geen scherpere foto's heb.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heel mooi gedaan en knap om die periode aan te halen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan