Hoofdsponsor

1/35 "France 40": Renault R35 [wip]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.340
In het kader van mijn project "France 40" gaan we nog een tank bouwen; deze maal de Renault R35.

Beetje geschiedenis:
Renault had veel ervaring opgedaan met het bouwen van de FT 17 tijdens en kort na WO1 en was hierdoor ook de grootste producent van tanks geworden in Frankrijk.
De FT 17 was echter verouderd en daarom werd in 1934 een tank type ZM ontworpen door Renault. Deze tank werd aangeboden aan het Franse leger die hem ging testen en verbeteringen voorstellen. Vanaf 1935 werd deze tank beschouwd als een infanterie tank ter ondersteuning van de grondtroepen.

Van zodra Hitler echter zijn herbewapeningsprogramma opstartte plaatste het Franse leger een bestelling van 300 stuks van de "Char Léger modèle 1935 R" welke dus de Char Renault R35 zou worden.
Er werden nog verbeteringen aan de tank aangebracht tot in 1940 en hierdoor kunnen er dus verschillen zijn tussen de verschillende modellen afkomstig van verschillende data van bestelling en productie.
De tank was uitgerust met de toren APX.R afkomstig uit de ateliers Puteaux. Dezelfde toren werd ook gebruikt op de Hotchkiss H35 tank.

Cijfers:
Lengte: 4,20 meter
Breedte: 1,87 m
Hoogte: 2,13 m
Gewicht in beladen toestand: 10.600 Kg
Bepantsering: 30 mm
Motor: Renault 4 cilinders in lijn, watergekoeld, 5.878cc
Snelheid op de weg 20 Km/Hr, op terrein 6 Km/Hr

De kit:
Kit Heller nr 798, schaal 1/35. In deze uitgave stak als extra het anti-tank kanon dat ik eerder gebouwd heb.

attachment.jpg

attachment.jpg

De instructies zijn typisch Heller, duidelijk en goed genummerd met vermelding van de te gebruiken kleuren.

attachment.jpg

attachment.jpg

Vier gietbomen in een olijfgroene kleur, er zijn een chauffeur en een tankcommandant voorzien in de kit.

attachment.jpg

De tracks zijn in rubber en er is een rubberen trekkabel bij. In de kit steekt ook een metalen ketting, de decals zijn voor één voertuig.

attachment.jpg

Als vuil boeksken hebben we Profile AFV Weapons 59 en een artikel in SteelMasters 125 doch dit gaat over de bouw van een model op 1/72.

We kunnen er weer invliegen.
 
succes met deze!
Leuk camouflage-schema.

Gr
Thiery
 
Volg mee.
Speciaal voertuig weer.
 
Weer eentje om te volgen deze zien we niet vaak he
Suc6 ermee ik volg graag
Marc
 
Deze ziet er ook een leuke uit om te bouwen. Het lijkt me wel een heel oude doos of heb ik het mis?

Is inderdaad niet van de jongste, zou uit 1978 moeten dateren.
Heb gelezen dat Tamiya nu een nieuwe kit zou uitbrengen van deze tank en deze zal ongetwijfeld beter zijn, toch zeker de tracks.
 
Weer eentje om te volgen deze zien we niet vaak he

Inderdaad Marc, maar Frans materiaal is eerder onbemind en onbekend en word dikwijls als "exotisch" beschouwd. Komt er bij dat de grote merken slechts sedert enkele jaren interesse hebben in dit Frans materiaal en dan nog meer omdat dit dienst gedaan heeft onder Duits bewind dan bij de Fransen zelf.
Voeg daar het moeilijk camouflageschema bij en velen haken af.
 
Het zal je maar gebeuren.
Daags na het beëindigen van de bouw van de beide anti-tankkanonnen was ik in mijn depot op zoek gegaan naar een Franse Panhard AMD. Ik wist zeker dat er één deel uitmaakte van wat ik de "Heritage Collection" noem. De AMD werd gevonden maar het was een versie met een raamantenne welke door de Duitse troepen gebruikt werd na de val van Frankrijk.

Maar... ik had ook een derde Canon AC 25mm gevonden!
Waar kwam die vandaan? Vermoedelijk maakte die ooit ook deel uit van een kit zoals ik er nu één bouw; of van een Renault R35 of van een Hotchkiss H35.

Enkele nachten over nagedacht, enkele dozen gecontroleerd en uiteindelijk gestoten op een grote doos vol onafgewerkte projecten. Deze doos had ooit deel uitgemaakt van een lot bouwdozen die ik jaren geleden eens overgenomen had van iemand.
Vanavond gesnuffeld en, jawel, er kwam een reeds gestarte Renault R35 te voorschijn, samen met zijn losse onderdelen.

attachment.jpg

De tank is volledig op de decals na en dus zal er aan huidig project ook een rebuild model aan toegevoegd worden in hopelijk een ander camo schema.

Het geluk kon echter niet stuk toen ik nog een andere Franse tank vond, eveneens deels gebouwd maar met alle losse onderdelen in de tank aanwezig. Deze tank betreft een 1/35 Somua S35, waarschijnlijk ook een oude Heller kit maar alles op de decals na, is er nog.

attachment.jpg

Het ziet er dus naar uit dat mijn "France 40" project nog een tijdje zal blijven duren!
 
goed he zo een vondst , doet deugd als je zulke zaken tegenkomt
Succes ermee wij zullen wel volgen , gij doet de rest he
Marc
 
Schattenjacht... Mooie buit!
Proficiat met de uitbreiding van het project.

Gr
Thiery
 
De grot van ali Erwin....., ge vindt er van alles....., zekers modellen.....
Keep up the good work m8.
Mocht uw project nog doorgaan zou ik durven aansluiten met een Dewoitine 520 die ik ergens nog liggen heb in een zakske, uiteraard met PE erbij natuurlijk.
Maar eerst mijn Pz III eens afwerken.... ;)
 
Het project blijft doorgaan Swaken en het moet zelfs niet eens Frans zijn hé, als het maar meegedaan heeft in Mei 1940.

Wat mij betreft heb ik hier ook nog de Dewoitine liggen, ook een Novo ex-Frog met Part PE.
Bijkomende Franse vliegerkes zijn ook nog een Curtiss 75 (Heller), Amiot 143 (Smer, ex-Heller), Caudron Simoun (Heller) en ik kan er nog oudere types aan toevoegen ook.

Aan Duitse zijde zal ik minstens de DFS 230 zwever maken die landde op Eben-Emael en waarschijnlijk ook nog een Fieseler Storch.

In de planning van de Franse voertuigen de 2 Renault R35, Hotchkiss R39, Somua, Simca 5 en een full resin Peugeot 302; allen op 1/35. Op 1/72 heb ik nog een Citroën U45 en een Traction Avant.
Duitse zijde 1/35 zou kunnen een Horch Kfz 15, misschien een Einheidsdiesel, Opel Blitz en een paar rebuild kleine tanks uit de collectie. Bij die rebuild tanks zou de Faun tank transporter goed op aansluiten. Op 1/72 al zeker een Mercedes 170 en voor de rest moet ik nog eens kijken.

Ook Brits is mogelijk, denk maar wat er allemaal achtergebleven is in Duinkerken. (Spitfire, Lysander, Bren Carrier, 25 pdr, Bedford OY.

Belgisch heb ik niet veel: een Chasseur Ardennais, Fiat CR42, Hurricane.

Ge moet U niet inhouden hé, laat U maar gaan.
 
E,

Ik denk zelfs dat het zakske NOVO is, en de PE van Part, maar dat lukt wel. Het is niet de PE voor dat merk, maar we trekken onze plan....
 
2 tanks vragen meer tijd dan 1, zeker als er een rebuild tussen steekt.

Ondervinding met tanks voorzien van dropveters als tracks leerde ons dat men best gewicht toevoegt in de tank ten einde deze een betere "sit" te geven.

attachment.jpg

Zodoende werd er wat lood toegevoegd en dat wordt vastgehouden met Bluetack.

De loopwielen van de rebuild tank werden gedemonteerd, opgekuist en weer gemonteerd. De oude tracks zijn nog steeds bruikbaar en passen goed.

attachment.jpg

Ook het onderstel van de nieuwe tank werd geplaatst en nu is het nog wachten op zijn tracks.

We doen langzaam verder....
 
Wel opgemerkt in de lijst maar ik zie dat ik nog niet gereageerd heb shame on me :)

Ik vind die Franse tanks altijd wel mooi om te zien en vooral als ze die mooie camo kleuren voeren. Herinner me dat ik dit model ooit heeft gebruikt met een conversie set van Azimuth om er een opbouw met een PaK 4,7? erop te zetten. Hobby Boss heeft die een paar jaar terug in plastic uitgegeven.
Krijg deze ook die kleurrijke camo?
 
Krijg deze ook die kleurrijke camo?

Tamiya heeft er onlangs ook één uitgebracht met markering "Le Buffle" (de buffel). Deze tank was indertijd één der meest gefotografeerde door de Duitse troepen.

Mijn beide tanks krijgen het typische Franse camo schema zijnde olijfgroen aan de onderzijde (loopwielen en tracks) maar daarna een combi van groen en bruin en/of zand (chamois). ik ga mij hierbij zo veel mogelijk richten op foto's of referentie tekeningen.
 
De beide tanks staan klaar om hun verfjasje te ontvangen.

attachment.jpg

De bovenste omhuld met keukenpapier is de rebuild, de nieuwe tank heeft zijn basis groene jas al gekregen en ook de beide koepels werden gespoten aan de binnen- en bovenzijde.

Heller voorziet bij de koepels 2 opties van "vision ports" nl. één versie met telkens 2 lenzen en één versie met horizontaal vizier.
De rebuild versie was voorzien van de koepel met de dubbele lenzen en daarom had ik beslist de nieuwe te voorzien van deze met het horizontale vizier.
Heller voorziet ook in slechts één decal optie nl. voor de tank met nummerplaat 50260.

Terwijl ik een deftig kleurenschema aan het zoeken was in mijn docu stootte ik in Profile AFV Weapons 59 op een kleurtekening van de tank 50260. Deze is speciaal omdat ook de loopwielen een camo patroon hadden. Verder zijn de markeringen dezelfde als de decals in de kit.
Maar: blijkt dat deze tank voorzien was van de koepel met de dubbele lenzen en dus zal de koepel van de rebuild gebruikt worden op de nieuwe tank.
Klein beetje kit bashing kan geen kwaad.
 
Zeer geslaagd en netjes afgewerkt.
Kijk al uit naar het schilderwerk.
 
De eerste Renault R35 is geschilderd.
Het kleurenschema werd overgenomen uit het AFV Profile boek waar deze tank met dezelfde nummers en kentekens staat in afgebeeld.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Hij staat er nu natuurlijk nog veel te proper bij.
Volgende werkjes zijn:
- het aanbrengen van de rupsen,
- aanbrengen van de decals + verzegelen,
- laatste details zoals reservewiel en trekkabel,
- een algemene wash met lichte zandkleur welke de algemene kleuren zal temperen.

Wordt vervolgd...
 
Knap schema...
Omzoomd met een zwarte lijn. Lijkt een kleurboekje waar je netjes binnen de lijntjes hebt gekleurd.

Kijk al uit naar het vervolg.

Gr
Thiery
 
Dik in orde dit schilderwerk.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan