Hoofdsponsor

1/72 Escadrille des Hydravions [wip]

strop96

Well-known member
Registered
Lid geworden
4 feb 2020
Berichten
272
Mijn tweede diorama gebouwd in 2016 heeft te maken met de herdenking van de eerste wereldoorlog. Ik had al een reeks vliegtuigen uit die periode gebouwd en had nog twee minder bekende types op mijn programma staan, namelijk de vliegboot Schreck FBA en het watervliegtuig Short 827.

Een vliegboot is een boot die kan vliegen en een watervliegtuig een vliegtuig dat op het water kan landen omdat het vlotters heeft.

De Short 827 was een watervliegtuig dat gebruikt werd door het Belgisch leger in Congo op het Tanganyikameer. Aan de andere kant van dat meer lag de Duitse kolonie van Oost-Afrika, die grotendeels overeenkwam met Rwanda, Burundi en Tangannyika. Er waren vier toestellen, een ervan werd in 1916 naar België teruggestuurd en ingezet bij Escadrille des Hydravions om te patrouilleren langs de kust vanuit een basis nabij Calais. Meer uitleg is te vinden op de website van Belgian Wings .
Er is een resine kit van Karaya van dit vliegtuig, en er zijn foto’s, dus wat houdt ons tegen om dat te maken?

attachment.jpg

Ter aanvulling van de Short kocht het leger in 1917 enkele Schreck FBA. , waarvan er nog een exemplaar is bewaard in het Legermuseum in Brussel. Er bestaat (bestond?) een resine kit van Omaga van dit toestel , het is te zien in het museum, ik ben een paar keer gaan kijken en er zijn foto’s te vinden op het internet, dus wat houdt ons nog tegen om dat te maken ?

attachment.jpg

De foto’s van die twee vliegtuigen gaven de inspiratie om een diorama van een kustbasis te maken, met een stukje strand, een hangar en wat personeel. De twee vliegtuigen zouden goed uitkomen, de Short in de hangar en de Schreck in het water.

(wordt vervolgd)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben erg benieuwd hoe dit gaat worden na het zien van uw vorige diorama.
 
Deel 1 : Bouw van de Short 827 en van de Schreck

Short 827.
De bouw van de Short heb ik niet veel foto’s. Het is een resine kit van de Poolse producent Karaya, die vrij goede kits maakt aan een zeer redelijke prijs, en die vooral gelinkt zijn aan Polen. http://www.karaya.pl/en/ Op de foto zie je de inhoud van de doos.

attachment.jpg

De resine stukken moet je met CA-lijm kleven, de naden opvullen en bijschuren. Schilderen gaat niet zonder primer, maar de primerlaag toont wel waar er soms gaatjes en belletjes zitten in de resine, die je dan moet corrigeren. De struts in resine zijn onbruikbaar want te fragiel , die heb ik vervangen door plastic .

De draden zijn van naaielastiek van Prym, geverfd met een zwarte stift. Voor het plaatsen : eerst gaatjes boren in de vleugels , dan de draadjes doorsteken, op een punt vastzetten met secondenlijm, aan de andere kant opspannen met een gewichtje, weer secondenlijm, overschotje draad wegsnijden en putje vullen met putty.

Van het “weven” van de draden van de Short heb ik geen foto’s, maar ik steek er een bij van een Breguet XiV, die ik op dezelfde manier heb gebouwd.
attachment.jpg
Nadeel is dat je de struts onder spanning zet, waardoor ze soms plooien of breken. Ondertussen heb ik een andere techniek gevonden : Bij mijn laatste tweedekkers heb ik Nickel Silver Rod van Albion Alloys gebruikt. Dit is een stijve draad van 0.2 mm die je op maat kunt snijden .

De afgewerkte Short ziet er zo uit:
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Op de foto's zien de vlotters er blauw uit, maar ze zijn wel grijs.

De Schreck FBA

De Schreck FBA is een kit van Omega, een Tsjechische firma ook resin kits maakt die vergelijkbaar zijn met die van Karaya. : https://omega-models.com/index.php?route=product/product&path=97&product_id=165&filter=30

De cockpit en de motor konden wat detaillering gebruiken, en ja, er zijn nogal wat draden te spannen bij deze tweedekkers, maar het is gelukt. De decals bij Schreck kit zijn niet OK de rondels zijn niet correct, en voor de Short niet aanwezig. Die moest ik dan wel zelf maken.
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Hier nog enkele foto's van de Schreck FBA :
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
 
Die speciallekes vindt ik altijd leuk. Ik blijf volgen voor je dio.

Bij mijn laatste tweedekkers heb ik Nickel Silver Rod van Albion Alloys gebruikt. Dit is een stijve draad van 0.2 mm die je op maat kunt snijden .
Dat is een zeer goede tip die ik zeker moet onthouden. Ik heb in een zeer ver verleden wel eens de Fokker E.III gemaakt in papier en herinner mij het gefrutsel met die draden. Mijn nagels gaan er nog krom van staan als ik er aan terugdenk :@. Met zo een stijve draad moet dat een pak makkelijker worden.

Grt,
Joost
 
Knap werk, en heel interessant onderwerp!! Ik ben benieuwd naar het diorama!
 
Deel 2 : de Hangar

De foto’s van die twee vliegtuigen gaven de inspiratie om een diorama van een kustbasis te maken, met een stukje strand, een hangar en wat personeel. De twee vliegtuigen zouden goed uitkomen, de Short in de hangar en de Schreck in het water.

Hoewel de hangar op de foto’s er uitziet als een vaste constructie :
attachment.jpg

... wou ik voor mijn hangar eerder het model van de Bessonneau, een hangar die als een tent werd opgezet en dat veel gebruikt werd in WO1:
attachment.jpg

Ik vond plannen en ook een papiermodel, dat ik voor een klein prijsje kon kopen als pdf en die je moest afdrukken op dik papier. Dat veel eerder tegen, een eerste poging om dat te maken zag er eerder uit als een mislukte schoendoos.
attachment.jpg
attachment.jpg

Op basis van de plannen heb ik dan een structuur in elkaar gestoken, volgens hoofdregel van de skeletbouw, namelijk dat alles in driehoeken moet ingedeeld zijn om onvervormbaar te zijn.

attachment.jpg

Ik drukte het plan van de hangar af op papier, en vormde (kleefde) de structuur met plastic latjes. Als alles goed droog was scheurde en schuurde ik het papier weg.

attachment.jpg

Bij de derde spant hoort ook de opbouw van de achterste muur. De drie spanten worden aan elkaar gezet met latten in de langsrichting, de dakstructuur versterkt met kruisverbindingen ( de driehoeksregel)

attachment.jpg

Daarna krijgt het geheel een laagje bruine verf, en wordt de papieren versie gebruikt om de zijwanden en de achterwand op te bouwen

attachment.jpg

De papieren versie wordt ook gebruikt om het dak te bedekken. Bij de uitwerking ervan met een vol dak , bleek dan wel dat er weinig te zien was van wat er in de hangar stond. Ik heb dan maar het dak artistiek opengesneden, zoals men soms ziet bij architectuurmodellen.

Op de laatste foto zie je al een deel van de basis van het diorama, de beschrijving hiervan volgt later
attachment.jpg
 
Mooie en goede skeletbouw bravo.
Het dak is afwachten wat het gaat worden want op de zwart wit foto lijkt het wel of het met planken is afgewerkt ?.
Knap bezig in ieder geval en volg van dichtbij want ww1 trekt mij wel aan om ook wat te proberen op 1/72.
 
Mooi, en top dat je papierbouw in overweging neemt om een deel je diorama te stofferen. Dat kan ik als papierbouwer alleen maar toejuichen.

Grt,
Joost
 
Eerst even enkele antwoorden op de reacties:
- de hangar op de foto is duidelijk een vaste constructie, en het dak is hoogst waarschijnlijk van planken Het kunnen geen golfplaten zijn, want die zijn (volgens Wikipedia) pas in de jaren 20 na WO 1 uitgevonden. Mijn hangar is gebaserd op plannen van de Bessonneau, dat was een verplaatsbare hangar met een houten constructie en tentzeil, die sinds 1910 gebouwd werd en eerst door de Fransen en daarna door de andere geallieerden gebruikt werd.
- ik ben niet zo'n grote fan van papierbouw, Joost, maar in dit geval kon ik de pdf gebruiken. Ik heb er nog enkele andere voor gebouwen en tenten, maar ik heb een ander probleem : Ik gebruik geen originele inkt voor mijn inkjet printer ( de originiele kosten zoveel als vloeibaar goud), en ik heb al wat foto's gebruikt als achtergrond van diorama's ( wat ik later zal uitleggen) en de blauwe inkt is helaas niet lichtvast. Na enkele maanden is de hemel wit geworden en is het gras geel geworden . Dus vrees ik dat papiermodellen na verloop van tijd hun kleuren verliezen.
 
En nu het vervolg van de diorama bouw : Het zeetje

Voor de basis wou ik een strandscene, met een hellend vlak van de hangar naar de zee. Ik ben begonnen met een oud prikbord waar ik stuk isomo op gekleefd heb voor het verhoogde deel.
attachment.jpg

Maar hoe maak je dan een realistische zee ? Google leerde mij dat er een Engelse firma is, Amera Plastic Mouldings http://www.amera.co.uk/ , die ( o.a. voor Airfix) voorgevormde baseplates maakt en in hun gamma zit een “sea section” voor een landingsscene, met een gegolfd oppervlak, dat perfect geschikt was voor de zeekant van mijn diorama.
Je kan die en andere baseplates via Internet kopen, maar ik heb die kunnen vinden in een lokale modelbouwwinkel, toen ik op bezoek was bij mijn dochter in GB.

Ik heb een gat gesneden in de plastiek op de plaats waar de Schreck zou komen, zodat die in het water ligt. Ik heb dan het zeeoppervlak geverfd met verschillende onregelmatige lagen grijs en blauw en wit om de golven uit te werken. Volgens de Swa moest mijn zeewater meer blinken, omdat water (inderdaad) een spiegelend oppervlak heeft.

Tussen de zee en de hangar komt een afhellend stuk strand dat ik met isomo en plamuur heb gemaakt. Bij de spoorwegbouwers vond ik zandstrooisel en steentjes om de zijkanten weg te steken onder twee golfbrekers. Voor het hellend vlak naar en de werkvloer in de loods gebruikte ik “oude planken” van Busch (HO 7420). Er was nogal wat werk aan om een onregelmatige plankenvloer te bekomen. In de hangar heb ik met nieuwe planken ( Busch 7419) en plastic card enkele kisten en schragen gemaakt.

Ik had de planken van de helling eerst in langsrichting gelegd, maar iemand uit de club vertelde mij dat ze dwars moesten liggen, omdat men dan het karretje kon blokkeren als het naar beneden zou schuiven.

attachment.jpg

De personages

Voor het personeel kon ik gebruik maken van leuk een setje figuren Dark Dream Studio nr 72003, Pilots of the First World War dat ik op een beurs gevonden had, en wat andere figuren uit mijn petendoos.

attachment.jpg

Het werkvolk kreeg een kaki kostuum, de piloten een kledij zoals op foto’s is te zien met een leren vest en zo, en bij de bezoekers staat een Franse officier in blauw vest en rode broek, en een Britse Navy officier in donkerblauw. Er staat ook een mannetje bij met een kaart van de zee tussen Engeland en de Belgisch-Franse kust.
Ik heb hier en daar wat hoofden verwisseld, en tenslotte heb ik en brandstofwagentje gescratched op basis van een aantal foto’s .

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Hiermee heb ik in 2016 een bronzen medaille gewonnen op de nationals in Affligem. Dat was de eerste keer dat ik een medaille won, en ik ben er best fier op. En ondertussen zit dit diorama ook opgeborgen in een plastic doos in de kelder.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Et voilà : L' Escadrille belge des Hydravions, Calais 1917.

Erik
 
Mooie bouw alweer en ook ditmaal met een heel interessant onderwerp.
Op modelbouwsites vind je wel regelmatig eens een vliegtuig uit WO I maar meestal is er weinig informatie over het onderwerp. Interessante toevoeging over de inzet van deze vliegtuigen.
Ik kijk al uit naar je volgende diorama.
 
Ben in ieder geval fan van dit knappe werk en kijk mee uit naar het volgende.
 
Stropke,

Het is inderdaad wel een mooi dio geworden deze.

je mag terecht fier zijn op de medaille, is meer verdiend natuurlijk. Ik wist echter niet dat de hangar zoveel werk heeft opgeleverd. Goed dat je deze versterkt hebt met profieltjes, staat steviger op z'n poten....
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan