Hoofdsponsor

1/70 San Ildelfonso [wip]

Marc, ik heb geprobeert om het dek er eens op te leggen en ik kan het wel recht trekken en verlijmen aan het dek, het is maar 1 mm.
 
zou er presies niets aan doen dat komt vanzelf wel goed als je de spanten er in lijmt.

maar je eerste spant aan de boeg denk wel dat die er een beetje moet ondersteken je moet namelijk je spanten nog in vorm schuren of vijlen zodat de latjes netjes over de hele brete van je spant kan lijmen dus zal er ook een stukje afgaan van onder , denk wel dat je zo hoog mag lijmen als de onderkant van het gat waar je boegspriet door gaat.
 
als je het kan corrigeren met het dek er op te lijmen , draagt dat de voorkeur weg.
Gewoon even extra aandacht is altijd beter dan nat maken.
Succes met de verdere bouw
 
vandaag beetje verder gedaan, alle spanten op hun plaats gelijmd, mooi haaks, en de vertevegingsbalken erin.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Komt letterlijk en figuurlijk schot in de zaak en gaat goed komen .
Knap en zou er zelf niet aan beginnen.
 
pascal, dank u , ik hoop ook dat het goed komt , ik doe mijn best.
 
het volgende :
de latjes op het dek :
heb al verschillende manieren gezien om de lijnen erop te trekken, sommigen nemen een latje of 5 samen en klemmen die en kleuren de zijkanten zwart met potlood, anderen trekken de lijnen als de latjes al gelijmd zijn, ik vraag me af welke manier het gemakkelijkst en meest effectief is ?
 
Amazone, heb het op die manier gedaan. heb het spant wat laten onderdoor zakken en gelijmt met de onderkant van het gat van de boegspriet.
 
het volgende :
de latjes op het dek :
heb al verschillende manieren gezien om de lijnen erop te trekken, sommigen nemen een latje of 5 samen en klemmen die en kleuren de zijkanten zwart met potlood, anderen trekken de lijnen als de latjes al gelijmd zijn, ik vraag me af welke manier het gemakkelijkst en meest effectief is ?

Hallo Marin,

Ik heb geen idee hoe dik of breed de planken voor het dek zijn. Het is misschien raadzaam om even een paar stukjes te gebruiken op een test plankje en na te gaan welke manieer voor jouw het beste werkt. Voor het dek van de boot waar ik aan werk (Grand Banks yacht) heb ik de hoeken van de plankjes aan een zijde met een zwarte viltstift bewerkt. Het resultaat is bevredigend.

49699958588_ea4ce0e06e_k.jpg

49700797247_a19bcdb374_k.jpg

Maar nogmaals, ik zou het even proberen en kijken wat voor jouw het beste werkt.

Succes,

Dirk
 
Hallo Marin,

Ik heb geen idee hoe dik of breed de planken voor het dek zijn. Het is misschien raadzaam om even een paar stukjes te gebruiken op een test plankje en na te gaan welke manieer voor jouw het beste werkt. Voor het dek van de boot waar ik aan werk (Grand Banks yacht) heb ik de hoeken van de plankjes aan een zijde met een zwarte viltstift bewerkt. Het resultaat is bevredigend.

[url]https://live.staticflickr.com/65535/49699958588_ea4ce0e06e_k.jpg[/url]

[url]https://live.staticflickr.com/65535/49700797247_a19bcdb374_k.jpg[/url]

Maar nogmaals, ik zou het even proberen en kijken wat voor jouw het beste werkt.

Succes,

Dirk

die plankjes zijn maar 3mm breed en 1 mm dik.
 
je kan er makelijk 10 tegen elkaar leggen en er dan overgaan dat maakt niet uit. je hoeft niet elk latje appart te doen.
je kan ook potlood gebruiken of ik heb ook al eens zwarte verf genomen maar dan moet je het heel goed tegen elkaar spannen zodat er geen verf kan tussen lopen.
zwart papier word soms ook gebruikt of zelfs een zwarte garen draad tussen de plankjes gelegt.
je gaat een beetje moeten zoeken wat jou het beste ligt
 
Effe uit het oog verloren maar al mooie vordering gezien.
 
alles klaargemaakt om het dek te beplanken, latjes allemaal op 10 cm geknipt.

attachment.jpg

attachment.jpg

dek beplanken en dan schuren en dan lijntjes trekken met potlood, of eerst lijnen en dan schuren.

en we zijn vertrokken voor een paar uren.

attachment.jpg
 
Amaai Marin dat is een serieuze bouwdoos. Je hebt voor weken werk en dan al die touwen. Veel moed. Willy.
 
Amaai Marin dat is een serieuze bouwdoos. Je hebt voor weken werk en dan al die touwen. Veel moed. Willy.

beetje bij beetje he Willy, er is geen haast bij, ben op pensioen :P
 
Plezant werken met deze materialen denk ik .
 
helft van het eerste dek liggen de latjes er al op, heb het mezelf wat moeilijker gemaakt door ze in stukjes van 10 cm te snijden in plaats van op volle lengte te laten, moet zowiezo lijnen trekken na het schuren.

morgen mooi vlak schuren .

attachment.jpg
 
het eerste deel een kleurtje ggeven :

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

laten drogen tot morgen , dan lichtjes opschuren en een laagje satinvernis erop,
misschien eerst nog eens over de lijnen gaan, want er zijn er teveel weggeschuurd.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan