Hoofdsponsor

1/144 Space Shuttle ATLANTIS STS-45 (vlucht met Dirk Frimout).[wip]

airbus56

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 mrt 2017
Berichten
947
Beste modelbouwers.

Dit wordt mijn tweede bouw in de sector ruimtevaart op ons forum.
Het project dat ik reeds een tijdje geleden ben gestart en waarvan ik hier het bouwverslag zal brengen is een vrij omvangrijk project. Het wordt de bouw van een Space Shuttle op schaal 1/144 waarvan het lanceerplatform nagenoeg volledig in scratch zal worden gebouwd. Ook de andere delen van dit project (Space Shuttle, Externe tank, Boosters) zullen worden aangevuld met update sets en eigen toevoegingen.

Voor de documentatie ga ik zoals gewoonlijk te rade bij de beschikbare informatie in boekvorm en op het internet. Tevens raadplegen wij de bouwverslagen op de verschillende modelbouwfora die uiteraard ook een zeer waardevolle bron aan informatie vormen.
Vooral omdat de ruimtevaart een zeer omvangrijk en zeer technisch gegeven is zijn de beschikbare bronnen op het internet een welkome aanvulling op mijn eigen documentatie. Bovendien kan ik daarmee ook mijn beperkte kennis over het onderwerp zelf een beetje aanvullen.

De bouw van onze Space Shuttle zal zoals gezegd vrij omvangrijk worden. Doordat het project zal worden opgesplitst en om alles een beetje overzichtelijk te houden ten behoeve van onze volgers geef ik hierbij een korte samenvatting van het gevolgde stappenplan.
Ik schat dat het project minstens een tweetal jaar in beslag zal nemen en zodoende blijft een en ander overzichtelijk (ook voor mezelf :dry: ).

Doordat ik al een aantal voorbereidende werken heb uitgevoerd (vooral inzake het opzoeken van documentatie, het aanschaffen van het nodige materiaal en het uitvoeren van een aantal dry fits) heb ik reeds een goed overzicht verkregen van de te volgen stappen en de te verwachten problemen.

Regelmatig zal het verslag worden aangevuld met een beetje informatie over de Space Shuttle, het ruimtevaartprogramma en de lanceringen.

Voor wat ons project zelf betreft zal in een eerste fase de bouw (inclusief updates en detaillering) van ons model worden beschreven. In een tweede fase komen dan het verfwerk, het plaatsen van de decals en de weathering aan de beurt.

Het verslag zal worden opgedeeld in volgende hoofdstukken :

I. Bouw van het model Space Shuttle Airfix/Revell op schaal 1/144

Fase 1 : Bouw van de combinatie Externe Tank en Boosters
A. Bouw van de Boosters
B. Bouw van de Externe Tank
Fase 2 : Bouw van de Space Shuttle
Fase 3 : Bouw van het lanceerplatform
A. Constructie van de Blast Chambers en Water Barriers
B. Constructie van de Tail Service Masts
C. Constructie van de Blast Shields en Heat Shields
D. Constructie leidingen op MLP en TSM’s
E. Constructie van de Rainbirds en Camera’s
F. Constructie van het werkplatform

II. Verven van het model

Voor het wat het verven, plaatsen van decals en weatheren betreft werken we in dezelfde volgorde als voor de bouw.

Uiteraard zullen alle gedeeltes een beetje worden toegelicht zodat jullie de verschillende onderdelen en installaties leren kennen en jullie iets meer te weten zullen komen over de Space Shuttle en het Space Shuttle programma.

Naast het bouwen zal er dus ook steeds een redelijke hoeveelheid tekst volgen.
Het is de eerste keer dat ik zo’n complexe bouw aanpak en ik ben zelf wel een beetje nieuwsgierig naar het verloop van dit project.

Het is de bedoeling om eerst een onderdeel volledig te bouwen en pas dan hiervan het verslag te publiceren (de bouw zal dus een beetje voorlopen op het verslag).
Ik weet immers dat ik om alle onderdelen op mekaar te kunnen afstemmen (uitvoeren aanpassingen, uitvoeren dry fits...), ik de verschillende onderdelen tegelijk zal moeten bouwen. Echter voortdurend van één onderdeel naar een ander onderdeel switchen in het verslag zou het geheel een beetje te ingewikkeld maken, vandaar dat ik voor de voorgestelde optie (bouw van alle onderdelen apart beschrijven) kies.

Tot de volgende voor het eerste deel van ons bouwverslag.
 
Heel interessant en ambitieus project! Veel succes bij deze, ik ga zeker volgen.
 
Mijn ticket om te volgen is alvast besteld.
Vooral het scratch gedeelte zal interessant en leerrijk zijn .
 
Mijn ticket om te volgen is alvast besteld.
Vooral het scratch gedeelte zal interessant en leerrijk zijn .

Ik ben zelf nog volop aan het leren voor wat de scratchbouw betreft. Waarschijnlijk kunnen we bij gelegenheid misschien wel een beetje ideeën uitwisselen, maar ik denk dat jij op dit gebied verder staat dan ik.
 
Beste modelbouwers.

Wij starten vandaag ons topic over de Space Shuttle op schaal 1/144.
Veel leesgenot.

SPACE SHUTTLE Airfix schaal 1/144.

Einde van een tijdperk.

Op 21 juli 2011 landde de Space Shuttle “ATLANTIS” na een vlucht van 12 dagen op Cape Canaveral (Kennedy Space Center) te Florida. Hiermee werd het tijdperk van de Space Shuttle voorgoed afgesloten.
Het ruimteveer avontuur begon op 12 April 1981 met de lancering van de Shuttle COLUMBIA.
Gedurende dertig jaar zouden de vijf operationele Space Shuttles (COLUMBIA, CHALLENGER, DISCOVERY, ATLANTIS en ENDEAVOUR) 135 ruimtemissies uitvoeren.
Het programma met de Space Shuttle had niet echt het resultaat opgeleverd dat NASA indertijd bij het afsluiten van het Apollo tijdperk met haar nieuw ontwerp voor ogen had, namelijk een verdere exploitatie van de ruimte door gebruik te maken van een vloot herbruikbare ruimteschepen.
Het Space Shuttle programma bleek veel duurder dan men had ingeschat. De talrijke technische problemen waarmee het ruimteveer in de loop der jaren te maken had waren daar uiteraard niet vreemd aan. Trieste dieptepunten waren de ramp met de CHALLENGER (STS 51 op 28 januari 1986) en COLUMBIA (STS 107 op 01 februari 2003) waarbij telkens zeven astronauten het leven lieten.
Na het verlies van het ruimteveer COLUMBIA besliste NASA om de shuttles definitief uit de vaart te nemen.

Omdat dit onderwerp en het Amerikaanse ruimtevaartprogramma in haar geheel mij sterk interesseert (en ook een beetje uit nostalgie) begon ik een tijdje geleden aan een bouwdoos die reeds enkele jaren in mijn verzameling zat namelijk een model van de Space Shuttle op schaal 1/200 van het merk HASEGAWA.
Eenmaal dit model was afgewerkt had ik de smaak voor het Space Shuttle programma definitief te pakken. De afgewerkte kit Hasegawa staat nu in mijn vitrinekast en vrijwel onmiddellijk ging ik op zoek naar een nieuw project van de Space Shuttle. Dit keer zou het een model op schaal 1/144 worden.

Vooreerst diende ik echter een keuze te maken tussen de verschillende modellen die momenteel op de markt te verkrijgen zijn.
Van de Space Shuttle zijn immers in de loop der jaren tal van bouwdozen op verschillende schalen en in verschillende uitvoeringen uitgebracht. Er zijn echter nogal wat verschillen in kwaliteit en het is niet altijd duidelijk in hoeverre het uitgebrachte model een getrouwe weergave is van het origineel.
Een beetje rondsurfen op het internet laat toe om toch enige vergelijking te maken tussen de verschillende modellen. Alles hangt uiteraard een beetje af van de manier waarop je het onderwerp benadert en hoever je de details wilt gaan uitwerken. De Space Shuttle is zo complex en de vloot heeft in de loop der jaren zoveel wijzigingen ondergaan dat het een schier onmogelijke opdracht is om alle facetten van het toestel 100 % correct weer te geven.
Uiteraard is het wel de bedoeling om een model te bouwen dat (voor wat het uitzicht, de bouw en het kleurenschema betreft) een getrouwe weergave is van het origineel….

Bouw van het model.

Na een en ander te hebben vergeleken (waarbij ik weer tal van uurtjes op het internet heb doorgebracht) heb ik besloten om het model van Airfix te bouwen omdat dit model naar mijn
aanvoelen (en na vergelijking met mijn documentatie) het meest beantwoordt aan het origineel. Ook op de verschillende fora van modelbouwers (o.a. Britmodeller, ARC…) wordt de Airfix kit aanzien als het beste model dat op die schaal werd uitgebracht. Volledigheidshalve dient opgemerkt dat ook het model van Revell op bepaalde sites lovende kritieken krijgt en wanneer ik de resultaten van sommige gebouwde modellen zie is met de Revell kit ook een meer dan behoorlijke maquette te maken.

Voor de uitvoering koos ik voor STS-45 (Space Transportation System – 45), dit is de vlucht die onze eerste Belgische astronaut Dirk FRIMOUT volbracht. Deze missie duurde een kleine negen dagen en werd uitgevoerd van 24 maart 1992 (van 08:13 uur a.m.) tot 02 april (06:23 uur a.m.) met de Space Shuttle ATLANTIS.
Met de keuze van de vlucht kon ik dan op zoek naar de exacte uitvoering van mijn project (verfschema + logo’s en opschriften van Space Shuttle en Externe tank & Boosters)

Het basismateriaal voor het project bestaat dus uit de kits van Airfix en Revell (Foto Nr 1 en 2) waarbij het lanceerplatform van Revell zal worden gecombineerd met de Space Shuttle en Boosters van Airfix .
Voor de detaillering doen we een beroep op de details sets van New Ware, meerbepaald update set Nr 143 (Update set for Space Shuttle Airfix), Set Nr 131 (Update set for Space Shuttle with Boosters for Revell) en Set Nr NWM001M (Space Shuttle Airbrush kabuli Masks).

Op foto Nr 3 t.e.m. 6 vind je deze update sets terug.

attachment.jpg
Foto Nr 1
Bouwdoos AIRFIX . Basismodel voor het project Space Shuttle 1/144

attachment.jpg
Foto Nr 2
Bouwdoos REVELL. Hieruit wordt het lanceerplatform gebruikt als basisplatform voor het project.

attachment.jpg
Foto Nr 3
De drie update sets die zullen worden gebruikt om het project te detailleren.

attachment.jpg
Foto Nr 4
New Ware update set Nr 143 (Update set for Space Shuttle Airfix)

attachment.jpg
Foto Nr 5
New Ware update set Nr 131 (Update set for Space Shuttle with Boosters for Revell)

attachment.jpg
Foto Nr 6
New Ware Mask set Nr NWM001M (Space Shuttle Airbrush kabuli Masks)

Tot de volgende
 
het zal hier weer knap aan toe gaan succes
Marc
 
Ha, Je gaat er aan beginnen.
Goed zo.
Ik zet me er alvast bij want zal de moeite zijn.
Veel plezier en succes met de bouw.
 
Leuk project! Ook heel wat exra's.
Benieuwd naar de inhoud van de bouwdozen...

Succes!

Gr
Thiery
 
Beste modelbouwers,

Het is reeds een tijdje geleden dat we nog een vervolg hebben gepubliceerd aan ons topic over de bouw van onze Space Shuttle op schaal 1/144.
Na de inleiding over de bouwdozen en update sets die we gaan gebruiken gaan we vandaag aan de slag voor de eigenlijke bouw. Huidige update handelt over de constructie van het eerste deel van de Space Shuttle combinatie namelijk de externe brandstofraketten of Boosters.

Vooreerst wordt voor beide kits (Airfix en Revell) de combinatie Externe tank en Boosters met tape even in mekaar gezet en op het platform geplaatst (foto Nr 7 ; Externe Tank en Boosters Airfix, foto Nr 8 ; Externe Tank en Boosters Revell). Op het eerste gezicht stellen zich geen onoverkomelijke problemen om de Airfix kit te combineren met het lanceerplatform van de Revell kit. Beide combinaties zijn even breed op een millimetertje na (foto Nr 9 ; vergelijking combinatie Revell en Airfix). Belangrijk is vooral dat de boosters goed kunnen worden vastgezet op het platform en dat alles later stevig kan worden verankerd.

Voor de Space Shuttle, de externe tank en de boosters verwacht ik weinig problemen om een en ander aan te passen. Het lanceerplatform daarentegen is zeer eenvoudig uitgevoerd en het zal heel wat werk vragen om aan dit onderdeel een realistische look te geven.

attachment.jpg
Foto Nr 7
Combinatie Externe tank met Boosters van Airfix.


attachment.jpg
Foto Nr 8
Combinatie Externe tank met Boosters van Revell.

attachment.jpg
Foto Nr 9
Vergelijking combinatie Airfix (links) en Revell (rechts).

Voor het uitvoeren van ons project onderscheiden we drie grote fasen, namelijk 1. de bouw van de combinatie Externe Tank met Boosters, 2. de bouw van de Space Shuttle en 3. de bouw van het Lanceerplatform. De drie fasen kunnen min of meer onafhankelijk van mekaar worden uitgevoerd wat het voordeel heeft dat nagenoeg constant aan het model kan worden voortgebouwd.
In alle stadia van de bouw zal echter nauwgezet moeten worden toegezien dat alle onderdelen goed op mekaar worden afgestemd (stabiliteit, aansluiting, pasvorm…). Dit dient in de loop van het bouwproces regelmatig te worden gecontroleerd, zo niet bestaat het risico dat op het einde (bij het samenvoegen van het geheel) niet alle onderdelen perfect in mekaar passen. Wijzigingen doorvoeren op een model dat volledig is afgewerkt is niet evident (om niet te zeggen onmogelijk). Om dus niet voor verrassingen komen te staan dient een en ander strikt opgevolgd.

Voor wat de combinatie Externe Tank/Boosters betreft dienen een aantal aanpassingen te worden doorgevoerd zoals het aanbrengen van reliëf op de intertank, het accentueren van de bevestigingen van de brandstofleidingen, vervanging van bepaalde ringen op de boosters door grotere exemplaren + toevoeging van enkele isolatiebanden. Verder moeten de separate motors op de neuskegels van de boosters worden aangebracht en dienen de neuskegels en de basis van de boosters verder te worden gedetailleerd.

Voor de Space Shuttle zal vooral de afwerking met decals (plaatsing hittetegels), toevoegingen van details in PE en het vervangen van de hoofdmotoren door resin motoren van New Ware een meerwaarde geven aan het model.

Het lanceerplatform daarentegen is een ander paar mouwen. Om dit onderdeel een beetje te laten lijken op het origineel zal nagenoeg alles in scratch dienen te worden vervaardigd. Gelukkig zijn er reeds andere collega-modelbouwers die op dit vlak baanbrekend werk hebben verricht.

De nodige documentatie haal ik uit beschikbare boeken uit mijn bibliotheek waarin vooral het naslagwerk van Dennis R. Jenkins van nut is (The History of the National Space Transportation System) en enkele fotoboeken (Return to flight Space Shuttle Discovery – Dennis R. Jenkins/Jorge R. Frank en Walk Around Space Shuttle – Squadron/signal publications). Deze documentatie wordt aangevuld met honderden foto’s die ik afgelopen jaren van het internet heb geplukt (waarbij de vooral de sites van de NASA een nagenoeg onbeperkte bron aan materiaal bevatten).
Voor informatie over schaalmodellen gaan we dan naar de gekende sites voor de modelbouwer (Scalemates, ARC, Britmodeller…..) waarbij af en toe twee bestaande projecten werden geconsulteerd namelijk de bouwbeschrijving van de Space Shuttle Revell (door Michael Scarola via ARC) en de bouw van het lanceerplatform op de site van NASA Spaceflight.com (Space Shuttle Launch Pad 39A with Challenger STS-6 – project gerealiseerd door “Roma 847”).
Bijkomende informatie vond ik op de site van AXM Paper Space Scale Models.com, waar je allerlei plans van het lanceerplatform op schaal vindt.
Als bijkomend referentiemateriaal heb ik mij ook een papieren uitvoering van het lanceerplatform op 1/144 van EDU-CRAFT DIVERSIONS aangeschaft.
Hierna volgt dan de aankoop van de aftermarket artikelen (decals ,update sets en een hoeveelheid plastic onderdelen zoals relings en ladders).
Rest mij dan nog de aanschaf van een assortiment plasticard in verschillende diktes, evergreen profielen, buisjes, staafjes en strips en vanaf nu kan worden overgegaan tot de aanvang van de bouw.

Normaal reken ik voor de bouw van een model op een kostprijs van anderhalve tot tweemaal de prijs van de kit (prijs kit + materiaal zoals verf + decals en de aftermarket artikelen). Voor dit project kom ik ruim boven het geschatte budget uit en vrees ik dat ik op een veelvoud van de oorspronkelijke raming zal zitten….
Ik weet ook dat ik met dit project minstens een tweetal jaartjes zoet zal zijn. We zien dus wel hoever een en ander ons brengt.

Fase 1. Bouw van de combinatie Externe Tank & Boosters.

Een woordje uitleg over de lancering.
De Space Shuttle werd bij de lancering aangedreven door vijf motoren, namelijk de drie hoofdmotoren (SSME’s) die zich op de shuttle zelf bevonden (en werden gevoed door de afkoppelbare externe brandstoftank) en twee motoren die werden gevoed door de twee grote stuwraketten (SRB’s) die aan de externe tank waren bevestigd.

De hoofdmotoren van de shuttle (SSME’s of Space Shuttle Main Engines) werkten op vloeibare zuurstof en vloeibare waterstof die in twee aparte ruimten in de externe tank waren opgeslagen.

Bij de lancering werd de meeste stuwkracht geleverd door de zogenaamde SRB’s (Solid Rocket Boosters) die werkten op vaste brandstof. Twee minuten na de lancering waren de SRB’s leeg en werden deze afgestoten. Zij landden aan parachutes in de Atlantische Oceaan waarna ze werden geborgen en later opnieuw gebruikt.
De boosters waren uitgerust met de zogenaamde “separate motors”. Dit waren 8 kleine motoren (4 bovenaan op de neuskegel en 4 onderaan aan de basis) die er voor moesten zorgen dat de boosters wanneer zij werden afgeworpen op een veilige manier van de Space Shuttle en/of externe tank werden weggestuurd.
De drie hoofdmotoren van de Space Shuttle zorgden voor de bijkomende stuwkracht. Zij bleven ongeveer 8 minuten in werking waarna de externe tank was leeg gebrand en deze werd afgestoten. De externe tank was het enige onderdeel van de Space Shuttle dat niet opnieuw werd gebruikt. Zij brak nadat zij was afgestoten in stukken en verbrandde in de dampkring (eventuele restanten van de ET stortten neer in de Indische of de Stille oceaan).

A. Bouw van de Boosters

Alvorens aan de bouw van de boosters te beginnen dienen enkele voorbereidende werken te worden uitgevoerd. Zoals gezegd wordt het geheel (Space Shuttle/Externe Tank/Boosters) op het lanceerplatform geplaatst en moet de volledige combinatie perfect in mekaar passen. Tevens moet de combinatie stevig kunnen worden verankerd.
Hiertoe worden binnen in de boosters aluminium buisjes geplaatst waarin later een koperen stift kan worden geschoven die is vastgezet in het lanceerplatform.
Vooreerst worden beide helften van de boosters van de gietboom losgemaakt (onderdeel 73/74 en 83/84). In één helft wordt de basis vastgelijmd (onderdeel 75/76 en 85/86). Deze basis wordt verstevigd met stukjes plasticard en hierin worden dan de gaatjes geboord waarin een aluminium buisje van 3 mm diameter wordt gelijmd (Albioanalloys Nr AT3 M). Over het aluminium buisje wordt een plastic buisje van 4,8 mm geschoven (evergreen Nr 226). Dit plastic buisje moet toelaten om alles beter te kunnen vastlijmen in de binnenkant van de booster. Enkele ronde stukjes plasticard die op maat zijn gesneden (en perfect aansluiten op de binnenkant van de boosters) zorgen ervoor dat de buisjes stevig vastzitten.
Foto Nr 10 (= schets doorsnede Booster) en foto Nr 11 maken voorgaande duidelijk.

attachment.jpg
Foto Nr 10
Schets doorsnede Boosters.

attachment.jpg
Foto Nr 11
Aanbrengen buisjes en assen in de Boosters.

Eenmaal de buisjes vastzitten kunnen beide helften van de boosters aan mekaar worden gelijmd. Kiertjes en oneffenheden worden opgevuld met een klein beetje secondelijm en opgeschuurd waarna de detaillering kan worden aangebracht.
Vooreerst worden de “separate motors” in de neuskegel weggeschuurd en vervangen door nieuwe. Hiervoor worden kleine vierkante stukjes plasticard van 6 mm op 6 mm op de neuskegels gekleefd. Hierop worden dan 4 ronde stipjes in plasticard aangebracht (schijfjes gemaakt met punch & die set). Deze stellen de uitlaat van de bovenste motoren voor.
Als tweede aanpassing worden de kleine rechthoekige taps aan de bovenkant van de booster verwijderd en vervangen door nieuwe die iets lager worden geplaatst. Op foto’s van de Space Shuttle is duidelijk te zien dat deze details zich in werkelijkheid iets lager situeren dan op het model.
Als derde punt worden drie ringen onderaan de boosters weggesneden en vervangen door zwaardere ringen welke gemaakt zijn van halfronde strips van 2 mm breed (evergreen Nr 242).
Deze ringen die zich aan de basis van de boosters bevinden zijn op het model nogal fijn uitgevoerd. In werkelijkheid zijn er duidelijke verschillen in deze ringen (fijnere en zwaardere). Van de 6 ringen heb ik ring Nr 2, 5 en 6 vervangen. De nieuwe ringen worden aan de onderzijde voorzien van een isolatiestrook (een soort schuimlaag die zich onder deze ringen bevindt). De isolatie zelf haal ik uit de update set van New Ware en bestaat uit fijne strookjes soepel resin.
Eens de isolatie is aangebracht wordt de basis van de booster verder gedetailleerd met kleine stukjes plasticard van 0,25 mm dikte en profieltjes van Evergreen. Normaal zijn voor deze aanpassingen stukjes PE voorzien in de update set doch ik vind het beter om hiervoor zeer dunne plasticard en evergreen profieltjes te gebruiken. Deze strookjes zijn gemakkelijker vast te kleven en het hiermee aangebrachte reliëf is ook iets realistischer. Het was wel een beetje zoeken eer de nieuwe onderdelen aan mijn wensen voldeden. De punch & die set die ik momenteel bezit voldoet niet echt aan mijn wensen (aankoop van een nieuwe/betere set staat dus op mijn verlanglijstje).
Op Foto Nr 12 zie je een van de aanpassingen bestemd voor de basis van de Booster.

attachment.jpg
Foto Nr 12
Het was een beetje zoeken eer de nieuwe onderdelen aan mijn wensen voldeden. Enkel de onderste boog zal worden gebruikt op het model.

Met bovenvermelde aanpassingen is de booster van Airfix nog niet 100 % correct doch oogt hij al heel wat beter.
Hierna wordt onderaan de booster een vijfde aanpassing doorgevoerd (stukje opbouw dat de overgang vormt tussen de leidingen en de basis van de booster). Ook dit onderdeel is op referentiefoto’s duidelijk zichtbaar terwijl dit op het model ontbreekt.
Vervolgens worden op de leidingen aan de zijkant van de boosters over de volledige lengte beugels aangebracht. Deze ontbreken immers eveneens op het model.
Door de plaatsing van deze kleine details verbetert het uitzicht vrij sterk en oogt het geheel veel realistischer. De beugels zelf zijn gemaakt van plastic buis van 4,8 mm (evergreen Nr 226). Hiervan worden zeer dunne schijfjes gesneden welke middendoor worden gesneden en (mits hier en daar nog even in te korten) over de leidingen worden geplaatst.
Rest dan nog het aanbrengen van de “separate motors” onderaan (onderdeel Nr 79-80 en 89-90) en de zijdelingse steunbalken (onderdeel Nr 81-82 en 91-92).
De onderdelen 77-78 en 87-88 worden niet gebruikt. De minuscule taps waarop deze volgens het bouwplan dienen te worden geplaatst worden verwijderd.
Foto Nr 13 toont de herwerkte Boosters.

attachment.jpg
Foto Nr 13
Herwerkte Boosters. Bovenaan werden nieuwe separate motors en nieuwe taps geplaatst. Onderaan werden drie ringen vervangen en voorzien van isolatie. Tevens werden de details aan de basis toegevoegd. Aan de zijkant werden over de volledige lengte beugels over de leidingen geplaatst.

De boosters zullen bij de eindassemblage op drie plaatsen aan de externe tank worden vastgemaakt, namelijk :
1. bovenaan, halverwege de intertank.
De oorspronkelijke taps worden verwijderd en in de intertank wordt een koperen staafje van 0,5 mm (Albion Alloys BW05) geplaatst welke doorloopt tot in de booster (zie ook verder in de beschrijving bouw Externe Tank).
2. in het midden van de externe tank .
Ook hier wordt een stevige verbinding gemaakt door middel van evergreen buisjes en koperen staafjes (zie hiervoor ook de bouw van de Externe Tank later in dit topic + Foto Nr 11).
3. Verbindingen door middel van de steunbalken en bevestigingstaps (onderdeel Nr 81/82 en 91/92) ter hoogte van de slede, onderaan de externe tank.

Zowel de taps als de steunbalken zijn zeer breekbaar en dienen bij de montage, het uitpassen in de loop van het bouwproces en bij de eindmontage zeer voorzichtig te worden gemanipuleerd.
Op Foto Nr 14 zie je de verschillende bevestigingspunten tussen de externe tank en de boosters.

attachment.jpg
Foto Nr 14
De verschillende bevestigingspunten waarmee de Boosters aan de Externe Tank zullen worden gekoppeld.

Op het laatst worden de lijmresten nog een beetje weggeschuurd en wordt het onderdeel opgekuist (schuurpapier korrel 400, gevolgd door 600 of 800). Hierop wordt nog een laatste maal gepolijst met staalwol Nr 00. Nu kunnen de boosters worden afgewassen met een zachte detergent en zijn ze klaar om te verven.

Tot de volgende voor de bouw van de Externe Tank…..
 
Toch weeral geweldig he zulke werkzaamheden , en het prettige is dat we er allemaal van kunnen meegenieten wel vanop afstand maar dat geeft niet
Ook hier verder succes gewenst
Marc
 
Dit ziet er weer geweldig uit en is eigenlijk nog maar een start ,wat maakt dat wij hier weer wat gaan zien.
foto 11 zegt al veel wat ons te wachten staat en hoop nog veel van die foto's te mogen zien want zien is voor mij begrijpelijker dan technisch uitleg.
Mijn beroep heeft me leren stelen met de ogen wat ik in onze hobby dan ook voor 100% doe.
Volg op de voet-foto-
 
Hey Airbus56

Dat ziet er mooi uit allemaal, zou je misschien een close up willen maken van de externe tanks onderaan ? Je hebt het mooi afgewerkt maar het is wat moeilijk te zien op de foto.
Ga je de boosters ook iets verweren, dan komen al je details mooi uit. Ik weet wel dat ze volledig gereviseerd werden. maar het zou zonde zijn als al je details een beetje opgaan in het geheel.
Heb je ook al een idee hoe je de structuur gaat maken op de externe fuel tank ?

Je ponsenset voor gaten te maken, heb je die zelf gemaakt ? Ik ben ook op zoek naar eentje maar ze zijn meestal redelijk duur. Die van jou ziet er minimalistisch/degelijk uit.

Toen ik op vakantie was in New York was een van mijn prioriteiten het bezoeken van de spaceshuttle, die tentoongesteld staat op het vliegdekschip de Entrepid.
Echt een enorm gevaarte, ik kon niet geloven hoe groot dat ding daadwerkelijk is, ik was er echt onder de indruk van. En dat was dan zonder boosters en alles wat erbij komt.
 
Even de tijd genomen om bij te lezen.
Weerom een hele mooie update met een prachtige uitleg die het zeer begrijpelijk maakt.
Niettegenstaande de hitte blijf ik volgen.
 
T.a.v. Lox665

Hierbij vind je vier detailfoto’s van de herwerkte Boosters. Rechts, telkens de rechter Booster, links, telkens de linker Booster.

De details zullen na het verven normaal worden geaccentueerd met een lichte pinwash zodat zij inderdaad een beetje afsteken tegen de rest van de raket.
Het aanpassen van de Externe Tank (met de structuur van de intertank) zal worden uitgelegd in het volgende deel van dit topic.

Wat de Punch & Die set betreft, dit is een set die ik meer dan 20 jaar geleden eens heb aangeschaft op een beurs. Ik zou niet weten van welk merk deze is of waar deze juist vandaan kwam.
Eerlijk gezegd is betrokken Punch & Die set een beetje te eenvoudig uitgevoerd en heb ik mij onlangs een betere aangeschaft uit het gamma van RP Toolz. Ik weet dat dit materiaal vrij duur is maar als je je een beetje wil toeleggen op scratchbouw is aanschaf van goed gereedschap een noodzaak.
Als je niet veeleisend bent voor wat het materiaal betreft of als je eerst een beetje ervaring met dit gereedschap wil opdoen kan je op een beurs of via internet eens nagaan of je ergens een eenvoudig type op de kop kan tikken.

Mvg

attachment.jpg
Detail Boosters Binnenzijde (kant die zich tegen de Externe Tank bevindt.


attachment.jpg
Detail Boosters Buitenzijde.


attachment.jpg
Detail Boosters Achteraanzicht.


attachment.jpg
Detail Boosters Vooraanzicht.
 
Hey airbus,

Dat ziet er mooi uit, strak afgewerkt. Ik vermoed dat de witte details scratch gemaakt zijn en de groenachtige details van de detailset zijn ?
Ik ben benieuwd naar het vervolg, het gaat een mooi geheeld worden als het klaar is. Bouw je ook voor competitie ?
 
Hey airbus,

Dat ziet er mooi uit, strak afgewerkt. Ik vermoed dat de witte details scratch gemaakt zijn en de groenachtige details van de detailset zijn ?
Ik ben benieuwd naar het vervolg, het gaat een mooi geheeld worden als het klaar is. Bouw je ook voor competitie ?

Klopt, witte details zijn eigen toevoegingen, de gele banden zijn resin onderdeeltjes uit de update set van New Ware.
 
Beste modelbouwers,

Het is al een tijdje geleden dat ik nog een vervolg heb gepubliceerd aan de bouw van onze Space Shuttle. Vandaag heb ik eindelijk de tijd gevonden om de uitgeschreven teksten en de foto's te ordenen. Hierbij een vrij lijvige update aan ons topic.
In dit deel van ons verslag gaan we over tot de bouw van de Externe Tank.


  1. Bouw van de Externe Tank.

Een woordje uitleg over de Externe tank

De ET of Externe Tank van de Space Shuttle bestaat uit drie delen nl. de boventank (LOX of Liquid oxygen tank) welke 550.000 liter (680 ton) vloeibare zuurstof bevat, de intertank en de onderste tank (LH2 of liquid hydrogen tank) welke 1.500.000 liter (113 ton) vloeibare waterstof bevat. De intertank vormt de verbinding tussen de zuurstoftank en de waterstoftank en zorgt voor de stuwing van de brandstof naar de motoren.
De Externe Tank is 46,6 m lang, heeft een diameter van 8,4 m en is gemaakt uit een legering van aluminium en koper. Het totaal gewicht bedraagt + 830 ton (leeggewicht + 39 ton).
Aan de buitenzijde is de externe tank voorzien van een isolerende schuimlaag die de gekoelde brandstof
(-183°C voor de vloeibare zuurstof en -253°C voor de vloeibare waterstof) op temperatuur moet houden. Doordat de brandstof in de tank niet verder kan gekoeld worden, wordt de tank pas 6 uur voor de lancering gevuld. Tijdens deze periode (tanken ET tot lancering) gaat een deel van de brandstof verloren doordat deze verdampt (kookpunt ligt immers op -183° voor de vloeibare zuurstof en op -253 ° voor de vloeibare waterstof) en moet dus voortdurend worden bijgevuld. Pas twee minuten voor de lancering worden de tanks afgesloten en op druk gebracht.

Een kleine studie van de externe tank uit de bouwkit leert mij dat de drie delen het best apart worden gehouden. Dit vergemakkelijkt de afwerking en het verven omdat de verschillende delen uiteindelijk toch in een verschillende kleur dienen te worden gezet.
De isolerende schuimlaag aan de buitenzijde van de externe tank is normaal zichtbaar als kleine ronde puntjes die het ganse oppervlak van de boventank en ondertank bedekken (soort van appelsienstructuur). Deze schuimlaag is niet aanwezig op het model. Omdat dit detail op schaal 1/144 weinig of niet zichtbaar is besluit ik deze dus niet aan te brengen (temeer omdat ik reeds tal van andere modificaties op het model dien aan te brengen en ik niet tot in het oneindige hiermee door wil gaan). Er zullen wel heel wat verschillende kleuren worden aangebracht waardoor de externe tank toch wel een realistisch uitzicht zal krijgen.
Voor diegenen die zich wel geroepen voelen om deze isolatie op een schaalmodel te zetten bestaan hiervoor verschillende technieken. Vooreerst kan men op de tank een laag lijm aanbrengen die men enkele tijd laat inwerken zodat de plastiek zacht wordt. Hierop kan men dan met een tandenborstel of een harde verfborstel kleine oneffenheden op het oppervlak aanbrengen (borstel lichtjes in de zachte plastiek duwen zodat men het beoogde appelsieneffect krijgt). Een tweede techniek bestaat erin om een laag lijm op het model te zetten, hierop een laag zand aan te brengen en deze dan vast te zetten en te beschermen met meerdere lagen verdunde lijm en verf. Een derde techniek bestaat erin om op het oppervlak een laag MICRO kristal klear of houtlijm aan te brengen en deze gedeeltelijk te laten drogen waarna men de techniek met de tandenborstel of verfborstel toepast (in dit geval wordt de structuur van de plastiek niet aangetast maar bewerkt men de laag kristal klear of de houtlijm).

En dan nu terug naar ons model. De boventank bestaat uit onderdelen 58,59 en 60. Enkel de delen 58 en 59 worden aan elkaar gelijmd. De neuspunt (welke eigenlijk de veiligheidsklep vormt voor de bovenste tank) wordt apart gehouden. Dit onderdeeltje krijgt op het einde immers als enige een donkerbruine kleur en zal dus apart worden geverfd. De lijmnaden van de boventank worden fijn opgeschuurd en dit onderdeel kan dan even aan de kant in afwachting van verdere afwerking.
De intertank vraagt iets meer werk om deze waarheidsgetrouw weer te geven. De intertank is in werkelijkheid geribbeld. Bij de Airfix kit worden deze ribbels weergegeven door een decal die is bijgevoegd. Omdat de specifieke structuur van de intertank toch wel een belangrijk detail is dient dit onderdeel te worden aangepast.
Als voornaamste documentatie voor deze aanpassing gebruik ik de uitprint van de intertank welke is bijgevoegd als Foto Nr 15 (Shuttle Drawings by George Gassaway - Intertank rollout at 1/72).
Deze tekening op schaal 1/72 wordt verkleind naar schaal 1/144 waarna de locatie van de verschillende zones (quadranten) met aanduiding van de graden wordt overbracht op het onderdeel van de bouwkit (zie Foto Nr 16).
Nadat een eerste versie werd uitgetekend op doorzichtige mica folie worden de definitieve stukken uitgesneden in plasticard en aangebracht op het model. Doordat de intertank licht conisch is (bovenste omtrek meet 18,25 cm en onderste omtrek meet 18,75 cm (zie schets Foto Nr 17) zal zeer zorgvuldig tewerk moeten worden gegaan. De kleinste afwijking zal immers zichtbaar blijven.
Foto Nr 18 toont de verschillende voorbereidingen voor het herwerken van de Intertank.


attachment.jpg
Foto Nr 15
Uitprint van de intertank (Shuttle Drawings by George Gassaway - Intertank rollout at 1/72).


attachment.jpg
Foto Nr 16
Overbrenging outprint 1/72 naar schaal 1/144


attachment.jpg
Foto Nr 17
Eerste versie uittekenen detail intertank op reële schaal (1/144).


attachment.jpg
Foto Nr 18
Verschillende bewerkingen voor het uitvoeren van de intertank.
Outprint intertank op 1/72 (links), afmetingen overbrengen naar schaal 1/144 (rechts), eerste test op model (midden).


Voor de definitieve versie worden de boven- en onderkant van de intertank eerst afgeboord met een halfronde strip van 1mm (evergreen Nr 240) alvorens de vlakken in plasticard worden aangebracht.
De zijkanten worden uitgevoerd in plasticard V-groove 0.64 mm (Evergreen Nr 2025). De rest wordt uitgevoerd met plasticard V-groove 1,5 mm (evergreen Nr 2060). De bijkomende details (vierkante zones die zich voor- en achteraan situeren) worden uitgesneden.

Ik moet eerlijk toegeven dat voorgaande niet zo simpel is om uit te voeren. Vooral het verschil tussen de bovenste omtrek en de onderste omtrek (toch wel zo’n vijf mm) maken het redelijk moeilijk om de verschillende vlakken mooi op mekaar te laten aansluiten temeer omdat het vastzetten met secondelijm moet gebeuren (eens de lijm is aangebracht is er nog weinig tot geen ruimte om een of ander te corrigeren). De aanpassingen van de intertank (+ voorbereidingen) kostten me zo’n twaalf werkuren.

Als laatste wijziging aan de intertank worden nog twee gaatjes geboord ter hoogte van de aansluitingstaps met de boosters bovenaan. Hierin wordt dan een koperen asje van 0.5 mm geschoven (Albion Alloys BW05) waarmee bij de eindassemblage een stevige verankering tussen Externe Tank en Booster zal worden verkregen (zie ook constructie Boosters en Foto Nr 14)

Na de afwerking van de intertank gaan we over tot de constructie van het onderste deel van de Externe Tank (onderdeel Nr 53 en 54). Alvorens deze samen te voegen worden in dit onderdeel eerst enkele buisjes aangebracht zodat de boosters in een latere fase stevig kunnen worden bevestigd aan de externe tank (zie ook bouw boosters-bevestigingspunten). Hiertoe wordt ter hoogte van het bevestigingspunt met de booster een plastiek buisje van 2 mm aangebracht. Over dit buisje worden dan nog twee andere buisjes geschoven (een van 3,5 mm en een van 4,5 mm) zodat alles stevig in mekaar zit. Een koperen stift van 1 mm dikte (albion alloys Nr BW10) zal dan boosters en externe tank stevig aan mekaar verankeren. Voorgaande wordt verduidelijkt met foto’s Nr 11 en Foto Nr 14 in post 11 van dit topic.
Hierop worden de twee helften van de ondertank samengevoegd en worden de lijmnaden fijn opgeschuurd. De gaatjes waarin volgens het bouwplan de sokkel dient bevestigd (onderdeel nr 55) worden dichtgemaakt omdat de Space shuttle immers in een andere configuratie zal worden voorgesteld.

Dan gaan we over tot het aanbrengen van bevestigingsbeugels op de brandstofleidingen. Deze worden vervaardigd met evergreen strips van 0.25 mm x 0.5 mm (Nr 100), 0.4 mm x 0.75 mm (Nr 111) en 0.75 mm x 0.75 mm (Nr 131).
Foto Nr 19 toont de aanvang van deze bouwfase en foto Nr 20 geeft een zicht op het eindresultaat.


attachment.jpg
Foto Nr 19
Aanvang aanbrengen beugels op de leidingen van de Externe Tank.


attachment.jpg
Foto Nr 20
Afgewerkte leidingen (beugels) op de Externe Tank.


Onderaan wordt nu de toegang tot het mangat gecreëerd. Hiervoor worden twee stukje plasticard van 0,25 mm dikte in de juiste vorm gesneden (eentje als reserve, omdat het hier om een zeer fragiel onderdeeltje gaat). Het mangat zelf wordt gevormd door een stukje Photo etch uit het gamma van airscale (cockpit instruments Schaal 1/24).
In de update set van New Ware is een mangat in PE voorzien doch ik verkies om dit onderdeeltje zelf te maken in plasticard (plasticard is gemakkelijker aan te brengen en te verlijmen dan PE).
Het mangat zal pas worden gemonteerd als de externe tank volledig geverfd is. Op foto Nr 21 zie je de twee exemplaren van het mangat. De randen dienen wel nog een beetje te worden geschuurd zodat zij mooi rond zijn.


attachment.jpg
Foto Nr 21
Constructie mangat (één exemplaar met PE + een reserve). De randen moeten nog een beetje worden fijn geschuurd. Het mangat zal pas na het verven op de ET worden gemonteerd.

Na de constructie van het mangat snijden we uit een stukje plasticard van 0,13 mm dikte een onderdeeltje dat aan de achterkant van de ET moet worden bevestigd.
Net zoals voor het mangat maken we dit onderdeeltje uit plasticard in vervanging van het PE onderdeeltje dat in de update set van New Ware werd voorzien. Ook van dit onderdeeltje worden twee exemplaren gemaakt. Het onderdeeltje zelf zal pas juist voor het verven worden gemonteerd (nadat de randen ook hier een beetje werden fijn geschuurd).
Op foto Nr 22 zie je dit onderdeeltje (één exemplaar + één reserve).


attachment.jpg
Foto Nr 22
Detail dat later aan de achterkant van de ET zal worden geplaatst. Betrokken onderdeeltje dient aan de randen eerst nog een beetje te worden geschuurd alvorens het zal worden gemonteerd.


Rest nu nog de bouw van de slede op de externe tank (= constructie onderaan de ET waarop de Space Shuttle komt te liggen). De onderdelen van de slede (Nrs 61 t.e.m. 71) worden nog niet definitief vastgekleefd doch voorlopig met tape aan de externe tank bevestigd. Dit moet toelaten om de positie van de slede en de bevestiging van de Space Shuttle op de slede uit te testen. Tijdens deze test werd de bovenste bevestiging van de Space Shuttle (onderdeel Nr 72) eveneens nagezien. Vrij snel bleek dat dit laatste onderdeel zeer fragiel was. Bij de eerste dry-fit braken twee van de drie taps nagenoeg onmiddellijk af. Er diende dus een nieuw onderdeel te worden gemaakt uit evergreen buisjes van 2,4 mm waarin koperen stiftjes van 0.8 mm werden aangebracht. Dit nieuwe onderdeel is heel wat steviger dan het onderdeel uit de kit en zal de volgende dry-fits en de definitieve assemblage heel wat beter doorstaan dan het origineel. Ik heb wel verschillende exemplaren moeten maken (en twee avonden ervoor nodig gehad) voor dit onderdeel volledig aan mijn wensen voldeed. Het was vooral belangrijk dat de afstand tussen Space Shuttle en Externe Tank niet te groot werd zodat de constructie bij de eindassemblage niet tegen de TSM’s of een ander onderdeel van het lanceerplatform zou komen te zitten. Het duurde dus even voor ik de juiste afstand en juiste hoek tussen Space Shuttle en Externe Tank verkreeg. Foto Nr 23 toont het originele onderdeel Nr 72 en de nieuwe versie.
Foto’s Nr 24, Nr 25 en Nr 26 tonen het uitpassen van de slede, de positie van de Space Shuttle t.o.v. de ExterneTank en een detail van de bovenste bevestiging.

attachment.jpg
Foto Nr 23

Onderdeel Nr 72. Bovenste bevestiging van de Space Shuttle. Op het origineel bovenaan zie je de afgebroken uiteinden. Het rechtse onderdeel werd weerhouden voor de verdere constructie van het model.



attachment.jpg
Foto Nr 24
Uitpassen slede.


attachment.jpg
Foto Nr 25
Nazicht positie Space Shuttle ten opzichte van de Externe Tank.


attachment.jpg
Foto Nr 26
Detail bovenste bevestiging.


De slede wordt na het uitpassen van de Space Shuttle en de Externe Tank terug verwijderd en zal pas nadat de ET is afgewerkt en geverfd opnieuw worden gemonteerd.
De plastieken taps (bevestigingspunten) van de slede worden wel nog eerst uitgeboord en voorzien van kleine koperen asjes (stiftjes) die doorlopen tot in de constructie van de Space Shuttle(Foto Nr 27). Dit is een noodzakelijke aanpassing welke de stevigheid van de verbinding tussen Space Shuttle en de externe tank ten goede komt. Bij de voorbereiding van de bouw van de Space Shuttle had ik hiermee reeds rekening gehouden (= het nut van een goede voorbereiding en planning). De binnenkant van de SS werd bij de bouw verstevigd met stukjes plastiek waarin de stiftjes zullen komen te zitten - Foto Nr 28 en Foto Nr 29 (zie hiervoor ook bouw Space Shuttle later in de bouw– versteviging romp).


attachment.jpg
Foto Nr 27
Aanbrengen koperen stiftjes in bevestigingspunten van de slede.


attachment.jpg
Foto Nr 28
Aanbrengen versteviging in de constructie van de Space Shuttle (hier lopen we een beetje vooruit op de toekomstige fases van het bouwverslag).


attachment.jpg
Foto Nr 29
Plaats waar de koperen stiftjes ter versteviging in de romp van de Space Shuttle zullen komen te zitten.


Nu moet enkel nog de plaatsing van de hoofdleiding worden nagezien.
Aangezien de onderdelen van de hoofdleiding (Nrs 57, 61, 62, 63, 64 en 68) zeer fragiel zijn worden zij voorlopig apart gehouden en zullen zij pas in een later stadium worden geverfd en gemonteerd.

De Externe Tank is nu afgewerkt. Nadat de lijmresten zijn weggeschuurd wordt de ET nog licht gepolijst met staalwol en afgewassen met een zachte detergent.
De Externe Tank is nu klaar om te verven. Zie foto Nr 30.


attachment.jpg
Foto Nr 30
Afgewerkte Externe Tank. Deze zal in drie aparte stukken (bovenste tank, intertank en onderste tank) worden geverfd. De slede, evenals de hoofdleiding, zal apart worden geverfd en later worden gemonteerd.

Nu volgt een nieuwe dry-fit (reeds de zoveelste…) waarbij alle onderdelen, verhoudingen en posities van de constructie grondig worden nagekeken en uitgepast. Belangrijk hierin zijn de stabiliteit van de combinatie, plaatsing Space Shuttle t.o.v. Boosters en ET, plaatsing volledige combinatie t.o.v. lanceerplatform en installaties lanceerplatform. Het geheel begint er op te lijken (zie foto’s Nr 31 t.e.m. Nr 33)


attachment.jpg
Foto Nr 31
Dry-fit volledige combinatie met lanceerplatform en installaties – vooraanzicht.


attachment.jpg
Foto Nr 32
Dry-fit volledige combinatie met lanceerplatform en installaties – zijaanzicht Rechts.


attachment.jpg
Foto Nr 33
Dry-fit volledige combinatie met lanceerplatform en installaties – zijaanzicht Links.


Tot de volgende voor de constructie van de Space Shuttle.
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan