Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
Real Space Space Shuttle ATLANTIS STS-45 (vlucht met Dirk Frimout).
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: Space Shuttle ATLANTIS STS-45 (vlucht met Dirk Frimout).

Standaard Space Shuttle ATLANTIS STS-45 (vlucht met Dirk Frimout).

Beste modelbouwers.

Dit wordt mijn tweede bouw in de sector ruimtevaart op ons forum.
    Het project dat ik reeds een tijdje geleden ben gestart en waarvan ik hier het bouwverslag zal brengen is een vrij omvangrijk project. Het wordt de bouw van een Space Shuttle op schaal 1/144 waarvan het lanceerplatform nagenoeg volledig in scratch zal worden gebouwd. Ook de andere delen van dit project (Space Shuttle, Externe tank, Boosters) zullen worden aangevuld met update sets en eigen toevoegingen.

Voor de documentatie ga ik zoals gewoonlijk te rade bij de beschikbare informatie in boekvorm en op het internet. Tevens raadplegen wij de bouwverslagen op de verschillende modelbouwfora die uiteraard ook een zeer waardevolle bron aan informatie vormen.
    Vooral omdat de ruimtevaart een zeer omvangrijk en zeer technisch gegeven is zijn de beschikbare bronnen op het internet een welkome aanvulling op mijn eigen documentatie. Bovendien kan ik daarmee ook mijn beperkte kennis over het onderwerp zelf een beetje aanvullen.

De bouw van onze Space Shuttle zal zoals gezegd vrij omvangrijk worden. Doordat het project zal worden opgesplitst en om alles een beetje overzichtelijk te houden ten behoeve van onze volgers geef ik hierbij een korte samenvatting van het gevolgde stappenplan.
    Ik schat dat het project minstens een tweetal jaar in beslag zal nemen en zodoende blijft een en ander overzichtelijk (ook voor mezelf ).

Doordat ik al een aantal voorbereidende werken heb uitgevoerd (vooral inzake het opzoeken van documentatie, het aanschaffen van het nodige materiaal en het uitvoeren van een aantal dry fits) heb ik reeds een goed overzicht verkregen van de te volgen stappen en de te verwachten problemen.

Regelmatig zal het verslag worden aangevuld met een beetje informatie over de Space Shuttle, het ruimtevaartprogramma en de lanceringen.

Voor wat ons project zelf betreft zal in een eerste fase de bouw (inclusief updates en detaillering) van ons model worden beschreven. In een tweede fase komen dan het verfwerk, het plaatsen van de decals en de weathering aan de beurt.

Het verslag zal worden opgedeeld in volgende hoofdstukken :

I. Bouw van het model Space Shuttle Airfix/Revell op schaal 1/144

Fase 1 : Bouw van de combinatie Externe Tank en Boosters
    A. Bouw van de Boosters
    B. Bouw van de Externe Tank
    Fase 2 : Bouw van de Space Shuttle
    Fase 3 : Bouw van het lanceerplatform
    A. Constructie van de Blast Chambers en Water Barriers
    B. Constructie van de Tail Service Masts
    C. Constructie van de Blast Shields en Heat Shields
    D. Constructie leidingen op MLP en TSM’s
    E. Constructie van de Rainbirds en Camera’s
    F. Constructie van het werkplatform

II. Verven van het model

Voor het wat het verven, plaatsen van decals en weatheren betreft werken we in dezelfde volgorde als voor de bouw.

Uiteraard zullen alle gedeeltes een beetje worden toegelicht zodat jullie de verschillende onderdelen en installaties leren kennen en jullie iets meer te weten zullen komen over de Space Shuttle en het Space Shuttle programma.

Naast het bouwen zal er dus ook steeds een redelijke hoeveelheid tekst volgen.
    Het is de eerste keer dat ik zo’n complexe bouw aanpak en ik ben zelf wel een beetje nieuwsgierig naar het verloop van dit project.

Het is de bedoeling om eerst een onderdeel volledig te bouwen en pas dan hiervan het verslag te publiceren (de bouw zal dus een beetje voorlopen op het verslag).
    Ik weet immers dat ik om alle onderdelen op mekaar te kunnen afstemmen (uitvoeren aanpassingen, uitvoeren dry fits...), ik de verschillende onderdelen tegelijk zal moeten bouwen. Echter voortdurend van één onderdeel naar een ander onderdeel switchen in het verslag zou het geheel een beetje te ingewikkeld maken, vandaar dat ik voor de voorgestelde optie (bouw van alle onderdelen apart beschrijven) kies.

Tot de volgende voor het eerste deel van ons bouwverslag.

Standaard

Heel interessant en ambitieus project! Veel succes bij deze, ik ga zeker volgen.
    Share your knowledge, it's a way to immortality.

Standaard

Mijn ticket om te volgen is alvast besteld.
    Vooral het scratch gedeelte zal interessant en leerrijk zijn .
    Pascal

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pascal Bekijk bericht
    Mijn ticket om te volgen is alvast besteld.
    Vooral het scratch gedeelte zal interessant en leerrijk zijn .
    Ik ben zelf nog volop aan het leren voor wat de scratchbouw betreft. Waarschijnlijk kunnen we bij gelegenheid misschien wel een beetje ideeën uitwisselen, maar ik denk dat jij op dit gebied verder staat dan ik.

Standaard

Beste modelbouwers.

Wij starten vandaag ons topic over de Space Shuttle op schaal 1/144.
    Veel leesgenot.

SPACE SHUTTLE Airfix schaal 1/144.

Einde van een tijdperk.

Op 21 juli 2011 landde de Space Shuttle “ATLANTIS” na een vlucht van 12 dagen op Cape Canaveral (Kennedy Space Center) te Florida. Hiermee werd het tijdperk van de Space Shuttle voorgoed afgesloten.
    Het ruimteveer avontuur begon op 12 April 1981 met de lancering van de Shuttle COLUMBIA.
    Gedurende dertig jaar zouden de vijf operationele Space Shuttles (COLUMBIA, CHALLENGER, DISCOVERY, ATLANTIS en ENDEAVOUR) 135 ruimtemissies uitvoeren.
    Het programma met de Space Shuttle had niet echt het resultaat opgeleverd dat NASA indertijd bij het afsluiten van het Apollo tijdperk met haar nieuw ontwerp voor ogen had, namelijk een verdere exploitatie van de ruimte door gebruik te maken van een vloot herbruikbare ruimteschepen.
    Het Space Shuttle programma bleek veel duurder dan men had ingeschat. De talrijke technische problemen waarmee het ruimteveer in de loop der jaren te maken had waren daar uiteraard niet vreemd aan. Trieste dieptepunten waren de ramp met de CHALLENGER (STS 51 op 28 januari 1986) en COLUMBIA (STS 107 op 01 februari 2003) waarbij telkens zeven astronauten het leven lieten.
    Na het verlies van het ruimteveer COLUMBIA besliste NASA om de shuttles definitief uit de vaart te nemen.

Omdat dit onderwerp en het Amerikaanse ruimtevaartprogramma in haar geheel mij sterk interesseert (en ook een beetje uit nostalgie) begon ik een tijdje geleden aan een bouwdoos die reeds enkele jaren in mijn verzameling zat namelijk een model van de Space Shuttle op schaal 1/200 van het merk HASEGAWA.
    Eenmaal dit model was afgewerkt had ik de smaak voor het Space Shuttle programma definitief te pakken. De afgewerkte kit Hasegawa staat nu in mijn vitrinekast en vrijwel onmiddellijk ging ik op zoek naar een nieuw project van de Space Shuttle. Dit keer zou het een model op schaal 1/144 worden.

Vooreerst diende ik echter een keuze te maken tussen de verschillende modellen die momenteel op de markt te verkrijgen zijn.
    Van de Space Shuttle zijn immers in de loop der jaren tal van bouwdozen op verschillende schalen en in verschillende uitvoeringen uitgebracht. Er zijn echter nogal wat verschillen in kwaliteit en het is niet altijd duidelijk in hoeverre het uitgebrachte model een getrouwe weergave is van het origineel.
    Een beetje rondsurfen op het internet laat toe om toch enige vergelijking te maken tussen de verschillende modellen. Alles hangt uiteraard een beetje af van de manier waarop je het onderwerp benadert en hoever je de details wilt gaan uitwerken. De Space Shuttle is zo complex en de vloot heeft in de loop der jaren zoveel wijzigingen ondergaan dat het een schier onmogelijke opdracht is om alle facetten van het toestel 100 % correct weer te geven.
    Uiteraard is het wel de bedoeling om een model te bouwen dat (voor wat het uitzicht, de bouw en het kleurenschema betreft) een getrouwe weergave is van het origineel….

Bouw van het model.

Na een en ander te hebben vergeleken (waarbij ik weer tal van uurtjes op het internet heb doorgebracht) heb ik besloten om het model van Airfix te bouwen omdat dit model naar mijn
    aanvoelen (en na vergelijking met mijn documentatie) het meest beantwoordt aan het origineel. Ook op de verschillende fora van modelbouwers (o.a. Britmodeller, ARC…) wordt de Airfix kit aanzien als het beste model dat op die schaal werd uitgebracht. Volledigheidshalve dient opgemerkt dat ook het model van Revell op bepaalde sites lovende kritieken krijgt en wanneer ik de resultaten van sommige gebouwde modellen zie is met de Revell kit ook een meer dan behoorlijke maquette te maken.

Voor de uitvoering koos ik voor STS-45 (Space Transportation System – 45), dit is de vlucht die onze eerste Belgische astronaut Dirk FRIMOUT volbracht. Deze missie duurde een kleine negen dagen en werd uitgevoerd van 24 maart 1992 (van 08:13 uur a.m.) tot 02 april (06:23 uur a.m.) met de Space Shuttle ATLANTIS.
    Met de keuze van de vlucht kon ik dan op zoek naar de exacte uitvoering van mijn project (verfschema + logo’s en opschriften van Space Shuttle en Externe tank & Boosters)

Het basismateriaal voor het project bestaat dus uit de kits van Airfix en Revell (Foto Nr 1 en 2) waarbij het lanceerplatform van Revell zal worden gecombineerd met de Space Shuttle en Boosters van Airfix .
    Voor de detaillering doen we een beroep op de details sets van New Ware, meerbepaald update set Nr 143 (Update set for Space Shuttle Airfix), Set Nr 131 (Update set for Space Shuttle with Boosters for Revell) en Set Nr NWM001M (Space Shuttle Airbrush kabuli Masks).

Op foto Nr 3 t.e.m. 6 vind je deze update sets terug.

Foto Nr 1
    Bouwdoos AIRFIX . Basismodel voor het project Space Shuttle 1/144

Foto Nr 2
    Bouwdoos REVELL. Hieruit wordt het lanceerplatform gebruikt als basisplatform voor het project.

Foto Nr 3
    De drie update sets die zullen worden gebruikt om het project te detailleren.

Foto Nr 4
    New Ware update set Nr 143 (Update set for Space Shuttle Airfix)

Foto Nr 5
    New Ware update set Nr 131 (Update set for Space Shuttle with Boosters for Revell)

Foto Nr 6
    New Ware Mask set Nr NWM001M (Space Shuttle Airbrush kabuli Masks)

Tot de volgende

Standaard

Lijkt me een heel leuk project, ik volg mee ;-)
    Bedankt en vriendelijke groeten
    Rudi 3290

Standaard

het zal hier weer knap aan toe gaan succes
    Marc
    Met passen en meten word veel tijd verscheten wie het niet doet werkt niet goed

Standaard

Ha, Je gaat er aan beginnen.
    Goed zo.
    Ik zet me er alvast bij want zal de moeite zijn.
    Veel plezier en succes met de bouw.
    Pascal

Standaard

Leuk project! Ook heel wat exra's.
    Benieuwd naar de inhoud van de bouwdozen...

Succes!

Gr
    Thiery

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten