Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
Real Space Space Shuttle ATLANTIS STS-45 (vlucht met Dirk Frimout).[wip] - Pagina 2
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 16 t/m 28 van 28

Discussie: Space Shuttle ATLANTIS STS-45 (vlucht met Dirk Frimout).[wip]

Standaard

Even de tijd genomen om bij te lezen.
    Weerom een hele mooie update met een prachtige uitleg die het zeer begrijpelijk maakt.
    Niettegenstaande de hitte blijf ik volgen.
    Share your knowledge, it's a way to immortality.

Standaard

T.a.v. Lox665

Hierbij vind je vier detailfoto’s van de herwerkte Boosters. Rechts, telkens de rechter Booster, links, telkens de linker Booster.

De details zullen na het verven normaal worden geaccentueerd met een lichte pinwash zodat zij inderdaad een beetje afsteken tegen de rest van de raket.
    Het aanpassen van de Externe Tank (met de structuur van de intertank) zal worden uitgelegd in het volgende deel van dit topic.

Wat de Punch & Die set betreft, dit is een set die ik meer dan 20 jaar geleden eens heb aangeschaft op een beurs. Ik zou niet weten van welk merk deze is of waar deze juist vandaan kwam.
    Eerlijk gezegd is betrokken Punch & Die set een beetje te eenvoudig uitgevoerd en heb ik mij onlangs een betere aangeschaft uit het gamma van RP Toolz. Ik weet dat dit materiaal vrij duur is maar als je je een beetje wil toeleggen op scratchbouw is aanschaf van goed gereedschap een noodzaak.
    Als je niet veeleisend bent voor wat het materiaal betreft of als je eerst een beetje ervaring met dit gereedschap wil opdoen kan je op een beurs of via internet eens nagaan of je ergens een eenvoudig type op de kop kan tikken.

Mvg

Detail Boosters Binnenzijde (kant die zich tegen de Externe Tank bevindt.

Detail Boosters Buitenzijde.

Detail Boosters Achteraanzicht.

Detail Boosters Vooraanzicht.

Standaard

Snel bij gelezen, ik volg.

Grtz Bart

Standaard

Netjes weer die details.
    Pascal

Standaard

Hey airbus,

Dat ziet er mooi uit, strak afgewerkt. Ik vermoed dat de witte details scratch gemaakt zijn en de groenachtige details van de detailset zijn ?
    Ik ben benieuwd naar het vervolg, het gaat een mooi geheeld worden als het klaar is. Bouw je ook voor competitie ?
    Wubalubadubdub !

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lox665 Bekijk bericht
    Hey airbus,

Dat ziet er mooi uit, strak afgewerkt. Ik vermoed dat de witte details scratch gemaakt zijn en de groenachtige details van de detailset zijn ?
    Ik ben benieuwd naar het vervolg, het gaat een mooi geheeld worden als het klaar is. Bouw je ook voor competitie ?
    Klopt, witte details zijn eigen toevoegingen, de gele banden zijn resin onderdeeltjes uit de update set van New Ware.

Standaard

Beste modelbouwers,

Het is al een tijdje geleden dat ik nog een vervolg heb gepubliceerd aan de bouw van onze Space Shuttle. Vandaag heb ik eindelijk de tijd gevonden om de uitgeschreven teksten en de foto's te ordenen. Hierbij een vrij lijvige update aan ons topic.
    In dit deel van ons verslag gaan we over tot de bouw van de Externe Tank.

1. Bouw van de Externe Tank.

Een woordje uitleg over de Externe tank

De ET of Externe Tank van de Space Shuttle bestaat uit drie delen nl. de boventank (LOX of Liquid oxygen tank) welke 550.000 liter (680 ton) vloeibare zuurstof bevat, de intertank en de onderste tank (LH2 of liquid hydrogen tank) welke 1.500.000 liter (113 ton) vloeibare waterstof bevat. De intertank vormt de verbinding tussen de zuurstoftank en de waterstoftank en zorgt voor de stuwing van de brandstof naar de motoren.
    De Externe Tank is 46,6 m lang, heeft een diameter van 8,4 m en is gemaakt uit een legering van aluminium en koper. Het totaal gewicht bedraagt + 830 ton (leeggewicht + 39 ton).
    Aan de buitenzijde is de externe tank voorzien van een isolerende schuimlaag die de gekoelde brandstof
    (-183°C voor de vloeibare zuurstof en -253°C voor de vloeibare waterstof) op temperatuur moet houden. Doordat de brandstof in de tank niet verder kan gekoeld worden, wordt de tank pas 6 uur voor de lancering gevuld. Tijdens deze periode (tanken ET tot lancering) gaat een deel van de brandstof verloren doordat deze verdampt (kookpunt ligt immers op -183° voor de vloeibare zuurstof en op -253 ° voor de vloeibare waterstof) en moet dus voortdurend worden bijgevuld. Pas twee minuten voor de lancering worden de tanks afgesloten en op druk gebracht.

Een kleine studie van de externe tank uit de bouwkit leert mij dat de drie delen het best apart worden gehouden. Dit vergemakkelijkt de afwerking en het verven omdat de verschillende delen uiteindelijk toch in een verschillende kleur dienen te worden gezet.
    De isolerende schuimlaag aan de buitenzijde van de externe tank is normaal zichtbaar als kleine ronde puntjes die het ganse oppervlak van de boventank en ondertank bedekken (soort van appelsienstructuur). Deze schuimlaag is niet aanwezig op het model. Omdat dit detail op schaal 1/144 weinig of niet zichtbaar is besluit ik deze dus niet aan te brengen (temeer omdat ik reeds tal van andere modificaties op het model dien aan te brengen en ik niet tot in het oneindige hiermee door wil gaan). Er zullen wel heel wat verschillende kleuren worden aangebracht waardoor de externe tank toch wel een realistisch uitzicht zal krijgen.
    Voor diegenen die zich wel geroepen voelen om deze isolatie op een schaalmodel te zetten bestaan hiervoor verschillende technieken. Vooreerst kan men op de tank een laag lijm aanbrengen die men enkele tijd laat inwerken zodat de plastiek zacht wordt. Hierop kan men dan met een tandenborstel of een harde verfborstel kleine oneffenheden op het oppervlak aanbrengen (borstel lichtjes in de zachte plastiek duwen zodat men het beoogde appelsieneffect krijgt). Een tweede techniek bestaat erin om een laag lijm op het model te zetten, hierop een laag zand aan te brengen en deze dan vast te zetten en te beschermen met meerdere lagen verdunde lijm en verf. Een derde techniek bestaat erin om op het oppervlak een laag MICRO kristal klear of houtlijm aan te brengen en deze gedeeltelijk te laten drogen waarna men de techniek met de tandenborstel of verfborstel toepast (in dit geval wordt de structuur van de plastiek niet aangetast maar bewerkt men de laag kristal klear of de houtlijm).

En dan nu terug naar ons model. De boventank bestaat uit onderdelen 58,59 en 60. Enkel de delen 58 en 59 worden aan elkaar gelijmd. De neuspunt (welke eigenlijk de veiligheidsklep vormt voor de bovenste tank) wordt apart gehouden. Dit onderdeeltje krijgt op het einde immers als enige een donkerbruine kleur en zal dus apart worden geverfd. De lijmnaden van de boventank worden fijn opgeschuurd en dit onderdeel kan dan even aan de kant in afwachting van verdere afwerking.
    De intertank vraagt iets meer werk om deze waarheidsgetrouw weer te geven. De intertank is in werkelijkheid geribbeld. Bij de Airfix kit worden deze ribbels weergegeven door een decal die is bijgevoegd. Omdat de specifieke structuur van de intertank toch wel een belangrijk detail is dient dit onderdeel te worden aangepast.
    Als voornaamste documentatie voor deze aanpassing gebruik ik de uitprint van de intertank welke is bijgevoegd als Foto Nr 15 (Shuttle Drawings by George Gassaway - Intertank rollout at 1/72).
    Deze tekening op schaal 1/72 wordt verkleind naar schaal 1/144 waarna de locatie van de verschillende zones (quadranten) met aanduiding van de graden wordt overbracht op het onderdeel van de bouwkit (zie Foto Nr 16).
    Nadat een eerste versie werd uitgetekend op doorzichtige mica folie worden de definitieve stukken uitgesneden in plasticard en aangebracht op het model. Doordat de intertank licht conisch is (bovenste omtrek meet 18,25 cm en onderste omtrek meet 18,75 cm (zie schets Foto Nr 17) zal zeer zorgvuldig tewerk moeten worden gegaan. De kleinste afwijking zal immers zichtbaar blijven.
    Foto Nr 18 toont de verschillende voorbereidingen voor het herwerken van de Intertank.

Foto Nr 15
    Uitprint van de intertank (Shuttle Drawings by George Gassaway - Intertank rollout at 1/72).

Foto Nr 16
    Overbrenging outprint 1/72 naar schaal 1/144

Foto Nr 17
    Eerste versie uittekenen detail intertank op reële schaal (1/144).

Foto Nr 18
    Verschillende bewerkingen voor het uitvoeren van de intertank.
    Outprint intertank op 1/72 (links), afmetingen overbrengen naar schaal 1/144 (rechts), eerste test op model (midden).

Voor de definitieve versie worden de boven- en onderkant van de intertank eerst afgeboord met een halfronde strip van 1mm (evergreen Nr 240) alvorens de vlakken in plasticard worden aangebracht.
    De zijkanten worden uitgevoerd in plasticard V-groove 0.64 mm (Evergreen Nr 2025). De rest wordt uitgevoerd met plasticard V-groove 1,5 mm (evergreen Nr 2060). De bijkomende details (vierkante zones die zich voor- en achteraan situeren) worden uitgesneden.

Ik moet eerlijk toegeven dat voorgaande niet zo simpel is om uit te voeren. Vooral het verschil tussen de bovenste omtrek en de onderste omtrek (toch wel zo’n vijf mm) maken het redelijk moeilijk om de verschillende vlakken mooi op mekaar te laten aansluiten temeer omdat het vastzetten met secondelijm moet gebeuren (eens de lijm is aangebracht is er nog weinig tot geen ruimte om een of ander te corrigeren). De aanpassingen van de intertank (+ voorbereidingen) kostten me zo’n twaalf werkuren.

Als laatste wijziging aan de intertank worden nog twee gaatjes geboord ter hoogte van de aansluitingstaps met de boosters bovenaan. Hierin wordt dan een koperen asje van 0.5 mm geschoven (Albion Alloys BW05) waarmee bij de eindassemblage een stevige verankering tussen Externe Tank en Booster zal worden verkregen (zie ook constructie Boosters en Foto Nr 14)

Na de afwerking van de intertank gaan we over tot de constructie van het onderste deel van de Externe Tank (onderdeel Nr 53 en 54). Alvorens deze samen te voegen worden in dit onderdeel eerst enkele buisjes aangebracht zodat de boosters in een latere fase stevig kunnen worden bevestigd aan de externe tank (zie ook bouw boosters-bevestigingspunten). Hiertoe wordt ter hoogte van het bevestigingspunt met de booster een plastiek buisje van 2 mm aangebracht. Over dit buisje worden dan nog twee andere buisjes geschoven (een van 3,5 mm en een van 4,5 mm) zodat alles stevig in mekaar zit. Een koperen stift van 1 mm dikte (albion alloys Nr BW10) zal dan boosters en externe tank stevig aan mekaar verankeren. Voorgaande wordt verduidelijkt met foto’s Nr 11 en Foto Nr 14 in post 11 van dit topic.
    Hierop worden de twee helften van de ondertank samengevoegd en worden de lijmnaden fijn opgeschuurd. De gaatjes waarin volgens het bouwplan de sokkel dient bevestigd (onderdeel nr 55) worden dichtgemaakt omdat de Space shuttle immers in een andere configuratie zal worden voorgesteld.

Dan gaan we over tot het aanbrengen van bevestigingsbeugels op de brandstofleidingen. Deze worden vervaardigd met evergreen strips van 0.25 mm x 0.5 mm (Nr 100), 0.4 mm x 0.75 mm (Nr 111) en 0.75 mm x 0.75 mm (Nr 131).
    Foto Nr 19 toont de aanvang van deze bouwfase en foto Nr 20 geeft een zicht op het eindresultaat.

Foto Nr 19
    Aanvang aanbrengen beugels op de leidingen van de Externe Tank.

Foto Nr 20
    Afgewerkte leidingen (beugels) op de Externe Tank.

Onderaan wordt nu de toegang tot het mangat gecreëerd. Hiervoor worden twee stukje plasticard van 0,25 mm dikte in de juiste vorm gesneden (eentje als reserve, omdat het hier om een zeer fragiel onderdeeltje gaat). Het mangat zelf wordt gevormd door een stukje Photo etch uit het gamma van airscale (cockpit instruments Schaal 1/24).
    In de update set van New Ware is een mangat in PE voorzien doch ik verkies om dit onderdeeltje zelf te maken in plasticard (plasticard is gemakkelijker aan te brengen en te verlijmen dan PE).
    Het mangat zal pas worden gemonteerd als de externe tank volledig geverfd is. Op foto Nr 21 zie je de twee exemplaren van het mangat. De randen dienen wel nog een beetje te worden geschuurd zodat zij mooi rond zijn.

Foto Nr 21
    Constructie mangat (één exemplaar met PE + een reserve). De randen moeten nog een beetje worden fijn geschuurd. Het mangat zal pas na het verven op de ET worden gemonteerd.

Na de constructie van het mangat snijden we uit een stukje plasticard van 0,13 mm dikte een onderdeeltje dat aan de achterkant van de ET moet worden bevestigd.
    Net zoals voor het mangat maken we dit onderdeeltje uit plasticard in vervanging van het PE onderdeeltje dat in de update set van New Ware werd voorzien. Ook van dit onderdeeltje worden twee exemplaren gemaakt. Het onderdeeltje zelf zal pas juist voor het verven worden gemonteerd (nadat de randen ook hier een beetje werden fijn geschuurd).
    Op foto Nr 22 zie je dit onderdeeltje (één exemplaar + één reserve).

Foto Nr 22
    Detail dat later aan de achterkant van de ET zal worden geplaatst. Betrokken onderdeeltje dient aan de randen eerst nog een beetje te worden geschuurd alvorens het zal worden gemonteerd.

Rest nu nog de bouw van de slede op de externe tank (= constructie onderaan de ET waarop de Space Shuttle komt te liggen). De onderdelen van de slede (Nrs 61 t.e.m. 71) worden nog niet definitief vastgekleefd doch voorlopig met tape aan de externe tank bevestigd. Dit moet toelaten om de positie van de slede en de bevestiging van de Space Shuttle op de slede uit te testen. Tijdens deze test werd de bovenste bevestiging van de Space Shuttle (onderdeel Nr 72) eveneens nagezien. Vrij snel bleek dat dit laatste onderdeel zeer fragiel was. Bij de eerste dry-fit braken twee van de drie taps nagenoeg onmiddellijk af. Er diende dus een nieuw onderdeel te worden gemaakt uit evergreen buisjes van 2,4 mm waarin koperen stiftjes van 0.8 mm werden aangebracht. Dit nieuwe onderdeel is heel wat steviger dan het onderdeel uit de kit en zal de volgende dry-fits en de definitieve assemblage heel wat beter doorstaan dan het origineel. Ik heb wel verschillende exemplaren moeten maken (en twee avonden ervoor nodig gehad) voor dit onderdeel volledig aan mijn wensen voldeed. Het was vooral belangrijk dat de afstand tussen Space Shuttle en Externe Tank niet te groot werd zodat de constructie bij de eindassemblage niet tegen de TSM’s of een ander onderdeel van het lanceerplatform zou komen te zitten. Het duurde dus even voor ik de juiste afstand en juiste hoek tussen Space Shuttle en Externe Tank verkreeg. Foto Nr 23 toont het originele onderdeel Nr 72 en de nieuwe versie.
    Foto’s Nr 24, Nr 25 en Nr 26 tonen het uitpassen van de slede, de positie van de Space Shuttle t.o.v. de ExterneTank en een detail van de bovenste bevestiging.

Foto Nr 23

Onderdeel Nr 72. Bovenste bevestiging van de Space Shuttle. Op het origineel bovenaan zie je de afgebroken uiteinden. Het rechtse onderdeel werd weerhouden voor de verdere constructie van het model.

Foto Nr 24
    Uitpassen slede.

Foto Nr 25
    Nazicht positie Space Shuttle ten opzichte van de Externe Tank.

Foto Nr 26
    Detail bovenste bevestiging.

De slede wordt na het uitpassen van de Space Shuttle en de Externe Tank terug verwijderd en zal pas nadat de ET is afgewerkt en geverfd opnieuw worden gemonteerd.
    De plastieken taps (bevestigingspunten) van de slede worden wel nog eerst uitgeboord en voorzien van kleine koperen asjes (stiftjes) die doorlopen tot in de constructie van de Space Shuttle(Foto Nr 27). Dit is een noodzakelijke aanpassing welke de stevigheid van de verbinding tussen Space Shuttle en de externe tank ten goede komt. Bij de voorbereiding van de bouw van de Space Shuttle had ik hiermee reeds rekening gehouden (= het nut van een goede voorbereiding en planning). De binnenkant van de SS werd bij de bouw verstevigd met stukjes plastiek waarin de stiftjes zullen komen te zitten - Foto Nr 28 en Foto Nr 29 (zie hiervoor ook bouw Space Shuttle later in de bouw– versteviging romp).

Foto Nr 27
    Aanbrengen koperen stiftjes in bevestigingspunten van de slede.

Foto Nr 28
    Aanbrengen versteviging in de constructie van de Space Shuttle (hier lopen we een beetje vooruit op de toekomstige fases van het bouwverslag).

Foto Nr 29
    Plaats waar de koperen stiftjes ter versteviging in de romp van de Space Shuttle zullen komen te zitten.

Nu moet enkel nog de plaatsing van de hoofdleiding worden nagezien.
    Aangezien de onderdelen van de hoofdleiding (Nrs 57, 61, 62, 63, 64 en 6 zeer fragiel zijn worden zij voorlopig apart gehouden en zullen zij pas in een later stadium worden geverfd en gemonteerd.

De Externe Tank is nu afgewerkt. Nadat de lijmresten zijn weggeschuurd wordt de ET nog licht gepolijst met staalwol en afgewassen met een zachte detergent.
    De Externe Tank is nu klaar om te verven. Zie foto Nr 30.

Foto Nr 30
    Afgewerkte Externe Tank. Deze zal in drie aparte stukken (bovenste tank, intertank en onderste tank) worden geverfd. De slede, evenals de hoofdleiding, zal apart worden geverfd en later worden gemonteerd.

Nu volgt een nieuwe dry-fit (reeds de zoveelste…) waarbij alle onderdelen, verhoudingen en posities van de constructie grondig worden nagekeken en uitgepast. Belangrijk hierin zijn de stabiliteit van de combinatie, plaatsing Space Shuttle t.o.v. Boosters en ET, plaatsing volledige combinatie t.o.v. lanceerplatform en installaties lanceerplatform. Het geheel begint er op te lijken (zie foto’s Nr 31 t.e.m. Nr 33)

Foto Nr 31
    Dry-fit volledige combinatie met lanceerplatform en installaties – vooraanzicht.

Foto Nr 32
    Dry-fit volledige combinatie met lanceerplatform en installaties – zijaanzicht Rechts.

Foto Nr 33
    Dry-fit volledige combinatie met lanceerplatform en installaties – zijaanzicht Links.

Tot de volgende voor de constructie van de Space Shuttle.
    Laatst gewijzigd door airbus56; 19-10-20 om 13:41

Standaard

Wow dat blijft toch altijd enorm indrukwekkend he , ziet er al prachtig uit
    mijn interesse blijft nog altijd groots
    Marc
    Met passen en meten word veel tijd verscheten wie het niet doet werkt niet goed

Standaard

Aibuske,

In uw handen komt dat meer of goed. Het is een lust om te zien hoe je van een eenvoudige kit zo'n supergedetailleerd model gaat maken.
    Ik volg man...

Standaard

De werkwijze is geweldig en spreekt me zeer aan.
    Technisch sta ik niet zo sterk betreft uitrekenen van schalen maar de praktijk volg ik op de voet en leer weer bij.
    Sterk wat je daar weer neerzet.
    Pascal

Standaard

Weer een update om U tegen te zeggen.
    Doet er mij aan denken dat ik die draak van een kit van de Revell Space Shuttle Atlantis op 1/72 hier ook nog liggen heb.
    Share your knowledge, it's a way to immortality.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erwin Bekijk bericht
    Weer een update om U tegen te zeggen.
    Doet er mij aan denken dat ik die draak van een kit van de Revell Space Shuttle Atlantis op 1/72 hier ook nog liggen heb.
    Die draak valt eigenlijk nogal mee hoor . Wat juistheid van afmetingen en concept betreft heb ik al slechter kwaliteit gezien. Uiteraard dient een en ander te worden aangepast en met vervanging van motoren (door aftermarket) en decals (opschriften, hittetegels…) kom je ook al een heel eind verder.
    Het is uiteraard geen kit voor beginners.

Standaard

Dat is wel een mooi staaltje van aanpak! Ga dit verder volgen

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten