Hoofdsponsor

1/144 Space Shuttle ATLANTIS STS-45 (vlucht met Dirk Frimout).[wip]

Dat zal er spectaculair uitzien.
Ben je ervan op de hoogte dat er gedetailleerde modellen bestaan van zowel de launchpad als van de torenconstructie op schaal 1/144 van educraftdiversions.org.

educraft.jpg


Ik wilde een link toevoegen, maar blijkbaar kan dat niet meer ?
 
Laatst bewerkt:
Gisterenavond eens rustig bij gelezen en best wel indrukwekkend.
Tof dat dit verdergaat en volg graag verder mee.
 
Dat zal er spectaculair uitzien.
Ben je ervan op de hoogte dat er gedetailleerde modellen bestaan van zowel de launchpad als van de torenconstructie op schaal 1/144 van educraftdiversions.org.

educraft.jpg


Ik wilde een link toevoegen, maar blijkbaar kan dat niet meer ?

Klopt. Ik heb de fotoplaten van het MLP van Edu-Craft Diversions op schaal 1/144 en 1/72.
Deze dienen voornamelijk als bijkomende documentatie en als controlemiddel wanneer ik aan bepaalde afmetingen twijfel.
Voor de torenconstructie heb ik de kit Nr 04911 Launch Tower & Space Shuttle with Booster rockets. Alleen spijtig dat LVM Studios met hun detail kits zijn gestopt en dat deze kits nergens meer te vinden zijn. Dit zou de ultieme detaillering zijn voor het project Space Shuttle.
 
Laatst bewerkt:
Weet niet goed wat ik kan zeggen behalve dat ik het een zeer imposante bouw vind.
 
Het project Space Shuttle werd enkele weken geleden na een langere periode van onderbreking terug opgestart en de bouw is reeds vrij ver gevorderd. Grote delen van het topic waren reeds klaar maar door omstandigheden werden deze nog niet gepubliceerd. Hierbij het vervolg aan ons topic over de bouw van de Space Shuttle ATLANTIS.

Als basis voor het lanceerplatform nemen we het platform van de bouwdoos van Revell.
Het is niet de bedoeling om een correcte weergave van het echte lanceerplatform te maken. Het platform van Revell is immers veel te klein en benadert meer een schaal 1/200 in plaats van de voorziene schaal 1/144. Het is wel de bedoeling om het geheel attractiever te maken door toevoeging van bepaalde details en het construeren van de belangrijkste installaties.

Ik heb met het idee gespeeld om het lanceerplatform op werkelijke schaal te bouwen doch om twee redenen heb ik dit niet gedaan. Enerzijds denk ik erover na om na deze bouw eenzelfde project op te starten op schaal 1/72. Voor het project op 1/72 zullen wel alle onderdelen minutieus op schaal worden gebouwd en eigenlijk fungeert huidig project een beetje als test voor deze toekomstige bouw. Anderzijds heb ik ook nog de bouwdoos Nr 4911(Launch Tower & Space Shuttle & Booster Rockets) in mijn verzameling zitten. Indien ik deze kit wil bouwen dan zal ik verplicht zijn om het platform van Revell met de bestaande afmetingen hierin te integreren (alle onderdelen van deze kit zijn immers op mekaar afgestemd). Bijgevolg zal in dat geval ons huidig lanceerplatform met de orbiter van Airfix worden gebruikt.

En dan nu terug naar ons huidig project;
Om alles exact te kunnen vergelijken maak ik gebruik van de papieren MLP van EDU-CRAFT DIVERSIONS (welke wel op de juiste schaal 1/144 is uitgevoerd). Er zal voor de afwerking van de MLP naar een compromis dienen te worden gezocht. Bepaalde onderdelen kunnen worden overgenomen op schaal 1/200 of iets groter (zonder dat de geloofwaardigheid van het geheel in het gedrang komt) doch andere onderdelen zoals de TSM’s moeten exact worden uitgevoerd op schaal 1/144 omdat zij één geheel vormen met de Space Shuttle.

De constructie van het platform zelf is zeer eenvoudig. We hoeven slechts een bovenplaat en vier zijden samen te voegen waarna we kunnen we beginnen met de eerste aanpassingen.
Eerst moeten de bevestigingspunten van de rupswielen worden verwijderd. Deze horen immers niet thuis onder de MLP (zoals hiervoor reeds werd uitgelegd maken de rupswielen deel uit van de Crawler-Transporter en niet van het MLP).
Op Foto Nr 49 zie je een dry fit van het lanceerplatform zoals het in de bouwdoos van Revell terug te vinden is.

Foto Nr 49.JPG
Foto Nr 49
Lanceerplatform zoals het in de bouwdoos van Revell terug te vinden is.

Volgende aanpassingen dienen dan te worden uitgevoerd.
- Constructie Blast Chambers
- Constructie Tail Service Masts
- Constructie Blast Shields en Heat Shields
- Constructie van de leidingen op het dek het MLP
- Constructie Rainbirds en camera’s
- Constructie van het werkplatform op de voorkant van het MLP

Vanaf de basis van het lanceerplatform Revell beginnen we aan de bouw van ons aangepast MLP (Mobile Launcher Platform).
Om alles een beetje overzichtelijk te houden maken we eerst een plannetje met de basisopstelling van het MLP (Foto Nr 50). Dit plannetje zal nog een enkele keren in aangepaste vorm terugkomen naarmate de installaties verder vorderen.

Foto Nr 50 Basisplannetje - kopie.jpg
Foto Nr 50
Basisplannetje van het MLP met daarop de situering van de eerste installaties waarop dan later verder zal worden gebouwd.
Op dit plannetje vind je 1. de Blast Chambers (3 rechthoeken in zwarte stift), 2. Water Barriers (fijn gestreepte gedeelten in de twee bovenste Blast Chambers), 3. Tail Service Masts (de twee rechthoeken links en rechts van de onderste Blast Chamber) en 4. het werkplatform (basisvorm aan voorkant MLP).

Nu kunnen we overgaan tot het uitsnijden van de ruimtes voor de Blast Chambers (Foto Nr 51) en het construeren van de ”Blast Chambers” en “Water Barriers” van het lanceerplatform.

Foto Nr 51 - uitsnijden blast chambers.JPG
Foto Nr 51
De ligplaatsen van de Blast Chambers werden uitgesneden waarna we kunnen beginnen met de constructie ervan.

Constructie van de “Blast Chambers” en “Water Barriers”.

Een woordje uitleg over de Blast Chambers.
In het lanceerplatform zijn drie zogenaamde Blast Chambers geïnstalleerd namelijk één voor de hoofdmotoren (achteraan op de Space Shuttle) en twee voor de boosters.
Deze blast chambers zijn eigenlijk drie ruimtes (kamers) zonder bodem waarlangs de hete uitlaatgassen en watermassa worden afgevoerd. De ruimtes onder de blast chambers zijn verbonden met brede tunnels die onder de lanceerinstallatie lopen en die zorgen voor de verdere afvoer van rookgassen, stoom en water.
In de blast chambers voor de boosters zijn de steunen gemonteerd waarop de combinatie (Space Shuttle, Boosters en Externe Tank) rust. Deze blast chambers zijn eveneens voorzien van een apart waterreservoir (water barriers).
De twee motoren van de boosters zijn de meest krachtige van de vijf motoren en bijgevolg ook de grootste geluids- en trillingsbron. De water barriers zijn eigenlijk twee supplementaire waterreservoirs die er op gericht zijn de trillingen van de boosters te helpen dempen.
De water barriers zijn niet vervaardigd uit metaal doch het zijn een soort van nylon zakken gevuld met water. Vandaar de oranjerode kleur die sterk afsteekt tegen de rest van de lanceerinstallatie. De water barriers gaan uiteraard verloren tijdens de lancering. De resten die overblijven (en over de ganse omgeving van het lanceerplatform verspreid raken) kunnen door hun felle kleur gemakkelijk worden teruggevonden en opgeruimd.


Foto Nr 52 geeft een zicht op de “Water Barriers”.

Foto Nr 52 Water Barriers.jpg
Foto Nr 52
Water bags vervaardigd uit nylon zakken die de zogenaamde “Water Barriers” vormen in de Blast Chambers van de Boosters.

Gaan we nu over tot het hermaken van de Blast Chambers.
De SSME Blast Chamber wordt hermaakt in plasticard. In tegenstelling tot de versie uit de bouwdoos moet deze ruimte dieper zijn en heeft ze geen bodemplaat. Bovendien moeten uitsparingen worden voorzien waarlangs water en uitlaatgassen kunnen worden afgevoerd.
Voor de constructie van de nieuwe Blast Chamber worden vier wanden uitgesneden in plasticard van 1,5 mm dikte die daarna worden voorzien van verstevigingsbalken gemaakt uit evergreenprofielen van 0,5 mm x 0,5 mm. De twee zijwanden meten 6,5 cm x 3,6 cm waarbij onderaan een stukje van 3,25 cm x 0,4 cm werd verwijderd. De voorzijde meet 4,8 cm x 3,2 cm en de achterkant meet 4,8 cm x 3,6 cm.
Foto Nr 53 geeft een zicht op de oude en de nieuwe Blast Chamber SSME .

Foto Nr 53 - Blast chamber SSME .jpg
Foto Nr 53
Links zie je de uitgesneden Blast Chamber voor de hoofdmotoren uit het platform van Revell.
Rechts zie je het nieuwe exemplaar.

De Blast Chambers van de SRB’s worden slechts voor de helft uitgesneden. De voorste helft wordt zoveel mogelijk intact gehouden terwijl de achterste helft wordt verwijderd.
In de voorste helft worden de oorspronkelijke steunen voor de SRB’s verwijderd en vervangen door nieuwe exemplaren die beter beantwoorden aan het origineel. Hiervoor worden stukjes evergreen profiel Nr 188 gebruikt (3,2 mm x 4,8 mm) die worden aangepast (het onderste deel wordt onder een hoek van 45° gezaagd alvorens deze vast te lijmen). Eerst dient wel zeer nauwkeurig te worden bepaald op welke hoogte deze steunen moeten worden geplaatst omdat de boosters hier immers op rusten en omdat anders de stabiliteit van de constructie in het gedrang komt. Zij moeten dus hoog genoeg zijn zodat onze Space Shuttle boven de later te plaatsen Deck Shields, Heat Shields en andere installaties zoals het werkplatform komt. Anderzijds mogen de steunen niet te hoog komen omdat de combinatie dan weer instabiel wordt (nauwgezet uitpassen is de boodschap…).
Op foto Nr 54 zie je links de aangepaste Blast Chamber met de nieuwe steunen. Foto Nr 55 toont de aangepaste versie met daarop de booster. Foto Nr 56 toont de dry fit om na te gaan of alles op de juiste hoogte en in de juiste positie staat.
De uitgesneden gedeelten (achterste helft) van de SRB Blast Chamber’s zullen worden opgevuld met de Water Barriers. Deze constructies bestaan uit een reeks lamellen die evenwijdig naast mekaar zijn geplaatst. In tegenstelling tot de rest van het lanceerplatform welke volledig in grijze tinten is geverfd hebben de Water Barriers een felle oranjerode kleur. Dit is de reden waarom ik deze onderdelen volledig apart heb geconstrueerd en niet direct in hun ligplaats heb aangebracht. Door deze onderdelen apart te maken en deze later langs onder in de Blast Chambers te plaatsen kan dit onderdeel veel gemakkelijker worden geverfd en gemonteerd.

De Water Barriers worden als volgt geconstrueerd. Vooreerst wordt een bodemplaat gesneden van 4,2 cm op 2,5 cm (dikte 1 mm). Hierop worden dan de lamellen geplaatst. Deze lamellen hebben een lengte van 3,6 cm en een hoogte van 1,1 cm. De bovenhelft wordt uitgesneden met een passer met snijblad (olfa passer cutter CMP-1). Tussen de lamellen worden ribben geplaatst van 0,75 mm x 0,75 mm (evergreen Nr 131). Elke Water Barrier telt zo’n 18 lamellen.
Op Foto’s Nr 57, Nr 58 en Nr 59 zie je de constructie van de Water Barriers

Foto Nr 54 - Vervanging steunen SRB's.jpg
Foto Nr 54
Vervanging steunen SRB. Rechts zie je nog twee exemplaren van de oude steunen (aangeduid met pijltje). Links zie je de nieuwe steunen. De nieuwe steunen komen wat vorm betreft beter overeen met de werkelijkheid en staan anders gepositioneerd dan de steunen uit de bouwdoos van Revell.

Foto Nr 55 - vervanging steunen SRB's.jpg
Foto Nr 55
Nazicht van de SRB ten opzichte van de nieuwe steunen.

Foto Nr 56 - dry-fit mbt nieuwe steunen .jpg
Foto Nr 56
Dry fit nieuwe steunen. Nazicht combinatie Space Shuttle en Boosters met lanceerplatform en installaties.

Foto Nr 57 - Water Barriers.jpg
Foto Nr 57
Constructie Water Barriers.

Foto Nr 58 - Water Barriers.jpg
Foto Nr 58
Afgewerkte Water Barriers. Hier dient enkel nog een hoekprofieltje te worden aangebracht aan beide kanten.

Foto Nr 59 Water Barriers.jpg
Foto Nr 59
Afgewerkte Water Barriers zoals zij in de ligplaats van de Blast Chambers komen te liggen.

Tot de volgende voor de constructie van de Tail Service Masts.
 
Beste vrienden,
Het is een tweetal weken geleden dat we nog een update hebben geplaatst in dit topic. Bij deze dus gaan we over tot het vervolg met de constructie van de “Tail Service Masts”.

Constructie van de “Tail Service Masts”.

Een woordje uitleg over de Tail Service Masts.
De Tail Service Masts zijn twee metalen torens die zich situeren op het lanceerplatform vlak tegen de romp van de Space Shuttle (nabij de motorgondels achteraan). De TSM’s (Tail Service Masts) worden ook wel de navelstreng (umbilical) genoemd.
Vanaf het ogenblik dat de Space Shuttle in de assemblagehal arriveerde werd hij op het lanceerplatform geplaatst en verbonden aan de TSM’s.
Gedurende de ganse voorbereiding van de vlucht, tot de lancering, bleef de Space Shuttle aan de TSM’s gekoppeld.
Via deze torens kreeg de Space Shuttle de nodige energie en data. Ook het tanken (en in voorkomend geval het terug leegmaken van de brandstoftanks) gebeurde via de TSM’s.
Pas op het ogenblik van de lancering (op het moment van de effectieve liftoff) werden de twee hydraulische armen die vanuit de TSM’s aan de romp van de Space Shuttle waren vastgeklikt weggetrokken en werd de Space Shuttle losgekoppeld van de TSM’s.


De Tail Service Masts vormen een blikvanger in het geheel en vragen dus de nodige aandacht. Zij worden volledig gemaakt uit plasticard en evergreen strips. Zij dienen exact op schaal 1/144 te worden geconstrueerd omdat zij nauw aansluiten bij de Space Shuttle.
Als basis van deze constructie worden de tekeningen van Paper models (AXM Paper Space Scale Models) en EDU Craft Diversions gebruikt, aangevuld met foto’s van de originele TSM’s en bestaande modellen die ik van het internet heb geplukt.
De benodigdheden voor het construeren van de MLP’s haal ik uit het assortiment van Evergreen (strips, buisjes, staafjes en profielen) en een reeks plasticard bladen van verschillende dikte (eveneens van Evergreen).

De TSM’s worden eerst afgeprint en uitgevoerd in karton (tekening van Paper Models). Vervolgens wordt een schets gemaakt waarop de te gebruiken materialen worden aangeduid (zie Afbeelding Nr 60). Dan worden enkele testen in plasticard uitgevoerd en wordt de definitieve constructie gebouwd. In een eerste fase worden de basisvormen geconstrueerd (plasticard van 1 mm dikte). Deze stukken worden aan de binnenkant verstevigd met evergreen strips van 1,5 x 1,5 mm (Nr 153) zodat de verschillende zijden stevig aan mekaar kunnen worden gelijmd (foto Nr 61). Op deze basis wordt dan verder gewerkt voor de uitbouw van de eerste reeks details (foto Nr 62 en Nr 63). Dan worden verdere details zoals leidingen en ladders toegevoegd (foto Nr 64).
Het zou me iets te ver leiden om alle details van de constructie van de TSM’s te beschrijven en daarom geef ik de evolutie weer in enkele foto’s. Een goede documentatie is echter onmisbaar om dergelijke bouw tot een goed einde te brengen.
Foto’s Nr 65 en Nr 66 tonen de afgewerkte TSM’s. De ladders in PE zullen in een latere fase worden vervangen door exemplaren in kunststof uit het gamma van Plastruct omdat deze iets steviger zijn en er zodoende minder risico is op beschadigingen bij de verdere afwerking van het lanceerplatform.

Foto Nr 60.jpg
Foto Nr 60
Schets TSM.

Foto Nr 61.jpg
Foto Nr 61
Model TSM in karton, aanvang constructie in plasticard.


Foto Nr 62.jpg
Foto Nr 62
Verdere bouw TSM.

Foto Nr 63.jpg
Foto Nr 63
Verdere bouw TSM.

Foto Nr 64.jpg
Foto Nr 64
Verdere bouw TSM.

Foto Nr 65 TSM's eindfase.jpg
Foto Nr 65
Afgewerkte TSM. De ladders in PE zullen nog worden vervangen door ladders in plastic.

Foto Nr 66 TSM's eindfase.jpg
Foto Nr 66
TSM op lanceerplatform.

Na de constructie van de TSM’s gaan we over tot de plaatsing van de “Blast Shields” en “Heat Shields” op het dek van het lanceerplatform.
Tot de volgende dus…
 
Geweldig om die voorbereidingen en werk te zien.
Het karton bewijst ook hier zijn nut in de modelbouw.
 
Weer een mooi stukje ouderwets scratchbuild. Misschien gemist maar waarom word de PE ladder vervangen?
 
Weer een mooi stukje ouderwets scratchbuild. Misschien gemist maar waarom word de PE ladder vervangen?
Ik vind ze iets te fragiel om ze mooi te verwerken. Er moet nog immers heel wat gebeuren met de masten (inclusief ladders). Verven, weatheren, monteren en integreren in het geheel. Plastiek laddertjes bleken tijdens tests minder kwetsbaar tijdens manipulaties en het resultaat is tevens vrij goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ron
Met dit niveau van detaillering zou een 3D printer een mooie oplossing zijn...:winking:
Mooi project btw...(y)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan