Hoofdsponsor

1/72 "France 40": Citroën TAMH [done]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.340
De meesten onder ons kennen de Citroën H, onlangs nog gebouwd door Willy en onderwerp van mijn papieren modellen.
Zijn voorloper was echter de Citroën TUB als civiele versie en in militair jargon gekend als TAMH.
Vermoedelijk staat de TA voor Traction Avant (voorwielaandrijving) en de M voor Militaire maar de H moet ik U voorlopig nog schuldig blijven.

De kit is een full resin van het Franse merk Al.By en is op schaal 1/72 zo een 5 cm groot.
Totaal onbekend is deze kit niet in de modelbouwwereld want behalve de 1/72 versie heeft Al.By er ooit ook één uitgebracht op 1/35. RetroTracks heeft ook een versie van dit voertuig op 1/72.

attachment.jpg

Deze ene foto geeft de volledige kit weer. Een interieur, een carrosserie en vier wielen, verder niets. Geen bouwbeschrijving, geen decals, geen kleurenschema. Tevens heb ik reeds kunnen vaststellen dat deze kit er in feite één is van de civiele versie TUB maar we gaan er een militaire ambulance van maken mits enkele kleine aanpassingen.

Deze maal geen "vuile boekskes" behalve een omschrijving in het uitstekende boek L'Automobile sous l'Uniforme.

Enkele weetjes:
- geschikt voor het transport van 6 liggende patiënten of 9 zittende of een combinatie van liggende en zittende.
- voorwielaandrijving
- motor: 4 cylinder in lijn, 1.911cc, 41 PK,
- Leeggewicht: 1.715 Kg
- Max. snelheid: 65 Km/Hr

Totaal besteld door het leger: 2.100
Totaal geleverd: 650
Dit voertuig zou door de Duitse troepen overgenomen worden en dienst doen in onder andere luchtmacht éénheden in Europa en Rusland.
 
die ken ik nog van in mijn jeugdjaren , zalig dat gaat weer een juweeltje worden
Marc
 
Klein dingetje. Ga je een stuurwiel scratchen?

Veel plezier ermee.
 
Leuk karretje Erwin deze kon ik niet en het is ook geen echt snelwegmonster he :) succes met de bouw.
 
Prachtig model en volg.
 
Bedankt aan de volgers.

Ook hier wat opzoekingswerk moeten verrichten.
Het raam aan de linkerzijde van de kit is voorzien van 4 staven. Maar er is ook een raam aan de rechterzijde en daar waren in de kit geen staven aan voorzien. Dus maar foto's zoeken op verschillende site's tot ik er uiteindelijk één gevonden heb waarop te zien was dat dit raam ook voorzien was van 4 staven, soort van tralies.

Kwam nu de volgende vraag: waarom tralies aan de ramen van een ziekenwagen? Stak er wel glas in die ramen of had men dit opzettelijk weggelaten als vorm van verluchting? Niet erg comfortabel in de winter lijkt me.....
Tot nu ben ik er nog niet aan uit dat er glas in stak, de foto's laten je eerder geloven dat er geen in stak dan wel.

attachment.jpg

Hier zijn de nieuwe staven geplaatst mits gebruik van ijzerdraad.

Het interieur van dit kitje is redelijk compleet op een stuur en een versnellingspook na. Docu wees uit dat het een drie-spakig stuur was en dus even gaan zoeken in de onderdelen alwaar een resin exemplaar gevonden werd in een oud setje van Wespe Models.

attachment.jpg

Vandaag heeft deze jongen zijn grijze primer gekregen, hopelijk kunnen we morgen het interieur schilderen.
 
Daar met 9 man in... moet wel wat krap geweest zijn op vlak van "social distance"

Gr
Thiery
 
Erwin zal er hier wel iets mee kunnen doen , knappe beelden
Marc
 
Ha Erwin nog eens terug gegaan naar je vroegere favoriete 1.72 schaal. Ga je er nog 9 patiënten in leggen ook? Veel succes. Willy.
 
@ Lt D en Willy: die 9 is een combinatie van liggende en zittende patiënten alsook de bestuurder en bijzitter. Er was plaats voor 6 liggende patiënten maar dat zal ook al krap geweest zijn vrees ik.

@ Pascal: bedankt voor de links, zit zeker bruikbaar materiaal bij om de TUB om te bouwen naar een militaire TAMH.

@ Rudi3290: bij deze kit moet ik bijna niets losmaken maar ik gebruik wel een Xuron tang om de sprues zo dicht mogelijk af te knippen. Bij zware resin gietstukken zaag ik deze los met een CMK zaag waar ik heel tevreden van ben. ( www.cmkkits.com )
Echter: nooit alleen maar van boven naar onder werken want dan heb je de neiging om van de rechte lijn af te wijken. Vergelijk het met zelf een brood te snijden waar je boven dun begint maar onderaan breed eindigt. Daarom draai ik de af te zagen stukken regelmatig om om ook langs de onderzijde te zagen.
 
Hey,

haha, een kleintje terug.... :)
Just een 'dievekerre' dat je aan het maken bent.... ;) :)
Ben benieuwd naar de kwaliteit van het resin.
 
De militaire TAMH verschilde van de civiele TUB door drie uitwendig waarneembare zaken:
- kapjes boven de koplampen
- een beschermingsplaat voor de radiator
- trekhaken voor en achter; de zogenaamde "queue de cochons" ofte varkensstaarten omwille van hun krulvorm.

De kapjes zijn standaard verwerkt in de kit. De beschermplaat werd gemaakt uit een restant PE.

attachment.jpg

De cabine werd gespoten in olijfgroen, de ziekenboeg in wit.
Foto's tonen dat deze ambulance een groot wit vlak had op het dak, waarschijnlijk voorzien van een rood kruis (niet te zien). De body zal dus eerst een wit vlak gespoten krijgen alvorens zijn definitieve kleur aan te brengen.
 
Blijf het een mooi voertuig vinden.
 
Hey ,

Kijk, dat die kleine bijgevoegde items het hem doen, dat weet ge al zekers... ;)
 
De Citroën heeft zijn verfjasje gekregen en de wielen en trekhaken zijn geplaatst.

attachment.jpg

De foto's zijn zo vriendelijk om mij te tonen dat ik wat meer aandacht moet besteden aan de wielen maar de zwarte spatborden die ook typisch zijn voor dit voertuig komen goed uit.

attachment.jpg

Een schop was niet voorzien in de kit maar werd gerecupereerd uit de Somua kit op 1/72.

attachment.jpg

De radiator werd geschilderd alsook de koplampen. Deze zijn typisch Frans met hun gele kleur; reden waarom er een putje aangebracht werd om te vullen met gele verf. Later zal hier nog een dot Clearfix overkomen.

attachment.jpg

Eén der achterste trekhaken verdween in het traject tussen de werktafel en de fotostudio en zal dus moeten vervangen worden.

Nu nog raampjes maken en wat verweren door een wash en een klein beetje stof.

Ondertussen heb ik weer last van mijn eekhoorn syndroom. Heb een tijdje geleden al mijn Rode Kruis decals verzameld en veilig opgeborgen en nu vind ik ze niet meer terug. In het slechtste geval gaan we over op plan B en stelen we decals uit een andere kit.
 
Heb een auto op 1/72 maar zitten geen ramen bij.
Is dit nooit op deze schaal en hoop eens te zien hoe jullie dit oplossen of laten jullie die er gewoon uit?
 
Hallo Erwin. Op foto's van de tamh ambulance zie dikwijls aan de linkerkant een pikhouweel op de zelfde plaats als de schop aan de rechterkant. Succes je bent er ver. Willy.
 
Heb een auto op 1/72 maar zitten geen ramen bij.
Is dit nooit op deze schaal en hoop eens te zien hoe jullie dit oplossen of laten jullie die er gewoon uit?

Pascal, dit hangt af van de fabrikant.
Bij gewone plastiek modellen zullen er meestal ramen bij geleverd zijn maar zoals gewoonlijk zijn die veel te dik voor die schaal. Sluit niet uit dat deze welkom zijn.
Bij resin kits steken er meestal geen ramen bij, ook niet in de grotere schalen en dat kan heel vervelend zijn. After market ramen zijn eerder zeldzaam maar we kunnen ons goed behelpen met klaar verpakkingsmateriaal.

In het geval van de TAMH zijn de ramen echter zo klein dat het redelijk moeilijk is deze aan te passen maar het is gelukt, deels door het gebruik van klaar verpakkingsmateriaal dat uitgesneden en bijgeschuurd werd en anderzijds door het dicht lijmen van de openingen middels Humbrol Clearfix dat klaar opdroogt.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan