Hoofdsponsor

1/35 Huey UH-1c [wip]

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
4.278
Dit topic is voortgekomen uit een ander bouwverslag in het gedeelte militaire voertuigen: http://www.modelbouwen.be/threads/1...uck-M151A1-Gun-Jeep-(wip)?p=372191#post372191. Ik heb daar een colonne voertuigen voorzien, die nu bijna afgewerkt zijn, maar ik had nog geen idee welke achtergrond er bij paste. Ik wilde eerst een brug onder de voertuigen bouwen, maar om een eenvoudige brug over te steken met zulke zwaargewichten wordt er waarschijnlijk ruimte tussen gelaten. Een mogelijkheid waar ik in het begin niet aan gedacht had, was dat ik in mijn stash nog een bouwdoos had van iets in dezelfde schaal. En dat was volgens mij zeker bruikbaar om toe te voegen op de achtergrond, zonder al te veel toename van de oppervlakte van het dio.

attachment.jpg

Deze Huey was door een kennis van mij gewonnen op een tombola, maar ze zag het niet zitten om dit te bouwen dus heb ik de doos overgekocht. Ik wist via Scalemates dat de kit ondanks zijn lichte ouderdom nog degelijk is. Ik weet dat een helikopter enorm opfleurt van wat PE roostertjes, dus keek ik eens rond wat daarvoor nog te vinden was. De doos is van Italeri, maar de gietramen zijn overgenomen van Academy, die het op zijn beurt in handen gekregen had van een bedrijf met een naam waar ik nog niet van gehoord had, MRC oftewel Model Rectifier Company. Hiervoor was een Big Ed van Eduard ontwikkeld, die ook nog eens goedkoop in de Aviation Megastore bleek te liggen. Ik bestelde die dus maar en hij had eergisteren aan moeten komen. Maar vorig weekend besefte ik dat de helikopter zo nog niet bruikbaar zou zijn. Er zit wel een crew bij, maar die zijn allemaal in zittende houding en van een redelijk gedateerde mal. Om op te kunnen tegen de rest van mijn cast, bijna allemaal Hobbyfan resinfiguren, moest de bemanning van deze helikopter ook meer detail vertonen. Bovendien wilde ik dat de bemanning naast de helikopter zou staan omdat die om een of andere reden onklaar geraakt was. Ik vond twee geschikte figuren in de Megastore en ook nog een recent referentieboek. Die bestelde ik dus later dan de Big Ed, maar hij kwam eerder aan. Dat kwam door een onvoorziene omstandigheid bij UPS. Vanmorgen had ik toch alle componenten in bezit:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Toen kon de bouwdoos opengelegd worden op de vertrouwde tuintafel. Ze lag maar halfvol, al zou je nog een flink stuk hebben kunnen bedekken door de inhoud van de BiG Ed set, die vijf Eduard pakketjes bevat.

attachment.jpg

Eerst de kit eens inspecteren.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De romp van de Huey is correct uitgevoerd met klinknagels met bolkoppen die de correcte afmetingen zouden hebben. Dit zou volgens reviews alvast beter zijn dan de Huey van Dragon.

attachment.jpg

Er zit een stukje doorschijnend vinyl bij de kit om de patroongordels flexibel toe te kunnen voegen. We gaan kijken of dit verkieslijk is of dat er delen vervangen gaan worden door de Eduard set. Een kritiek hierop zou zijn dat de gordels bij Eduard te plat zouden zijn. De clearparts lijken redelijk in orde.

attachment.jpg

De neusraampjes van deze kit zijn bij alle reviewers een bron van ergernis aangezien ze een sprue-aanhechting hebben op het glasvlak. Dit zou kunnen resulteren in een ondoorschijnend bolletje vooraan de ruit. Bij deze versie valt het misschien minder op door de koepel met 40mm granaatwerper die ervoor gemonteerd is.

attachment.jpg

Decals lijken voorzien voor twee versies, Avenger en Hoghead 2. Let op de decal "LEAD" bovenaan, die komen we straks nog tegen.

attachment.jpg

De handleiding is helaas van het foldertype, wat vrij veel plek inneemt en er ingewikkeld uitziet. Gelukkig lijkt het onderdelenaantal mee te vallen.

attachment.jpg

attachment.jpg

De Big Ed bestaat uit interieur, exterieur, bewapening, "remove before flight"-vlaggetjes en een maskingsetje. De vlaggetjes kunnen hier waarschijnlijk niet gebruikt worden. Een set heeft twee frets.

attachment.jpg

De piloten. Er is ook weer niet zoveel keuze op deze schaal, en er zijn er een aantal te vinden die er als cowboys uitzien. Dat heeft vast te maken met personages uit de film "Apocalypse Now". Andere staan met een machinegeweer te vuren. Maar deze twee staan wat verloren met een M16 te zwaaien, wat me beter uitkomt.

attachment.jpg

Die M16 ziet er niet zo geweldig uit, zelfs zonder de loop staat hij al krom. De rest lijkt me prima bruikbaar.

attachment.jpg

De schildering van deze figuren lijkt me wat raar, ze zijn erg afgebleekt en de ogen zijn te zwaar aangezet. dat moeten we beter doen. Nu nog wat plaatjes uit het referentieboek:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Zoals je ziet, is er zowel aandacht voor de productielijn als voor actiebeelden.

attachment.jpg

Hier zie je een Huey UH-1c met opnieuw het opschrift "LEAD". Ik moet nog onderzoeken of het allemaal overeenkomt met de kit, maar het is zeker interessant leesvoer. Geven jullie nu maar je mening of dit een nuttige toevoeging is voor het diorama, of past het allemaal niet bij elkaar? Ik vond alvast deze foto's online:

attachment.jpg

attachment.jpg
(https://www.awm.gov.au/collection/C1124231)
 
Tijdens mijn dienst in een Huey van de Duitsers meegevlogen en was onder de indruk van deze helikopter.
succes in deze.
 
@Pascal: Ik veronderstel dat ik dit type al eens heb horen overkomen vroeger, wie weet zat jij er in.

@Rudi: Die figuren lijken me ontworpen om ergens tegen de helikopter aan te leunen. Ik weet niet of ze vanuit een bepaalde archieffoto komen en voor welk type helikopter ze ontworpen zijn. Uit een discussie op Modelbrouwers kan ik afleiden dat piloten van een Huey gewapend werden met een M16, maar ik zie bij sommige figurenmerken ook types met een Stetson opduiken die meer casual gekleed gaan dan mijn piloten.

Ondertussen zijn er al een paar dingetjes gedaan aan de Huey. Het gaat nog rustig aan omdat er veel rondgekeken moet worden tussen de bouwstappen voor de helikopter en het PE. Ik heb de achterwand van de cabine al voorbereid. Hier was oorspronkelijk niks voorzien buiten een gestoffeerd vlak. Eduard heeft een soort onderhoudsluik meegegeven, negen steunen om iets aan op te hangen en twee latjes met rivets. Van dit alles geven ze wel maar 1 coördinaat mee, de vijf bovenste steuntjes zitten op 8mm hoogte. Voor de rest krijg je alleen de isometrische tekening en moet je dus schatten waar alles moet komen. Een vooraanzicht zou hier handig geweest zijn, maar we gaan hier niet moeilijk doen en plaatsen alles maar op het zicht en met behulp van een paar met potlood uitgezette hulplijnen. Ik heb een paar gaten geboord, maar volgens de handleiding zou dit alleen nuttig zijn voor de Academy kit. Waarvoor ze moeten dienen, wordt dan weer niet duidelijk uitgelegd. Het lijkt of hier een bankje aan bevestigd gaat worden.

attachment.jpg

In de vloer zitten een paar openingen waar vermoedelijk hulzen door kunnen vallen indien er een schuifdeurportier aan de helikopter zou zitten. Die moet je afwerken met een gerivetteerd kader.

attachment.jpg

Daarna ben ik aan de middenconsole begonnen. Die wordt aangekleed met PE, waarbij ik ook een boortje bovengehaald heb om wat strips rond te winden. Die moesten aan beide kanten toegevoegd worden.

attachment.jpg
 
Steven wederom knappe uitleg en foto's , bij het eerst bekijken van deze beelden dacht ik in mezelf wat is dat nu heeft steven een klok gekocht ? Na het lezen van de tekst en het beter bekijken van de beelden zag ik wat het was ( sorry )
Marc
 
Dit kan niet anders dan een topper worden! Ben momenteel een documentairereeks over de oorlog aan het kijken, donkere bladzijde in de geschiedenis van Amerika, en het leeft door tot vandaag...
 
Knappe start!
Op 1/35 moet dat een serieuze heli zijn.

Gr
Thiery
 
Iedereen bedankt voor de toffe reacties, gelukkig wist ik al hoe laat het is. Ondertussen is het eerste deel van de Big Ed al bijna afgewerkt. Het leeuwendeel bestond uit de ombouw van de bestuurdersstoelen. Elke stoel werd volledig gedissecteerd en daarbij heb ik nog een stuk weggehaald dat volgens mij de zaak alleen moeilijker had gemaakt. Ook de aanwezige plastic gordels moeten weggeschuurd worden.

attachment.jpg

De zijkanten van de stoelen hadden een sleuf nodig voor de gordels. Deze had je in de plastic plaat moeten uitsnijden en dan aan beide kanten die stukjes PE moeten opkleven. Het leek me veel logischer om beide PE-stukjes op elkaar te kleven en alleen de plastic rand van de stoel over te houden. Met wat handigheid krijg je die in zijn geheel van het stuk plastic. De schuine buis wordt nog door een staaf Evergreen vervangen.

attachment.jpg

De heupgordels gaan dan door die sleuf. Elke gordel in deze set wordt volledig uit zijn afzonderlijke elementen opgebouwd. De bedoeling is dat ze straks achter de stoel aan de vloer geklonken worden met nog wat PE. Ik ga de stoelen eerst schilderen voor ik ze vastlijm en de gordels plat druk.

attachment.jpg

De schoudergordels zijn nog een stuk ingewikkelder, want hier zijn schuivende delen aan waar de afstand niet echt bij gegeven wordt. De Kevlarplaten naast de piloten kunnen in open of gesloten stand geplaatst worden.

attachment.jpg

Hier is ook de binnenste plaat toegevoegd. Het zwakke punt blijkt wel dat handvatje bovenaan.

attachment.jpg

De passagiersstoel. Dit is gelukkig wat minder werk.

attachment.jpg

Dry-fit van de stoelen. Door de boringen in de vloer zal dit straks goed vastzitten na het schilderen.

attachment.jpg

attachment.jpg

De twee grote PE-delen in de neus passen vrij goed, al heb ik ze anders vastgekleefd dan de handleiding het wilde hebben. Die wilde ze eerst aan de vloer hangen, maar het lijkt mij veel belangrijker dat de afgeronde stukken perfect aansluiten op het raam in de neus.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit zal trouwens prima aansluiten op de vloer, zoals op deze foto's te zien is. Nu moet ik de pedalen nog gaan bouwen, maar dit is ook weer een bouwstap op zichzelf.
 
Machtig zoals we allemaal wel gewent zijn , nu wat me wel opviel is dat de riemen tamelijk breed zijn is dat normaal of zijn ze inderdaad wat te breed ?
Marc
 
Hey,

Just wat onze Marc hier opmerkt, lijkt me inderdaad wel heel breed...
 
Prachtig werk, mij viel het ook direct op dat ze breed zijn.
 
de gordels doen mij denken aan de gordels van de wereldkampioenschap boksen of wrestling. zo breed in het midden alsof het heel het buik wilt vullen.
 
Enkele vorderingen bij het interieur.

attachment.jpg

De voetsteunen kregen zoals meerdere details in de kit twee opties. Ik heb de steunen zonder detail gebruikt om onder de andere te kleven zodat ze wat hoger staan, dan past de vloer beter. Zelfs op de twee hendels moest wat PE.

attachment.jpg

De pedaaltjes waren ook een hoop werk, met stukjes koperdraad van 0.5mm.

attachment.jpg

Ik koos voor het ontwerp met de merknaam, een leuk detail van Eduard.

attachment.jpg

Het hele instrumentenbord wordt vervangen. Je verliest een klein beetje diepte maar de metertjes gaan er dan weer sterk op vooruit als je de bijgeleverde film gebruikt.

attachment.jpg

In de instructies wordt aangegeven dat je een hoekje van dit bord moet afschuren, het raakt het windshield anders. Er wordt nog een extra metertje aan geplakt. Ik had de brandblussers hier ook al aangepast, maar er moest later eentje van verplaatst worden.

attachment.jpg

Het interieur van de portieren. De schuifdeuren zijn niet zo goed afgewerkt maar als die open staan, zie je dat niet.

attachment.jpg

Nog twee grote stukken PE passen net tegen de zijkanten. Dit lijmt wel moeilijker want je moet PE-randen onder spanning op het plastic plakken. De middelste brandblusser is dan hiernaartoe verhuisd.
 
Bedankt. De cockpit is ondertussen in de zwarte primer gezet, de show moet voortgaan.

attachment.jpg

Dit munitievat is voor de granaatwerper in de neus. Er moest een patroonband aan, die door Eduard vervangen wordt. Het is niet zo duidelijk hoe dit aan de dashboardconsole moet gehecht worden.

attachment.jpg

Er zijn roosters in de zijkant van de heli, die best nu al vervangen worden zodat aan de binnenzijde nog afgewerkt kan worden. Hier wordt het plastic doorboord.

attachment.jpg

Een rooster is geplaatst. Ik zag dan dat er nog eentje onder moest komen. Daarom werd het eerste rooster afgeplakt, zo kwam het niet onder het plasticstof terecht.

attachment.jpg

Beide zijn nu vastgelijmd met CA-lijm. De andere kant heeft een verwijderbare klep, maar ik vind die nogal dik. Eens kijken of dat te schratchen is uit metaal.

attachment.jpg

Het instrumentenpaneel is nu afgeplakt.

attachment.jpg

Klaar voor de spuit, sommige ruiten zijn nu ook afgeplakt. Andere kunnen pas later toegevoegd worden.

attachment.jpg

Da's weer gebeurd. Nu moet er nog afgeplakt worden voor het grijs.
 
Na wat afplakken kon het grijs gespoten worden. Ik heb gewoon het eerste grijs gekozen dat er in het verfrekje stond. Dan heb ik de turbine in gun metal gezet en de stoelen in olive drab. De tussenstand ziet er als volgt uit:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De riemen worden moeilijk om af te plakken, maar ik wil het toch proberen. De motorruimte moet in chromaatgroen, da's makkelijker.
 
Begint al aardig in vorm te komen, we blijven volgen.
 
Bedankt, Erwin, er komt nu iets uit dat op een interieur lijkt. De volgende foto lijkt eerder op een hoopje plakafval, maar dit zijn de stoeltjes na het spuitwerk.

attachment.jpg

Gelukkig ziet het er helemaal anders uit als alles uitgepakt is en vastgekleefd op de cockpitvloer.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb met wat bruin en zwart een schaduw gezet op het grijs.

attachment.jpg

attachment.jpg

De brandblussers zijn een mooi aandachtspunt in het grijze decor.

attachment.jpg

De riemen moesten nog vastgezet worden op de steunen. Ze zijn in RLM 65 gezet.

attachment.jpg

Nu kan ook de patroonband geplaatst worden.

attachment.jpg
 
Weer lekker bezig!
Goed gelukt dat schaduwen. Breekt het monotone grijs

Gr
Thiery
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan