Hoofdsponsor

1/144 1/144 Airbus A321, Belgian Air Force [wip]

Nils

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 jun 2008
Berichten
331
het is ondertussen al een héél eind geleden sinds ik laatst een bouwverslag hier heb geplaatst.
daar ga ik nu verandering in brengen want ik ben net begonnen aan 2 verschillende Airbus toestellen, in de kleuren van de Belgische Luchtmacht.

de eerste is deze Airbus A321 in schaal 1/144, de bouwdoos is een oude van Revell. nothing fancy, maar toch nog een degelijke doos die de tand des tijds nog goed doorstaan heeft.
de BAF decals zijn zelfgemaakt en de driekleur komt uit de reserve doos, deze ter aanvulling van de stenciling uit de kit.

8HGm5yN.jpg

Dr0SHqL.jpg

OZhthpJ.jpg
 
Succes en veel plezier.
Luchtvaart is moeilijk onderdeel in de modelbouw.
 
Heb horen zeggen dat deze Airbus toestellen al een heel druk leven achter zich hadden voordat wij ze in occasie aankochten en dat we er van in het begin veel kosten aan gehad hebben om ze tot de huidige toestand te brengen. Zie ze ieder jaar op 21 Juli bijna boven mijn huis passeren bij het luchtdefilé samen met de rest van de Belgische luchtmacht.
Veel succes met de bouw.
 
er is er maar 1 in gebruik, en die is niet gekocht maar geleased en vliegt met een Portuguese burger code CS TRJ
 
heb intussen een beetje vooruitgang geboekt.
de motoren zitten in elkaar, en ben begonnen met de metallic verf aan de buitenkant. als deze droog zijn kunnen ze worden afgeplakt voor de airbrush.
om wat moeite en werk te sparen heb ik enkele decals uit een A319 doos gehaald voor de motoren en (in geval van mislukking) de cockpitramen, dat laatste wil ik liever vermijden.

C23iuun.jpg

wHdi59P.jpg

3aEsV4Z.jpg
 
Nils, plak je vaker metallic verf af? Als ik dat doe, gaat er meestal wat van de glans verloren. Daarom doe ik die kleuren nu meestal laatst. Sowieso is het beter om die harde overgangen onder je gespoten verf te vermijden.
 
ja, maar voor mij hindert dat niet omdat ik er meestal met een laagje glanzend vernis erover ga.
 
Succes met deze!
Leuk project.

Gr
Thiery
 
Update.

vandaag alles afgeplakt en onder de airbrush gezet. ik heb serieuze problemen gehad met de Humbrol verf (167 RAF Barley, Humbrol is niet meer wat het geweest is sinds Hornby het heeft overgenomen).
de verf wilde totaal niet dikken en er zat een afschuwelijke gele schijn in (denk dat ze andere verdunner gebruiken) en krijg de kleur niet goed bij het mengen. ben dan maar overstapt naar de goede betrouwbare Revell verf, en heb de dichtstbijzijnde kleur gekozen, grijs 374.

omdat revell geen primers heeft (behalve de afschuwelijke spuitbussen), heb ik als dunne grondlaag eerst in een donkergrijze matt kleur gespoten, deze droogde aanzienlijk snel en een half uur later kon 374 erop spuiten. volgende stap is de randen van de vleugels afplakken en de slats in aluminium kleur schilderen, dit doe ik met een penceel omdat metallic spuiten met de airbrush nog niet helemaal lukt.

alle kleinere onderdelen zijn ook al in de verf gezet, al wat er dan moet gebeuren is de boel in elkaar steken.

afplakken:

sZq9fPR.jpg

primer:

Xr6GpLy.jpg

en dan de kleur...

VvwRduT.jpg

5oT9J3R.jpg

7fJG9jc.jpg
 
De vraag naar Humbrol enamel is veel verminderd omdat er veel modelbouwers op acryl zijn overgeschakeld. Het kan dus oude verf zijn, maar als het potje eenmaal open is geweest, gaat de kwaliteit achteruit.
 
heb eerst een potje gebruikt dat al open was, dat lukte niet echt, had dan een nieuw potje genomen en het was zelfs nog erger, het was meer stroop dan verdunner.
heb dit opgezocht en het bleek dat de kwaliteit al sinds 2018 fel achteruit is gegaan, normaal gebruikte ik die enamels van hen graag, maar nu neig ik meer om uitsluitend met Revell enamels te werken.
 
Ik gebruik de enamel verven van revell ook regelmatig en ben zeer tevreden over het resultaat.
Ik gebruik de zijdematte enamel verven van Revell meestal als primer. Deze verf heeft een stevige hechting en je kan er achteraf gelijk welke andere verf (zowel enamel als acryl) opzetten (mits voldoende droogtijd).
De metallic verven van Revell airbrush je op dezelfde manier als hun andere verven. 40 % verdunnen met Revell Color Mix en als werkdruk ongeveer 1,2 kg (kan variëren al naargelang compressor, pistool, naalddikte...).
 
Update:

vandaag de motoren afgewerkt, laagje Humbrol clear erover en aan de vleugels gehangen.

gisteren heb ik de maskol van de ramen gehaald, op zicht lijkt het goed maar naar mijn eigen mening is het niet acht goed gegaan, dat probleem heb je met oudere kits waarbij de verzinkingen niet zo diep zijn, ben bang dat er inderdaad wel een windscreen decal op mag.

foto's

wHz5EsZ.jpg

XIpKsrV.jpg

IgcG7ed.jpg

xoaVECW.jpg
 
Nils, sorry, maar ik denk dat je met nog een groter probleem zit en dat is de lasnaad tussen de twee helften.
Die is overduidelijk aanwezig op de kop en neus van het vliegtuig alsook op de buik is die goed zichtbaar (laatste foto). Tevens zou je de randen van de voorruit beter kunnen wegwerken.
Pas als die weg zijn zou je met bijv. Tamiya tape de ramen kunnen afplakken alvorens te spuiten.
 
Dat is het nadeel van foto's die je bekijkt op de computer. Je ziet gebreken waar je met het blote oog overkijkt. Wat Erwin aanduidt is met wat schuurwerk en Vallejo putty uit een tube weg te werken. Die kan je met een nat penseel zelfs wat verdunnen om een fijn laagje te leggen. herschilderen zal nodig zijn, met gevaar voor de decals, maar aangezien je die zelf gemaakt heb, kan je wel een extra setje drukken als er een ongelukske bijkomet
 
Beste Nils.

Ik weet niet hoeveel ervaring je reeds hebt in de modelbouw in het algemeen en met het bouwen van airliners in het bijzonder. Bij de bouw van je airbus vallen mij enkele punten ter verbetering op die je voor een toekomstig project misschien kan toepassen.
Vooreerst is zoals reeds opgemerkt de naad van de romphelften nog goed zichtbaar. Voor een airliner werkt dit meestal vrij storend omdat op dergelijke modellen door de mooi perfect ronde romp en door het veelal glanzende oppervlak (kleurenschema) deze fouten vrij snel in het oog springen.
Wat het aanbrengen van de ramen betreft (zowel voor de cockpit als voor de romp) werk je best met decals. Hier kan je een veel mooier resultaat mee bekomen dan deze te verven (cockpit) of open te laten (romp).
Als ik naar de legoblokjes onder de staart kijk vermoed ik dat je geen ballast hebt aangebracht in de neus waardoor het toestel uit balans is en op zijn staart komt te zitten. Dit kan je eventueel oplossen door het model vast te lijmen op een sokkel.
Het bouwen van airliners is een aparte discipline in de modelbouw die niet moeilijker is dan het bouwen van enig ander model maar die enkele eigen specifieke punten van aandacht vereist. Eens je deze toepast zal je zien dat je snel vorderingen maakt in dit soort bouwprojecten.
Uiteraard zijn mijn opmerkingen bedoeld als opbouwende kritiek en is het niet de bedoeling om je model af te kraken. Als ik naar de evolutie kijk die ikzelf heb ondergaan (mijn eerste modellen versus mijn laatste projecten) zie ik in je project zaken die ik indertijd zelf heb toegepast (en verkeerd gedaan).
Indien je de bouw van een volgende airliner opstart kan je misschien eerst even mijn project Boeing 737-300 Southwest Airlines lezen. Hopelijk staan daar enkele tips in die je voor je volgende bouw op weg kunnen helpen.
Succes met de volgende bouw,
Mvg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan