Hoofdsponsor

1/24 Citroën Fourgon H (Heller)

Schaal 1/24 - 1/25

Willy

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
3 feb 2020
Berichten
773
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Willy, is die al afgewerkt geraakt.
Goed dat je tussentijdse foto's genomen hebt van de bouw.
Heb je moeilijkheden ondervonden bij het bouwen van dit model?
 
Hallo Erwin. De bouw viel in het begin goed mee maar aan de rechterkant achteraan klopt er toch iets niet. De grote problemen zijn de zijdeuren vooraan. Ik heb heel wat slijp en vijlwerk moeten uitvoeren aan het frontale paneel om het dak vooraan te doen sluiten en de voorste deuren wat houvast te geven. Daar het nog te koud was om te airbrushen heb ik met de borstel geverfd. Om die grijze metaal tint te bekomen heb ik die potjes Metalcolor van Vallejo gebruikt nl gunmetal en white aluminium. Was een slecht idee, vooreerst is de korrel van die verf te grof en anderzijds spliste het mengsel na het drogen gedeeltelijk in 2 tinten. Op de geribbelde panelen valt het nog mee maar de vlakke delen heb ik wel zesmaal herbegonnen met verschillende verdunning . Enfin men leert met schade en schande en men wordt grijzer en wijzer. Al bij al was het toch fun. Hetzelfde model van Ebbro zal allicht beter zijn maar de prijs is ongeveer het dubbele. Groetjes aan iedereen. Willy.
 
Inderdaad. Al doende leert men.
Uw volgende bouw misschien iets rustiger aanpakken en alle stappen toelichten. Op die manier krijg je automatisch reacties en kan een en ander worden bijgestuurd.
Succes.
 
Willy, zilver is een heel moeilijke kleur om te verven. Je zou nog altijd kunnen opteren om er de verf terug af te halen en opnieuw aan de slag te gaan maar deze maal met een spuitbus.
Ik gebruik regelmatig een grijze primer van bij Action en mijn zilver spuitbus is van Tamiya. Nadeel, het stinkt en vervliegt iets meer maar het voordeel is dat het mooi egaal spuit op voorwaarde dat je met laagjes werkt net als met de AB.
 
Al doende leert men.Bij uw volgende model zal het waarschijnlijk beter lukken.
Marc S.
 
Willy heb je dan niet eerst een dryfit gedaan? dan had je misschien deze problemen al opgemerkt en had je het slijp en vijlwerk niet hoeven te doen

Rudi bedankt voor je reactie. Meestal heeft een autokit een carosserie en als het geen curbsidemodel is een motorkap die men kan openen. Met dit Citroën model heeft Heller een speciaal concept gebruikt:alle delen waar ruiten in zitten zijn volledig in transparante plastiek gegoten. Dus het voorste deel is een groot doorschijnend stuk met ruiten, motorkap en zijkanten. Idem de voordeuren zijn uit een stuk ,evenals achteraan het bovenpaneel. Dit systeem sluit gesukkel met de venster natuurlijk uit maar veel dryfitten is niet mogelijk. Het is duidelijk dat deze kitontworpen is om alle panelen en deuren in open toestand te kleven. Daardoor zijn al 80% van de problemen opgelost, bvb de achterkant bestaat uit een kader met een transparant bovenpaneel met venster en een onderpaneel. Kleeft men deze in het kader dan heeft men aan weerszijden een spleet van 0,6 mm. Aan de rechterkant is een schuifdeur ,de opening daarvoor is aan de bovenkant ongeveer 4mm smaller dan onderaan. Het verhaal over de voordeuren , dak en frontpaneel ga ik je besparen. Keep safe. Have fun and make a model. Willy.
 
Willy , het resultaat mag best gezien worden , neem de tips ter harte en je volgende model zal er alleen maar beter uitzien , en precies al doende zal men leren.
Zolang je er zelf plezier aan beleefd is het al geslaagd is mijn motto :)
 
Steeds tof als ik zo iets af zie want blijft toch nostalgie die roestbakken.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan