Hoofdsponsor

1/72 "France '40" Morane Saulnier MS 406 [wip]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.341
Een "France 40" zonder vliegtuigen is onmogelijk en dus gaan we langzaam van start met een jachtvliegtuig van het Franse Armée de l'Air.

Korte geschiedenis:
De Morane Saulnier MS 406, kortweg MS 406, werd ontworpen in 1934 naar aanleiding van een vraag naar een nieuw jachtvliegtuig met 1 vleugel en een intrekbaar landingsgestel. Het zou echter nog tot 1938 duren vooraleer de eerste toestellen van de band zouden rollen en konden getest worden. Tegen die tijd vlogen de Duitsers al met de Messerschmitt Bf 109E en de MS 406 was daar niet tegen opgewassen. Tevens was er geen tijd meer om hem aan te passen met andere motoren. Tijdens de slag om Frankrijk zou hij wel enkele overwinningen behalen maar hij was zeker niet bij de beste gevechtsvliegtuigen te rekenen.

Na de val van Frankrijk konden de Duitse troepen een groot deel van deze vliegtuigen recupereren en zij konden deze verkopen/uitdelen aan hun toenmalige bondgenoten zoals Turkije, Litouwen, Cratië, Italië, Finland. De Duitsers gebruikten deze als opleidingstoestel en Vichy Frankrijk vloog er ook mee zowel in Frankrijk, Madagascar, Syrië en in Noord-Afrika. Zwitserland vloog met in licentie gebouwde toestellen.

De kit:
In de catacomben van mijn stash stak deze oude kit van NOVO die op zichzelf een heruitgave is van de FROG kit.

attachment.jpg

Zelfs de instructies werden integraal overgenomen.

attachment.jpg

De onderdelen tonen hun leeftijd en er zal hier en daar veel aanpassing nodig zijn,

attachment.jpg

De decals bieden dezelfde optie als de Frog kit namelijk een toestel van de Franse luchtmacht of een toestel van de Zwitserse luchtmacht. In het zakje steekt een metalen figuurtje van een officier piloot.

attachment.jpg

Ergens heb ik ooit eens een PE setje gekocht voor de MS 406 maar deze is ontworpen om gebruikt te worden bij een Hasegawa kit. We zullen zien wat we ervan kunnen gebruiken.

attachment.jpg

Als laatste komen we bij de "vuile boekskes" en daar zijn er meer dan genoeg van:
Scale Aviation Modeller International (SAMI) van oktober 1997, februari 2000 en november 2010
Wing Masters 12 en 50
Replic 171 en 204
Avions 98

De meeste behandelen de bouw van een MS 406 op 1/48 maar degenen die in het bijzonder mijn aandacht trekken zijn SAMI november 2010 omdat daar profieltekeningen in staan en Avions 98 met detailfoto's van echte toestellen.

attachment.jpg

Ik start dit topic nu reeds om reden dat het zeker geen gemakkelijke bouw zal worden maar ik hoop dat de tekeningen een grote hulp zullen zijn en dat ik de meeste PE onderdelen zal kunnen gebruiken.
 
Robuust vliegtuigje en weer wat bijgeleerd.
 
We zijn er aan begonnen en al meteen goed en slecht nieuws.

Slecht nieuws:
- De nieuwe PE flaps zijn niet bruikbaar op dit toestel. De Frog/Novo kit voorziet de buitenste flaps in hun kit maar Eduard levert de onderste delen van de flaps aan de binnenzijde van de vleugel en de delen komen helemaal niet overeen.
- De Eduard PE set voorziet ook vervanging voor de intrekbare radiator onder aan het toestel in die zin dat de radiator in uitgeschoven toestand kan gebouwd worden. Hiervoor moet je gebruik maken van gedetailleerde stukken eigen aan de Hasegawa kit en die zijn natuurlijk niet te vinden op ons stuk antiek. Ik ga het nog eens goed nakijken en denk dat ik de radiator toch wel een beetje kan aanpassen en verbeteren.

Goed nieuws:
- De cockpit is bruikbaar. Hij is heel gedetailleerd maar zal passen zonder al te veel aanpassingen en zoals jullie weten is een mooie cockpit al het halve werk.
- Uit foto's en docu blijkt dat de MS 406 kon uitgerust zijn met 3 soorten uitlaten aan de motor: een "vroege" met 6 openingen, een "late" met 4 naar achter gerichte openingen of een "Bronzavia" uitlaat. De uitlaat van de kit trekt op niets maar de Bronzavia uitlaat maakt deel uit van de PE set en ik ga deze gebruiken om deze van de kit te verdoezelen.

Wat mij echter tegen valt is de olie koeler vooraan in de neus van het toestel. Deze zit juist onder de schroef en ik had er nog nooit op gelet dat die er was tot ik natuurlijk de docu begon te lezen. Daarom gehoopt dat deze olie koeler in de PE set zou gezeten hebben maar niets van, er is geen vervanging voorzien. Nu ik echter het toestel aan het detailleren ben wil ik echter wel de oliekoeler aanbrengen dus daar ga ik iets op zoeken.

Voor de rest 2 foto's van de PE cockpit.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Ik schat dat deze kit 50 jaar of ouder is?
Mooie uitdaging om daar iets leuks van te maken :dry:
Succes met de bouw.
 
Er zijn veel betere kits van de Morane beschikbaar dan dit oud beestje uit mijn tienerjaren. Je steekt veel werk in de binnenkant, maar de buitenkant van de kit is ook niet veel soeps . Ook de decals zullen waarschijnlijk ook niet meer deugen. Alleen dat peetje lijkt mij interessant.
 
Even gaan piepen bij Scalemates.
De originele Frog kit dateert van 1969, de release van Novo dateert van 1977.

Ik ben onlangs begonnen aan een Britten Norman uit die periode (airfix 1/72).
Altijd leuk om zo’n oude kit te bekijken met de huidige moderne producties in het achterhoofd :O .
Succes met de bouw.
 
Toch altijd een uitdaging om dergelijke kit aan te pakken.
Maar ze zijn ooit gemaakt om gebouwd te worden... Dus dat maakt me blij als een dergelijk oudje zijn lot ondergaat en niet ergens wordt genegeerd omdat er een beter model op de markt is gekomen..
 
Hopelijk komt het tot een goed eind en volg in stilte want ken er niets van .
 
@ Lt D: Daar heb je groot gelijk in en dat is een filosofie die ik altijd gevolgd heb. Ik heb veel kits indertijd gekocht toen ze bij wijze van spreken "state of the art" waren maar naar de huidige normen nu op niets meer trekken.

Even ook een kleine update, zij het zonder foto's.
Tot heden heeft de MS406 de volgende wijzigingen ondergaan:
- de plaats waar de radiator grille in de neus moet komen werd voorbereid door het wegschuren van plastiek,
- de luchtinlaten aan elke zijde werden uitgeboord in afwachting van het plaatsen van PE,
- de radiator onderaan het toestel werd open gezaagd en kan nu ook PE ontvangen,
- de uitlaten aan beide zijden werden uitgeboord,
- het oude cockpit interieur werd aangepast om de PE cockpit te ontvangen,
- de verbindingspunten voorzien in de oude kit werden weggesneden en vlak geveild. Dit werd gedaan omdat ik de indruk had dat de beide romphelften niet overeen kwamen.

Alles zal duidelijker worden van zodra de PE bevestigd is.
 
Wow,

Flink gedetailleerd voor zo een kleine schaal.

Grtz.

Luc8)
 
Kleine update, niet veel over te zeggen behalve dat het een zoekertje was naar de kleur welke de Franse toestellen hadden als interieur.
Volgens verschillende tijdschriften was dit "Bleu Nuit" en men verwijst naar een Aeromaster kleur of Humbrol 77 maar vermits we dit niet hebben is het Vallejo Model Color 70964 Field Blue geworden. Valt iets lichter uit maar dat kan geen kwaad op deze schaal.

attachment.jpg

Volgende stap is het aanbrengen van de instrumenten, wat drybrushen en de cockpit inpassen in de romp.
Het gaat traag maar dat is beter dan overhaasten want we gaan nog miserie verkopen met de vleugels ook.
 
Goeie keuze om een iets lichtere kleur te nemen. Zeker op deze schaal wordt de cockpit anders een "zwart gat" en kan je van je toevoegingen niets meer terugvinden.

gr
Thiery
 
Het gaat traag maar het is niet gemakkelijk om deze oude kit een degelijk uiterlijk te geven.

Maar het lukt en ik heb er zelfs plezier in.
De cockpit is zo goed als afgewerkt en op zijn plaats middels het nodige schuur-, vijl- en snijwerk. De romp is eindelijk gesloten geraakt en bijgewerkt tot een egale romp. De radiator grilles zijn ook geplaatst maar nog wat plamuurwerk nodig.

attachment.jpg

Eens het plamuurwerk in orde krijgt hij een laag primer om te zien of de romp nog moet bijgewerkt worden. Pas dan gaan we de vleugels proberen passen.
 
Toch wel een raar design. Lijkt alsof ze de cockpit te ver naar achter hebben geplaatst (of is het eerder een compact vliegtuig met een te lange neus).

Gr
Thiery
 
Mooi geheel aan het worden.
die cockpit is knap gepresenteerd.
 
De PE set voorziet onderdelen om de wheel bays op te frissen en te detailleren maar vermits dit een andere kit is, zijn enkele onderdelen niet bruikbaar.
Een PE rand en ronde platen kon ik wel gebruiken en deze werden dan ook aangebracht.

attachment.jpg

een niet zo goede foto maar het geeft een idee.
Er zullen echter nog aanpassingen moeten gebeuren aan de voet van de vleugels ten einde een goede fit te krijgen met de body.
 
De MS406 is klaar voor zijn testlaag primer want er is veel opgevuld en geschuurd en de testlaag zal aantonen of hij klaar is voor de verdere afwerking en het verdere verfwerk.
Ondertussen ook nog 2 extra steunen aangebracht in de cockpit juist achter de stoel. Deze stukken zaten vreemd genoeg niet in de PE set maar zijn wel duidelijk zichtbaar op de technische tekeningen in het magazine.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De struts aan de staartvlakken waren niet bruikbaar en werden vervangen door metaaldraad.
De cockpitkap zal in gesloten toestand gepresenteerd worden. Jammer voor de vele cockpitdetails maar ik vrees dat de kap zal versplinteren als ik een poging ga doen om ze open te zagen. Er werd tape aangebracht en het interieurkleur werd als eerste aangebracht.
 
Mooi modelletje en ben benieuwd naar schildering.
 
Knap!
Kunnen de rolroeren aan de vleugels bewegen?
Beide naar beneden kan immers niet...

Gr
Thiery
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan