Hoofdsponsor

1/72 "France '40" Morane Saulnier MS 406 [wip]

Kleine update: de MS406 heeft zijn verfjasje gekregen volgens de instructies op de cover van Novo maar het staat mij niet erg aan.

attachment.jpg

Even de docu nagekeken en ik kan geen 2 vliegtuigen vinden in die publicaties die (bijna) hetzelfde kleurpatroon volgden. Denk dat ze in die tijd al blij waren dat ze gecamoufleerd waren.
Nog even laten bezinken maar ik vrees dat ik toch een ander schema ga aanbrengen.

Laat gerust horen wat jullie er van denken.
 
Inderdaad, Erwin, de Franse vliegtuigen hadden geen strak camouflagepatroon, de kleuren waren chocolat bruin, blauwgrijs en groen bovenaan. Misschien kan je de info gebruiken van een decalvel voor dit type, maar Novo lijkt mij geen betrouwbare bron.
 
In dit geval spreekt men van Gris Clair onderaan en Gris Foncé, Brun Chocolat en Vert Foncé bovenaan. De Vert Foncé vond ik al overdreven en heb ik vervangen door Khaki maar het ziet er naar mijn mening nog niet goed uit.
 
Wat je ook beslist vind de patronen van camo zeer knap.
De kleuren kan ik niet over mee praten maar dat zie ik dan wel als je de beslist heeft.
 
patroon is ok, vind ik.
Ik denk dat het beeld vooral niet klopt door het gebrek aan een heftig groen. Licht-grijs en bruin zien er mij wel goed uit.

Gr
Thiery
 
Erwin, de kleuren die volgens mij het best te gebruiken zijn voor Franse vliegtuigen zijn die van Lifecolor : gris bleu clair, ua141, aki français ua142 (is eigenlijk groen) terre de sienne (bruin) ua143, chamois français ua144 (wo1) , gris bleu français ua145 en vert pomme ua146 (wo1)
Te vinden bij https://www.military-modelling.com/
 
Bedankt Eric, heb deze ook in stock maar Lifecolour moet gespoten worden en met dit weer is dat niet te doen.
Heb de MS ondertussen al terug afgeschuurd, zowat het enige dat ik deze week gedaan heb op modelbouwvlak.
 
Ook voor mij zijn de temperaturen wat aan de hoge kant in de hobby ruimte.
 
Ook de MS406 heeft een nieuw verfjasje gekregen en dit schema lijkt er meer op al moet het nog doffer worden van kleur.
Denk dat ik in de toekomst de camo van de Franse vliegtuigen maar met de hand ga schilderen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu eerst de decals aanbrengen.
 
Ook hier mooi patroon van de kleuren.
 
Mooi patroon, inderdaad.
Wat me wel opviel is een schijnbaar verschil tussen de overgangen.
Tussen grijs en bruin lijken de lijnen "hard", terwijl tussen groen en bruin zijn ze "zacht".
 
De MS406 blijft tegenpruttelen maar we geven niet op.
Na het spuiten zijn de kleuren wat meer één geworden door een zeer dun laagje Iraqui Sand.

En toen kwamen de decals .....
Poging 1: decals uit de kit zelf: 10.000 stukken uit één roundel.
Poging 2: decals uit de kit + decal spray: 500 stukken.
Poging 3: een reserve set decals + decal spray: Hoera, gelukt !
Nadeel: de blauwe kleur van de tricolore en de roundels neigt eerder naar het purper toe maar ik ga het mij niet aantrekken, miserie genoeg verkocht.

attachment.jpg

attachment.jpg

De decals zijn ondertussen verzegeld met een laag matte vernis (spuitbus Humbrol).

De radioantenne aan de onderzijde werd ook aangebracht.
Volgende stap was het aanbrengen van het landingsgestel waarbij ik gehoopt had de PE set te kunnen gebruiken. Bleek echter dat de deuren helemaal zouden passen en groter alsook een andere vorm hadden dan deze uit de kit.
De hele zaak dan maar opgekuist en verdund maar toch de PE steun kunnen gebruiken en aangebracht.

attachment.jpg

Niet veel van te zien op de foto maar het is toch veel fijner en realistischer.

Nog te doen:
- uitpakken cockpit en bijwerken,
- aanbrengen van de speciale uitlaten type Bronzavia (PE),
- antenne achter de cockpit,
- schilderen van de radiatorroosters,
- aanbrengen vizier en schroef.

Hopelijk raakt deze de komende week afgewerkt.
 
Op de foto is het toch mooi blauw in mijn ogen.
 
Voor mij is deze MS 406 afgewerkt.

Een oude kit in een poging om deze wat op een hoger niveau te brengen door toevoeging van PE en wat scratch hetgeen niet altijd gelukt is. Grote verwarring inzake te gebruiken kleurenschema's maar dat lijkt schering en inslag te zijn bij Franse onderwerpen uit WO2.
Wie ooit de MS 406 wil bouwen raad ik aan om zeker geen oude Frog/Novo te gebruiken, er bestaan momenteel veel betere producten.

Vliegtuig gevlogen door Adjudant Pierre le Gloan behorende tot de Groupe de Chasse G.C. 111/6, 5 Escadrille, April 1940.

Eindfoto's voor de gelegenheid op een oud ondergrondje:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De MS 406 heeft een plaatsje gekregen op mijn museum vliegveld tussen een Me 108 en een Zero.

attachment.jpg

Het metalen figuurtje van het merk Trame zal later afgewerkt worden.
 
Mooi toestel geworden en een deftige verzameling vliegtuigen zo te zien .
Laatste foto is geweldig.
 
Inderdaad mooi toestel geworden,

En ik sluit mij aan bij Pascal, jouw museum ziet er fantastisch uit:wow:

Grtz.

Luc8)
 
Ondanks het tegenstrubbelen is het toch een leuk model geworden zo te zien. Wanneer krijgen we een rondleiding door het museum :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan