Hoofdsponsor

1/87 Märklin treinbaan h0

Beyond

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
27 jun 2008
Berichten
12.030
Na jaren en jaren enkel h0-materiaal te kunnen verzamelen en stockeren in dozen, heb ik eindelijk een hoek kunnen vrijmaken waar ik een (kleine) treinbaan kan beginnen.
Alles is analoog, dit omdat ik enkel analoog heb gekend als kind, en van daaruit ben beginnen verzamelen. Aan de andere kant ben ik niet zo digitaal aangelegd (geen voeling mee), dus blijf ik de analoge weg volgen..
Het is de bedoeling om in twee verdiepen te werken, zodat ik iets meer spoor kan gebruiken. Momenteel is enkel het onderste niveau aan de orde.
Bedoeling is dit deel zo storingvrij te krijgen eer de bereikbaarheid bemoeilijkt wordt.
Gisteren echter een grote storing gehad waardoor alle wissels niet meer reageren op de commando's :(
Dit wordt dus uitzoeken...

Om een visueel beeld te geven heb ik enkele foto's van de startwerken.
Kleine voetnoot, ik ben er aan gestart tijdens de strenge lockdown, dus heb ik me moeten behelpen met materialen welke in huis aanwezig waren, dus pure recycling van basismaterialen :D

De vrijgemaakte hoek:
attachment.jpg

Het sporenplan zoals het ongeveer in mijn hoofd zat (hier en daar werd er tijdens het opbouwen wat aangepast):
attachment.jpg

En dan nog de trein welke sinds mijn prille jeugd al op de baan van mijn broer rondreed, en nu op die van mij enkele rondjes heeft gereden.
Het was met schokken en stoten, en nu terug even aan de kant gezet, want deze (en alle andere locs) hebben een groot onderhoud nodig en wat TLC

attachment.jpg

Een andere loc is pas later aangeschaft, maar dit was ook het model welke ik als kind heb zien rondrijden

attachment.jpg

Voor de rest is het nu wachten op latere tijden, ik ben momenteel terug aan het werk, en na de werkuren maak ik nog stoffen mondmaskers welke mijn werkgever (stadsbestuur) deze uitdeelt aan diensten die deze broodnodig hebben. Daardoor natuurlijk wat minder tijd om met de hobby bezig te zijn...

attachment.jpg
 
Als je nu een kit met parachutisten koopt, wordt dat een prachtig treindiorama.
 
Als je nu een kit met parachutisten koopt, wordt dat een prachtig treindiorama.

Hehe Steven, inderdaad :)
Het is echter de bedoeling dat de treinbaan zich in de periode van de jaren 1970-1980-1990 situeert. Deze stoomlocs zullen niet de hoofdrolspelers worden ;)

Hey Rudi, het is inderdaad een kleine ruimte, maar de bedoeling is dat dit met de tijd uitgebreid kan worden naar 3 keer zoveel ruimte, maar momenteel staan daar nog rekken met de modelbouw-voorraad, dus zal ik eerst nog veel moeten bouwen eer ik daar plaats heb :D
Voor nu heb ik echter een begin en kan ik al eens met de kids enkele treinen laten rijden ;)
 
Ik ondervind de laatste tijd dat mijn berichten soms niet doorgaan
Dus nog eens Xavier ik heb ongelooflijk respect voor hetgeen ge doet voor de gemeenschap zo zouden er meer mensen moeten zijn
Wat de treinen betreft aan alles is een begin en ik denk dat het niet zo heel lang zal duren eer we een grotere ruimte te zien krijgen
Ik zou zeggen hou de moed erin en succes voor de verdere uitbouw van uw trein imperium
Marc
 
Dat is een knus hoekje om een trein baan te bouwen.
Heb pas alle treinen en rails van mijn broer gekregen maar heb er geen feeling mee, dus alles terug gegeven....
Dat was trouwens mini fix;)

Fred
 
Nostalgie ten top en kijk er geweldig naar wat het resultaat gaat worden.
 
Je hebt weer mooie vooruitzichten Xavier.
Doet er mij aan herinneren dat ik hier nog een oude transfo liggen heb van mijn oude treinbaan.
Schrijf dat eens even op en herinner mij er eens aan tegen de tijd dat we weer een bijeenkomst hebben of elkaar op een beurs kunnen ontmoeten (Nationals in Affligem?) dat ik dat materiaal eens verzamel zodat jij het kan verwerken. Ligt hier toch maar te liggen.
 
succes met het nieuwe hoofdstuk in de hobby.
 
De kinderdroom waarmaken

Reeds vanaf mijn eerste levensjaren had mijn broer al een treinbaan in huis. Daar en toen heb ik de model(bouw) microbe opgelopen.
Intussen enkele decennia later, waarin steeds de ogen open waren om koopjes te doen en zo mijn verzameling uit te breiden, en waarin ook enkele opstart-projecten het daglicht hebben gezien, maar nooit tot voltooiing zijn gekomen, is het nu eindelijk zover.
Het voorgaande deel van dit topic is eigenlijk niet meer van toepassing, daar ik besloten heb om mijn allereerste gedacht en plan was om mijn @-L-Jee in te richten.
Ik was er van afgestapt omdat o,ze drie kinderen een tafel van 220cm ter beschikking hadden gekregen in die ruimte, wat in eerste instantie niet was voorzien :nowink: Maar wat doe je als je jonge kids interesse tonen in je hobby? Dan geef je ze toch de kans hé..
Intussen zijn ze iets ouder, en beginnen de interesses te verschuiven, waardoor die tafel eerder een opslagplaats van hun onafgewerkte modellen werd...
Dus, tijd om deze ruimte terug op te eisen, en hun een kleinere ruimte ter beschikking geven die ze nu met elkaar én met mij moeten delen :3some: Hier zie je de "nieuwe" werkplaats (blauw), gemaakt uit een oude bureau uit een tienerkamer.


IMG_20210119_200801516_HDR.jpg

Op die manier had ik dan de beschikking over de ruimte welke ik bij het betreden van dit huis, zo'n negen jaar geleden, in gedachten had om een treinbaan op te stellen, zie de markering op de grond...
Vooraleer ik daarmee kon aanvangen, moest ik eerst nog wat opruimen en een plaats zoeken voor een aantal zaken welke onder de treinbaan zouden komen.

Zo zag de ruimte er uit bij het begin, dus wel goed nadenken wat waar zou komen...

001.jpg

En de verste rechterhoek was ik gestart met de eerste (proef-) opstelling (zie begin van dit topic), welke hier reeds terug afgebroken is:

IMG_20200607_232627685.jpg

Enkele meters kabel:
IMG_20200607_232745038.jpg

En beetje bij beetje was het alles verhuizen van de ene kant naar de andere kant, rekken maken en alles terug verhuizen....

IMG_20210120_201504893.jpg

Zo, terug vertrokken om dit topic up te daten, want intussen is er zowat een jaar verstreken, en zijn de werken al iets gevorderd, maar ik zal nu en dan een update plaatsen.

Toedeloe :wavey:🚂🚂🚂🚂
 
het ziet er al opgeruimder uit, dus je boekt vooruitgang :) treinafel komt dichterbij
 
Volg met veel nostalgische gevoelens.
 
Blij te zien dat je weer opgestart bent en een treinkaartje brengt toch altijd iets van leven in huis als de treinen rijden.
 
Bedankt voor de reacties.
Het is inderdaad altijd leuk om een groot diorama te zien met bewegende treinen.
Maar het is echter een meer-jaren-project, dus alles duurt iets langer dan een doorsnee dio...

Beetje bij beetje...
Van dit...:

IMG_20210120_201535677.jpg

...naar dit....:

IMG_20210122_183022045.jpg

...naar dit...
IMG_20210130_174708228.jpg
 
amaai het is hier nog niet klaar maar da komt dik in orde
veel moed en geluk op de afloop van dit prachtige trein diorama
Marc
 
Ruimte is toch ok zo te zien om een grote te bouwen.
 
Het gaat inderdaad vooruit zover, en de ruimte wordt nu ingevuld zodat ik groot kan bouwen. Heb de tip van mijn broer ter harte genomen, als je de ruimte hebt, begin dan onmiddellijk zo groot mogelijk :biggrin:
Dit bracht natuurlijk wel een verandering van het banenplan met zich mee, samen met veel meer mogelijkheden en moeilijke keuzes die moeten gemaakt worden. Uiteindelijk ben ik tot een banenplan gekomen waar ik me goed bij voel en waar ik veel mogelijkheden mee heb qua invullen van omgeving.
Nog wat fototjes van de veranderingen en ééntje met het banenplan
Tot later :wavey:

01 Yperen - Brugkamp 02 origineel.png

IMG_20210130_174701162.jpg


IMG_20210212_184732417.jpg

IMG_20210226_200830460.jpg

IMG_20210305_171555888.jpg

Veel verder dan dit stadium ben ik nog niet, momenteel veel bedrading aansluiten, welke niet zichtbaar is bovenaan...

IMG_20210325_153051162 (1).jpg

IMG_20210327_100201198.jpg

IMG_20210327_144404096.jpg
 
Uw broer heeft groot gelijk.
Heb ook al gezien dat men met gewoon in 2 verdiepen werkt met schabben .
Go for it en volg graag.
 
Hehe Pascal, ik had het nog niet gezegd hier, maar het is de bedoeling dat er een tweede verdiep op komt 😂
Als je het plan bekijkt , dan zie je een doodlopend spoor aan de zijkant. Wel, deze zal doorlopen naar een hoger verdiep.
Op volgende foto zie je waar de treinen omhoog gaan rijden.

IMG_20210226_200309627.jpg

IMG_20210226_200420315.jpg

IMG_20210226_200633541.jpg

IMG_20210308_114416588.jpg

En testrijden om te zien of de helling haalbaar is... En voor deze treinen is het alvast geen probleem. Nu nog alle andere treinen testen, maar da's voor later. Eerst de baan verder afwerken, zoals de opstelsporen isoleren van de baan, dan kan ik verschillende treinen stationeren zonder deze telkens van de baan te moeten nemen als ik met een andere trein wil rijden. Analoog is leuk, maar er komt wel veel bij kijken....maar dat is de uitdaging hé :winking:
 
Nu word het echt interessant.
Mooie treinen trouwens.
 
Dat word hier weeral interessant om te volgen wow dat is wat anders dan een gewoon treintafeltje he
Succes is hier het gepaste denk ik
Blijf onverstoord volgen
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan